Cykling i riksdagsvalet 2022

mili2k

Aktiv medlem
Som vi alla vet är det val i höst.
Men något jag inte vet så är det hur de olika partierna ställer sig till cykling.
Vi vet ju senast den urusla rapporten från transportstyrelsen, samt att vi har allmänt dåliga cykelvägar jämfört med många andra länder.
Jag hittar inga resurser kring cykelfrågan när jag kollar på de olika partiernas hemsida, så är det någon som har koll eller så vore det tacksamt.

Vissa röstar med plånboken, andra med hjärtat.
Jag röstar med kadensen!

Aj aj, nu öppnade du nog pandoras ask. Det är lätt att sådana här trådar spårar ur i politiskt tjafs. Någon går över gränsen och blir varnad. Moderator blir frustrerad och låser tråden.??

Jag tror det är lättare att sätta sig in i kommunpolitiken vad gäller konkreta praktikaliteter gällande cyklingen.

Men visst, finns det ett bästa "cyklingsparti" för riksdagsvalet kommer jag absolut väga in det i höstens val.
Men cykling är en VÄLDIGT komplicerad fråga. Inte bara att åka runt och njuta inte.
Det har jag lärt mig efter två år i detta forum...

Ja precis. Jag tycker man ser små förbättringar i cykel infrastrukturen från år till år, men aldrig några stora grepp.

Prova att söka på: <parti> cykling, i din favoritsökmotor. Jag provade två partier och båda hade dedikerade sidor på sina hemsidor tillägnade cykling :)

Sen är ”bästa” cyklingen individuell.
En kan ju vilja ha mer cykelvägar till kommunala anläggningar, en vill ha bort bilar från centrala delar av staden och en annan vill att cykling ska vara tillåtet i samtliga naturreservat.
En annan tycker att cykeltävlingar inte ska behöva tillstånd av samtliga markägare som tävlingen går över.
Många aspekter.

Valfläskcyklisterna lovar att satsa på ALLA cykelprojekt och minst tio gånger så mkt som någon annan i varje enskild fråga.

Dessutom kräver Valfläskcyklisterna att ALLA politiska beslut ska fattas utifrån ett cyklistiskt perspektiv och att en cyklistisk utredning måste göras i alla frågor i vilken alla cykelrelaterade återverkningar beskrivs och analyseras.

Om jag inte visste att tråden snart stängs av marr så hade jag kunnat skriva nåt vettigt här....
BF303F1C-73C6-4A73-9BDA-0CCDE73045DE.gif

För övrigt så tycker jag att Sossarna & Sd & M & Mp & C och alla andra är idioter. Glömde jag någon ? Ingen som jag vill cykla med i Vardagsrummet. :cool:
Mängden av partier som ingår i "Sossarna & Sd & M & Mp & C och alla andra" torde vara samtliga partier. Du kan alltså inte ha exkluderat något parti från idiotstämplingen. Om du med glömde menar att du explicit skulle ha nämnt partiet men glömde att göra det är det nog bara du som kan svara på om du glömde något parti.

Jag tror det är lättare att sätta sig in i kommunpolitiken vad gäller konkreta praktikaliteter gällande cyklingen.

Men visst, finns det ett bästa "cyklingsparti" för riksdagsvalet kommer jag absolut väga in det i höstens val.
Men cykling är en VÄLDIGT komplicerad fråga. Inte bara att åka runt och njuta inte.
Det har jag lärt mig efter två år i detta forum...

Håller med att det flesta händer lokalt.

Dessutom har flera politiker i t.ex. Stockholm sagt fina ord om cykling men ändringar går mycket föe långsamt. Det är bättre att titta på vad politiker gör än på vad dom skriver.

En sak som skulle vara bra på nationell nivå är att kräva att alla som har att göra med trafikplanering borde har tagit en utbildning om cykeltrafijplanering i än land som vet om det (och det är inte Sverige).

Som vi alla vet är det val i höst.
Men något jag inte vet så är det hur de olika partierna ställer sig till cykling.
Vi vet ju senast den urusla rapporten från transportstyrelsen, samt att vi har allmänt dåliga cykelvägar jämfört med många andra länder.
Jag hittar inga resurser kring cykelfrågan när jag kollar på de olika partiernas hemsida, så är det någon som har koll eller så vore det tacksamt.

Vissa röstar med plånboken, andra med hjärtat.
Jag röstar med kadensen!

Snart står det politiker av alla schatteringar framför små valstugor. Där går det att ställa frågor.
Det mest intressanta lär vara hur lång pausen blir innan ett svar är formulerat ?

Och visst är det lokalt det händer men förutsättningarna behöver kanske komma högre upp ifrån.

Men det är himla charmigt med kommunens cykelväg till grannstaden som slutar vid gränsen :)

Och visst är det lokalt det händer men förutsättningarna behöver kanske komma högre upp ifrån.

Men det är himla charmigt med kommunens cykelväg till grannstaden som slutar vid gränsen :)
Jag tycker att inom Stockholms län funkar det hyfsat mellan kommuner, åtminstone i norrort. Då är det värre mellan län. Att cykla t.ex. från Bro till Bålsta är ingen höjdare.

Cyklarna själva verkar vara demokratiskt konstruerade. Alla har både höger och vänstergängor. Och splines för de som inte kan bestämma sig. Eller som vill trycka på axiellt utan att behöva fundera på vilket håll gängan skall dras åt.

Återinförande av hundskatten och frågan om hur snabbt Stockholms län kan bli ett eget självständigt land, är i högsta grad cykelfrågor. Dock verkar inget parti vilja ta i dessa frågor.

Äh, de där vevpartisterna går bara runt i cirklar.

Vänstergafflarna (a Cannondale trademark) - om du vill ha mer tjafsande!
Låt vara, men de är de enda som har något ordentligt på lager vad gäller gängproblematiken… Vi behöver ett nytt styre!

Nej, åter till den mycket angelägna ursprungsfrågan. Vi får fortsätta i pappaskämt-tråden.

Man kan titta på cykelsatsningarna på skidorterna och liknande orter och hur det blivit till där, misstänker det är mestadels privata inititativ men man vet ju aldrig.
Det om något är konkret, ord som omsätts i handling.

Man kan titta på cykelsatsningarna på skidorterna och liknande orter och hur det blivit till där, misstänker det är mestadels privata inititativ men man vet ju aldrig.
Det om något är konkret, ord som omsätts i handling.
Ord som omsätts i handling? Nu tror jag väl ändå att du hamnat i fel tråd.

Kanske inte, ute och cyklar stämmer rätt bra på vallöftena allt som oftast. När man tittar i facit lite senare.

Jag är aktiv i lokalpolitiken i Uppsala, och har jobbat mest med lokal politik. Mycket fokus är på vardagscykling, inte minst mer "fordonsmässig" cykelinfrastruktur. Separering gående / cykel, cykling på landet (särskilt när man bygger 2+1-väg), säker parkering, cykel på tåg, våga satsa både plats och pengar. En del i alla fall om att cykling i skog är positivt och att försöka minimera risken för konflikter i stadsnära natur.

Finns också flera aktiva i cykelfrågor i riksdagen. Både vår transportpolitiska talesperson, och en riksdagsledamot från Örebro som varit aktiv inom landsvägscykling och randonnée.

Tycker inte helt förvånande "mitt" parti ofta är mest framåt, men det finns cykelvänner i andra partier också, särskilt på kommunal nivå. Ett tips att söka efter kommun-, landstings- och riksdagsmotioner om cykling, för vad partierna faktisk försöker driva.

Även om cykling och infrastrukturen för cykling är viktig är den kanske inte den viktigaste frågan att ta hänsyn till när man väljer parti att rösta på. Finns andra större och viktigare frågor som bör överensstämma med ens egna åsikter för att få ens röst. Har det paritet även en bra cykelpolitik är det en bonus. Tycker jag.
Jag skulle aldrig rösta på ett parti bara för att de säger att de ska satsa 2 miljarder på cykelinfra kommande mandatperiod om deras övriga politik inte överensstämmer med mina värderingar.

En politiker kommer alltid att svara vad den tror att du vill höra för att få din röst.
Det har inget med att göra hur dom agerar i praktiken.
Du har uppenbarligen inte varit med när min fru pratat aborträtt med KD eller avskaffandet av landstinget med valfritt parti utom SD. ; )

Men jag är absolut helt med på vad du menar och håller med.

Tillbaka
Topp