Cykling i norra Italien/Sydtyrolen

SvenC

Aktiv medlem
Vi är ett gäng som funderar på att åka till Norra Italien/Sydtyrolen och cykla LVG en vecka i slutet på april.
Vi kommer att utgå från samma ställe varje dag, så vilken ort kan vara lämplig att boka hotell på? Är det någon som har några ider och eller erfarenheter av lämpliga rundor (ca 10 mil) eller vad man ska undvika?

Har ni planerat höjdmeter? Giro delle Dolomiti är helt fantastiskt. Jag säger Corvara. Val Gardena ligger också bra. Jag vet dock inte hur snöläget är så tidigt i året.

Här finns en tråd, det borde finnas flera:

Lite osäker på vad norra Italien/Sydtyrolen innebär. Är frågan begränsad till just Sydtyrolen (och precis angränsande område) eller är hela norra Italien med i matchen, t.ex. områden runt Lago di Como, Lago Maggiore, Lago d’Iseo, etc.?

Dessutom, vilken typ av terräng är ni ute efter? Fokus på de höga bergspassen, backigt men inte nödvändigtvis de högsta passen, blandad kompott, …?

Är det primärt en träningsresa eller är vackra vyer och mer turistiska aspekter en viktig komponent?

Lite osäker på vad norra Italien/Sydtyrolen innebär. Är frågan begränsad till just Sydtyrolen (och precis angränsande område) eller är hela norra Italien med i matchen, t.ex. områden runt Lago di Como, Lago Maggiore, Lago d’Iseo, etc.?

Dessutom, vilken typ av terräng är ni ute efter? Fokus på de höga bergspassen, backigt men inte nödvändigtvis de högsta passen, blandad kompott, …?

Är det primärt en träningsresa eller är vackra vyer och mer turistiska aspekter en viktig komponent?
Vi är lite flexibla än så länge. Att utgå från Varese har kommit upp som förslag. Jag själv lutar väl lite mer åt Trento hållet.
Jag själv är ingen bergsget men andra i gruppen är det. Vi tänker oss en träningsvecka med 8-10 mil / dag i hyffsat tempo med ett fikastopp i någon lämplig alpby. Njuta av fina vyer på dagarna och god mat och dryck på kvällarna.

Personligen hade jag nog vid den tiden på året sett till att grundplanen inte byggde alltför mycket på höga höjder. Har man tur kan det säkert bli fina dagar på vissa stigningar även en bit upp, men är huvuddelen av planen baserad på stigningar på 1500-2000+ m.ö.h. riskerar man att få planera om ordentligt på plats. Och som skrivits ovan, för många av de höga passen ska man inte räkna med att de är öppna så tidigt på året.

Så, jag skulle nog i alla fall försöka undvika att ha boendet på speciellt hög höjd så tidigt på året.

Här finns en tur med start och mål i Varese (scrolla ner en liten bit i inlägget för att komma förbi en transport till Varese): https://happyride.se/forum/threads/rr-en-backig-julkalender-alla-luckor-oppnade.3265503/post-3273908

En tur jag skulle fundera på om jag var i Varese-trakten och det var fint väder en dag vore att ta sig till Laveno, ta båten över Lago Maggiore, cykla uppför Mottarone och sen tillbaka till Varese, t.ex. genom att runda Lago Maggiores södra spets.

Tror även att Lago d'Iseos norra ände skulle kunna funka rätt bra. Finns vägar åt lite olika håll och med lite variation i höjd. Trodde jag skrivit en RR för en resa jag var på dit men antingen hittar jag den bara inte eller så blev det aldrig av med någon RR för den turen.

Sen går det säkerligen även att få Trentotrakten att funka.

Senast ändrad:
Har ni planerat höjdmeter? Giro delle Dolomiti är helt fantastiskt. Jag säger Corvara. Val Gardena ligger också bra. Jag vet dock inte hur snöläget är så tidigt i året.

Här finns en tråd, det borde finnas flera:

Fast den tråden gick sönder.

I övrigt så tror jag det är lite tidigt för alpcykling. Om det blir en snörik vinter och en kall och regning vår. Men det är jag det.

Jag vet bara hur det var att cykla selleronda, i augusti, i regn...🥶

Vi är ett gäng som funderar på att åka till Norra Italien/Sydtyrolen och cykla LVG en vecka i slutet på april.
Vi kommer att utgå från samma ställe varje dag, så vilken ort kan vara lämplig att boka hotell på? Är det någon som har några ider och eller erfarenheter av lämpliga rundor (ca 10 mil) eller vad man ska undvika?
Hej. Slutet på april kan vara fortfarande ganska kallt 🥶 i Dolomiterna
Skulle rekommenderas juni istället
Jag kan hjälpa till med Hotellet och rundor om ni vill. Skicka ett PM till mig.

Som @GoranS och andra skriver så är det väl bra att undvika delarna på högsta höjderna som utgångspunkt, då klättringar ytterligare uppåt sannolikt inte blir snöfritt och inte bara "vindjackan" ska plockas med på turerna.

Alla blir ju saliga på sin tro, men själva har jag ju cyklat en hel del runt Trento, då jag ganska många år alltid återkommit till orten Levico Terme som ligger ett par mil öster om Trento. Man befinner sig då på relativt låg höjd och kan få finfina turer med klättringar utan att komma över 2000 möh.
Och dagar när man ser att det blir lite kärvare väder uppe i bergen även där, så kan man ta lite plattare turer på lägre höjder. Levico ligger väl på ca 500 möh, så med en 1000 m klättring i grannskapet innebär ju att man "bara" är 1500 möh.

Här är mina senaste två års avrapporteringar, som även innehåller andra lite "lägre" alp-områden, såsom norr om Bergamo och även i södra gränsen av alperna, Bassano del grappa.

Senast ändrad:
Hej. Slutet på april kan vara fortfarande ganska kallt 🥶 i Dolomiterna
Skulle rekommenderas juni istället
Jag kan hjälpa till med Hotellet och rundor om ni vill. Skicka ett PM till mig.
Det enda som är bestämt med den här resan är när vi ska åka. Men tack för erbjudandet, jag kanske återkommer en annan gång.

Här finns en tur med start och mål i Varese (scrolla ner en liten bit i inlägget för att komma förbi en transport till Varese): https://happyride.se/forum/threads/rr-en-backig-julkalender-alla-luckor-oppnade.3265503/post-3273908

En tur jag skulle fundera på om jag var i Varese-trakten och det var fint väder en dag vore att ta sig till Laveno, ta båten över Lago Maggiore, cykla uppför Mottarone och sen tillbaka till Varese, t.ex. genom att runda Lago Maggiores södra spets.
Kollar man på Google maps så ser området runt Varese ut att vara ganska tättbefolkat, byarna ligger kloss. är det så? Man vill ju inte cykla 10 mil "stadstrafik"
Det vore ju trevligt om man kunde få i hop en 20 mila runda utan att köra 2 varv

Känns som väldigt tidigt på året men kör man dagsturer så kan man nog klä sig efter väder. Har man tur är det magiskt fint och otur snöslask. Skulle dock tro att man kan slippa halkan åtminstone på lägre höjder.

Det va en av deltagarna som i ett svagt ögonblick och tillfällig sinnesförvirring lovade att köra cyklar och bagage i en skåpbil tur och retur Uppsala-Italien.
Grymt! Men ni andra flyger, eller rullar ni på någon form av hjul hela vägen ner?
Om ni andra nu flyger och inte rullar ner, finns det plats för er i bilen han kör ner med, för att göra ev utflykter i?

Bergamo ser ju rätt ok ut om man kollar statistik för medeltemperatur. Ungefär detsamma som Varese och Bassano del Grappa. Levico som jag tipsade om har ju lite lägre medeltemp, men ser ju ut att kunna vara rätt ok ändå.

Det handlar ju om lite tur/otur oavsett var i april månad antar jag. Men att kunna välja bort bergen och kunna ta annan cykling om vädret är skit i bergen är nog en bra förutsättning att ändå få njuta av cykling.

Senast ändrad:
Kollar man på Google maps så ser området runt Varese ut att vara ganska tättbefolkat, byarna ligger kloss. är det så? Man vill ju inte cykla 10 mil "stadstrafik"
Det vore ju trevligt om man kunde få i hop en 20 mila runda utan att köra 2 varv
Har i Varese-trakten bara kört ovan länkade runda. Skulle säga att det var trafikerat första biten ut ur Varese (kanske 5 km) och sista två milen. Resten var som jag minns det inget problem (åtta år sen så minnet kan spela vissa spratt) och backbitarna var närmast ödsliga. Jag var där i början av september.
1761515737705.webp

Edit:
Min gissning är att man med god rekognosering kan få till helt ok turer. Om man bor inne i själva Varese lär man inte klara sig från lite stadstrafik i början och slutet av rundorna, men min erfarenhet av Italien är att det ofta är vissa vägar som trafikerade men att det inte sällan finns mindre alternativa vägar som tar en till samma mål men med mindre trafik. Kan förvisso bli längre och ibland fler höjdmeter, men för en cykelresa är det inget som jag tycker behöver vara någon nackdel.

Senast ändrad:
En sak man skulle kunna titta på är bergstrakterna i östligaste delarna bort mot Slovenien. Har suttit och tittat någon gång och min känsla var att det verkar finnas en hel del små vägar i bergen men att de inte går upp superhögt.

En sak man skulle kunna titta på är bergstrakterna i östligaste delarna bort mot Slovenien. Har suttit och tittat någon gång och min känsla var att det verkar finnas en hel del små vägar i bergen men att de inte går upp superhögt.

Om ni skulle börja fundera i de banorna så lägg till Mangart Saddle. Det är ett mycket vackert pass. I bästa fall går det att cykla där i slutet av april.

"The Road to Mangartsko sedlo is Open for Vehicles from Late Spring to Autumn

The road to Mangartsko sedlo is open when snow conditions allow it."

Om ni skulle börja fundera i de banorna så lägg till Mangart Saddle. Det är ett mycket vackert pass. I bästa fall går det att cykla där i slutet av april.

"The Road to Mangartsko sedlo is Open for Vehicles from Late Spring to Autumn

The road to Mangartsko sedlo is open when snow conditions allow it."

Har inte cyklat den själv men bilder jag sett gör att jag är övertygad om att den är fin. Om man ska ha boende mer i Udine-Trieste-området (åt bergen till) kan det dock kanske bli tufft att få till på en dagstur om man tänker sig cykling från boendet,

Det va en av deltagarna som i ett svagt ögonblick och tillfällig sinnesförvirring lovade att köra cyklar och bagage i en skåpbil tur och retur Uppsala-Italien.

Har inte cyklat den själv men bilder jag sett gör att jag är övertygad om att den är fin. Om man ska ha boende mer i Udine-Trieste-området (åt bergen till) kan det dock kanske bli tufft att få till på en dagstur om man tänker sig cykling från boendet,

Jag har cyklat där och vi gav passet betyget 4,5 på en femgradig skala. Som jag minns det är nedre och övre tredjedelen de bästa. Tre lyckligt lottade borde rymmas i skåpbilen och ev finns det en bil till och då borde alla kunna åka. Från Udine går det att ta bilen en del av sträckan till tex Zaga eller Bovec och cykla därifrån. Efter Bovec kan det kanske vara svårt att hitta en P-plats. 203:an är i sig en trevlig, om än lite för trafikerad, väg.

Jag har cyklat där och vi gav passet betyget 4,5 på en femgradig skala. Som jag minns det är nedre och övre tredjedelen de bästa. Tre lyckligt lottade borde rymmas i skåpbilen och ev finns det en bil till och då borde alla kunna åka. Från Udine går det att ta bilen en del av sträckan till tex Zaga eller Bovec och cykla därifrån. Efter Bovec kan det kanske vara svårt att hitta en P-plats. 203:an är i sig en trevlig, om än lite för trafikerad, väg.
Min poäng var bara att om man vill ha cykling från boendet och slippa biltransport så blir det klart över de i första inlägget stipulerade ca 10 milen.

Jag har personligen inget emot att plocka bort mindre roliga (typiskt flacka) delar genom att nyttja alternativa transportsätt (har åkt både tåg och bil), men olika människor resonerar olika.

Om man tillåter sig att gå utanför norra Italien-boxen men ändå hålla sig i landet hade nog jag kikat på Sicilien eller Sardinien om jag skulle åka i slutet av april. Ingen egen erfarenhet, men våren bör ha kommit längre där genom att det är längre söderut och det bör vara lite varmare i snitt.

Senast ändrad:
Om man tillåter sig att gå utanför norra Italien-boxen men ändå hålla sig i landet hade nog jag kikat på Sicilien eller Sardinien om jag skulle åka i slutet av april. Ingen egen erfarenhet, men våren bör ha kommit längre där genom att det är längre söderut och det bör vara lite varmare i snitt.
Jag misstänker att personen som erbjudit sig att köra ner cyklar och bagage kanske knorrar om Sicilien kommer upp.😀

Jo, men rimligen är risken i grova drag lägre ju längre söderut man kommer i Italien. Och jag inbillar mig att sannolikheten minskar om man väntar ytterligare några veckor som i detta fall.

Vill man ha bevis för att det kan vara lite tungcyklat i Italien även i mitten av maj kan jag bjuda på dessa bilder tagna 14:e och 15:e maj

1761566206090.webp

1761566283378.webp

Jo, men rimligen är risken i grova drag lägre ju längre söderut man kommer i Italien. Och jag inbillar mig att sannolikheten minskar om man väntar ytterligare några veckor som i detta fall.

Vill man ha bevis för att det kan vara lite tungcyklat i Italien även i mitten av maj kan jag bjuda på dessa bilder tagna 14:e och 15:e maj

Var?

Tillbaka
Topp