Cykling i kvibergs DH spår?

Härligt att du gillade banan Manji!

Visst finns det potential, jag skall försöka få tag på någon i kommunen ang framtida byggen. De hade ju slängt ut flyers för ett tag sedan där de markerat ut "DH-område" över banan och dirt-område en bit bort (obs. finns ej ännu).
Vore kul att veta lite mer och kanske kunna påverka.

Manji: Det ligger något i det du säger att det handlar om att våga, landningsplatsen ser lite oroande ut. Men det löser sig.

Man borde dra dit med gps, massa kartor och reka efter lite andra potentiella spår. Borde inte vara olagligt med tanke på att det finns redan en bana där.

nenja: Det är bara att engagera sig. Morfum gjorde ju det med MudWall.

Jag har en nybörjarens entusiasm o tycker det är tokroligt att både hoja och bygga.
Det är inte utan att man får flashbacks till barndomen: då tog man en orange limphoj till skogen å byggde kojor, 30år senare tar man en fs-hoj å bygger ns-banor!!! Lukten av nysågat virke och olja är dock densamma! ;)

/ Andreas

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Anders, klarar du hoppet i början och har du
> sneglat något mer på stendroppet? :P

Har kört stepup:en, det svåraste där är väl att komma in i med tillräckligt mycket fart. Några svängar med kottar och barr gör att det kan vara svårt att köra tillräckligt snabbt. Sen så är det ju bra om man kan ha en bra växel i landningen så att man kan komma vidare. Stendroppet har jag ännu bara drömt mardrömmar om... =) Nej då, det ska väl köras någon dag också! Sen så finns ju hoppet direkt efter bermen på slutet, det har jag inte heller haft något flyt i. Jag skulle också vilja få mera flyt genom båda stenkistorna och alla andra sektioner. Känns som att jag har riktigt mycket att lära mig innan jag kan banan.

Tänkte försöka att komma iväg till Ale på Onsdag men om inte det skulle funka så dyker jag upp i backen. Skulle också kunna tänka mig en tur dit nu imorgon(Tisdag).

//Anders

*Mikael* skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad har du skaffat för rackare?
>
> Likadan som AndersS har, en Preston FR.

Grattis till din nya cykel! Den ser grym ut, jag såg bilderna på mtbr!

//Anders

Grattis Mikael. :P

Jag jobbar onsdag så det blir nog lite träning i Kviberg imorgon, vilka är med och när kör vi? ^^

Jag kan tyvärr inte idag men kommer köra i morgon!

Slänger med lite reskap i bilen för lite röjning oxå om det blir aktuellt. Kommer dit runt 17:30-snåret.

/ Andreas

Hmmm.. Hur långt är det till denna bana från gamlestan? Funderar på om det skulle vara värt att ta storhojen och en väska med prylar till jobbet (SKF) någon dag när man jobbar förmiddag? (iofs inte de nämrsta veckorna, men i alla fall..)

Sernevi skrev:
> Hmmm.. Hur långt är det till denna bana från
> gamlestan? Funderar på om det skulle vara värt
> att ta storhojen och en väska med prylar till
> jobbet (SKF) någon dag när man jobbar
> förmiddag? (iofs inte de nämrsta veckorna, men i
> alla fall..)

1 km...

Banan ligger alldeles bakom alla SKS-hus i Kviberg, man kan gå dit ifrån SKF. :)

FAU, det är faktiskt lite aktuellt med försiktig röjning av de smågrenar som sticker ut i kurvan innan sluhoppet. Jag har redan tagit de värsta men lite sikt skulle nog inte skada vissa. :P

ooh. så får det bli. synd bara att jag inte jobbar förmiddag på... 4 eller 5 veckor =P iaf en veckas semester om drygt 3 veckor, då får det bli lite hojande! (fan vad surt det är att jobba 14-22, man får verkligen inget gjort..)

Sernevi skrev:
> ooh. så får det bli. synd bara att jag inte
> jobbar förmiddag på... 4 eller 5 veckor =P iaf
> en veckas semester om drygt 3 veckor, då får det
> bli lite hojande! (fan vad surt det är att jobba
> 14-22, man får verkligen inget gjort..)

Vi får ju ta en pre-lunch-push någon dag, jag jobbar ju inte riktigt heltid så jag har några lediga dagar i veckan. :P

nenja skrev:

>
> Vi får ju ta en pre-lunch-push någon dag, jag
> jobbar ju inte riktigt heltid så jag har några
> lediga dagar i veckan. :P

Kanske, jag BORDE hoja massa innan Gesunda v.33, men det är fan svårt att komma upp så tidigt att man hinner med sånt... ;P

Jag satt och funderade lite över svårigheterna på denna löpa och kom fram till föjlande:

+ Det stora droppet efter stegen - här handlar det mest om mod och här finns en fegisväg ner brevid.
+ Stenkistan ner mot stegen - gäller att komma rätt, inget svårt igentligen.
+ Stepup:en - gäller att ha mycket fart för att kunna hoppa upp, inget svårt igentligen.
+ Sluthoppet - gäller att ha mycket fart för att kunna hoppa, inget svårt igentligen.

Delar ni andra min uppfattning?

Droppet efter step-upen är väl inte helt olurig den heller, inte riktigt säker på hur man tar den bäst. :P

Annars håller jag med om att stenkistan/branten innan stegen är lite läskig & att droppet efter den ner i stora "stenkistan" är riktigt svårt pga. sin run-in.

Kvällens mål för min del får nog nästan bli att köra det rackarns droppet... ^^

Skall du dit där ikväll nenja? Jag drar dit imorgon kväll och skall försöka att lura med mig AndersS också. Verkar som om FAU skall dit imorgon också. Tar du stora droppet så hamnar du på bild det lovar jag!

Ifall ingen annan vill med ikväll så drar jag nog lite tidigare, jobbar imorgon så jag kan nog inte vara i backen förens 19:45 och då är väl ni på väg hem? :(

Pratar vi om samma dropp nu? Först kör man stenbranten, ner för droppet med stege i och sedan 20 meter senare efter en krånglig run-in så finns det ett dropp som man kan köra ner brevid och därefter en platt och ganska gles stenkista.
Det droppet innan den platta stenkistan menar jag, inte så fläskigt men riktigt läskigt att komma rätt på känner jag. ^^

nenja skrev:
> Ifall ingen annan vill med ikväll så drar jag
> nog lite tidigare, jobbar imorgon så jag kan nog
> inte vara i backen förens 19:45 och då är väl
> ni på väg hem? :(
>
Jag kan inte vara där tidigare än kl 19:00 imorgon, jag är ju småbarns förälder så det är lungt för min del om du dyker upp kl 19:45.

> Pratar vi om samma dropp nu? Först kör man
> stenbranten, ner för droppet med stege i och
> sedan 20 meter senare efter en krånglig run-in
> så finns det ett dropp som man kan köra ner
> brevid och därefter en platt och ganska gles
> stenkista.
> Det droppet innan den platta stenkistan menar jag,
> inte så fläskigt men riktigt läskigt att komma
> rätt på känner jag. ^^
>
Precis det är det jag menar. Lite sådär läskigt dropp. Men när jag har ihop min andra hojj som är lite mer manuerbar och mer lätthanteriligare så skall jag försöka mig på det innan sommaren är slut iaf.

Jag kommer dit i morgon som sagt.

Min DH-erfarenhet är tämligen begränsad men känner att man verkligen kan utveckla sin cykling i den banan.

+ Det stora droppet efter stegen - här handlar det mest om mod och här finns en fegisväg ner brevid.
Även om det mest är en mental del så känns det inte helt lätt att få med sig fart och bibehålla spår/balans inför droppet, kycklingspåret (närmast trädet precis bredvid droppet?) är inte heltlätt heller tycker jag.

+ Stenkistan ner mot stegen - gäller att komma rätt, inget svårt igentligen.
Tror jag hittat en bra "rakt-på-linje" där, är väl si och så på att hålla den bara ;)

+ Stepup:en - gäller att ha mycket fart för att kunna hoppa upp, inget svårt igentligen.
Den i början? Lyckas jag faktiskt köra rakt över dock med stor risk för genomslag av bakdämp/bakdäck då jag inte får riktigt tillräcklig längd/höjd...

+ Sluthoppet - gäller att ha mycket fart för att kunna hoppa, inget svårt igentligen.
Känns ändå helt ok tycker jag, lyckas man trycka till på rätt ställe tror jag man inte behöver så jättemkt fart för att inte hamna i motlut.

Efter step-upen i den snabba delen innan tvära vänstersvängen känns det som det finns potensial för att dra ngt alternativspår över ngn sten, häll, uppbyggd wallride el likn.

Vore kul om det blev ett gäng i mogon!

/ Andreas

Lyckad träning blev det!
Rakare spår i stora stenbranten/droppet efter step-upen och så klarade jag droppet efter stegen. :P

Hoppas jag hinner/orkar komma imorgon.

nenja skrev:
> Lyckad träning blev det!
> Rakare spår i stora stenbranten/droppet efter
> step-upen och så klarade jag droppet efter
> stegen. :P
>
> Hoppas jag hinner/orkar komma imorgon.

Gött kört! Själv så siktar jag på Ale imorgon!
/Anders

Verkar som om jag också kan komma till Ale idag. Återkommer under dagen om jag är på i Kviberg eller om det blir Ale för min del.

Jag kan oxå komma till Ale - åker helt sonika bara dit istället! Får plats med en hoj till på stället bakpå bilen om ngn vill samåka - dra ett PM!

/ Andreas

Sådär, då blev det min premiär i Ale backen och det var inte sista gången. Grymt kul men lite vilse var man bland spåren och så saknade man koll på vad som fanns bakom kröken. De spår som jag gillade mest var det högra och det spår som årets tomte race gick på. Jävlar vad gott det skall bli med en mer kompaktare hojj!

FAU: Kul att träffas trots att det inte blev så mycket snack mellan turerna. Haka på våra div. push-bike rundor i Kviberg och i Paradiset.

Tackar nenja, Pontus & Rogger för fin visning av DH-spåren i Kivberg ikväll!

Tog "stora scoutingturen" och satte av att svetta runt och leta upp de i tråden omtalade spåren. letade igenom allt berg jag kunde hitta från Gamlestaden till Kviberg & fotbollsplanerna, när jag kom på att jag missat en bit uppe vid skolan på toppen. Väl på väg ner därifrån sågs de omisskänneliga tecknen på intelligent liv - uppkörda stigar! Halvvägs påträffades grabbarna och resultatet blev att jag kom hem mycket senare än planerat! Ingen skada skedd, bara bromsbeläggen som gav upp och måste bytas. De tyckte nog inte om all lera under ränneslättsturen.

Vi körde en riktigt rolig bana med utvecklingsmöjligheter både för åkare och bana. Hänger säkert på igen (fast då inte i svettokläder) då jag har möjlighet och tillfälle bjuds!

Ja idag va det premiär för den nybyggda hojjen. (nästan helt klar, kunde inte hålla mig) Vilken skillnad det är att köra kvibergspår med en fullgunshoj istället för en hardtail. Jävligt roligt!
Svänger nog dit i morgon ochså! Måste ju hitta ett superspår så jag kan ha en chans i eventullet framtida svartrejs:)
Mer brötiga nedförsbaackar åt folket! (uppför är tvärtrist)
Tack ni som var med!

Härligt att komma ut en liten sväng idag och trevligt att träffa Per ute i backen. :)

Grattis till nya hojen Pontus, sjukt kul att du trivs med den redan.

Ja herrejevvlar vad kul det var i Ale - det var ju inte sista gången man var där! Känner mig som jag släpats efter en bil idag, kombo av träningsvärk, sträckt nackmuskel och blå höft efter en flygtur över styret känns - visst är det underbart!

Miche och AndersS - kul att träffas och hoja ihop - kommer defenitivt bli Kviberg och hänger gärna på till Paradiset och andra ställen oxå! Verkar ju kunna bi ett rejält gäng i Kviberg om "alla" skulle sluta upp ngn kväll.

/ Andreas

Har haft problem med mitt knä, men dyker nog upp framåt veckan. Börjat läka nu. Går även på semestern nu på måndag. så då har man tid allt :)

Har skön träningsverk sedan åkningen igår. Undrar hur mycket man hinner att åka i Ale på 2 timmar!? Borde vara dags för en lift i Kviberg snart också!

Kanske kommer iväg till Kviberg i imorgon kväll...

//Anders

Kommer vara borta över helgen men redo kvällstid nästa vecka. Dessvärre kan jag inte onsd.kväll så det blir inget Ale :(
Slänger upp ett meddelande här när det bär av till Kviberg iaf!

/ Andreas

Skall försöka att få till lite Kviberg eller Paradiset under helgen. Är dock lite tveksam om det blir Ale eller blixtås för min del under helgen. Men på onsdag siktar jag på Ale igen.

AndersS: det är bara att räkna antal åk nästa gång ;-)

Klart jag är sugen på det, men min bil är paj. Jag har inga pengar till att laga den, hela lönen och semesterkassan gick till komponenter till hojjen:) Men det blir säkerligen Kvibergs i morgon...(Om inte du har bil och plats för flera hojjar?)

Senast redigerad av en moderator:
Ujuj vilket regnväder det blev nu på morron. Har inte hunnit styra upp någon skjuts.
Får se framåt eftermiddagen om regnat lägger sig, kanske kvibban en sväng då.

Jag är för lat för att springa iväg och jag har inte heller fixat någon skjuts, preliminärt spika Kviberg efter middagen? :)

Pontus, samhain och Miche. När vill ni köra?

Tillbaka
Topp