Cykling förbjuden?

Selast

Ny medlem
Cykling förbjuden?
La imorse märke till att det satt en skyld om cykling förbjuden på Ösbyvägen precis där Bråvallavägen ansluter alldeles norr om Djursholms Ösby station, kart länk: http://kartor.eniro.se/m/9ot5C Som jag kunde förstå var det Ösbyvägen som det var förbjuden att cykla på. Det finns en cykelbana på sidan av vägen som jag inte brukar använda. Tänkte inte mer på det förän jag idag på jobbet fick frågan om jag brukade cykla där av en kollega som tydligen bor i Djursholm. Han hävdade att han tillsammans med andra grannar där fått kommunen att sätta upp skylten för att det var så irriterande att behöva ligga bakom cyklister som cyklade mitt i vägen och dessutom långsamt... Jag garvade bort det hela men nu när jag tänker på det så blir jag mer och mer frågande, får verkligen förbjuda cykling på allmän väg? Vilket lagrum stöder man ett sådant beslut på? Om man som jag struntar i förbudet, vilket straff kan man förvänta sig om man skulle åka fast?

Cykling förbjuden?
Så har det i alla fall varit i två år. Jag har dryftat detta med en boende i området som anförde precis samma argument. "Man fastnar bakom cyklister och hela dagen är förstörd"

Cykling förbjuden?
Om det verkligen är förbjuden cykling, vilket det tydligen nästan alltid verkar vara när det finns cykelbana bredvid, kan du nog se fram emot 500 i böter vid torskning. Det var vad Andreas Grass fick i Lund när han blev påkörd.

Cykling förbjuden?
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Han
> hävdade att han tillsammans med andra grannar
> där fått kommunen att sätta upp skylten för
> att det var så irriterande att behöva ligga
> bakom cyklister som cyklade mitt i vägen och
> dessutom långsamt...

Skrattretande i så fall.

Cykelförbudsskyltar brukar väl annars mest finnas på vägavsnitt där det verkligen ÄR olämpligt att cykla, inte på helt vanliga normaltrafikerade gator... :-/

Cykling förbjuden?
Men är det inte så att de bara har satt upp en skylt som förtydligar att man generellt inte får cykla på en väg när det finns en cykelbana brevid? Jag utgår att cykling är tillåten på cykelbanan.
Skylten ändrar i det fallet ingenting utan uppmärksammar bara cyklister på befintlig lagstiftning.
Jag cyklar oftast på cykelbana men anser jag det säkrare att cykla på vägen så gör jag det. Böterna (om snuten skulle bry sig) utslaget på årsbasis är en liten kostnad.

Ser att andra kom fram till samma sak medan jag skrev.

DT på det här vägavsnittet är det extra olämpligt att köra. Personerna som utsätts för några sekunders olägenhet är ju Djursholmare, vissa av dem är kanske t.o.m. är adliga.

Senast ändrad:
Cykling förbjuden?
JLarsson skrev:
> Så har det i alla fall varit i två år. Jag har
> dryftat detta med en boende i området som
> anförde precis samma argument. "Man fastnar bakom
> cyklister och hela dagen är förstörd"

Men har skylten verkligen suttit där i 2 år? Jag kan inte påminna mig att jag sett den tidigare men hemmablind blir man ju snabbt...

Cykling förbjuden?
Undra var man ska cykla? På vägen eller cykelbanan?

sby.png

Cykling förbjuden?
Tille skrev:
> Undra var man ska cykla? På vägen eller
> cykelbanan?
>
>

Fan där är ju skyltdjäkeln... Men som tidigare sagt, den där cykelbanan går inte av för hackor i sin värdelöshet, dragen runt träd bland annat. Det är ju inte direkt någon motorväg heller så om någon fet direktör får sitta 10 sekunder längre i sin SUV bryr jag nog inte så mycket om och tar böterna om det nu skulle bli så.

Cykling förbjuden?
Tille skrev:
> Undra var man ska cykla? På vägen eller
> cykelbanan?

I skogen ser du väl!

Cykling förbjuden?
JLarsson skrev:
> Den där vägen borde vara 30-sträcka... man
> kanske skulle föreslå det :p
+1

Cykling förbjuden?
Jag cyklar där dagligen och kanske blir ifattkörd och/eller omkörd av en bil en gång på två veckor.
Jag har för mig att det varit 30 tidigare..

Cykling förbjuden?
Det lustiga är att förbudet bara gäller i ett kvarter fram till Trudvägen. Denna typ av förbud måste nämligen skyltas på nytt efter varje korsning.

(edit: något bättre svenska)

Senast ändrad:
Cykling förbjuden?
Det är ju i princip bara fram till Trudvägen som det är uppför. Efter det är det ju inget problem att hålla trafikrytmen på 50 km/h.

Cykling förbjuden?
Problemet är att när man kommer från Ösbyhållet så har man i allmänhet god fart och då kan det bli en tämligen riskabel manöver att dra upp på cykelbanan (det kommer bilar från vänster).

Cykling förbjuden?
Det kluriga tycker jag är att ta högerkurvan in under Roslagsbanan i 50 km/h, där även cykelbanan slutar. Eller är det en kombinerad GC-banan med ca 30 centimeters bredd även i tunneln? Dessutom brukar det ligga DÖDSGRUS i den kurvan.

Cykling förbjuden?
Är det någon som sett STOP-skylten som sitter i korsningen Fimbulvägen/Svalnäsvägen då? http://goo.gl/iwuiS

Den sitter liksom mitt för T-vägen och ute bland träden. Verkar inte vara uppsatt helt på rätt sätt. Undrar om det inte är någon boende i områden som flyttat dit. Där är de istället rabiata 30-förespråkare... Någon vän av ordning vred dock bort den, så den pekar rätt ut i skogen, ganska omgående.

Cykling förbjuden?
Lustigt det där med cykelförbud. På Bifrostgatan i Mölndal är det skyltat med cykelförbud åt ena hållet (med reservation för att jag inte varit där på ett tag nu, så det kan ha justerats, men det har varit så i många år). Till saken hör att det är en bred och fin väg med generös vägren, så cykelförbudet är helt omotiverat. Men Mölndal är rent generellt en väldigt cykelfientlig kommun, så inget förvånar mig där.

Cykling förbjuden?
Mölndal är ju helt värdelöst att cykla lagligt i! Och det finns ju heller inget bra cykelbanealternativ där vid bifrostgatan utan jag tvingades in på villagator som zickzackade sig fram då jag var där.

Cykling förbjuden?
Cykelbanan går innanför träden på gamla Pedagogens "skolgård". Den se dock ut som en jävla djungel. Cykelförbudet är som sagt helt obegripligt. Särskilt med tanke på att det är 50 på vägen.

Cykling förbjuden?
Har inte ens märkt av denna skylten brukar ta Ösbyvägen på bilvägen mot stan hmm märklig skylt men den är gul innebär vägskylt allstå cykelförbud på bilvägen för övrigt cykelbana på bägge sidor uppfattar jag. :)

Cykling förbjuden?
Förut gjorde dom allt dom kunde för att vägen inte skulle bli smitväg från morgontrafiken från Vendevägen, höga fartgupp med gatsten och 30-skyltat... Vad hände sen ? :-/ T

Cykling förbjuden?
Selast skrev:

> Hen hävdade att han tillsammans med andra grannar
> där fått kommunen att sätta upp skylten för
> att det var så irriterande att behöva ligga
> bakom cyklister som cyklade mitt i vägen och
> dessutom långsamt...

Det måste finnas flera miljoner värre saker att störa sig på i samhället.
Om jag bodde i Djursholm så skulle jag vara rädd för mina grannar. Man kanske skulle få sig ett par snytingar om man inte lyckas hålla gräsmattan i utomordentligt perfekt skick alla dagar om året.

Cykling förbjuden?
-Andy- skrev:

> Om jag bodde i Djursholm så skulle jag vara rädd
> Man kanske skulle få sig ett
> par snytingar om man inte lyckas hålla
> gräsmattan i utomordentligt perfekt skick alla
> dagar om året.

Du bor inte i Djursan märker jag. Det är din trädgårdsmästare som riskerar att få en lavett (givetvis med baksidan av handen) av grannens trädgårdsmästare. Själv riskerar du att få årets torekovsinbjudan demonstrativt ett par dagar senare än de andra i vänskapskretsen.

Cykling förbjuden?
Kanske kunde man "utnyttja" den skyltningen på följande vis;

Det är ju som sagt förbjudet att cykla på vägen där /även/ utan skylt, då det finns cykelbana. Dock om Onkel Haffa vill bötfälla en för att man cyklar på vägen - alltså någon annanstans - trots förekomst av cykelbana, hänvisar man till aktuell skyltning på Ösbyvägen och hävdar att det fått en att tro att det krävs cykelförbudsskylt (jämte cykelbaneskylt) för att det skall vara förbjudet att cykla på vägen. - Vad skulle annars aktuell skylt ha för mening...

; vem blir först att försöka (och få däcken sönderskjutna att polisen...)

Cykling förbjuden?
Skillnaden är naturligtvis att det där minimala undantaget i tillägget till cykelbanetvånget i Trafikförordningen inte kan användas alls där cykelförbud är skyltat.

Cykling förbjuden?
Hep skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Om jag bodde i Djursholm så skulle jag vara
> rädd
> > Man kanske skulle få sig ett
> > par snytingar om man inte lyckas hålla
> > gräsmattan i utomordentligt perfekt skick alla
> > dagar om året.
>
>
> Du bor inte i Djursan märker jag. Det är din
> trädgårdsmästare som riskerar att få en lavett
> (givetvis med baksidan av handen) av grannens
> trädgårdsmästare. Själv riskerar du att få
> årets torekovsinbjudan demonstrativt ett par
> dagar senare än de andra i vänskapskretsen.

Haha där satt den :D

Cykling förbjuden?
staine skrev:
> Hep skrev:
> -----
> > -Andy- skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Om jag bodde i Djursholm så skulle jag vara
> > rädd
> > > Man kanske skulle få sig ett
> > > par snytingar om man inte lyckas hålla
> > > gräsmattan i utomordentligt perfekt skick
> alla
> > > dagar om året.
> >
> >
> > Du bor inte i Djursan märker jag. Det är din
> > trädgårdsmästare som riskerar att få en
> lavett
> > (givetvis med baksidan av handen) av grannens
> > trädgårdsmästare. Själv riskerar du att få
> > årets torekovsinbjudan demonstrativt ett par
> > dagar senare än de andra i vänskapskretsen.
>
> Haha där satt den :D

Hehe

Cykling förbjuden?
Hmm, gäller inte cykelförbudsskylten egentligen också på cykelbanan? Jag är högst osäker, men borde inte skylten gälla hela körbanan, där cykelbanan är en del?

Cykling förbjuden?
Tillgång till Cykelbana medför inte ett absolut cykelförbud på vägen. Vägtrafikförordningen ger rätt att cykla på väg om det är lämpligt för färmålet, en luddig formulering som bevisligen har tillämpats också mot cyklisten i vissa fall men helt förbjudet är det generellt inte. I detta fall finns det ju såklart också en förbudsskylt så det är nog bara att gilla läget.

Cykling förbjuden?
PrinsValium skrev:
> Är det någon som sett STOP-skylten som sitter i
> korsningen Fimbulvägen/Svalnäsvägen då?
> http://goo.gl/iwuiS
>
> Den sitter liksom mitt för T-vägen och ute bland
> träden. Verkar inte vara uppsatt helt på rätt
> sätt. Undrar om det inte är någon boende i
> områden som flyttat dit. Där är de istället
> rabiata 30-förespråkare... Någon vän av
> ordning vred dock bort den, så den pekar rätt ut
> i skogen, ganska omgående.

Den metoden borde fungera bra när det gäller "cykling förbjuden" också.

Cykling förbjuden?
Vad är problemet? Det finns en fin cykelbana som är ordentligt sopad och som för det mesta är folktom. Det är väl bara till att använda den. Har man så ont om tid att man måste förlägga intervallträningen till just denna sträcka kanske man ska överväga en annan sport.

Cykling förbjuden?
steos skrev:
> Vad är problemet? Det finns en fin cykelbana som
> är ordentligt sopad och som för det mesta är
> folktom. Det är väl bara till att använda den.
> Har man så ont om tid att man måste förlägga
> intervallträningen till just denna sträcka
> kanske man ska överväga en annan sport.

Problemet är att om du kommer norrifrån så måste du bromsa in och korsa vägen för att snirkla dig upp på den cykelbanan och du tappar all fart du hade inför backen.

Cykling förbjuden?
ja, är det korsningar så brukar man få använda bromsarna. Tror knappast det här är enda korsningen i Sverige där man behöver bromsa lite.

Cykling förbjuden?
steos skrev:
> Vad är problemet? Det finns en fin cykelbana som
> är ordentligt sopad och som för det mesta är
> folktom. Det är väl bara till att använda den.
> Har man så ont om tid att man måste förlägga
> intervallträningen till just denna sträcka
> kanske man ska överväga en annan sport.

Detta är en pendlingssträcka. Den kombinerade cykel- och gångbanan har man lagt på en trottoar där man låtit stora träd vara kvar i banan. Helt värdelöst.

Har du cyklat där själv?

Cykling förbjuden?
steos skrev:
> ja, är det korsningar så brukar man få använda
> bromsarna. Tror knappast det här är enda
> korsningen i Sverige där man behöver bromsa
> lite.

Det är en t-korsning och för dig som ska rakt fram på cykel innebär ett korsande av vägen att du utgör en fara för alla som kommer bakifrån, framifrån och från vänster och även när du ska tillbaka över vägen igen några hundra meter senare efter att ha använt den fina cykelbanan. Om alla cyklister skulle använda de välplanerade, moderna cykelbanorna på fel sida av vägen så skulle det ske en kraftig ökning av antal cykelrelaterade olyckor på våra mindre vägar. För oss som pendlar dagligen i 25-30km/h så är det vägen som gäller i fall som det här.

Cykling förbjuden?
Bodie skrev:
> Jag hittar inget annat senare beslut angående
> Ösbyvägen än detta:
>
> http://danderyd.yourvoice.se/teknik_trafik/insyn.a
> spx?page=record&nodeid=7189
>
> då borde 30km/h fortfarande gälla.
>
> Dessutom hittar jag inget beslut angående
> cykelförbud på nämnda väg.
> Således gäller inte skylten.

Kanske är så att någon rättshaverist satt upp skylten själv...

Tillbaka
Topp