cykling å väder

• Trådstartare Trådstartare Laphroaig
  • Start datum Start datum
L

Laphroaig

Guest
cykling å väder
Jag har en liten fundering, tänkte i morse kl 08:30 ta en sväng i skogen med hojen
men så kikar man ut å ser att det bara tokregnar, så då kom jag på andra tankar.
Är det fler som känner sig besegrade av vädret eller åker ni ut fast regnet står som spö
i backen (brukar faktist cykla fast det regnar men njae inte idag)..

cykling å väder
Jo jag har kännt samma sak.Vädret hindrar mig än så länge, mest för att jag inte har kläder för ändamålet ännu.Men sen kommer det nog inte stoppa mig.

Fast det är ju ändå mer trevligt att cykla då det är sol än regn och iskalla vindar.

Mvh Max

Senast redigerad av en moderator:
cykling å väder
Regn och Snö är mera mysigt tycker jag.
Förutsatt att man som sagt är klädd för det.
Det är vinden som kan ta knäck på mig.
Sitter just nu själv och funderar på en cykeltur, men prognosen säger 13m/s med upp till 18m/s lite senare idag.
What to do, what to do....

cykling å väder
Det är lustigt, väder har aldrig kännts som ett hinder för mig. Väder är något som bara finns, och som man får anpassa sig till, ungefär som folk och geografi. Har alltid lagt rätt mycket pengar på rena regnkläder eller regntåliga cykelkläder.

cykling å väder
Hur gör man med imma på glasögon, är det lite kyligt å regnar så immar dom igen
på en gång, å då ser man ju inget å sätter till sist cykel å en själv i en sten eller liknande
men men, det är väl vad mtb går ut på :)

cykling å väder
de tycker jag beror på hur motiverad men e, vill man komma nån stans får man väll ta en jacka på sig eller nått,

jag brukar säga: från inget kommer inget.

så då slänger jag på mig en jacka å drar ut,

framför allt efter min skada, men till våren eller aa ner de inte e så blött ute då kommer jag cykla i ur å skur...(efter operationen)

cykling å väder
Laphroaig Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man med imma på glasögon, är det lite
> kyligt å regnar så immar dom igen
> på en gång, å då ser man ju inget å sätter till
> sist cykel å en själv i en sten eller liknande
> men men, det är väl vad mtb går ut på :)

En variant är att lägga på ett tunt, tunt lager diskmedel på insidan av glasögonen, det håller imman borta rätt bra.

För min del går mtb ut på att slå huvudet i ett träd, det händer varje gång jag är ute.
(:-{)

cykling å väder
När börjar vädret egentligen bli farligt?
Jag sitter och känner mig som värsta kycklingen nu för att jag låter cykeln stå pga blåsten men samtidigt
har jag hört varningar för fallande träd och takstenar idag?

cykling å väder
Är det riktigt dåligt väder så kan man allid cykla inne eller träna på något annat sätt. Tex simning, styrketräning eller bandy om man är några styckna. Fast det blir till att cykla ute för mig idag i alla fall för nu är man ombytt och klar....

cykling å väder
Enligt metereologer på SMHI ska det bli storm i södra delarna av landet idag, tydligen väder vi inte sett på flera år. Så det kan säker fall ner en och annan taksten etc.

Keep your head up!

cykling å väder
Snö är skitmysigt att cykla i, men regn är ingen vidare.
Älskar att cykla när det ligger ett tunt lager med snö över stigen och marken är hårdfrysen, för utom sommarens cykling finns det ingen bättre cykling...nästan :-).

När det regnar ger jag mig inte ut å cyklar , dvs det begränsar min cykling.
Tror det beror till stora delar att jag inte har kläder för ändamålet.
I dag tokregnar det som sagt. En perfekt dag att prova Leos tips om oljebyte med andra ord!
Måste bara å köpa olja först.

cykling å väder
[Freeride] EriC Skrev:
> I dag tokregnar det som sagt. En perfekt dag att
> prova Leos tips om oljebyte med andra ord!
> Måste bara å köpa olja först.

Låter bra.Får bli mekande med hojen när det regnar,bra ide! :)

Mvh Max

cykling å väder
Cykla när det är kallt som f-n och snö eller is det är helt ok men just dagens väder
är allt annat än lockande, med nokia wxc300 blir dessutom stenarna svin hala.

cykling å väder
Vädret blir farligt när man hamnar i situationer man inte behärskar. Kyla och mörker tycker jag är jobbigast i det avseendet.

Hellre -10 och snö i luften än +5, skymning och duggregn.

Sedan har det bara med motivation att göra. Det är lite halvsegt att stiga upp 05.30 för att hinna med ett långpass innan familjen söndagsfrukost. Sängen är *så* skön just vid dom tillfällena.
Största tröskeln för mig är just att komma utanför dörren. Har jag väl kommit ut spelar det inte så stor roll om det är sol, snö, regn eller storm.

Men det är ju det där att komma ut...

cykling å väder
Håller med Mattias där, har man väl kommit ut så är det inte så farligt, men att komma dit kan vara svårt.
Regn stör mig inte så jättemycket, så länge man cyklar å e varm, men pausar man och blir kall så finns det roligare saker att göra än att stå ute kall i regnet.

cykling å väder
Jag brukar cykla i regn,men med denna vinter vi har nu med ösregn och blankis och ingen snö,då är det omöjligt att cykla,inte ens dubbdäck hjälper.

Man får använda motionscykeln istället.

Its all downhill from here !

cykling å väder
har cyklat nästan varje dag sedan nyåret. Men idag och det har det gjort några gånger innan också blåst väldigt mycket. Vid ett parti stod jag nästan stilla. Sådant är frustrerande och jobbigt. Men ju närmare jag kommer en tävling ju mer tränar jag oavsett väder för då har man snart ryggen mot väggen och måste prestera. Men nu är det iof ett tag kvar till sommarens tävlingar...men man får inte ge upp så lätt. Det finns ju bra inomhus aktiviteter. Spinning, styrka, innebandy eller städa =Ob
Men idag känns det kymmigt blåser hårt men inget regn. Föredrar regnet framför blåst.

cykling å väder
I skogen är vädret skit samma men vägen till skogen kan kännas oändlig när det ösregnar och blåser för mycket. Ja vädret hindrar mig, skulle behöva en bättre jacka å lite sånt så skulle man nog kunna köra några dagar till. Idag blir det spinning istället för delsjön tyvärr.

cykling å väder
kör oftast, fast kortare. gillar det inte, men tvingar mig själv till det. vet att belöningen för att träna fast det regnar, i alla fall så här års, kommer till sommaren. skulle man skita i att träna bara för skitväder så kan det stundtals bli väldigt lite träning :D

cykling å väder
Jag var faktiskt ute och cyklade idag. Här i Borlänge var det +5 och regn och nästan vindstilla. Det var ingen jättebra kombination. För allt vatten ute i skogen var nollgradigt och det blev j*vl*t kallt om fötterna. (har inga skoöverdrag kanske dax att införskaffa) Det är mycket bättre med -10 och ett tjockt lager snö och sen skotrar som har pressat ihop snön. Dels gör det inte så ont att ramla och sen vet man vad man ska ha på sig och man riskerar inte att bli blöt.

/Johan

cykling å väder
Det hela handlar om mental inställning, som går att träna. Tänk positivt, vad gör det om det regnar lite? Vad är det absolut värsta som kan hända i regn och rusk, att man blir blöt? Att man halkar och vurpar? Det kan man lika gärna göra när det är soligt och torrt också. ;-)

Tänk istället att om nu detta är det värsta vädret du cyklat i så är ju allting annat bättre väder efter detta, på så sätt sätter du referensnivån för vad du tycker är jobbigt på en helt annan nivå. Plötsligt så är +7C och regn inget hinder, om du har varit ute i +2C och regn veckan innan så är ju +7C rena sommarvärmen. :-D

/Leo - hemma i värmen efter tre timmar i skogen i Göteborgs-stormen, hur kul som helst! :-)

cykling å väder
Cyklar inte om det är riktigt kall pga att jag inte har hunnit fixa sulvärmare än. Regn osv spelar ingen roll, brukar ta en lättare tur då bara på ~2 timmar. Det jobbiga är ju att ta sig till skogen, inte att köra runt i den.

cykling å väder
Kör efter det gamla mottot "det finns inget dåligt väder bara en massa illa klädda människor", har alltid funkat för mig och som Leo sa det mesta sitter i huvudet iaf, skulle utan problem köra även i regn och några få plusgrader (att jag inte gjort det nu har ju andra orsaker) så jag ser det inte som något stort problem med regn.

har också glasögon och det orsakar vissa bekymmer ibland, men diskmedel som Mattias skrev funkar bra, har kört med det på sjön förut och det funkar minst lika bra som dem dyra specialmedlen som optikerna säljer, en annan lösning är ju engångslinser för ruskväders användning!

Viktigast är att man har kul för då känner man inte att man blir blöt eller att det är "skitväder", så mera possitivt tänkande så klarar man sig längre!

Bosse

cykling å väder
Jag har aldrig gillat att cykla när det är kallt och ruggigt. Har inte cyklat sedan i höstas. Jag använder det här mörka halvåret till att jogga lite och hänga i gymmet istället, men det är ju en smaksak.
Önskar jag kunde ha motivationen att ge mig ut med hojjen när det är mörkt och kallt.

cykling å väder
Jag o en polare var ute o sprang 1h 40min i morse (i Halmstad) och vädret var då blåsigt, regn o +6. Ett väder som de flesta funderar över att cykla i, annars hade väl denna tråden inte skapats.
Det roliga i denna i historia är att han påminnde mig om ett triathlonlopp vi körde i Maj -04. Hjorten triathlon i Nyköping, då var det blåsigt som fan, regn o +3!!! Distansen var 1/2 Ironman (1900m sim, 90km cykel o 21km löp)
Jag fullföljde iförd kortbyxor långärmad cykeltröja o väst o utan skoöverdrag. Har aldrig frusigt som då, men tänker man på det så finns det inget som hindrar ett träningspass :-)

cykling å väder
Tack för tipset om diskmedel på brillorna det funkade kanon :)
som sagt när man väl kom ut så var det roligt, var ute i 2 timmar blöt å kallt men
skoj var det (som vanligt)

cykling å väder
Laphroaig Skrev:
> Tack för tipset om diskmedel på brillorna det
> funkade kanon :)
> som sagt när man väl kom ut så var det roligt, var
> ute i 2 timmar blöt å kallt men
> skoj var det (som vanligt)

Börjar det inte löddra när det regnar på dom? ;~)

Tillbaka
Topp