Cykla utan att tappa muskler

nilskarlsson

Aktiv medlem
Hur lägger man bäst upp träningen om man både bygger muskler och cyklar för att inte tappa muskler? Jag lyfter skrot 5-6 gånger i veckan och tänkte köra en- till tvåtimmarspass på cykeln på några kvällar i veckan samt använder cykeln för transporter till jobb, fåglar, fiske och liknande.

Hur lägger man bäst upp träningen om man både bygger muskler och cyklar för att inte tappa muskler? Jag lyfter skrot 5-6 gånger i veckan och tänkte köra en- till tvåtimmarspass på cykeln på några kvällar i veckan samt använder cykeln för transporter till jobb, fåglar, fiske och liknande.
Ät mer och sov tillräckligt. Sen finns ändå viss risk att cyklingen innebär sämre möjligheter för återhämtningen som krävs för att du ska kunna fortsätta lyfta på samma nivå, vilket isf innebär sämre muskelutveckling.

Tack för era svar. Hittade även denna bloggpost som ger lugnande besked ang. att kombinera styrketräning och kardioträning. Det tycks finnas en tidsgräns per pass som är olika beroende av kroppstyp och som leder till förlust av muskelmassa om den överskrids. Cykling är dock att föredra framför löpning.

"Aerobic exercise lasting longer than 75 minutes will lessen both liver and intramuscular glycogen stores. At this point, fatty acids contribute to a greater degree, but unfortunately, amino acids also contribute to the metabolic mix.

This means, if one’s goal is to maintain strength and muscle, high-volume aerobic exercise, particularly running, may need to be limited. If you’re an ectomorph, anything over 45 minutes results in adverse outcomes."

Högst amatörmässiga funderingar:

Om man maxar en idrott såpass att man tränar 6 pass i veckan blir man extremt "toppig" och arbetar ganska hårt för väldigt marginella förbättringar (givet att du tränar hårt och kvalitetsmässigt bra). Det krävs ganska lite för att man ska tappa eller märka en försämring tänker jag, och om du tränar så många pass varje vecka hela tiden parallellt med ett arbete och livet i övrigt gissar jag att ditt största problem är att hinna återhämta dig mellan passen. Lägger du till 2 pass i veckan på 2 timmar vardera blir det ännu högre belastning än vad du redan är utsatt för, och jag gissar då att din kvalitet kommer gå ner på träningen följt av att du hela tiden anstränger dig men resultaten uteblir.

Ska man elitidrotta eller åtminstone träna volymmässigt som en elitidrottare gör handlar stora delar av resultatet på hur väl man kan tillgodogöra sig träningen och vad man tål utan att gå sönder/bli övertränad/tappa lusten. För min del har jag haft perioder där jag varit på min maxgräns och väldigt ofta betalat priset i form av att det blivit för mycket (på kort sikt blir jag regelbundet sjuk, på lång sikt håglös och tappar inspirationen). Jag tål inte så hög belastning som jag har kapacitet att stressa systemet med, varpå systemet kraschar på ett eller annat sätt.

Med det sagt hade jag förespråkat att man, som glad amatör som jag gissar att du är, fokuserade på vad som är roligt och långsiktigt hållbart. Som människa behöver man ju ha det jobbigt som fan med jämna mellanrum för att må fysiskt bra, men det finns också en gräns man inte bör passera i total belastning utan att hinna återhämta sig. Om det handlar om att komplettera gymmandet med cykel (eller ännu hellre löpning!) hade jag inte brytt mig om eventuella risker att "tappa muskler" utan sett fördelarna med att bli lite mer mångsidig i sin fysik och kanske lite gladare i psyket.

Ska man vara ärlig är ju enformigt heltidsgym utan konditions-, rörlighets- och snabbhetsträning ganska värdelöst för att fortsätta vara en praktiskt funktionell människa. På samma sätt som cykling är rena katastrofen för att bli en funktionell människa över tid (man blir bara bra på att trampa ner den pedal som åker upp och sen upprepa tills man är framme, men vek i övrigt). Kontroversiell åsikt kanske, men mångsidigheten är för min del helt avgörande för den långsiktigt hållbara kroppen.

Som högst subjektiv värdemätare kan jag säga att jag tränar en total blandning av allting. På gymmet kanske jag lyfter 70% av vad jag gjorde under mitt "riktiga" gymmande och det krävs lite psyke för att hantera (idag 1-2 timmar gym/vecka). På cykel tappar jag kanske 10-20% mellan att träna 8-10 timmar till 2-4 timmar i veckan (alltså väldigt lite!). Skillnaden idag är helt klart att jag blivit extremt mycket sämre grenspecifikt, men extremt mycket bredare i vad jag tål och klarar av. Dåligt för de specifika resultaten om det är dem man tittar på, men grymt bra över tid och sett till livskvalitet tror jag.

Gymmandet och därtill hörande kosthållning har du säkert koll på.

Kan ju vara ide att hålla koll på vikten när du börjar cykla också, så du ser om du ligger still där eller minskar.

Tack även ni för kloka svar. Målet är för mig fysisk och mental hälsa i första hand men det är förstås motiverande att se resultat. Ska deffa till slutet av april och sedan ligga på energibalans som håller över tid och då satsa mer på kardioträningen. Tror inte det är en bra idé att dra upp tempot för hårt i ett kaloriunderskott. Mat och sömn funkar utmärkt. Gällande gymmandet märker jag att det inte ger så mycket att tillbringa flera timmar på gymmet. Korta, effektiva pass ger resultat men tröttar inte ut lika mycket. Misstänker att det är i en sån modell jag kommer att hamna även gällande kardio-träning.

Det där sista, att använda cykeln för transporter tror jag på för långsiktighet. Enbart ren träning har en tendens att bli för mycket, det ger bra resultat som motiverar men sen kommer skador och många lägger av helt. Less är ibland more som det heter.

Det där sista, att använda cykeln för transporter tror jag på för långsiktighet. Enbart ren träning har en tendens att bli för mycket, det ger bra resultat som motiverar men sen kommer skador och många lägger av helt. Less är ibland more som det heter.
Absolut är det så. Transporterna blir en bra bas. Fick för länge sedan rådet på gymmet att jobba med långsam progression, öka vikterna ett snäpp åt gången och inte snegla på vad andra lyfter. Det har fungerat väl med bra utveckling och få skador. Den enda skadan jag dras med är meniskskador i båda knäna men cyklingen hjälper och jag är i stort sett smärtfri.

Beror ju på individen hur mycket kroppen orkar återhämta sig. Jag körde fyradagars över/underkropp i våras/somras med sporadiska inslag av cykling och löpning, med ett visst kaloriunderskott: resultat: golfarmbåge som jag fortfarande tampas med, jag mådde som om ett tåg kört på mig varje morgon när jag gick upp, och inga direkta gains på skivstången. Visst, magrutor, men knappast värt.
Därefter tredagars helkropp och kaloriöverskott sedan i höstas, magrutorna är borta men kul med gains och jag är fräsch på morgonen. Håller på att smyga in lite löpning då Göteborgsvarvet börjar närma sig, och är nu jävligt försiktig med balansen träning/återhämtning. Har justerat så knäböj endast är vartannat pass, och är beredd att anpassa ännu mer efterhand. En yngre individ, eller en med bättre gener, hade nog sluppit vara lika försiktig.

Det där sista, att använda cykeln för transporter tror jag på för långsiktighet. Enbart ren träning har en tendens att bli för mycket, det ger bra resultat som motiverar men sen kommer skador och många lägger av helt.
Vet inte om jag missförstår kanske, men enbart träning på cykel brukar väl ytterst sällan leda till några skador? Det är ju en väldigt snäll träningsform för kroppen. Övertränad kan man förstås bli, men blir ju mer utmatningsproblem än skador av det så fall.

Cykling är ganska skonsamt. Som flera är inne på så är det ganska specifika muskler som tränas i cykling och dessa tränas dessutom mycket (om man kör hög volym vilket de flesta cyklister gör). Löpning är mer allsidigt och bidrar till en mer funktionell kropp om kroppen klarar av belastningen utan skador.

Vet inte om jag missförstår kanske, men enbart träning på cykel brukar väl ytterst sällan leda till några skador? Det är ju en väldigt snäll träningsform för kroppen. Övertränad kan man förstås bli, men blir ju mer utmatningsproblem än skador av det så fall.
Jag tänkte mest allmänt, att lägga till ytterligare flera träningspass när man redan tränar 5-6 gånger i veckan kan nog bli i mesta laget .och att det sliter mer än bygger upp.

Tror också att cykling generellt är skonsamt men vet en del som fått problem med främst knän.

I mitt fall var inte hård och volymrik cykelträning nådig. Knäproblem och avslitna lårmuskler. Idag tränar jag försiktigare och stöttar med gym. Det har gjort underverk. Men för populationen i stort, så verkar cykling rätt skonsamt.

Ah, ja då är jag med. Det låter inte nyttigt att lägga på mer träning på det utan dra ifrån något också.

Om man får knäproblem el dylikt av själva cyklingen är det nog något med cykeln eller alt. cyklingen som inte helt rätt. Bör inte ge knäproblem i sig om man sitter rätt vart fall

Tyvärr lyckas jag med att få ont i knäna med 3,5 timmar sweet spot i veckan (trainerroad base low volume). Har både gjort bikefit och fått hjälp av fysioterapeut utan någon större förbättring.

Lyfter skrot 5-6 dagar i veckan? Vad menas är det lättare korta pass? Eller långa maxstyrkepass… ska du dessutom cykla flera timmar i veckan kan du bli övertränad. Nu vet jag inte om du jobbar fulltid, har familj osv

Men bästa är väl balansen över tid ett par pass styrke och några pass cykling.

Det handlar alltid om en avvägning mellan olika förmågor då man sysslar med väsensskilda saker, som t.ex. styrkelyft och konditionsidrott. Vad vill du optimera?

För några veckor sen så läste jag ett par artiklar om fysiska krav på soldater. Jag tycker det var ett intressant resonemang i artiklarna, där man ser kroppen som ett komplext system som ska leverera olika typer av förmågor beroende på befattningens krav.

"Den viktigaste variabeln i ett komplext system vid en given punkt är den som är mest begränsande. Om du väger 130 kilo och knappt kan jogga 5 kilometer så är troligen den största begränsande faktorndin kroppsvikt. Det betyder att störst fokus ska läggas på det."

Jag själv är ganska fascinerad av t.ex. 10-kampare, som måste ligga på en hög nivå i många väsensskilda grenar, med krav på styrka, spänst, snabbhet, uthållighet osv. De blir ju sällan bäst i världen på en specifik gren. Det säger sig självt att det är svårt att bli bäst både på kulstötning och 800 m löpning. Men det gäller att inte vara direkt dålig i någon av de 10 grenarna.

Addendum: Löpgrenarna i herrarnas 10-kamp var visst 100, 400 samt 1500 m. Dessutom 110 m häck. My bad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiokamp

Senast ändrad:
Lyfter skrot 5-6 dagar i veckan? Vad menas är det lättare korta pass? Eller långa maxstyrkepass… ska du dessutom cykla flera timmar i veckan kan du bli övertränad. Nu vet jag inte om du jobbar fulltid, har familj osv

Men bästa är väl balansen över tid ett par pass styrke och några pass cykling.
Bra påminnelse om risken för överträning. Jag tränar på lunchen och splittar push-pull-leg. Max en timme och typiskt sett tre övningar per pass. Föredrar fler reps framför hög vikt men när jag testar att öka vikten är styrkan ändå där. Bänkade 130 kg nyligen men tränar givetvis långt lättare än så. Jag får öka kardio-träningen långsamt och utvärdera effekterna.

Jag kör styrketräning ca 6 timmar i veckan och runt 8 tim cykling.

Försöker att lägga ett av passen på förmiddagen och ett på eftermiddagen men ibland blir det svårt att få ihop tidsmässigt så de kan bli efter varandra.

Fungerara bra för mig.
Lyckas behålla musklerna trots kaloriunderskott. Men fuskar aldrig med proteinet. Absolut minimum 200g om dagen här.

Bra påminnelse om risken för överträning. Jag tränar på lunchen och splittar push-pull-leg. Max en timme och typiskt sett tre övningar per pass. Föredrar fler reps framför hög vikt men när jag testar att öka vikten är styrkan ändå där. Bänkade 130 kg nyligen men tränar givetvis långt lättare än så. Jag får öka kardio-träningen långsamt och utvärdera effekterna.
Vilken ålder har du?

Du vill ha stora muskler? En nyans som inte lyfts här är att musklerna är byggda på olika muskelfibrer. Dvs. Tränar du hypertrofi så kommer du träna en explosiv typ av muskelfibrer som också hör samman med större muskler. Tränar du långdistanscykling så kommer du inte få stora muskler, då det är en annan typ av fibrer som inte blir stora. Eftersträvansvärt är en balans, atletisk kroppshydda, tycker jag.

Jag skulle säga att bara du får i dig tillräckligt proteinintag och att du inte ligger allt för mycket back kalorimässigt så kommer kroppen inte bryta ned muskler om du fortsätter lyfta. Värt att räkna på. Kollat lite på Nick Bare på youtube, kör marathon-löpning och är stor som ett hus, så det går absolut. Men du kommer inte bli lika snabb som Jonas Vingegaard på distans, möjligtvis explosiv i sprint. :-)

Det går uppenbarligen att kombinera cykling, stora muskler och stor kraft. Mest effekt verkar sprinters, bancyklister och (lite förvånande kanske) BMX-cyklister generera. Upp mot 2700 W! Det kanske kan vara idé att kolla in hur deras träning går till, om man både vill kunna cykla och bygga stor styrka.

1740824559013.webp

Det går uppenbarligen att kombinera cykling, stora muskler och stor kraft. Mest effekt verkar sprinters, bancyklister och (lite förvånande kanske) BMX-cyklister generera. Upp mot 2700 W! Det kanske kan vara idé att kolla in hur deras träning går till, om man både vill kunna cykla och bygga stor styrka.

Visa bilaga 754521

Dom ägnar ju sig åt extremt korta insatser på några minuter. Det är ju också en gren, men gissar att TS tänker sig att cykla några mil åtminstone..

Visa bilaga 754521

Han cyklar väl iofs i max 60 sekunder åt gången?

Dom ägnar ju sig åt extremt korta insatser på några minuter. Det är ju också en gren, men gissar att TS tänker sig att cykla några mil åtminstone..
Exakt. ”Elitcyklister är smala” är väl lite som att säga att löpare är smala. Men i discipliner med insatser på under säg 20 minuter är de flesta snarare byggda som kroppsbyggare.

Exakt. ”Elitcyklister är smala” är väl lite som att säga att löpare är smala. Men i discipliner med insatser på under säg 20 minuter är de flesta snarare byggda som kroppsbyggare.
V.g. löpning så är det nog närmare 20 sek. än 20 minuter som gäller, för vilka som ser ut som kroppsbyggare och vilka som är trådsmala. 🙂

Addendum: Kul bild. Ja, det är lite som att jämföra äpplen och päron. Man skulle även kunna ha en bild som jämför löparsprinters ben med långdistanscyklister, men jag tror skillnaderna skulle bli aningen mindre där.

1740846774158.webp

Senast ändrad:
Tack för era svar. Hittade även denna bloggpost som ger lugnande besked ang. att kombinera styrketräning och kardioträning. Det tycks finnas en tidsgräns per pass som är olika beroende av kroppstyp och som leder till förlust av muskelmassa om den överskrids. Cykling är dock att föredra framför löpning.

"Aerobic exercise lasting longer than 75 minutes will lessen both liver and intramuscular glycogen stores. At this point, fatty acids contribute to a greater degree, but unfortunately, amino acids also contribute to the metabolic mix.

This means, if one’s goal is to maintain strength and muscle, high-volume aerobic exercise, particularly running, may need to be limited. If you’re an ectomorph, anything over 45 minutes results in adverse outcomes."

Tillbaka
Topp