AdamLR
Aktiv medlem
Cykla utan dator
Inspirerad av det här inlägget:
"Cykeldatorn" är i stället min dator hemma. Där kan man välja ut och mäta rundor med lämplig internetkarta, för att sedan föra in tider och räkna ut olika snitt mm. i lugn och ro efter rundan. Jag kan starkt rekommendera det här för den som vill motionera kroppen samtidigt som hjärnan får vila.
Har någon annan liknande erfarenheter? Kan du cykla med dator utan att tänka för mycket på den? Får du rentav positiv energi av att ha en cykeldator? Hur mycket mäter och räknar du runt din cykling? Dela med er!
... tycker jag att ämnet förtjänar en egen tråd. Jag hade cykeldator när jag började med landsvägscykel och tyckte att det var jättekul att titta på hastighet, snitt, avstånd med mera. Däremot märkte jag snart att jag inte såg så mycket annat. Titta jag inte på datorn så funderade jag ändå över hur siffrorna ändrades. "Nu trycker jag på bra; kanske höjer jag snittet eller slår maxhastigheten?" Så fort jag insett det monterade jag av datorn och har aldrig saknat den. Numera är det enda elektroniska hjälpmedlet en analog armbandsklocka. Om du inte tävlar eller har högt uppsatta prestationsmål -- varför behöver du då en dator?Den här tråden påminner mig om varför jag slängde min cykeldator, utan den blev cyklingen roligare.
"Cykeldatorn" är i stället min dator hemma. Där kan man välja ut och mäta rundor med lämplig internetkarta, för att sedan föra in tider och räkna ut olika snitt mm. i lugn och ro efter rundan. Jag kan starkt rekommendera det här för den som vill motionera kroppen samtidigt som hjärnan får vila.
Har någon annan liknande erfarenheter? Kan du cykla med dator utan att tänka för mycket på den? Får du rentav positiv energi av att ha en cykeldator? Hur mycket mäter och räknar du runt din cykling? Dela med er!