Cykling i Vemdalen

• Trådstartare Trådstartare rix
  • Start datum Start datum
Cykling i Vemdalen
cyklat i området senast idag:)

blev en kortis med dottern från spårcentralen björnrike upp på högfjället med utsikt sedan mot skalet och vemdalen.

uthyrningen i skalet har en bra karta med en mängd leder. det är inte världens nivåskillnader i området, så liftfritt går rätt bra.

dock är inte snösmältningen helt klar, så mycket vatten på stigarna idag.

Cykling i Vemdalen
De 10 cykellederna som nämns är väl xc-leder som egentligen inte kräver lift? Någon downhill/bikepark har Skistar aldrig satsat på i Vemdalen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Cykling i Vemdalen
Hovdeliften brukar ha öppet åtminstone en gång i veckan sommartid. Dock EJ tillåtet att ta med cykel. :(
I år sprängs det i området så liften är stängd. MEN tydligen förbereds Skalexpress för att kunna ta cyklar kommande säsong. Det ryktas om en trekilometersled. Skistars info runt detta är YTTERST knapphändig (suck) så sitter någon på officiell information som de mirakulöst nog kommit över - dela!

Cykling i Vemdalen
Brukar inte vara liftburen cykling i området, men finns några fina xc leder. Förbindelseleden Björnrike-Vemdalen är fin. Går köra Karl den XI väg därifrån ned till Vemdalen.

Cykling i Vemdalen
Var i Skalet och pratade med cykeluthyrarna häromdagen. Markägarna ska tydligen ha ogillat markerade leder på sin mark, så alla markeringar är nedplockade. Blev främst rekommenderad längdspåren. Finns lite på Trailforks också.

Gick längdspåret mellan Björnrike och Skalet igår, såg ut att kunna vara schysst att cykla. Stigen tillbaka över fjället till Björnrike från Varggranstjärnen har en del steniga partier där man nog får bära cykeln, men helt klart cyklingsbart.

Fick samma info om liftburet. Man påbörjar bygge av 3 km flowled i år och siktar på att köra Skalet Express nästa sommar.

Cykling i Vemdalen
Körde för någon timme sedan förbindelsespåret mellan Skalet - Björnrike. Trevlig tur med fina vyer.
Har även kört en del på längdspåren vid spårcentralen i Skalet. Helt ok men inte samma "upplevelse".

Cykling i Vemdalen
Detta kanske är den officiella tråden om att cykla i Vemdalen, Skalet, Björnrike, Storhogna och Klövsjö.

Jag ska upp i nästa vecka men vet för lite om cykling där.

Vad har ni för tips om detta? Alla tips välkomnas men specifikt även sådant som kan passa barn.

Är det någon som provat Skistars liftburna i Vemdalsskalet? Sedan tidigare så vet jag att det finns en liten skillsarea inkl mindre pumptrack där.

Man kan säkert cykla i skidspåren vid Vemdalsskalet men också i stadion inne i Vemdalen by.

Jag har också hört om några kortare leder i Storhogna (utanför restaurang M) men inte läst något utförligt om dem.

Helena E har skrivit en del på sin blogg men senast 2020 https://www.helenaenqvist.se/cykla-i-och-kring-vemdalen/

Tack för tips. Hoppas att tråden kan hjälpa andra som också är nyfikna på cykling i Vemdalen

Cykling i Vemdalen
Är det någon som provat Skistars liftburna i Vemdalsskalet? Sedan tidigare så vet jag att det finns en liten skillsarea inkl mindre pumptrack där.
Testade det liftburna förra året. Lite väl barnvänligt för min smak som brukar köra i Åre, men säkert en bra upplevelse för många ändå.
Man kan säkert cykla i skidspåren vid Vemdalsskalet men också i stadion inne i Vemdalen by.

Jag har också hört om några kortare leder i Storhogna (utanför restaurang M) men inte läst något utförligt om dem.
Längdspåren vid Storhogna upp mot Klövsjötoppen är markerade med skyltar som MTB led. Längdspåren i Björnrike är cyklingsbara, kan dock vara blöta på vissa ställen. Förbindelseleden Björnrike - Vemdalen är tidigare nämnda, ofta blött, men fin utsikt vid vindarnas tempel.
Tack för tips. Hoppas att tråden kan hjälpa andra som också är nyfikna på cykling i Vemdalen
Det går en skoteled som i stort följer elledningsgatan från Vålkojan ända in till Vemdalen by (fram till området Naturstig) ganska kul MTB cykling med en hel del små uppför o nedförsbackar. Brukar inte bli så blöt vid dåligt väder. Sedan går det en del fina grusvägar från byn, t.ex förbi gamla station. Det finns bra cykling lite varstans i området, men ingen samlad översikt.

Cykling i Vemdalen
Idag provade familjen cykling i Vemdalsskalet. Utbudet består av liftburen cykling - 2km blåbärsspår och en nedfart i backen, en liten pumptrack, en liten nedfart i barnbacken med rullband som lift samt en teknikbana.

Allt är väldigt familjevänligt (våra barn är 6 och 3 år). Perfekt destination för små barn men blir rätt trist för mer erfarna cyklister.

Tillbaka
Topp