Cykling i halmstad och OT i ´Halmstad

Kneecap

Aktiv medlem
ok.. detta är TREDJE gången jag skriver detta inlägget då min dator är helt jefla störd!!!!!!

lite beskrivning av cykling och OT i halmstad åt Singular och andra intresserade..

Vi börjar med cyklingen..

Först å främst kan man säga att halmstad är en landsvägsstad, det finns otalet mer lvg-åkare än mtb-åkare..
Men visst finns det mtb-åkare och om inte annat finns det grym mtb-åkNING..

Det vanligaste området för mtb är skedala/ön, som är en klassisk välkuperad urskog med mycket likheter med hellas, dvs mycket snår, lera och inblandade små stenpartier.. Välmärkta bra stigar och mycket valmöjligheter, har dock själv inte kört jättemycket här, men de gånger jag har rullat genom skedala har det alltid suttit ett fint leende på läpparna..
se http://happymtb.org/forum/rides/reviews.php?s=17&cat=0&hide=0 för vägbeskrivning och recension..

Min stora favorit är dock strandskogarna som sträcker sig hela vägen från city upp till falkenberg ungefär.. Har från födseln fram tills 10 års ålder haft en meter från tomten till närmsta singeltrail! efter det hade jag 40 meter fram tills för 3½ år sen då det blev 50 mil.. :( (men jag har ju hellas)
Strandskogarna är enligt mig ultimata, perfekt blandning av hårt packad torr singeltrail med många inslag av teknisk och stökig downhill samt klättring och då och då dyker det upp riktigt trevliga granithällspartier som är som att åka nypuder med fetlagg/haschpulka..
Lite positiva saker är att det krävs riktigt mycket regn för att det ska bli lerigt då det är torr fin sandmark alltihopa, vilket gör att man slipper feta lerhål som suger fast cykeln som en annan elektromagnet.. Dock finns det den andra varianten vilket är pudersandshål som är helt omöjliga att ta sig över om man får för sig att vridat på styret en mm, för då är det kört direkt.. mer postivt är också att större delen av skogarna är rätt glesa vid stigarna så man slipper klassiska grenpiskan som åkaren framför spänner upp, som alltid träffar kind eller bar underarm.. Man ska inte underskatta närheten till ett svalkande dopp heller.
Negativa saker är blåsten som kan vara jobbig om man kör för nära havet, saknaden av uppmärkta stigar, dock hittar man ganska snabbt sina favoriter, tog mig bara 21år. :P Andra negativa saker är att ibland kommer man rakt ut i bebyggda områden vilket gör att man får ta lite transport på asfalt, och ibland råkar man åxå cykla rakt in på folks fina gräsmattor då dom har den konstiga trenden att inte ha staket ut till skogen.. En sak till som kan vara jobbig med att cykla nära havet varma sommardagar kan vara förkomsten av (o)naturliga dubblar gömda under tunt naturmaterial eller i fria luften, detta har orsakat mer än en vurpa genom åren..

Jag ställer gärna upp på en guidning av båda dessa områden, speciellt strandkogarna då jag inte känner till skedala jättebra, kan tänka mig att det finns andra åkare som kan detta område bättre.. Men jag är ju nere i hstd då och då, så nått kan vi väl fixa ihop..
Vi har förövrigt snackat om att göra en roadtrip via skåne förbi halmstad och sen till gbg, häng på då, vi kan ju mötas i helsingborg när vi ska till andra sidan sundet och fylla på (sport)drycks förrådet..

nu till OT..
halmstad är en sjukt bra partystad, i juni, juli, augusti.. resten av året suger det ganska hårt, kan dock tänka mig att det är roligare som student när man inte har flörtat/hånglat/******* med var och varannan kvinna redan.. men det är lätt att åka iväg till falkenberg, båstad m.m. för att festa..
vi festade ganska ofta i gbg åxå.. det går en nattbuss till hstd kl 4 på morgonen.. helt perfekt kostar 80 kronor att åka hem med den, förfesten har man hos SJ..
bra ställen att skaka dom lurviga (eller välrakade) på är lilla helwetet, bond, royal, studentpuben och mårtensson året runt. bra barer är The Cafe, harrys och x-et (eller vad det heter nuförtiden).
på sommaren gäller leifs lounge och club monday stenhårt samt Salt som ligger i vattenkanten i tylösand, bra after bike öl där åxå...

rock on och hör av dig om flyttlasset går norrut..

Kneecap Frost Skrev:
> Det vanligaste området för mtb är skedala/ön, som är en klassisk välkuperad urskog med mycket
> likheter med hellas, dvs mycket snår, lera och inblandade små stenpartier.. Välmärkta bra stigar
> och mycket valmöjligheter, har dock själv inte kört jättemycket här, men de gånger jag har rullat
> genom skedala har det alltid suttit ett fint leende på läpparna..
> se för vägbeskrivning och recension..
>
Kan bara hålla med, området är jäkligt trevligt att åka i, inte jättesvårt att hitta men guide kan vara bra. Per Ola Månsson på Högskolan i Hlmstd kan stigarna väldigt bra.

> Min stora favorit är dock strandskogarna som sträcker sig hela vägen från city upp till
> falkenberg ungefär..
Har kört väldigt mycket strandskog i falkenberg och dom är ganska bra, något små så man får försöka lägga ihop ett gäng för att få en bra tur. Lyckades inte riktigt få till bra rundor när jag bodde nere i halmstad bara.

> Jag ställer gärna upp på en guidning av båda dessa områden, speciellt strandkogarna då jag inte
> känner till skedala jättebra, kan tänka mig att det finns andra åkare som kan detta område
> bättre.. Men jag är ju nere i hstd då och då, så nått kan vi väl fixa ihop..
> Vi har förövrigt snackat om att göra en roadtrip via skåne förbi halmstad och sen till gbg, häng på
> då, vi kan ju mötas i helsingborg när vi ska till andra sidan sundet och fylla på (sport)drycks
> förrådet..
Låter som en jäkligt bra idé, hitta bästa stigarna i götet, kanske varberg(åkulla), falkenberg (ringsegård), halmstads strandskogar, vallåsen och avsluta med 25 varv på spillepeng i malmö.

> nu till OT..
> halmstad är en sjukt bra partystad, i juni, juli, augusti.. resten av året suger det ganska hårt,
> kan dock tänka mig att det är roligare som student när man inte har flörtat/hånglat/******* med var
> och varannan kvinna redan.. men det är lätt att åka iväg till falkenberg, båstad m.m. för att
> festa..

Halmstad är sveriges sämsta partystad. Lyckades fan inte komma in någonstans (nästan), antingen för full eller för slitna kläder. Kom man väl in mötes man av folk på bardisken sjungandes till något lokalband som gyllene tider. jaja man är väl olika.

Kneecap Frost:
Vilka strandskogar i halmstad pratar du om? Prins Bertils stig? Vilshärad? Haverdal? Bor själv i halmstad(främst sommaren) och har inte upptäckt strandskogarna för cykling än så skriv i vilka du brukar så att jag kan testa...
/Joel

Wilier Skrev:

> Kan bara hålla med, området är jäkligt trevligt
> att åka i, inte jättesvårt att hitta men guide kan
> vara bra. Per Ola Månsson på Högskolan i Hlmstd
> kan stigarna väldigt bra.

Per Ola??? Är det killen med colaflaskbottnarna??

> Har kört väldigt mycket strandskog i falkenberg
> och dom är ganska bra, något små så man får
> försöka lägga ihop ett gäng för att få en bra tur.
> Lyckades inte riktigt få till bra rundor när jag
> bodde nere i halmstad bara.

Som jag skrev.. man måste leta i skogarna, men bra rundor finns det..

> Låter som en jäkligt bra idé, hitta bästa stigarna
> i götet, kanske varberg(åkulla), falkenberg
> (ringsegård), halmstads strandskogar, vallåsen och
> avsluta med 25 varv på spillepeng i malmö.

Fast vi tänkte ju komma från andra hållet-- sthlm->skåne->halmstad->gbg->oslo

> Halmstad är sveriges sämsta partystad. Lyckades
> fan inte komma in någonstans (nästan), antingen
> för full eller för slitna kläder. Kom man väl in
> mötes man av folk på bardisken sjungandes till
> något lokalband som gyllene tider. jaja man är väl
> olika.

jag skrev ju dock att det bara var det tre månader om året.. annars suger halmstad fet hästap*ng...

när bodde du där nerer?? man kan har träffats i skogen eller nån av cykelaffärerna nån gång...

Per Ola har glasögon ja men sen lägger jag inga mer aspekter i det, han är väldigt trevlig och kan varenda jäkla stig i stan. Han var min räddning i den annars landsvägsåkande staden. Tror han har startat något halmstad forum för cykling.

>Fast vi tänkte ju komma från andra hållet-- sthlm->skåne->halmstad->gbg->oslo

Andra hållet funkar ju det med, hade varit jäkligt kul att köra lite i bra strandskogar å bli frustrerad över min egen oförmåga att hitta stigar. Synd att missa spillepeng bara, inte varje dag man cyklar på en gammal soptipp.

Bodde i halmstad 91-92, gick på kattegatt år 3-4 i gymnasiet, körde Univega. Var flygmalaj 1994 på F14 (helt j-vla sinnesjukt ställe) och pluggade där 1995 till 1998. Cyklade på en CyclePro Ultralite comp stålhoj 94-95 å sen en Scott comp racing stålhoj när jag pluggade. Jobbade även på backlist som cykelbud 96-97, värsta staden att köra i. Staden är som en lång banan (gul inte racer) med grymt mycket motvind. Vissa bud fick man nästan cykla tre mil för och fick sådär 20 spänn.

Wilier Skrev:
-------------------------------------------------------
> Per Ola har glasögon ja men sen lägger jag inga
> mer aspekter i det, han är väldigt trevlig och kan
> varenda jäkla stig i stan. Han var min räddning i
> den annars landsvägsåkande staden. Tror han har
> startat något halmstad forum för cykling.

Inte meningen att vara negativ, men det är så många känner igen honom.. men han har gett mig många bra guidningar åxå.. Men han var lite snurrig ibland, kommer ihåg ett hallandslopp när han missade pilarna i en kurva (vilket ganska många gjorde för dom satt riktigt dåligt) och hela klungan skriker bakom "PEO!! Sväng!!" o visst fan svängde peo.. åt andra hållet.. blev ett gott skratt..
han var alltid snabbast på att få reda på att sanddynorna frös har jag minne av åxå.. det är cykling på toppnivå med frysta sanddynor..

> >Fast vi tänkte ju komma från andra hållet--
> sthlm->skåne->halmstad->gbg->oslo
>
> Andra hållet funkar ju det med, hade varit jäkligt
> kul att köra lite i bra strandskogar å bli
> frustrerad över min egen oförmåga att hitta
> stigar. Synd att missa spillepeng bara, inte varje
> dag man cyklar på en gammal soptipp.

Ohh. det är inte helt ovanligt här i fjollträsk.. jag bor precis brevid en...

> Bodde i halmstad 91-92, gick på kattegatt år 3-4 i
> gymnasiet, körde Univega. Var flygmalaj 1994 på
> F14 (helt j-vla sinnesjukt ställe) och pluggade
> där 1995 till 1998. Cyklade på en CyclePro
> Ultralite comp stålhoj 94-95 å sen en Scott comp
> racing stålhoj när jag pluggade. Jobbade även på
> backlist som cykelbud 96-97, värsta staden att
> köra i. Staden är som en lång banan (gul inte
> racer) med grymt mycket motvind. Vissa bud fick
> man nästan cykla tre mil för och fick sådär 20
> spänn.
>

Jag började med mtb 96-97 så då han vi nog knappt träffa varandra.. men jag köde på en expert racing 96:a i fint stål som förstahoj, sen blv det en comp racing i alu 98:a efter det en specialized s-works 00:A
Men dock har bägge jobbat för Henke!!! budade på backpack 99-00!!
men jag fick 30 per bud.. :P och motvinden längs med laholmsvägen kommer man ihåg..
har även jobbat fram och tillbaka på sportson fr.o.m. Jens och hans bror..

Singular Skrev:
> Maila mig ang. roadtripen!

Sysslar ni med droger, grabbar?

:D

Calle F Skrev:
> Singular Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Maila mig ang. roadtripen!
>
> Sysslar ni med droger, grabbar?
>
> :D
>

shyyyyyyyyyy... inte högt!!!! vi leverar självklart i bohuslän åxå.. ;P

Klart vi måste till Bohuslän...eller hur, Mango? Jag tar med min singlespeed. Calle, du står för lodging and guidance.

/M

japp granitåkning i bohuslän medelst super8 låter lockandes.. kanske har fått ihop en liten räkrosa ss-hitman tills dess åxå.. (ss-hitman lät fan inte pk nånstans)

låter lite som ett medlemsalias på SLM; sshitman. Inget ont om homosexuella män i läder, dock.

Jag knycker din Super8, så får du granitsurfa med min ölskumsvita springare (SOM SKALL HÄMTAS PÅ POSTEN IDAG!). Deal?

/M

Singular Skrev:
> låter lite som ett medlemsalias på SLM; sshitman.
> Inget ont om homosexuella män i läder, dock.

nej klanka inte ner på oss.. oops.. :D

> Jag knycker din Super8, så får du granitsurfa med
> min ölskumsvita springare (SOM SKALL HÄMTAS PÅ
> POSTEN IDAG!). Deal?
>
> /M

hmm.. vad är det du hämtar på posten idag?? som är ölskumsvitt?? kommer se ut som en bajenklack brevid min appel green metallic.. men om vi trycker in Calles hitman emellan så blir det nog bättre..
måste ju bara få ihop super8an först.. sen kan du nog få prova den på bohusläns utsträckta granitparadis..

Singular Skrev:
> Klart vi måste till Bohuslän...eller hur, Mango?
> Jag tar med min singlespeed. Calle, du står för
> lodging and guidance.

Måste väl gå att ordna! Vi har "rätt" snålt om plats hemma men det löser jag på nåt vis i så fall. I värsta fall kan jag ragga ihop några husvagnar och plats till dom. Vore klart kul :)

Calle F Skrev:
> Singular Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart vi måste till Bohuslän...eller hur,
> Mango?
> > Jag tar med min singlespeed. Calle, du står
> för
> > lodging and guidance.
>
> Måste väl gå att ordna! Vi har "rätt" snålt om
> plats hemma men det löser jag på nåt vis i så
> fall. I värsta fall kan jag ragga ihop några
> husvagnar och plats till dom. Vore klart kul :)
>

ingen fara.. sthlm införskaffar en van av något slag till sommaren.. vi behöver en pakeringsplats samt plats för ett tält eller två.. tillgång till eluttag till ölkylen skulle vara bra åxå.. :D

Wilier Skrev:
> Boggie van....the action is go
>
>

det är han som har dom bra drogerna tror jag.. eller så är jag för ung för att fatta..
hey äntligen får jag vara det åxå..

Fina modeller
kingoftheroadcover.jpg

Fin inredning
nooneridesforfreeFULL.jpg

Ha, den skivan har jag! Stonerrock i sin ädlaste form. Köpte den f.ö. under en surftrip till Sydafrika precis innan SSSM'03. Spelas hyfsat ofta när man är ute och glider på SS:en eller TwoFouren.

Inlagan är knökfull med bilder på vans...och en av låtarna är ju Boogie Van (en omskrivning för min nya skönhet);

Break - one nine
Got your boots on
Gearjammer set
Boogey van so far
How do you read me?
Three�s and eight�s high
Some kind of joyride
Double-nickel right by
In here - everything I need
Style - built for speed
Mother trucker runnin� low
Four wheels - overflow
Others passin� by
Still movin� down the line
So say~ the written word
Two down - now the third
The greatest thing I�ve seen
Do y�all know what I mean?
Meeting twenty was the plan
Me and my boogey van

Like most - chevys coast to coast
People start to ride
Dream machine burnin� wides
Layin� a furious yard it smokes awful far
Highback chair is low
Rollin� faster off they go
Tires roll flare to flare
Custom shine everywhere
One-fifty I don�t care
Half-way cross the land
Me and my boogey van
Movin� on down the line
Here we go one more time

/M

Kneecap Frost Skrev:
> ingen fara.. sthlm införskaffar en van av något
> slag till sommaren.. vi behöver en pakeringsplats
> samt plats för ett tält eller två.. tillgång till
> eluttag till ölkylen skulle vara bra åxå.. :D

Det löser sig om ni tar er hit. Jag har en kompis som är chef på HSB (Hus och sånt) här och han kan fixa nåt vettigt. Det är jag rätt säker på. Annars löser jag det själv :)

...och jag menar allvar om nån nu tvekar på det. Vore väldigt skoj om det gick att ordna nåt och om några vågade sig hit. Bohuslän är ju helt OK på sommaren. Nu är det inget vidare. Halt och eländigt på berget... :)

Får man köra heldämpad FS så är jag klart intresserad :-P

Nyttjade inte de där faciliteterna norr om stan så väl när jag var Göteborgare och har en hel julimånad att spendera.

Kneecap Frost:
Kan du inte skriva i vilka skogar runt Halmstad du brukar cykla.Vilka tycker du är bra? Vore tacksam...

/Joel

Wilier: Aha.. Hade inte Fu i huvudet just när jag läste det.. Nu är jag helt med..
Singular/Calle F: Bohus it is!!
Jomper: Om du läser lite längre upp så blir det granitsurfning medelst Super8 för mig.. så då måste FS vara godkänt..

Joel:
Skogen mellan stenhuggeriet och tylösand sen över till skogen som sträcker sig genom hela frösakull, möllegårdsskogen och den mellan ringenäs och haverdal.. annar läs första inlägget... men dessa är dom stor strandskogarna.. och då är den mellan stenhuggeriet och tylösand bäst och ringenäs-haverdalskogen efter det.. möllgård tredje plats, finns två grymma slingor där..

Kneecap Frost Skrev:
> Singular/Calle F: Bohus it is!!
> Jomper: Om du läser lite längre upp så blir det
> granitsurfning medelst Super8 för mig.. så då
> måste FS vara godkänt..

Allt är godkänt! FS, HT, XC, CP, KDS... :D

Sambon tycker det låter helt OK, bara alla inte ska bo i vardagsrummet. (Jag borde alltså skaffa bandspelare, liten högtalare, timer plus band med subliminalt buskap att rigga upp under kudden i hennes säng för uppspelning under natten. "Åk till mamma den ____"(<-Plats för det datum blir aktuellt).) :)

Vi har ett några kompisar här en liten bit (2 km) utanför stan, Ulla och Martin, som har plats bakom huset. El går säkert att ordna och ev. har dom också några bäddar i ett rum i uthuset där också. Jag har inte snackat med dom än men det är knappast några problem. Dom har hängt i Harley-Davidson-kretsar i en massa år och vad ni än hittar på så har dom nog varit med om nåt liknande (Eller troligen värre...) innan. Just nu ser det ut som om dom odlar husvagnar där också. Nån går nog att låna. Så om två sjövilda ungar, en drägglande halvvarg till hund, ett gäng skräniga höns och husets herrskap inte låter för farligt så kan kolla med dom :)

Senast redigerad av en moderator:
Då Kneecap Frost tog upp den viktiga frågan var man cyklar i Halmstad skapar jag denna tråd. Jag bor i Halmstad och kan delge er var det är värt att cykla här. Tyvärr har stormen förstört många av skogarna, men i vanliga fall är dessa platserna bäst:
1. Skedala skog är alltid bäst. Mest varierad, roligaste stigarna, svåraste passagerna, mest backar. Man kan i princip cykla stig och grusväg dit från centrum. Utgå från Österskans bussterminal och kör längs Nissan mot Frennarp, fortsätt längs stigen utmed Nissan mot Travet och kör grusvägen som mynnar ut i den mindre asfaltsvägen mellan Vallås och Åled. Ta vänster och efter 1 km till höger in på Arlösa. Därifrån är det sedan möjligt att ta sig till själva Skedalaskogen på flera olika sätt.
2. Stenhuggeriets skog, mellan Stenhuggeriet och Tylösand. Kör Prins Bertilsstig utmed havet pch vid småbåtshamnen i Stenhuggeriet är det bara att ge sig upp i skogen. Finfina, snabba stigar...
3. Nyårssåsen, mellan Gullbrandstorp och E6. Tyvärr är den mittersta delen av åsen avstängd av militärens skjutbana men den västra delen erbjuder fina grusvägar och stigar och ganska rejäl kupering. Prova att köra över åsen ner till Plönningeskolans löpslingor, fin singletrack i skön skog.
4. Möllegård, hit kommer man om man kör Prins Bertils stig som passerar bakom Karlstorps camping (Sveriges i särklass sämsta och mest ökända camping). Följ stigen längs bäcken och över tre broar. När man kommer ut på en liten grusväg, efter ett stopp för att passera en grind, tar man vänster och sedan når man Möllegårdsskogen.
5. Danska fallen, i Simlångsdalen. Riktigt fin lövskog med fina stigar.
6. Arlösa, som nämnts ovan. Bara grusväg men rejält kuperat. Perfekt för vinterträning och intervaller. Vägarna här används för travhästar så ta det lite lugnt i skymda kurvor.

Sedan kan man ju alltid kombinera slingorna. Min favorit går från galgberget till Nyårssåsen till Möllegård och sedan stenhuggeriet och centrum.

Mycket bra tillägg till min guide..
Dock en sak.. Livsjeflafarligt att cykla på Prins Bertils Stigen.. Pansionärer och annat som inte gillar det kan ta till fulknep som käppar i ryggen eller i framhjulet.. Tror inte att det är tillåtet större delen av den stigen heller för den delen, vilket är väldigt synd för den delen, för vissa avsnitt är sååååå sköna att susa fram på..

edit: f*n vad jag sugen jag blev på att dra träskslingan och campingslingan i möllegård nu..
eller bokskogarna uppe på galgberget..

Kneecap Frost Skrev:
> Livsjeflafarligt att cykla på Prins
> Bertils Stigen.. Pansionärer och annat som inte
> gillar det kan ta till fulknep som käppar i ryggen
> eller i framhjulet..

Måste man försätta sig i nån sorts kungligt värdig sinnesstämmning för att få använda den där stigen?

:D

galgberget ja, där fick jag cykla mycket. Konsekvensen av att köra vilse var liten där, om man inte hamnade på skjutbanan förstås. Kunde få till bra backar för backintervall där om man är lagd åt det hållet.

Calle F: Inte vad jag vet.. Men ända hjulen som får befinna sig är sådana på rullstolar..

Wilier: Den skjutbanan är ju lite jobbig.. Men annars är galgberget bra för intensiv backträning.. Dock nackdelen att löpare kan bli griniga.. Men där har vi iaf rätt att cykla..
Var med om en ganska otäck sak på min tid.. Fanns en riktigt trevlig snabb "dh" slinga till höger om hallandsgården (ifrån stan sett) där vi ganska ofta avslutade passen på berget. Man kom ganska lätt upp i farter som hade generarat böter på många vägar.. En vacker sommardag kommer ni nerfräsande som vanligt och precis bakom en blind kurva är det nån som har lagt en stock rakt över stigen, syntes tydliga spår att den var ditlagd av människa och inte blåst... slutade med tre förstörda framhjul, fyra stygn och två nya hjälmar.. grejen var att ingen hade någonsin klagat på att vi kört just där.. men det var ganska uppenbart varför den låg där.. tre dagar senare byggde vi en jordvall över den istället och fick ett fint hopp!! :D

Tillbaka
Topp