Cykla Uppsala-Danderyd

Kristin

Ny medlem
Cykla Uppsala-Danderyd
Jag har planer på att hoja ovan nämnda sträcka (på racer, bör kanske förtydligas) imorgon. Har tidigare cyklat till Märsta så vägen dit är jag bekant med, men hur är egentligen bäst att cykla sedan? Mest "rakt på" verkar vara väg 263, men den kanske är väldigt trafikerad? Helst vill jag inte riskera livet allt för många gånger p.g.a. vårdslösa bilister. Det finns ju många mindre vägar mellan Upplands Väsby och Vallentuna, är de att föredra kanske?

//Kristin

Cykla Uppsala-Danderyd
263 går väl bara till E4?

Jag hade nog tagit Norrsundavägen/stockholmsvägen till väsby/glädjens trafikplats, upp till vänster sandavägen till 265/frestavägen (utsedd till en av sveriges farligaste vägar några ggr) där ni tar höger mot sollentuna och sedan kommer ni till danderydsvägen.

Där kan man naturligvis följa den vänster till danderyds kyrka eller ta sig ned till vattnet och cykla grusgång till skogsvik iaf och sedan enklast via edsviksvägen upp till mörby/danderyd. Har cyklat den där grusgången med hybriden och några lvg herrar på racer och det var inga bekymmer, vill man inte det går det att ta sig genom bostadsområdena enligt kartan men då får man studera vägen lite =)

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Cykla Uppsala-Danderyd
Tack för svaret!

263 går mycket riktigt bara till E4. Den väg du föreslår är den som känns minst krånglig rent orienteringsmässigt, men jag var som sagt orolig för trafiken då jag har noll koll på norrort.

//Kristin

Cykla Uppsala-Danderyd
Jo själv undviker jag nog vägar så gott det går men därifrån vet jag inte om det finns så mkt bättre alternativ. De mindre vägarna mellan sigtuna, vallentuna, upplands väsby kanske erbjuder lite mindre trafik men o andra sidan smalare, krokigare och mindre övervakade = där går det fortare med bil. Norrsundavägen är en ordentlig väg och efter golfbanan är det till största del en lång raksträcka så man har ju bra uppsikt. Sandavägen till frestavägen är väl bitvis lite krokig och förmodligen lite mer trafik numera iom norrortsleden som byggs och delvis är färdig. Höger in på frestavägen är iaf rätt del att cykla, ganska lång uppför innan väsjöbacken dock men ni verkar ju hurtig =) Sen när ni kommer över danderydsvägen och om ni väljer innervägen ja då är det ju i princip ingen trafik att tala om resten av vägen.

Tror inte det gör så stor skillnad vilken väg ni tar trafiksäkerhetsmässigt men den här är iaf ganska enkel iom att det bara är att följa samma väg långa sträckor. Skulle vara någon väg andra sidan E4´an där är jag dock lost eller om ni cyklar Väsby - Bredden - Norrviken till Sollentuna men den vägen hittar jag inte riktigt med cykel så det får jag svårt att svara för.

MVH

Cykla Uppsala-Danderyd
Ett lite lantligare alternativ med mindre trafik men med bra asfaltsvägar:
Uppsala-Östuna-Karby vägskäl-Lunda-Markim-Sälna-Mellösa-Skålhamra-Hagby-Enebyberg-Danderyd
Uppsala-Danderyd.jpg ht=725

Cykla Uppsala-Danderyd
Håkan Dahlgren skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett lite lantligare alternativ med mindre trafik
> men med bra asfaltsvägar:
> Uppsala-Östuna-Karby
> vägskäl-Lunda-Markim-Sälna-Mellösa-Skålhamra-
> Hagby-Enebyberg-Danderyd
>

Det är en fin väg! Det är väl bara snuttarna på 273:an, 268:an och från Hagby Gård -> Täbyvägen som är lite mer trafikerade. Från det att man kommer fram till Täbyvägen och till Danderyd finns det cykelväg. För bästa flyt på racer, så skulle jag från kommungränsen Täby/Danderyd välja cykelvägen längs kraftledningen genom Enebygård -> Breda vägen -> cykelvägen väster om "stenkrossen" (som numer är ombyggd till Driving Range för golfare). Eller en enklare beskrivning: följ kraftledningen, som slutar (eller snarare börjar) vid ställverket vid Danderyds Gymnasium :-)

Cykla Uppsala-Danderyd
Dendär vägen såg inte dum ut. Hur långt blir det? Har planerat att ta cykeln från solna till uppsala nån dag och den verkar ju som ett bra alternativ =)

Cykla Uppsala-Danderyd
PeterF skrev:
> Dendär vägen såg inte dum ut. Hur långt blir
> det? Har planerat att ta cykeln från solna till
> uppsala nån dag och den verkar ju som ett bra
> alternativ =)

Mät själv! http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?v...archCombi.aspx&PointX=1603067&PointY=6639060# Klicka "fler kartfunktioner" > "Mät avstånd". Välj din egen väg och få samtidigt sträckan uppmätt.

/Håkan http://www.funbeat.se/life/person/calendar.aspx?PersonID=114658

Cykla Uppsala-Danderyd
Ok. Ca 78km på en höft. Behändigt nog räknade den även ut att det skulle ta mig strax under 4h att köra den... trevlig funktion dedär. Tack å bock.

mvh Peter

Cykla Uppsala-Danderyd
Håkan Dahlgren skrev:
> Ett lite lantligare alternativ med mindre trafik
> men med bra asfaltsvägar:
> Uppsala-Östuna-Karby
> vägskäl-Lunda-Markim-Sälna-Mellösa-Skålhamra-
> Hagby-Enebyberg-Danderyd

Detta följer såvitt jag förstår den riktigt gamla stockholmsvägen. Klart trevligaste alternativet. En annan variant är vad vi uppsalabor kallar "gamla stockholmsvägen" d v s väg 255. Är riktigt ok, men runt Sollentuna är det bitvis svårorienterat. Har åkt ett antal gånger och har ändå svårt att hitta runt Sollentuna. Jag skulle välja Östunavägen, ssk för att hoja till Danderyd.

Ha en fin dag ;)

Cykla Uppsala-Danderyd
Nu är strapatsen avklarad och jag blev inte påkörd en enda gång! :-)

Vägvalet blev tillslut Gamla Stockholmsvägen (255) till Märsta, där jag tog av och körde över tågspåret/under E4 för att sedan cykla Arlanda/Skånela/Mellösa/Skålhamravägen och sedan Täbyvägen/Enebybergsvägen genom Täby och Danderyd. Det var hyfsat lätt att hita, förutom på Arlanda där jag snurrade ett bra tag innan jag lyckades ta mig därifrån (!). Ett tag kändes det som om jag skulle hamna mitt inne på terminalerna alternativt ute på flygfälten. På kartan såg det jätteenkelt ut, men i verkligheten går det vägar och staket och cykelvägar och tunnlar och gud vet allt kors och tvärs. Jag vet fortfarande inte hur jag tog mig därifrån ;-), men när jag väl hade gjort det fick jag uppleva fina norrortsvägar i vacker omgivning med lite trafik.

Edit: Inklusive lite felcyklingar på Arlanda som sagt blev det 83,6 kom från Svartbäcken i Uppsala tilL Vendevägen i Danderyd.

//Kristin

Tillbaka
Topp