Cyklare med nybörjarproblem med 630 hjul

LoaCykel

Medlem
Hej, köpte en gammal racercykel i somras för den var snygg och inte så dyr. Blev dock lätt påkörd häromveckan, inga skråmor förutom att framhjulet är paj.
Gick runt till några cykelaffärer och visade, och alla sa att det skulle bli mycket jobb/problem/ta tid och ansträngning för att hitta rätt hjul eller byta, och att de inte kunde göra det, att jag kan testa och leta på internet. Som i titeln är det 630 hjul, förstått att det är en utgången standard.

En sa att man kan testa byta båda till 622, men att bromsen kanske inte tar, och då står jag där med 4 hjul varav 3 jag inte kan använda. Då känner jag att jag hellre köper en helt ny för typ samma peng utan allt krångel för chansen att det kanske funkar.

Så jag undrar lite, om man inte har särskilt mycket ork, tid eller energi för en ny hobby, utan man mest vill ta sig från A till B, ska man köpa en ny istället? Går det att sätta på ett 27,5" hjul eller något annat, bara där fram? Känns som att beställa gamla hjul från utomlands kan bli en dyrare historia än en ny cykel.

Det verkar som nästan allt kan bli ett problem om man byter hjul, och det är svårt att veta något alls innan man testar.

Befinner mig i Göteborg, så om någon kanske vet någonstans där man kan köpa gamla hjul eller så, får man gärna säga.

Sorry om det blev lite rant-igt.

Byter du till hjul med ø622 mm fälgar måste du justera om bromsbelägg så att de sitter cirka 4 mm längre ner. Alla bromsklossar har inte marginalen för detta. Man kan visst sedan hitta olika bromsklossar med längre armar.

Här nere i videon förklarar gubben situation vid bytet från 27" hjul till ø622 (a.k.a. 700c, a.k.a. 28") hjul. Han hade tur och behövde inte hitta andra bromsklossar trots att han var beredd att göra det.

(tidsstämpel 5:55)

Enda som behövs är att du har 4 mm utrymme neråt vid infästning av bromsklossarna. Om du lossnar en kloss lite borde du kunna ser om du kan sänka den med 4 mm eller inte.

Om det inte går kan man ofta montera en broms med lite längre armarna.

Jag har gjort en sån transplantation en gång och det gick bra. Beror väl mest på bromsarna, hur mycket justermån det är. Man kan ju titta på hur klossarna sitter nu, och hur mycket man kan flytta dom.

En klar fördel med att byta till 622 är utbudet av däck...

Nyttig info här! Får ta mig förbi cykeln imorgon och kolla om marginalen verkar finnas eller ej. Blir ju ändå ett tecken om det kan funka då.

Tack för hjälpen!

Att bara byta framhjulet är ganska enkelt, om man vill byta även bak kan det ev blir mer komplicerat:

Tex kan navbredd kan skilja, nya hjul kommer med 130 (racer) eller 135mm (hybrid/mtb) breda nav istället för 126mm som det var på gamla racers

Men att bredda ramen för att få i bredare nav är inte så komplicerat. Finns beskrivet på många ställen här om du vill gå den vägen.

Kuken, jag klippte ned ett 630-hjul häromdagen. Det kunde du förstås fått, @LoaCykel. Men det blir du inte gladare av nu.

630 är en dum standard, då de enda däck som finns är rätt dåliga och trögrullade. På en standardcykel är det väl ok, men på en racer blir det trist. Ska kolla i gömmorna om jag har något 622-framhjul. Bor i Kungsbacka.

Jag har 622-hjul att låna ut för prov och/eller sälja i göteborg. knappt 15 år gamla så det är relativt moderna standarder i så fall.

Snällt av er kommer med erbjudanden! Kompisen hade ett 622 hjul som bara låg, har ännu inte hunnit kolla bromsmarginalen då jag håller på med flytt..
Men om marginalen verkar finnas där, och test med kompisdäcket funkar, finns det ju gott om hjul och däck i stan, så tänker jag isåfall plockar upp något nära där cykeln står.

Tack allesammans!

Tillbaka
Topp