Cykling för motion och viktminskning

• Trådstartare Trådstartare Masse
  • Start datum Start datum
M

Masse

Guest
Har köpt ny snabb cykel (racerhybrid). Hur pass effektiv träning är cykling jämför med att springa och att gå ? Vilka sträckor bör man cykla och hur ofta fö ratt mina i vikt. Väger 95 men vill gå ner. Springa och gå är tråkigt.

Borde man inte förbränna mer genom att köra Mtb i stökig skog?
Då använder man ju hela kroppen och inte bara benen som på lvg.

Går ner i vikt av att cykla? Glöm det! ;-) Jag går bara upp i vikt av att cykla. Cyklar jag mer äter jag mer, äter jag mer går jag upp i vikt.

Vill du gå ner i vikt, dvs bränna fett, är det lågintensiv träning som gäller. Alltså inte cykla allt för snabbt, men länge.

/Mikael

Cykling är framförallt skonsammare mot kroppen (leder och sånt) än löpning, speciellt om man är tung. Jag började cykla 2002 och vägde då ungefär 110-115 pannor. Nu har jag sysslat med triathlon sen 1-2 år tillbaka och börjar tycka att det är kul med löpning också. Väger 92-93 nu, ska först och främst ner under 90.

Sträckan är inte det viktiga. Du bör cykla relativt lugnt, men länge, åtminstone en timme åt gången, du vill inte ha för hög puls om syftet är att gå ner i vikt.

Men vad är för hög puls?

Är det fel att säga åt någon att de ska främs se sitt cyklande som upptäcksfärder i sin när miljö om de vill cykla för att motverka energilagringen?

En gammal sanning är att den bästa träningen är den som blir av. Bry dig inte om det är cykling, löpning eller jakmjölkning bränner mest fett.

Fast man ska nog inte lyssna alltför mycket på mig i dessa spörsmål...

Vill du ha en bra introduktion till pulsträning så rekommenderar jag "Pulsträning" av Camilla Porsman (ISBN 91-85225-03-7) Fitnessförlaget. En pocketbok som är pedagogisk och lärande. Bland annat den information du söker om olika längder på träning och intensitet.

Du hittar mycket information på de olika forumen relaterade till hälsa.

Framför allt så ska träningen vara kul o helst omväxlande så att du fortsätter

Lycka till /Bengan

Är man ute en hel dag så borde det förbränna hur mycket som helst.
Det är väldigt konstigt att en del inte går ner i vikt fast de cyklar mycket. När jag återtog mitt cyklande så gick jag inte ner nämnvärt första två åren men sedan rasade kilona.

Om jag ser till mina erfarenheter av hojjande vår, sommar och höst så går jag ner 4-6kg första veckorna jag börjar cykla till jobbet på våren 1h tor, för att gå upp det på vintern när cykeln gått i ide. Sen äter jag bättre ju mer jag tränar vilket kanske påverkar en del efter vintern.

/Peg

Lågpulsträning med en medelpuls för mig runt 130 (39år,90kg) är bra för mig men det viktigaste är nog vad man äter... så är det för mig. Jag gillar god mat&dricka :) och lagom med träning då mår både skalle och kropp finfint!

Örten

Cykling is-da-shit för att gå ner i vikt.

Har gått ner 17 kg sedan jag började cykla MTB för
2,5 år sedan.

Tycker att det går bäst att minska vikten när man
kör långa pass på 2 timmar eller längre i någorlunda
lugnt tempo.

Jag kör gärna ensam när jag ska bränna fett
så att jag kan hålla precis rätt tempo för mig och
inte behöver anpassa farten efter andra och hamnar
på "fel" ansträngningsnivå.

Ungefär dubbla tiden för samma ansträngning - energiuttag - vilket ju inte riktigt är samma sak. Om en halvtimme lätt jogg är det normala så behövs det en timme cykling. TYP.
Generellt är ju cykling både skonsammare och roligare än att löpa.
Ungefär fyra gånger kroppsvikten i varje steg löp mot lite pungnötande är ju en enorm skillnad.TYP.

Jag har cyklat ett halvår snart och gått ner 3 kg. Men även växt på lår och vader så det som satt på magen har sjunkit ner i benen.

Harru provat me' helium?

:-D

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man om man vill väga 40 kg när man
> cyklar men inte annars? Det hade varit jäkligt
> praktiskt.

Detdär att man blir av med mer fett om man håller sig under mjölksyratröskeln är bara gammalt 80-tal tänk.

Visserligen bränner du kanske mer fett när du är ute men efterbränningen är mycket högre om du legat på mer intensiva nivå.

Annrs så tycker jag T-bone har HELT rätt.

Jerry skrev:
> Harru provat me' helium?

Ja. Rösten blir oerhört fånig.

Att springa förbrukar mer energi än att cykla. Du får också, enligt min erfarenhet cykla någurlunda tufft/hårt på cykeln för att det ska ge något.
Men för de flesta Svensson(svetton) är kanske en normal joggingrunda typ en halvtimme, kanske en halvmil. Till skillnad från med din racer där du efter en halvtimmer börjar bli lite varm. Efter en en timme till har du lämnat alla utom maratthon och elitorienterare efter dig och du kan bara fortsätta och fortsätta på din cykel.

Mina amatörmässiga råd som du inte ens frågat efter.

Angelägen att gå ner i vikt, kör hårt en timme och fortsätt lite lugnare, ät inte, bara drick under passet. Vill du förbättra konditionen kör hårdare men ät snickers, bananer och sån´t under vägen. Då sjunker vikten efterhand till den jämnar ut sig.

Blir så där oerhört vrålhungrig som jag alltid går omkring och känner mig. Ät frukt och fyll på tallriken med mer billiga grönsaker typ gröna bönor.

Masse skrev:
> Har köpt ny snabb cykel (racerhybrid). Hur pass
> effektiv träning är cykling jämför med att
> springa och att gå ? Vilka sträckor bör man
> cykla och hur ofta fö ratt mina i vikt. Väger 95
> men vill gå ner. Springa och gå är tråkigt.

Precis min åsikt. Jag har testat löpning och just att det är så högintensivt och trist gör att jag aldrig håller på tillräckligt länge för att det ska ge resultat. Det viktigaste är att det är kul och att man längtar ut till nästa runda snarare än att man känner att man måste. För min egen del innebär detta att cykling blir bra mycket mer effektivt när det gäller just fettförbränning. Jag kör minst två rundor i veckan på ca två timmar och blandat landsväg och MTB, det har gett mig en viktminskning på elva kilo utan att lägga om mina kostvanor (80-69). Hoppas du blir riktigt biten av cyklingen, så kommer du se kilona rasa.

Tillbaka
Topp