Cykla till italien

Henrik A

Ny medlem
Cykla till italien
Jag ska cykla till italien och undrar om det är någon som har förslag på väg som lämpar sig för racer. Hur vet man vilka vägar som funkar att cykla på i Tyskland och Italien? Vilken väg är bäst över alperna?
Jag köpte en garmin edge 800 med citynavigator men har upptäckt att den hittar även stigar, inte helt optimalt med racer. Kan man ställa om den så att den bara visar mig asfalterade vägar?

// Henke

Cykla till italien
Henrik A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska cykla till italien och undrar om det är
> någon som har förslag på väg som lämpar sig
> för racer. Hur vet man vilka vägar som funkar
> att cykla på i Tyskland och Italien? Vilken väg
> är bäst över alperna?

kika på den här "e-broscyren": Discover Germany by bike Long-distance routes and tour tips

kolla även på http://www.adfc.de/ADFC-ReisenPLUS/...ller-Routen-aus-Deutschland-per-Rad-entdecken

Eller följ Eurovelo 7

> Kan man ställa om
> den så att den bara visar mig asfalterade
> vägar?

Om det är något liknande min Edge 705 så finns det en inställning: "Settings - Routing - avoid unpaved roads"

Senast ändrad:
Cykla till italien
Ingen hjälp i den frågan tyvärr, men en undran om en annan sak. Du har pratat om att blogga under färden. Du kan väl lägga upp länken här om du gör det. Det är nog fler som vill läsa.

//Din gipsade jobbkollega

Cykla till italien
Jag hade siktat på köln-basel längs floden Rhen. Här är det platt, lättcyklat och väl skyltat.
Hur du tar dig till Köln är valfritt men rakaste vägen är väl enklast.
Sedan återstår resan över alperna, jag skulle föreslå, Basel-Zurich-Walenstdt (fin ck väg längs sjön)-via Chur och sedan söder mot como sjön; finns några bergspass att välja på. Glöm inte att cykla upp till madonna di ghisallo (cyklisternas helgon) vid como sjön.

Något i denna stil har själv planerat, om jag någonsin kommer iväg...

Lycka Till

Cykla till italien
Tyskland är busenkelt att cykla igenom, cykelvägnätet är så väl skyltat att det räcker med en ganska grov karta för att hitta fram.

Cykla till italien
Intressant tråd.

VM (lvg) 2013 går i Firenze (Florens) i slutet av september.

En tanke som grott i mig under flera år har handlat om att cykla till Girot eller TdF. Nu har jag tänkt om och funderar på att cykla till Firenze 2013, gärna med några andra.

Det jag ser framför mig är ett gäng på 6-8 pers med kontokort, en bil.
Förare av bilen är den cyklist som har vilodag vilket ”snurrar”/bestäms dag till dag.
Boende på små hotell/värdshus edyl.
Packningen fraktas i bilen mellan sovplatserna.
Bilen är möjligen följebil max första halvan av dagsettappen därefter drar den till ”nya” sovstället och förbereder de andras ankomst, tvättar kläder etc mm, naturligtvis beredd att vända tillbaka för att hjälpa vid haveri/sjukdom/skada mm.

Ungefärliga avstånd enligt enkel Google-slagning (bil):
Stockholm-Firenze 235 mil.
Malmö-Firenze 170 mil.
(Trelleborg)Rostock-Firenze (cykel, Garmin Connect) 160 mil.

Varför (Trelleborg)Rostock? Cykla i Sverige har jag gjort tidigare och att ta vägen genom Danmark via Putgarten känns onödigt, det gäller att korta ned turen så mycket det går för att spara dagar (semesterdagar). Mitt förslag är nattfärja Trelleborg-Rostock och hur jag/vi tar oss till Trelleborg kan diskuteras.
Vägval från Rostock har jag inte funderat så mycket på men ett ”cykelvägsförslag” från norra till södra Tyskland – Deutschland Tour – med dagsetapper på 125-160 km har jag hittat i den tyska cykeltidningen RennRad (nr 5 och 6/2011) och det är väl ungefär så långt jag kommit i vägvalsplanerandet förutom att jag gjorde en grov plan i Garmin Connect med Deutschland Tour som grund.
Vad som är smartaste vägvalet över Dolomiterna har jag inte räknat ut förutom att jag ska ha vilodag och köra bil den dagen :o)

På plats i Firenze så tittar vi naturligtvis på svenska framgångar i VM och sen åker några med bilen hem, resten flyger eller tar sig hem på annat vis, kanske cyklar hem(?).

När jag har bestämt mig startar jag en "Cykla till VM 2013"-tråd

/G

Cykla till italien
Inte långt kvar nu!
När kommer blogglänken?

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    62.7 KB · Besök: 119
Cykla till italien
Bor själv i Hannover, och kan bara instämma i att det är bra skyltat med egna skyltar för cykelleder! Fins även utmärkt ang underlag!

Om ni har vägarna förbi Hannover så hör av er!

Cykla till italien
Tack för hjälpen med vägval och jag hittade inställningen i gpsen med att ta bort grusvägar.
Adress till bloggen är , henkecontinental.blogspot.com, har inget inlägg än men det ska bli bättre imorgon.
Ser ut som att det kommer attbli några regninga dagar genom sverige, så vi får hoppas att det blir bättre längre söderut.
Jag kommer förresten att ta vägen precis förbi Hannover så det är inte omöjligt att jag skickar ett meddelande när jag börjar närma mig.

Cykla till italien
Intressant tråd då jag själv cyklade till Florens för precis ett år sen. Jag hoppade över Sverige av samma anledning som GurraG. Startade i Kiel en söndag utan karta och litade på gps,en i luren. Det går inte så bra i hällande regn! Jag tog vägen över Holland pga dåliga förberedelser, sjuk i 3mån under vintern, för att slippa alla backar i Tyskland. För i jämförelse med Sverige så är Europa riktigt backigt. Då blev det motvind i en vecka istället, det härdar, efter Valkenburg började backarna. Tyskland är som redan skrivits mycket enkelt att cykla genom, mycket bra skyltat. Bättre än Holland, där systemet bygger på knutpunkter och att man har en kartbok. Angående väg över alperna kan jag rekomendera att från Bodensjön ta vägen över Arlbergpass till St.Anton och sen till Passo Resia. Sen kan man följa underbara cykelvägar hela vägen till Gardasjön utmed floden Adige. Jag hade packningen i en vagn, extrawheel, efter min cx utrustad med racerdäck. Bromsarna slets hårt i regn och utför, så ladda med extra belägg. Jag drog med ett tält, men skickade jag hem det och lite andra prylar innan alperna, bodde billigt och bra på gasthaus och enkla hotell, det var lågsäsong på turistorterna. Missa inte att cykla Passo Stelvio om ni kommer till norra Italien.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla till italien
Cyklade Barcelona Rom nu i april - maj. Med tjejen.
Tog flyget till Barcelona (SAS 450 kr extra för cykel.)
Cyklade sen längs hela kusten till Florens.
Låter det inte roligare än platta Tyskland?

Vi cyklade i åtta veckor, det räcker med två cykelväskor med packning pp.
Hotell/hotell/camping bungalow kostar i dessa månader per natt mellan 300-500 kr för två.

Gör det enkelt. Vi bokade rum med smartphone när vi visste var dagen slutade.

Planera mindre. Gör det bara.

Cykla till italien
GurraG. Du har samma tankar som jag haft en längre tid men jag har inte kommit till skott än Har du fått ihop några fler som har intresse? Jag skulle gärna följa med någon gång i sommar.
/Jocke B

Cykla till italien
jocke B skrev:
> GurraG. Du har samma tankar som jag haft en
> längre tid men jag har inte kommit till skott än
> Har du fått ihop några fler som har intresse?
> Jag skulle gärna följa med någon gång i
> sommar.
> /Jocke B

Intressant. Har inte kommit längre med planeringen och svalt intresse från cykel-omgivningen.

/G

Cykla till italien
jocke B skrev:
> GurraG. Du har samma tankar som jag haft en
> längre tid men jag har inte kommit till skott än
> Har du fått ihop några fler som har intresse?
> Jag skulle gärna följa med någon gång i
> sommar.
> /Jocke B

jag är med på

Cykla till italien
GurraG skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > jag är med på
>
> Startar du i Bergen?

Dream on ;) Startar i Sverige isåfall. Men är du seriös?

Cykla till italien
Hej GurraG och cerro.
Jag har funderat lite hit och dit var man skulle kunna starta. Ett alternativ är vid färgan i Helsingborg, då slipper man cykla genom Sverige. Man kan sedan välja överfarten Rödby Puttgarden eller Gedser Rostock ner genom Tyskland. Tycker dock att den västra sidan av Tyskland har mer och bättre ställen att övernatta på. (Åker ofta bil genom Tyskland från både från Rostock och Puttgarden så jag kännar till båda sidor.)Hur och var man åker ner genom Europa har jag inte funderat så myket på i detta skede. För min personliga del skulle jag gärna vilja ha slutmålet på Istien i Kroatien, eftersom jag har flera vänner och kontakter där nere efter att ha tillbringat många somrar hos mina vänner där. Det kan vara lite enklare om man anländer till folk som man känner än helt okända. På frågan om jag är seriös så kan ja svara JA!
Vill dock ha mer kontakt med er via mail och telefon i ett inledande skede, senare bör vi kanske även träffas innan vi slutligen beslutar om att starta resan.
/Jocke

Cykla till italien
Eller träffas i Göteborg och ta Kielfärjan som start ;) Missar VM om vi cyklar till Krotien.

Vad tänker med antalet dagar och tid? (jag kan inte 1-21a juli))

Cykla till italien
Hej cerro och GurraG,
Nu har jag spikat det mesta inför resan.
Åker 1 juli från Helsingborg till Helsingör och vidare genom Danmark, Tyskland, Österrike ner till Italien.
Resan sker i tio ettaper med slutmål Grado i Italien.
Alla hotell är bokade, följebil är klar inom någon dag.
Vi återvänder till Sverige med bil 13 juli.
Just nu är vi fyra personer (lagom för en bil)vill fler hänga på så är det bara att höra av sig.
Hotell bokar man lätt på www.booking.com
Cykelhälsningar
Jocke

Cykla till italien
Henrik A skrev:
> Adress till bloggen är ,
> henkecontinental.blogspot.com, har inget inlägg
> än men det ska bli bättre imorgon.
> Ser ut som att det kommer attbli några regninga
> dagar genom sverige, så vi får hoppas att det
> blir bättre längre söderut.
> Jag kommer förresten att ta vägen precis förbi
> Hannover så det är inte omöjligt att jag
> skickar ett meddelande när jag börjar närma
> mig.

Fortfarande inga inlägg på:
http://henkecontinental.blogspot.se/

Blev det ngn cykling?
Eller är det så att: inga blogginlägg = ingen cykling?

/Håkan

Cykla till italien
HåkanC skrev:
> Henrik A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Adress till bloggen är ,
> > henkecontinental.blogspot.com, har inget
> inlägg
> > än men det ska bli bättre imorgon.
> > Ser ut som att det kommer attbli några
> regninga
> > dagar genom sverige, så vi får hoppas att det
> > blir bättre längre söderut.
> > Jag kommer förresten att ta vägen precis
> förbi
> > Hannover så det är inte omöjligt att jag
> > skickar ett meddelande när jag börjar närma
> > mig.
>
> Fortfarande inga inlägg på:
> http://henkecontinental.blogspot.se/
>
> Blev det ngn cykling?
> Eller är det så att: inga blogginlägg = ingen
> cykling?
>
>
> /Håkan

Han kanske inte är framme och har haft taskiga uppkopplingsmöjligheter på vägen?

Cykla till italien
Jag tar vägen från Italien i Coronatider. Siktar på en tur upp på monte Bianco, sedan över La Thuile och genom Frankrike, Schweitz och TyslaNd med färja Rostock. Slutet av Juni då gränser öppnas. Har en cykel med kärra, ingen snabb cyklade. Någon som vill med?

Cykla till italien
Har planer på detta. är väldigt spontan och tänker jag bara tar cykeln och cyklar. Vad är det värsta som kan hända liksom? Har man pengar på kortet är det bara ta in på vandrarhem om nåt går snett. eller flyga hem.

Med en karta eller mobil så är det väl inte så svårt att hitta vägen. Skulle va fantastiskt att cykla genom tyskland och italien. Har åkt bil till norra italien och det var väldigt kul

Cykla till italien
Har planer på detta. är väldigt spontan och tänker jag bara tar cykeln och cyklar. Vad är det värsta som kan hända liksom? Har man pengar på kortet är det bara ta in på vandrarhem om nåt går snett. eller flyga hem.

Med en karta eller mobil så är det väl inte så svårt att hitta vägen. Skulle va fantastiskt att cykla genom tyskland och italien. Har åkt bil till norra italien och det var väldigt kul

Vanligtvis skulle jag säga: kör på!

Nuförtiden behöver man Covid test för att komma in många länder. I Italien får italienare inte röra sig mellan regionerna, men tror att det inte gäller när man bor utanför Italien (konstigt).

Cykla till italien

Gillar också spontana grejer. 1 gång cyklade jag till Skåne från Östersund med bara en ryggsäck, uppblåsbar liggunderlag, och en liten sovsäck. Tog 5 dagar. Sov ute.

Så absolut går det om man inte är kräsen och gillar äventyr.

vad du bör tänka på dock är att övriga Europa ont där som Sverige när det gäller var du får tälta tex. Cykla ska gå bra så länge du inte förvirrar dig på autobahn.

jag hade själv planer på att cykla till Spanien för nåt år sedan och sedan köpa en liten motorbåt och gå längs kusten hem. Har du pengar så är det ju aldrig problem att ordna saker om nåt skiter sig. Du kan också kola olika bloggar från folk som cyklat genom Europa så du får ett hum om vad som väntar

Cykla till italien
Intressant tråd då jag själv cyklade till Florens för precis ett år sen. Jag hoppade över Sverige av samma anledning som GurraG. Startade i Kiel en söndag utan karta och litade på gps,en i luren. Det går inte så bra i hällande regn! Jag tog vägen över Holland pga dåliga förberedelser, sjuk i 3mån under vintern, för att slippa alla backar i Tyskland. För i jämförelse med Sverige så är Europa riktigt backigt. Då blev det motvind i en vecka istället, det härdar, efter Valkenburg började backarna. Tyskland är som redan skrivits mycket enkelt att cykla genom, mycket bra skyltat. Bättre än Holland, där systemet bygger på knutpunkter och att man har en kartbok. Angående väg över alperna kan jag rekomendera att från Bodensjön ta vägen över Arlbergpass till St.Anton och sen till Passo Resia. Sen kan man följa underbara cykelvägar hela vägen till Gardasjön utmed floden Adige. Jag hade packningen i en vagn, extrawheel, efter min cx utrustad med racerdäck. Bromsarna slets hårt i regn och utför, så ladda med extra belägg. Jag drog med ett tält, men skickade jag hem det och lite andra prylar innan alperna, bodde billigt och bra på gasthaus och enkla hotell, det var lågsäsong på turistorterna. Missa inte att cykla Passo Stelvio om ni kommer till norra Italien.
och jag som trodde speciellt tyskland var platt som en pannkaka. Trodde bara allra sydligaste delen var berg.
På resa genom sverige har jag snittat 20mil ganska enkelt. Men i "norrland" finns betydligt fler backar än i södra sverige så det drar ner tempot betydligt.

Tillbaka
Topp