Cykling i kvibergs DH spår?

Låter toppen! Jag bor i Lerum och jobbar i Gbg så det ligger ju bra till på vägen hem när det passar! Ska det spikas ihop ngt nytt kan jag bidra med lite trimp spillvirke från ett altanbygga dessutom. / Andreas

Slut hoppet som finns med på bilderna tidigare i tråden ligger där gula krysset är på bilden. Det kan nog funka att köra bilen ända fram dit. Tyvärr så kan jag inte komma dit och köra med dig då det krockar med dagis aktiviteter.

kviberg.JPG ht=512

/Anders

Den börja precis ovanför den vita adress markeringen med texten "Adress Kviberg Göteborg". Dvs på gruspalnen och slingrar sig ner till det gula krysset.

Häpp!

Körde en vända där igår – riktigt grymt spår! Fantastiskt att en på håll så liten kulle kan innehålla ett så komplett spår.
Det fanns onekligen några knixiga partier som var betydligt hårigare än vad jag trodde då man bara sett bilderna här.
”Stegen” körde jag faktiskt aldrig och valde kycklingspåret vid ”platådroppet”. Kommer nog kunna pusha mig lite hårdare om sällskapet i skogen utgör mer än två fyllon med lössläppta hudar också ;-)
Kommer definitivt åka dit igen och det vore kul att bygga lite alternativa linjer i skogen också.
Dessutom var ju spåret extremt fotovänligt faktiskt och jag står gärna bakom kameran under en session om ngn trampar framför...

/ Andreas

Härligt att du också tyckte om spåret! Jag lovar att vara mer aktiv i träningen nu när jag inte jobbar så mycket efter denna vecka och då får vi träna hela gänget. ^^

Kul att du var där och körde! Jag ska köra där snart igen och det är ju alltid kul med sällskap. Själv så kom jag iväg lite senare på kvällen på en pushbike/enduro runda i Paradiset. Finns ett par spår där som är klart värda att köra. Inte så tekniska och håriga som på Kviberg men värda att köra. Säg till om ni är sugna på att köra där så visar jag vägen!

//Anders

Nu är jag riktigt träningssugen och jag tror inte världsmästerskapet kommer göra saken bättre, om jag inte hittar skjuts till Ale imorgon så lär jag hamna just i Kvibergs spår.

Tar gärna med mig kamera och tar lite bilder om vädret håller sig, ses där? :)

Jag är flexibel, när kan du? :)

Skall bara se så jag inte hittar skjuts till Ale, Pontus kanske vaknar ur sitt midsommar-rus och är sugen? ^^

Jag har hittat skjuts till Ale så det blir liftåkning för hela slanten.

Senast redigerad av en moderator:
Tjo! Jag siktar på en repa i Kviberg på torsdagkväll om det inte vräker ner. Troligtvis direkt efter jobbet = Kviberg runt 18-snåret.

/ Andreas

mö tjöt o lite bilder när jag inte e med ^^
Innan var det iaf mö tjöt o mkt bilder så vi kunde låtsas att vi körde utom när kameran var framme =D

Gött o se er köra där nu iaf, skönt berg =)
mvh.

FAU skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo! Jag siktar på en repa i Kviberg på
> torsdagkväll om det inte vräker ner. Troligtvis
> direkt efter jobbet = Kviberg runt 18-snåret.
>
> / Andreas

Hinner inte dit imorgon men nästa gång kanske... =)
//Anders

FAU skrev:
> Är det inte ösregn i em så åker jag dit runt
> 18:00 iaf.
>
> / Andreas

Strongt! Kviberg gör sig bra lite blöt skulle jag tro. =)

"Tyvärr" är jag själv på väg norrut vid det laget och kan inte hänga på, kört hårt!

Blev en liten sväng idag...med hammare och såg. Stegen fick en facelift.
kvi1.jpg ht=413

Innan ingrepp...känndes inte helt 100...

kvi2.jpg ht=413

YO! Korsspikat FSC-märkt virke med 75mm vfz dyckert å tuffa mtb-handskar!!!

kvi3.jpg ht=725

Volia! Ny stege (ser ni älvan?)

kvi4.jpg ht=413

Dags för testtur, follow the obvious line...

kvi5.jpg ht=413

Gick hur fint som helst, nu kan vem som helst rulla ner där....

/ Andreas

Snyggt jobbat! Samtidigt var det lite "Trash Metal" över den gamla stegen, den Tandlösa Piraten ;-) Skall vi prova om någon gammal Olga vill testköra den nya stegen med rulator!? Nästa vecka är jag på för Kviberg igen, måste säga att jag gillar den banan skarpt och när jag har fått ihop FR/DH-rigg så skall jag tälta i området efter att ha sagt upp mig från mitt tråkiga jobb ;-)

Fan va kul att stegen är hel numera.

Har blivit förlite kört i Kviberg för min del.
Har semester ett par veckor nu, skall bygga ihop min nya cykel först sen blir det kviberg för hela slanten.
Skulle vara kul att bygga till sluthoppet lite ochså, eller fixa så att det går att köra fram till det mycket snabbare. En reparera/bygga/snyggatill-kväll skulle vara kul. men hur mycket "får" man förändra en bana igentligen?

Håller med dig ang. sluthoppet PontusJ, jag får heller aldrig upp någon direkt fart där. Vi dra dit och köra en "Inspection Round" för att se vad som kan åstakommas. FAU är ju driftig med refresher av banan vilket är välkommet!

Javisst, i mitten av nästa vecka så har jag inget för mig. Då kan vi köra en "inspection round".
Grus finns ju i mängder till att modda sluthoppet iaf så det blir nog inga problem.

Jag är på förutsatt att det funkar på hemmafonten. Att bestämma en kväll med några dagars framförhållning är en fördel för mig.

Spontant känner jag att det vore kul att bevara originalspåret så mkt det går (helt) och dra lite altenativa spår på sidorna. Finna ju även möjligheter till lite sköna avstickare högre upp för att förlänga spåret lite ytterligare.

/ Andreas

FAU: Jag sitter i samma sitts som familjefar med vad allt det innebär, tror även AndersS delar vår uppfattning också men det får han svara för.

Fördelaktigt kanske fylla sluthoppet? Gap sabbar lite för mig som inte är så säker i luften, samt krånglig att snirkla sig i bra fart :)

Nej inte röra sluthoppet!!! Man kanske skulle fixa till det så att man kan behålla eller accelerera mer där. Självfallet bör vi undersöka möjligheterna för alternativ väg där man kan bibehålla sin fart.

Era busar, inte pilla för mycket nu. :D

Sluthoppet är faktiskt jättefint och fungerar helt klockrent, det ända svåra är som ni säger att få farten men det är inte för att lutningen är otillräcklig eller dylikt utan för att det är läskigt att släppa bromsen i kruva + skymd sikt. Om ni bara tränar på det så kommer ni flyga över det sluthoppet som aldrig förr, tänk också på att det är ett ganska rejält hopp som första "gaphopp".
Det är heller ingen fara att landa i det, ganska snällt gap.

Ni skulle sett mig igår när jag misslyckades på den största dubbeln i 4X-banan, landade mitt i uppfarten på andra puckeln i bra fart och det bara small i hela hojen. Jag höll på att slungas iväg som en död gris i katapult men med tur hittade pedalerna tillbaks till fötterna och jag kunde hålla mig på cykeln. =)

Nej fy satan Kviberg i början av veckan någon? Tisdag eller Onsdag? Måndag behöver jag nog vila. :)

Ps. Grymt att ni fixat stegen, Kviberg kommer bli grymt när vi städat banan.

Förmodligen så är det mycket roligare att lära sig köra dagens linjer än att bygga nya. =)

Jag är på för körning i början på veckan!

/Anders

Jag är helt klart med onsdag om det inte blir Ale, lift is king trots allt. ;)

Ni kan inte tisdag annars? Är sugen på Kviberg nu.

Ang. sluthoppet så borde man väll lätt kunna göra ngt enkelt i trä som ni kan lägga i gapet? Så att det fylls ut och man sedan kan ta bort den. Poängen med att det är ett gaphopp är ju att man vid race skall vara tvungen att hoppa över hela för att vara så snabb som möjligt. :)

Anders, klarar du hoppet i början och har du sneglat något mer på stendroppet? :P

*Mikael* skrev:
> Börjar bli lite sugen på att pallra mig dit. Har
> införskaffat en värdig cykel nu också.

Jag tyckte väl jag såg din ram på köp & sälj. :P

Vad har du skaffat för rackare?

Var faktiskt och körde banan i lördags.
Riktigt trevlig emellanåt, med lite småhopp och dropp. Såg svårare ut på
bilderna, men i verkligheten var ju hoppen små :-)

Synd att det är så långt dit bara....

Mvh

-M-

nenja skrev:

> Vad har du skaffat för rackare?

Likadan som AndersS har, en Preston FR.

Precis som du skriver nenja att kruvan + skymd sikt gör det lite lurigt men annars är den inte så farligt. Det gäller att få till med fart bara och hittills har jag blivit lite överraskad och hinner inte accelerera upp farten. Tappra försök har dock gjorts.

Manji: banan är inte så hemsk utan väldigt trevlig faktiskt. Dock fegar jag på det stora droppet efter stegen ännu. Har lite för stor cykel tills vidare men det löser jag innan snön kommer.

*Mikael*: Det ärklart att du skall haka på snarast möjligast nu när du har fått ihop din hojj :-)

Dropp handlar väldigt mycket om att våga! Du klarar av den galant efter lite övning.
Men känslan på banan är skön, samtidigt som det finns mycket potetntial till andra byggen!

Mvh

-M-

Tillbaka
Topp