Jag köpte en ZX-Spectrum +3 som jag skaffade ett compact flash interface till. Då kunde man lagra spelen på CF-kortet, så man slapp ladda spel från kassett vilket ibland kunde ta 10 minuter. Att ladda in spelet från CF-kortet gick på några sekunder, tog faktiskt längre tid att skriva kommandot för att ladda spelet än själva laddningsprocessen. Detta var rätt så häftigt eftersom ZX-Spectrum alltid har lidit av att den inte hade någon officiell disk-interface standard som C64 hade. Skaparen av Spectrum var lite originell och han försökte hela tiden tänka ut egna lösningar på problem, så Sinclairs eget alternativ till diskettdriven, Microdriven, var egentligen ingen bra. Men själva Microdriven och kassetten till den var super-liten, storleksmässigt gick den hand i hand med Sinclairs designfilosofi och ett par Microdrives tillsammans med en ZX-Spectrum 48k/Interface 1 ser jäkligt häftig ut.
För de som är intresserade dokumenterade jag mitt projekt med min ZX-spectrum dator med Compact Flash kort, och man kan läsa mer på:
www.erkan.se/Spectrum-3-compact-flash.asp