Cyklar på välvt takräcke?

GadgetMaster

Ny medlem
Har precis blivit med Volvo och kollar på lasthållare för att bland annat lasta på cyklarna.

Volvo original är den som jag tycker ser mest slimmad ut och klarar mest last men den är ju välvd och det betyder ju att när jag monterar cykelhållarna så kommer cyklarna att luta lite svagt utåt, det känns ju fel men kanske inte spelar någon roll?

Och en annan fundering, är det någon som har erfarnheter av ljud från antingen Volvo original, Thule Wingbar Edge 9585 eller Whispbar? (För att jag är för slö för att montera av dem...)

Cykelhållarna åker dock av, för de låter alldeles för mycket...

Tacksam för svar på denna STORA fråga... :-)

//Niklas

Volvo:
volvolasthallare_985.jpg

Thule:
http://www.owncar.ru/img_preview/tovar/original/wingbar_edge_qashqai_(1).jpg

Whispbar:
http://www.happytiger.com.au/car/Car_roof_racks/pic_3.jpg

Jag kör V70 med Thule. Inte just den modellen men en äldre.
Thule är oftast billigare än Volvo och lätt att få tag på delar.
Mekonomen har ofta erbjudande på thule.

Kolla vilka cykelhållare som funkar med vilka bågar, spontant skulle jag säga att du behöver fyrkantbåge för de flesta hållare men det kanske finns någon som lirar vinge.

Jag TROR de flesta Thule-hållare funkar för vinge. Det där volvoräcket på bilden ser för övrigt ut som en Thule.. Gissar att de är kompatibla.

Jag har Thules wingbar med cykelhållare och den är tyst förutsatt att du skjuter in gummilisterna i skårorna. Glömmer du dem visslar det rätt bra.

Cykelhållarna jag har är Thule 591 och de passar nog med alla alternativ, t-spår, eller bygel, men får kolla det först.

Men själva lutningen på hållarna borde väl inte spela någon roll? Jag menar, de ska ju hålla fast cykeln i svängar och på dåliga vägar och allting annat också...

Bilagor

• thule_591.jpg
    thule_591.jpg
    35.8 KB · Besök: 37
Jag kör det aktuella takräcket på min merca. Skulle säga att lutingen är minimal och har hitintills inte skapat några problem. (Kör outride på mitt räcke)

Som någon sa tidigare så är Volvos takräcke rebrandade thule.

Tillbaka
Topp