Cykla västerås-bålsta

Vasse

Ny medlem
Cykla västerås-bålsta
Jag tänkte kanske om vädret tillåter mig försöka mig på en första långtur genom att cykla från Västerås till Bålsta och därefter hoppa på pendeltåget för att ta mig till föräldrarna.

Tänkte ladda in rutten som ska cyklas genom google maps så att man inte tappar bort sig.

Enligt google maps så skulle man kunna välja två rutter beroende på om man väljer cykla eller gång som resealternativ.

Vilken tycker ni ser bäst ut?

https://maps.google.com/maps?saddr=...oq=bålsta+&t=h&dirflg=b&mra=ltm&z=10&lci=bike

https://maps.google.com/maps?saddr=...mSza18t_w&oq=bålsta+&t=h&dirflg=w&mra=ls&z=10

Cykla västerås-bålsta
Har cyklat den sträckan några gånger, ingen av vägarna du visat är speciellt trevliga. Kör denna istället! http://connect.garmin.com/activity/177923909

Hela biten från Anundshög tills du kommer ner på Enköpingsvägen från Hjälstaleden är väldigt fin och inte speciellt trafikerad. Visst blir det några km längre med det är det lätt värt tycker jag. 130 km ganska precis är det Själby (Västerås) till Södermalm.

Edit: tog bort lång citering och la till bättre motivering.

Senast ändrad:
Cykla västerås-bålsta
Sen är det rätt fin cykelväg ända till Jakobsberg. Skulle minst cykla till Bro iaf, tänk på att Bålsta ligger på fel sida länsgränsen och pendeln kostar därför mer därifrån.

Cykla västerås-bålsta
mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen är det rätt fin cykelväg ända till Jakobsberg. Skulle minst cykla till Bro iaf, tänk
> på att Bålsta ligger på fel sida länsgränsen och pendeln kostar därför mer därifrån.

Sakta i backarna!
Vasse betraktar 8 mil som en "första långtur", så det är nog inte läge att föreslå bara några mil extra, som inte är några problem för oss vana asfaltsnötare. ;-)
Men ditt förslag på vägval ser fint ut. Ungefär halvvägs där kan man göra en avstickare på en kilometer och fika i Härnevi. http://gofika.se/2011/08/harnevi-kyrka/

Det ena ursprungliga förslaget verkar gå över den gamla banvallen mellan Ekolsund och Krägga. När jag var där senast fick jag promenera över och t o m bära cykeln en bit.
Hjälsta är nog den sydligaste trevliga passagen där, och 263:an bör tas bara vid brådska och nödfall.

Cykla västerås-bålsta
Tack för era inputs. Föräldrarna bor i Kungsängen men känner att det vore klokt att spara in de extra 2 milen till senare.

Jag kommer cykla på min 29er MTB, en Radon ZR Race 7.0.

Cykla västerås-bålsta
Jag körde denna sträckning på min 29er förra våren, också min första "långtur". Då tyckte jag att det var långt, tänkt vad synen på sträckor ändras fort! Nu sitter jag och planerar en tur ner till Småland nästa måndag (nästan 40 mil).

Körde vägen som jag tipsade om ovan (över Hjälsta) dit - medvind, solen sken och väldigt fina vägar. På vägen hem dan efter körde jag en variant av de som du visar, över Irsta, Hummelsta, Enköping osv. Hade visserligen motvind stora delar av tiden men vägen var inte speciellt rolig eller spännande och jag förbannade min lathet för att jag valt den kortaste vägen.

Lycka till!

Cykla västerås-bålsta
Cyklot B skrev:
-------------------------------------------------------
> Sakta i backarna!
> Vasse betraktar 8 mil som en "första långtur",
> så det är nog inte läge att föreslå bara
> några mil extra, som inte är några problem för
> oss vana asfaltsnötare. ;-)

Bra poäng. Vasse blir nog också randonneur så småningom ;)
men 8 mil är en del om man är ovan. :)

Cykla västerås-bålsta
Tackar för svaren! Det blir nog att cykla Martins sträcka till bålsta. Får hoppas att vädret tillåter bara. Finns det något smidigt sätt att exportera den kartan så jag kan få in den till google maps och på så sätt få in den i min android lur?

Cykla västerås-bålsta
Om du skickar din mailadress i PM kan jag exportera till .gpx, .tcx eller google earth (.kml). Något av formaten borde väl funka? Har aldrig provat själv dock.

Cykla västerås-bålsta
Tackar igen!

Filen funkade sådär i google maps. Fick upp allt men sen i mobilen så tyckte inte den att den ville få med hela rutten så ritade om hela rutten =) ca 70km från min lägenhet till bålsta station. Får hoppas på ett bra väder imorrn annars får man vänta med turen till vädret blivit lite mer stabilt.

Cykla västerås-bålsta
Cykla västerås-bålsta
Efter Enköping kör du - på den första kartan - på de tråkigaste vägarna i Mälardalen. Jag skulle rekommendera den andra rutten.

Tillbaka
Topp