Cykla utan dator

AdamLR

Aktiv medlem
Cykla utan dator
Inspirerad av det här inlägget:
Den här tråden påminner mig om varför jag slängde min cykeldator, utan den blev cyklingen roligare.
... tycker jag att ämnet förtjänar en egen tråd. Jag hade cykeldator när jag började med landsvägscykel och tyckte att det var jättekul att titta på hastighet, snitt, avstånd med mera. Däremot märkte jag snart att jag inte såg så mycket annat. Titta jag inte på datorn så funderade jag ändå över hur siffrorna ändrades. "Nu trycker jag på bra; kanske höjer jag snittet eller slår maxhastigheten?" Så fort jag insett det monterade jag av datorn och har aldrig saknat den. Numera är det enda elektroniska hjälpmedlet en analog armbandsklocka. Om du inte tävlar eller har högt uppsatta prestationsmål -- varför behöver du då en dator?

"Cykeldatorn" är i stället min dator hemma. Där kan man välja ut och mäta rundor med lämplig internetkarta, för att sedan föra in tider och räkna ut olika snitt mm. i lugn och ro efter rundan. Jag kan starkt rekommendera det här för den som vill motionera kroppen samtidigt som hjärnan får vila.

Har någon annan liknande erfarenheter? Kan du cykla med dator utan att tänka för mycket på den? Får du rentav positiv energi av att ha en cykeldator? Hur mycket mäter och räknar du runt din cykling? Dela med er!

Cykla utan dator
Slarvade bort lilla datorn på räcern nånstans i garaget och har inte saknat den så mycket. Känner ungefär samma som du om saken. Enda jag kan sakna är klockan så man vet när det blir mörkt. Kör med strava på mobilen i sadelväskan nu.

Cykla utan dator
Batteriet på den gamla Cateyedatorn som sitter på min racer, har varit slut några månader. Ligger ett nytt på bokhyllan. Skall byta, snart, när jag orkar, och hinner...

Cykla utan dator
Jag kände samma sak, glädjen försvann lite när man hela tiden skulle ha koll på snitthastighet och maxhastighet osv. Nuförtiden kör jag endast med dator för kartans skulle, så jag tyvärr skulle kunna åka vilse på min egna bakgård...
Men man får jobba mycket för att inte börja snegla på hastigheterna osv

Cykla utan dator
spot on.

rolig när den är ny ett tag, men nu får den ligga i väskan om den ens är med. nästan aldrig.

man har nytta av den i vissa lägen; t ex på mtb när man är på stigvisning och vill kunna hitta stigen en senare gång. och på landsväg i klunga, när man vill bevaka, uppräthålla lämplig hastighet när man är uppe och drar.

Cykla utan dator
Beror väl på varför man cyklar, cyklar man för att öka sin prestationsförmåga och tävla mot sig själv och andra? Eller cyklar man för koppla bort ett tag, vara "ett med naturen" och få en frihetsupplevelse? Om man tillhör den senare kategorin så brukar iaf jag själv vilja stänga av allt digitalt och onödigt extra.

Jag har en Garmin 530 och den är bra men den sitter i princip bara på när jag ska lära mig hitta nya vägar, eller jag vill köra någon avvikare jag inte kört innan. Annars får den ligga hemma.

Cykla utan dator
Kör alltid med cykeldator, men tittar inte mycket på den. Kollar ibland distans, tid, klockan, riktning, puls. Har ingen effektmätare längre, eftersom jag inte använde den till något vettigt.

Cykla utan dator
Inte exakt samma sak, men relaterat: Jag slutade med Strava vid nyår eftersom jag insåg att det påverkade min cykling. "Jag stannar där framme så att det inte blir mitt i segmentet" till exempel. Eller "undrar om jag var snabbare den här gången!". Vilket distraherar från själva cyklingen och upplevelsen jag egentligen är ute efter när jag cyklar.
Det tog nån vecka av en gnagande känsla av att nåt saknades, men sen blev det bara positivt. Varför "måste" man logga hur långt, ofta, snabbt man cyklar? Även om man tränar så är det väl vad kroppen säger som är viktigt, inte uppmätta värden?
Överlag har jag sänkt ambitionsnivån och cyklar istället oftare än långt och/eller fort. Jag stannar exakt när jag känner för att stanna, cyklar de stigar som ser kul ut och är ute tills jag känner mig färdig. Utan att nån annan jävel utom jag vet om det. Har absolut ingen aning om hur långt jag cyklat i år och det är helt ovidkommande.

Det enda märkliga är hur lång tid det tog att fatta att allt detta mätande mest är påfrestande och inte tillför nåt.

Cykla utan dator
Är det en slump eller pga inlägg idag i memes tråden? https://happyride.se/forum/threads/ot-memes-den-stora-traden.3687642/post-3941189

1620223223804.png

Cykla utan dator
Inte exakt samma sak, men relaterat: Jag slutade med Strava vid nyår eftersom jag insåg att det påverkade min cykling. "Jag stannar där framme så att det inte blir mitt i segmentet" till exempel. Eller "undrar om jag var snabbare den här gången!". Vilket distraherar från själva cyklingen och upplevelsen jag egentligen är ute efter när jag cyklar.
Det tog nån vecka av en gnagande känsla av att nåt saknades, men sen blev det bara positivt. Varför "måste" man logga hur långt, ofta, snabbt man cyklar? Även om man tränar så är det väl vad kroppen säger som är viktigt, inte uppmätta värden?
Överlag har jag sänkt ambitionsnivån och cyklar istället oftare än långt och/eller fort. Jag stannar exakt när jag känner för att stanna, cyklar de stigar som ser kul ut och är ute tills jag känner mig färdig. Utan att nån annan jävel utom jag vet om det. Har absolut ingen aning om hur långt jag cyklat i år och det är helt ovidkommande.

Det enda märkliga är hur lång tid det tog att fatta att allt detta mätande mest är påfrestande och inte tillför nåt.
Absolut relaterat ja. Jag tror att var och en har nytta av att tänka igenom vad man mäter och varför. Det är ju kul att bli sporrad, men mindre kul att bli stressad.

Cykla utan dator
Absolut relaterat ja. Jag tror att var och en har nytta av att tänka igenom vad man mäter och varför. Det är ju kul att bli sporrad, men mindre kul att bli stressad.
Det behöver inte vara stressande för att ändå vara en belastning, som man kanske inte ens är medveten om förrän man gör sig av med den.

Själv råkar jag ha stressproblematik och det är därför jag börjat tänka på sånt här. Sortera bort allt onödigt som egentligen inte tillför så mycket, men som – om än i så liten mån – inkräktar på annat. Jag lyssnar inte på musik när jag går på en promenad heller eftersom det finns saker att titta på, till exempel.

För den som inte stressad är sånt här såklart inte ett problem, men jag tror ändå att man så att säga besudlar många upplevelser i livet genom att försöka göra massa andra saker samtidigt. Att man kan både cykla och ha roligt samtidigt som man mäter prestationen och sen analyserar, betyder inte att den där tidtagningen inte påverkar cykelupplevelsen. Jag tror helt klart att den gör det. Ibland naturligtvis på ett positivt sätt, men säkerligen ibland negativt utan att man tänker på det.

Edit: Ett annat väldigt annorlunda exempel är turister som fotograferar precis allt. De är ibland så uppfyllda av sitt dokumenterande att man undrar om de ens upplever platsen de är på, eller om de gör det först när de kommer hem och ser bilderna.

Cykla utan dator
Hojar alltid med dator, mest för att jag tycker det är kul att se hur mycket jag har hojat när året är slut. Kollar aldrig på hastighet eller sånt men klockan. Ibland hojar jag utan dator men med mitt Whooparmband som alltid sitter på. Blir man stressad av cykeldatorer rekommenderar jag dock inte ett sånt armband..

Men jag har absolut inga mål med min cykling heller, förutom att det ska vara kul och att jag vill röra på mig.

Cykla utan dator
Såg på måndag när jag cyklade stig för första gången en person som ridade och tittade på mobilen hela tiden, de flera gånger jag möte henne. Det var en jättekonstigt kontrast, att vara ute i naturen och rida på ett djur, men mentalt vara i mobilen. Mindest har häster en bra autopilot.

Jag har ingen dator på MTB, förutom när jag behöver GPS för att följa en rutt som är svårt att följa i ett nytt område.

På lvgcykel har jag en dator, framförallt för klockan, men också för att det kan vara intressant att veta efteråt hur man kan man har cyklat och hur snabbt man ungefär åker. Och nu sonen cyklae lvg är det viktigt att veta hur lång man har cyklat och har att cykla för att undvika kris.

Cykla utan dator
Jag gillar att hålla det enkelt.

Skall nog sätta in nya batterier i min cateyedator på racern snart ändå. Kollar mest hur fort jag kör för ögonblicket och hur lång turen blev. Det är en gammaldags men funktionell och krångelfri sak medan sensor på hjulet. Behöver inte mkt omsorg och omtanke egentligen.

Tog nyligen bort mobilhållaren från styret, tyckte inte det funkade rent praktiskt. Stannar istället till och hivar fram den om jag måste navigera numera.

Då det gäller pulsmätning har jag en enkel pulsklocka med bröstband. Fäster klockan på styret. Behöver inte synka pulsmätningen med terrängen, vill mest se vad jag ligger på för ögonblicket.

Loggar aldrig ngt. Vet inte varför jag skulle göra det. Har inget behov och är inte intresserad.

Cykla utan dator
I början av min cykelkarriär upplevde jag cykeldatorn som lite stressande. Jag ville vara snabb och hela tiden förbättra mig. Det gjorde att jag ofta byggde upp en press och stress som inte enbart var positiv. Visst, jag byggde rejält tjockt pannben och utvecklades enormt fysiskt, men jag hade svårt att njuta och glädjen försvann till slut.

Jag hade även svårt att cykla långsamt (med eller utan cykeldator) vilket gjorde att jag till slut valde den jobbiga vägen och jobbade på det mentala för att komma åt det som egentligen låg bakom stressen och pressen och allt det negativa. Det var helt enkelt inte datorn som var boven och stressade mig utan min egna hjärna (mitt förhållningssätt, självkontroll, mm).

Jag valde därför att aktivt träna på att:
  • cykla långsamt (med cykeldator)
  • inte titta för mycket på displayen
  • inte låta mig påverkas negativt av siffrorna
  • lyssna på kroppen och inte låta mig luras av det som står på displayen
  • sätta upp helt andra mål som inte var kopplat till hastighet, puls, distans eller liknande (t.ex. att jag skulle besöka olika platser, cykla x antal timmar i sträck, komma fram till en plats vid ett visst klockslag, osv)
  • att hela tiden se cykeldatorn som en bonus oavsett läge
Det tog flera år innan jag kom i mål med det mentala, men sedan dess är cykeldatorn min hjärnas bästa vän. Jag har vänt det negativa med cykeldatorn till något positivt. Om jag har bestämt att jag ska ta en långsam tur är det datorn som varnar mig om jag cyklar för fort eller tar i för mycket. Det handlar helt enkelt om hur jag själv väljer att använda datorn.

Jag kör så klart monsterpass ibland där jag går all in och då är datorn så klart bra, men att kasta bort den för att jag mentalt inte klarar av att hantera den på de andra passen var inte vägen framåt för mig.

Det är så klart upp till var och en om man vill använda en cykeldator men jag skulle själv missa en del nyttiga icke träningsrelaterade funktioner som möjlighet att :
  • enkelt logga distanser (bas-data som inte stressar)
  • navigera med karta
  • kunna se om någon viktig person ringer (typ mamma)
  • använda radar (Garmin Varia) som varnar för bilar och andra fordon
  • använda radar (Garmin Varia) som flaggar för cyklister som lägger sig för nära och därmed blir ett säkerhetsproblem
  • enkelt ha koll på väderprognoser, solnedgång, mm
  • ha koll på klockan/tiden
  • i efterhand kunna utvärdera vägval

Cykla utan dator

Förstår problemet, men själv tycker jag att det är himla roligt att se hur och var andra cyklat, för att få en känsla för nya stigar, hitta folk i trakten som cyklar samma stigar, osv. Jag har cykelkompisar som vägrar Strava av samma anledning som du, men jag blir så himla nyfiken när jag vet att de varit ute!

En Strava med bara karta och ingen statistik hade varit intressant att prova men kanske inte lika beroendeframkallande/”engaging”.

Cykla utan dator
Jag har inte haft en riktig cykeldator sedan 90-talet (en sån där med varvtalssensor på hjulet) men jag har alltid mobilen i fickan med Strava igång. För mig är det kul att se hur långt jag har cyklat, både på en tur och på en vecka, ett år, etc. Jag tycker också det är kul att titta på rutten i efterhand och se de vägar man hittat (inte lika spännande med förutbestämda rutter förstås). Hastigheter och segment är av högst sekundärt värde.

Den viktiga punkten för mig är dock att ha mobilen i fickan. Jag vill helst inte se Strava-infon medan jag cyklar. När jag sitter i sadeln vill jag uppleva turen.

I särskilda fall har jag en andra mobil (utan Strava alltså) på styret för att ha navigationshjälp. Det hör dock till ovanligheterna.

Väl hemma kan jag spendera timmar på att kika på turerna ?

Cykla utan dator
Förstår problemet, men själv tycker jag att det är himla roligt att se hur och var andra cyklat, för att få en känsla för nya stigar, hitta folk i trakten som cyklar samma stigar, osv. Jag har cykelkompisar som vägrar Strava av samma anledning som du, men jag blir så himla nyfiken när jag vet att de varit ute!

En Strava med bara karta och ingen statistik hade varit intressant att prova men kanske inte lika beroendeframkallande/”engaging”.
Jag kör Strava (i mobilen) för att den synkar in rundan i Trailforks, där jag kan se var jag har kört om jag känner att jag vid tillfälle var på okänd mark som jag vill kunna hitta tillbaka till. Om man kunde logga rundan live i Trailforks (kanske man kan?) hade Strava kunnat skrotas för min del.

Cykla utan dator
Den här diskussionen är lik många andra som handlar om användandet av tekniska manicker: Du, som människa, med dina mänskliga brister, klarar inte av konceptet som den nya tekniken innebär, och skyller då på tekniken. Ett annat exempel är Facebook: Folk slutar FB för att de får prestationsångest över att alla deras kompisar verkar göra kul grejer medans de själva inte kan det -> Facebooks fel naturligtvis. Använd cykeldatorn på ett bra sätt och den kommer vara ett jättefint hjälpmedel för dig. Använd den på ett dåligt sätt, och, som alla andra tekniska manicker, så kommer du må dåligt. Felet ligger inte i cykeldatorn utan i dig.

Cykla utan dator
Jag kör Strava (i mobilen) för att den synkar in rundan i Trailforks, där jag kan se var jag har kört om jag känner att jag vid tillfälle var på okänd mark som jag vill kunna hitta tillbaka till. Om man kunde logga rundan live i Trailforks (kanske man kan?) hade Strava kunnat skrotas för min del.
Det går, men Trailforks är/var buggigt så jag fick inget reggat de första turerna jag försökte

Cykla utan dator
När Funbeat blev en app slutade jag regga längd och tid. Nu gör jag det ibland. Med Garmin.

Min nya Cannondale har en inbygd manick som kan mäta tid och km/h. Kopplad med app i luren. Men de vete fan...
Rätt skönt att slippa. Det skall vara najs att hoja.

Jag är liksom inne på mitt 53:e år. Jag är glad så länge jag kan hoja. Typ.

Cykla utan dator
Den här diskussionen är lik många andra som handlar om användandet av tekniska manicker: Du, som människa, med dina mänskliga brister, klarar inte av konceptet som den nya tekniken innebär, och skyller då på tekniken. Ett annat exempel är Facebook: Folk slutar FB för att de får prestationsångest över att alla deras kompisar verkar göra kul grejer medans de själva inte kan det -> Facebooks fel naturligtvis. Använd cykeldatorn på ett bra sätt och den kommer vara ett jättefint hjälpmedel för dig. Använd den på ett dåligt sätt, och, som alla andra tekniska manicker, så kommer du må dåligt. Felet ligger inte i cykeldatorn utan i dig.
Det är väl ingen som påstått att det är teknikens fel? Man kan lika gärna se brister i att "du som människa inte klarar av att låta bli onödig teknik bara för att den existerar". :sneaky:

Cykla utan dator
Det är väl ingen som påstått att det är teknikens fel? Man kan lika gärna se brister i att "du som människa inte klarar av att låta bli onödig teknik bara för att den existerar". :sneaky:
Första meningen i det ursprungliga inlägget är:
Den här tråden påminner mig om varför jag slängde min cykeldator, utan den blev cyklingen roligare.
Det tycker jag låter väldigt mycket som om trådskaparen säger att det är tekniken som det är fel på.
Annars hade hen t.ex. kunnat uttrycka det så här istället: "Jag reflekterade över hur jag använde min cykeldator och kom fram till att det var bättre om jag bara använde den till att navigera med istället för att mäta tid och kilometer som jag totalt cyklade". Som ett exempel.

Cykla utan dator

Jag tycker att du in princip har rätt. Och med en enkel cykeldator är det väl så enkelt. Men med saker som FB och Strava är det mer komplicerat. Hos techbolag jobbar många smarta människor som optimerar deras produkter för att maximera beroendet hos användaren. Och det finns social tryck: om all dina polare är på Strava "måste" du också vara på Strava. Den kombination gör det svårt för många att inte blir beroende. Det är fortfarande inte teknikens fel, men en kombination av användarens fel och till slutet kapitalismens fel som maximerar vinsten och inte välmåendet av människor.

Cykla utan dator
Har egentligen min dator för min egna säkerhet, har lite kass pump så jag kikar på pulsen när jag cyklar och tar i :) fast förra rundan jag körde så var jag död första halvan dock.

Cykla utan dator
Jag tycker att du in princip har rätt. Och med en enkel cykeldator är det väl så enkelt. Men med saker som FB och Strava är det mer komplicerat. Hos techbolag jobbar många smarta människor som optimerar deras produkter för att maximera beroendet hos användaren. Och det finns social tryck: om all dina polare är på Strava "måste" du också vara på Strava. Den kombination gör det svårt för många att inte blir beroende. Det är fortfarande inte teknikens fel, men en kombination av användarens fel och till slutet kapitalismens fel som maximerar vinsten och inte välmåendet av människor.
Du har 100% rätt. Vissa tekniker är mer beroendeframkallande än andra och lättare att använda på fel sätt.

Cykla utan dator
Jag skulle nog vilja påstå att problemet är inte att tekniken blivit alltför avancerad och omfattande, utan snarare att den fortfarande är alltför okänslig och primitiv, men på senare år ändå kommit så långt att den börjat göra stora anspråk på att få integreras i den mänskliga organismen och psyket. Tekniken "lurar" oss idag att tro att den är mycket smartare och smidigare än den verkligen är. Det var enklare att dra en gräns förr när dess tillkortakommanden var så tydliga och lätta att läsa av.

Cykla utan dator
Jag skulle nog vilja påstå att problemet är inte att tekniken blivit alltför avancerad och omfattande, utan snarare att den fortfarande är alltför okänslig och primitiv, men på senare år ändå kommit så långt att den börjat göra stora anspråk på att få integreras i den mänskliga organismen och psyket. Tekniken "lurar" oss idag att tro att den är mycket smartare och smidigare än den verkligen är. Det var enklare att dra en gräns förr när dess tillkortakommanden var så tydliga och lätta att läsa av.
"Alla" generationer har väl sagt detta, men vi befinner oss förmodligen i begynnelsen av ett stort paradigmskifte då det gäller människans interaktion med andra människor via tekniska hjälpmedel. Vi har väl ännu bara anat vad det kan innebära att vara uppkopplad.

Cykla utan dator
happyride är mer beroendeframkallande än feijan eller en cykeldator.

och den ergonomiska funktionaliteten på våra elektroniska hjälpmedel är fortfarande extremt primitiv. klickigt, swipigt, och bitvis mot all logik. inte vanebildande alls skulle jag säga.

kan bara nämna gpx-filer...

i god t-fordsklass.

Cykla utan dator
Inspirerad av det här inlägget:

... tycker jag att ämnet förtjänar en egen tråd. Jag hade cykeldator när jag började med landsvägscykel och tyckte att det var jättekul att titta på hastighet, snitt, avstånd med mera. Däremot märkte jag snart att jag inte såg så mycket annat. Titta jag inte på datorn så funderade jag ändå över hur siffrorna ändrades. "Nu trycker jag på bra; kanske höjer jag snittet eller slår maxhastigheten?" Så fort jag insett det monterade jag av datorn och har aldrig saknat den. Numera är det enda elektroniska hjälpmedlet en analog armbandsklocka. Om du inte tävlar eller har högt uppsatta prestationsmål -- varför behöver du då en dator?

"Cykeldatorn" är i stället min dator hemma. Där kan man välja ut och mäta rundor med lämplig internetkarta, för att sedan föra in tider och räkna ut olika snitt mm. i lugn och ro efter rundan. Jag kan starkt rekommendera det här för den som vill motionera kroppen samtidigt som hjärnan får vila.

Har någon annan liknande erfarenheter? Kan du cykla med dator utan att tänka för mycket på den? Får du rentav positiv energi av att ha en cykeldator? Hur mycket mäter och räknar du runt din cykling? Dela med er!
Jag har en Garmin Forerunner 235 på handleden. Den synkar med Garmin Connect som för över info till Strava.
Det man kan sakna är kartan. Jag kollar i mobilen om jag undrar vart jag ska. Ofta har jag en rutt jag följer, så det blir en del kollande i mobilen. Men det gör ingenting...jag har inte mer bråttom än att jag hinner kolla i mobilen.
Jag kollar sällan på pulsklockan, men stannar och fikar/lunchar mm om jag är ute länge. Så tid ute, och tid kvar, tycker jag är viktigt att ha koll på för att inte bonka helt. Eller distans ute...blir lite samma sak.
Jag saknar inte cykeldator direkt...vore kul att ha, men då en med stor skärm och bra karta.

Cykla utan dator
Datorn peppar mig, kul att se hur man kört på kartan efter man laddat upp sin tur. Även kul att se sina personliga resultat och eventuellt förbättra dom. Skulle klart kunna leva utan men den motiverar mig även på nåt vis.

Cykla utan dator
Jag kör med pulsklocka som "cykeldator". Jag är lite slö av naturen så ibland är det bra för mig att jag ser att jag cyklar långsamt så jag trycker på lite så att jag faktiskt får bättre flås,

Cykla utan dator
Jag är inte den typiska målgruppen kanske, bryr mig inte nåt särskilt om siffror. Vad det än må vara de representar. Fast jag har ett ganska bra sifferminne iofs, det är ju alltid något. Hur som helst. Jag använder datorn bara till att logga var jag varit och se vart jag cyklar, hitta nya vägar. Är nämligen ofta ute på upptäcksfärd och har alltid känt att största cykeldatorn är min grej :) särskilt de nya stora Garmin med integrerat Trailforks är ju fantastiskt. Då ser man trail forks-stigarna där också. Helt plötsligt har stigarna fått namn också. Det gör det lite lättare att komma ihåg och veta vart man är någonstans.

...bara mina fem siffror

Tillbaka
Topp