Cykling i Lerum ?

Slobby

Aktiv medlem
Cykling i Lerum ?
Nu är det dax att flytta till Lerum, är det någon som cyklar där i trakterna?
Har själv cyklat mycket i Delsjön och Ängården, gillar Ängärden bäst.
Men det kommmer ju att bli en bit att åka om man skall fortsätta cykla där...
Är det någon som vet om det finns bra spår och stigar runt Lerum? inte bara Vildmarksleden.
Då jag skall sattsa på en fullgung (Kona DAWG) så hoppas jag på att det finns mycket nerför : )

// Patrik

PS är det någon som har sett något mer om Konas -06 linup? jag menar något test...

Cykling i Lerum ?
Lerum har god potential. Söder om har du hela underbara Härskogen- området(min favvoställe) och L Stamsjön, norr om har du Häcksjön,
väster om kan du köra runt Aspen och öster Säveån mot Floda, plus allt annat. Vildmarksleden behöver man bara toucha:)
Kolla under turtips.

Cykling i Lerum ?
Vi är ett gäng som cyklar i lerum, det är bara att hänga på. Vi brukar köra från vattenpalatset på söndagar från 9:30. Just nu är det sommaruppehåll men kolla in på http://mtb.holmberg.it så kan du se när det startar igen. Brukar vara när skolorna kör igång. Iofs kommer jag vara ute och cykla innan dess också så vill du så kan jag ju skicka ett PM till dig när vi drar ut om du vill hänga på?

Själv bor jag i Floda.

Senast redigerad av en moderator:
Cykling i Lerum ?
Halloj

Nordvästra Lerum är mitt territorium. ;-)
Nordvästa Lerum bjuder på teknisk åkning i kuperad terräng.
uppe i Gorås är det en del riktigt roliga stigar. Teknisk och stökit , men också rätt många partier med rikigt bra flow och fart i.

Runt Häcksjön och Tösjön i norra Lerum är också fint att cykla.

Vet att Friskis O Svettis brukar ha "organiserade" turer varje söndag på Söndagar under vår och höst.
Ofta rätt långa, lite för långa för min del.

Södra och västra Lerum kan jag nästan inget alls om. Hade vart kul att få lite guidning där med. Nilebiker verkar kunna området där.

Jag bor i Aspenäs. Vart flyttar du?

Cykling i Lerum ?
Eric W (fd [Freeride] EriC): Vi har kortat ner rundorna på senare tiden så dom brukar hålla sig runt 2-2,5mil. Vilket ger en 2-3 timmars runda.

Cykling i Lerum ?
"Nobbe" skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en kompis som bor i Gorås, så dom
> trakterna brukar vi cykla också.
> Tösjön och häcksjön trackterna.

Det är inte så att din kompis bor precis innan Aspenäsgården typ, under huset på berget och har en typ Giant eller liknande allmountain cykel med lite XC-stuk? :-)

Cykling i Lerum ?
Svar till Erik
Han bor högst uppe på berget nästan så långt man kan komma på vägen.
efter Aspenäs gården,och har en blå Canyon allmountain med xc stuk.

Cykling i Lerum ?
VA GÖTT
Verkar vara massor av cykling och intresserade!

Jag bor i Åtorp, gränsar till Aspenäs. jag har inte inhandlat någon cykel ännu, väntar på att de nya Kona hojarna skall komma in. Jag kommer att höra av mig när det blir dax!!

Tack för alla svar!

//Patrik

Cykling i Lerum ?
Trevligt med fler cyklister i skogen, jag bor i Floda och har en hel del turer åt alla håll. Jag håller mig mest runt sjöarna i Flodatrakten. Vill Du ha turtips åt detta hållet så fråga.

Cykling i Lerum ?
uspen: Vilka stigar rekommenderar du i Floda(kan du inte lägga upp lite turtips)? Var en tur i skogarna vid lensjön för några veckor sedan men tyckte det låg omkullvälta träd överallt.

Cykling i Lerum ?
Här kommer några turtips runt Floda;
1. Runt sjön Uspen dock enbart grusväg men krävande stigningar, det går göra avsteg ut i naturen. Det går att cykla via lilla Nääs-Lensjön mot sjön Uspen då blir det lite stigar.
2. Hyltorna-stigen till NÄÄS-mot Öijared vik av till höger innan järnvägen(alt cykla under järnvägen och i backen vik av på grusvägen-gamla banvallen)-sväng vägen till vänster över järnvägen följ sedan gamla banvallen mot Norsesund där skogsvägen delar sig ta rakt upp i backen mot Gallvik sedan mot Norsesund. Vid Norsesund vik av till höger grusväg mot Floda och åter gamla banvallen men cykla sedan längs Sävelången mot Floda på Drängseredssidan. Jag brukar ibland förlänga den upp mot Uddared och lite stigar över till Nordåsen och Berghult o åter Hyltorna. Mycket skogsväg o stigar.
3. Cykla runt Tvärsjön, den väg jag kör är lite svår att beskriva mest skogs o grusväg men några km stigar.
Detta är några turtips, du får annars följa med på någon eller några turer.

/Mikael

Cykling i Lerum ?
uspen: Är det bara grusvägar du kör i floda? Är mer intresserad av stökiga stigar, är inte så förtjust i att nöta grusväg.

Var det du som var hemma hos mig och kollade på min gamla eastoncykel när jag skulle sälja den?

Cykling i Lerum ?
Det blir inte bara grusvägar jag försöker blanda men vill du ha stök så upp i Uddared där finns mkt stigar. Men min träningskompis gillar inte stök så därför blir det knappt aldrig några stigar för mig. Det finns en väg upp till Tvärsjön som går på stigar. Jag är sgen på att cykla Flodaleden till Härskogen men har inte fått med mig någon ännu den ska vara stökig på flera håll och det är enbart stig 1 mil o tillbaka.
Nix, jag har inte varit hemma hos dig.

Cykling i Lerum ?
Jo flodaleden är kul men den är roligast från härskogshållet och ner till floda. Se bara till att köra av den vid stensjön för vid stensjön är det en bit där det låg väldigt mycket nerblåsta träd (kan iofs vara fixat nu). Häng med på friskisturerna till hösten om du vill ha stigkörning. Vi försöker köra enbart stig på dessa turer. I Uddared har jag varit en gång och det såg lovande ut men har inte blivit något cyklande där igen, då han jag brukar cykla med bor i Lerum så blir det mest turer kring stamsjöarna/härskogen.

Cykling i Lerum ?
Lerum är en höjdare för mtb. Jag brukar köra runt Aspen, vildmarksleden, bohusleden och Härskogens svartvita spår (runt Stora Härsjön) i olika kombinationer. En toppenrunda på ca 20 km är att starta från Stamsjöbadet, ansluta till Härskogens svartvita spår söder om Bävsjöryd och följa detta varvet runt. Full fart utför på gruset tillbaka till Stamsjöbadet.
Själv kör jag ofta en lite stökigare anslutning till det svartvita spåret. Den startar från norra ändan av Almekärrsskolans fotbollsplan och följer först ängen och sedan bäcken ca 400 m. Över bäcken vid det gula huset (ligger på andra sidan bäcken). Till höger 50 m efter bron. Följ liten grusväg till denna svänger vänster efter ca 75 m. Rakt (svagt vänster) fram på stigen. Följ denna i ca 600 m. Höger i stigkorsningen. Full fart utför bland stenarna till du kommer fram till Stamsjön. Höger över bron och ut på en liten grusväg. Följ denna i 200 m. Vänster upp för en backe till en gård. Vänster på asfalten mot Öxeryd. Uppe i Öxeryd tar du vänster och vidare uppför backarna i ca 300 m. På toppen tar du höger och följer vägen tills du kommer på det svartvita spåret som korsar vägen efter någon km. Klart mer komplicerad beskrivning än jag tänkt mig. En karta behövs ändå ...
Stigarna runt bohusleden norr om Jonsereds herrgård är också riktigt roliga om du söker något mer tekniskt.
Lycka till och välkommen till Lerum.
//Ulf

Cykling i Lerum ?
Har cyklat ett par gånger upp till Vällsjön från Floda, det finns några vägar dit att välja det är ibland svårt att hitta stigarna då det har varit sönderkörda av skogsmaskiner. Man åker in vid Ryggebol innan vägen går under E20. Det går även via skogen från Berghult men det ligger stora mossar inne i skogen så det är inget bra alternativ.
/Mikael

Tillbaka
Topp