Cyklade på en kille bakifrån

Jag har en regel som är helig för mig: Kör aldrig på någon!

Detta gäller för mig, oavsett om jag har rätt eller fel. Jag ska alltid kunna stanna. Gäller oftast när fordon svänger in framför mig...och inte förstår/ser mig.

Gäller också alltid när jag kör om någon annan.
Min regel ger också en annan bra sak till mig: Jag ser till att inte bli påkörd av andra, även om de gör fel. Jag stannar...och ger dem onda blicken...sedan cyklar jag vidare och glömmer situationen som man inte ska haka upp sig för mycket på.

Jag litar aldrig på någon annan...jag ska se själv innan jag korsar en väg eller gör någonting.

"Pling...Pling!!" är mycket effektivt...sedan passerar man och säger "Tack!" när man passerar. Gäller på GC-bana såklart. Jag räknar med kaos framför mig, men eftersom jag har min regel så hanterar jag detta bra.

Jag vet inte...jag råkar sällan ut för situationer eftersom jag ständigt spanar åt alla håll...är en medveten cyklist som räknar med att jag inte syns och därför ska kunna stanna oavsett situation.

Det kan tyckas enfaldigt och larvigt att plinga vid omkörning men bister verklighet har gång på gång bevisat motsatsen.

Den mest bisarra händelsen jag råkat ut för är på min vanliga träningsrunda norr om Grava kyrka på en bred helt biltom pensionerad landsväg som är återvändsgränd. Här kommer jag en vacker sommarkväll ikapp några locals som är ute och fincyklar 5 i bredd i sakta mak på den breda spikraka landsvägen.

Det finns lite plats plats kvar längst till vänster att passera på, och då de tycks hålla formationen ganska bra, tänker jag att det här ska väl gå att lösa utan pling? Men så klart just när jag passerar allra längst ut på kanten, och inte särskilt snabbt ens, gör närmaste cykel ett plötsligt jättevingel åt mitt håll och kollisionen är bara centimetrar bort.

Just här förlorar jag för alltid illusionen om den plinglösa omkörningen i den bästa av världar, som regeras av förutsägbarhet, regelbundenhet och gudomlig ordning som över himlakropparna i ett solsystem.

Ringklocka är dessvärre en dålig lösning när ungefär 10% av alla som pendlar väljer att göra så med ”noise cancelling” hörlurar såsom AirPods.

Dessutom har man ju varit med om att bli utskälld av medtrafikanter både för att man plingat på dem och för att man gjort det.
Med andra ord skulle det behövas en väldigt högljudd Schrödingers plinga för att den skulle funka.

Ringklockan! Att alltid plinga i god tid före omkörning är ett absolut måste, tyvärr är det många som cyklar om som syndar mot det och det är otroligt dumt. Varför vet jag inte?
Förr plingade jag alltid men var tvungen att sluta med det för det blev för farligt.
Nästan i samtliga fall reagerade personen på plinget genom att antingen stanna och titta vad det var som lät, eller så bytte personen sida. Favoriten är alla kompis-par som efter ett pling bytte sida med varandra. Hände oftare än man kan föreställa sig.
Nu för tiden plingar jag bara om det verkligen inte går att komma förbi.
Saktar dock alltid ner farten fortfarande.
Att blåsa förbi nån i full fart när det är trångt är bara idiotiskt.

Förr plingade jag alltid men var tvungen att sluta med det för det blev för farligt.
Nästan i samtliga fall reagerade personen på plinget genom att antingen stanna och titta vad det var som lät, eller så bytte personen sida. Favoriten är alla kompis-par som efter ett pling bytte sida med varandra. Hände oftare än man kan föreställa sig.
Jag tycker det funkar bra att plinga, men det gäller att göra det i tillräckligt god tid så saker där framme hinner stabilisera sig och man ser ifall figurerna verkar agera rationellt eller inte. Det krävs även en högljudd ringklocka om man cyklar snabbt. Kompressorhorn på 200 m avstånd hade varit idealiskt ibland.

Gäller det även cyklister du kör om? Jag utvecklade mitt inlägg lite för det skiljer mellan cykelstråk med många cyklister och de där man sällan blir omkörd. För mig kan det vara en gång på femtio mil att en cyklist cyklar om på en cykelbana och det gör ringklocka till ett absolut måste för jag använder oftast hela cykelbanans bredd och håller bara till höger vid möte. Ett enkelt pling gör att jag direkt vet att det kommer en cykel bakom och kör över till höger vilket är den regel man skall följa. Att någon cyklar om utan att använda ringklockan är direkt farligt och något jag inte alls tycker om.

För gående har du rätt i att en del inte alls är beredda på att det kommer en cyklist och instinktivt kan reagera med att byta sida men det gör också att alternativet att det helt plötsligt och ljudlöst swishar förbi en cyklist blir ännu obehagligare och farligare för dem, och det kan sluta riktigt illa även om man inte cyklar fort. Och man plingar i god tid innan så ett sidbyte skapar inte en farlig situation.

Av alla tusentals pling jag gjort kan jag bara komma på en som tog illa upp och hon var inte svensk. Däremot händer det ganska ofta att jag hör ett "ringklockan" när jag passerar om jag inte plingat för att jag bedömt det som inte nödvändigt. Så även jag kommer att öka användningen.

Men som sagt, man får skilja mellan cykelstråk med många cyklister där både fotgängare och andra cyklister är beredda på omkörningar och de med få.

Sen har vi de som är ute och går med sin hund ...

Ringklockan skall användas, det är en så enkel sak och det ökar säkerheten så väldigt mycket.

Senast ändrad:
Gäller det även cyklister du kör om? Jag utvecklade mitt inlägg lite för det skiljer mellan cykelstråk med många cyklister och de där man sällan blir omkörd. För mig kan det vara en gång på femtio mil att en cyklist cyklar om på en cykelbana och det gör ringklocka till ett absolut måste för jag använder oftast hela cykelbanans bredd och håller bara till höger vid möte. Ett enkelt pling gör att jag direkt vet att det kommer en cykel bakom och kör över till höger vilket är den regel man skall följa. Att någon cyklar om utan att använda ringklockan är direkt farligt och något jag inte alls tycker om.

För gående har du rätt i att en del inte alls är beredda på att det kommer en cyklist och instinktivt kan reagera med att byta sida men det gör också att alternativet att det helt plötsligt och ljudlöst swishar förbi en cyklist blir ännu obehagligare och farligare för dem, och det kan sluta riktigt illa även om man inte cyklar fort. Och man plingar i god tid innan så ett sidbyte skapar inte en farlig situation.

Av alla tusentals pling jag gjort kan jag bara komma på en som tog illa upp och hon var inte svensk. Däremot händer det ganska ofta att jag hör ett "ringklockan" när jag passerar om jag inte plingat för att jag bedömt det som inte nödvändigt. Så även jag kommer att öka användningen.

Men som sagt, man får skilja mellan cykelstråk med många cyklister där både fotgängare och andra cyklister är beredda på omkörningar och de med få.

Sen har vi de som är ute och går med sin hund ...

Ringklockan skall användas, det är en så enkel sak och det ökar säkerheten så väldigt mycket.
Jag förbehåller mig rätten att hålla med lite grann, inte helt.
Eländet där hunden är ute och går med sin mobilblippande människa, helst med 20m koppel mellan, är lika uppskattat som Svenskt midsommarväder ?
Hade förträngt det.

Att en framförvarande skall påbörja omkörning är ganska lätt att förutse och förhålla sig till. Däremot svårare att förvänta sig en plötslig vänstersväng från högersidan, utan varken titt över axeln eller tecken innan.
Vi får vara överens om att vi inte är överens här tror jag :D

Tillbaka
Topp