Cykling kring Nerja (spanien)

glitch

Aktiv medlem
Kommer vara i Nerja en vecka i Augusti (japp dödsvarmt) och funderar på att ta med cykel (troligtvis landsväg) eller hyra. Tips på cyklingsrutter i området respektive uthyrare mottages gärna.
Har hitta X-bike nerja redan.
Då jag kommer cykla själv och kanske få ihop max 3 3-4 timmars turer under veckan tror jag landsväg är enklast men alla tips uppskattas.

Finns ju möjlighet till båda. Men i nerja skulle jag nästan säga landsväg ä bäst var beredd på att det är riktigt varmt. Men fint.

Misstänker att du om du ska cykla från Nerja och har de tidsramarna främst får inrikta dig på vägarna in från kusten mellan Nerja och Velez Malaga. Kan gå att hinna österut till Almuñecar upp till Jete och sedan via Itrabo ner till Salobreña och tillbaka längs kusten om man ligger i lite. Att hinna köra upp väg A-4050 ytterligare norrut från Jete är nog väl optimistiskt även om den är fin, ffa när man kommer upp förbi Mirador de la Cabra.

X-bike är bra. Hyrde av dem i julas.
När en eker gick i bakhjulet på en stängd dag så mailade jag dem och han kom och öppnade. Fixat på en kvart. :)

GoranS sa:
Misstänker att du om du ska cykla från Nerja och har de tidsramarna främst får inrikta dig på vägarna in från kusten mellan Nerja och Velez Malaga. Kan gå att hinna österut till Almuñecar upp till Jete och sedan via Itrabo ner till Salobreña och tillbaka längs kusten om man ligger i lite. Att hinna köra upp väg A-4050 ytterligare norrut från Jete är nog väl optimistiskt även om den är fin, ffa när man kommer upp förbi Mirador de la Cabra.

Precis, lite därför jag tänkte att det kanske är lika bra att ta med egen cykel så man är lite friare i när man cyklar och inte behöver koncentrera tre cykeldagar på raken. med egen hoj kan man ju dra iväg lite när det passar och för att vara tidseffektiv så tror jag landsväg passar bäst.

Det är fint där. Lite för mycket trafik utefter kusten kanske men Spanjorerna är hänsynsfulla.

76F3429A-FAA6-48F7-94BA-3771A8FEE085.jpeg

Ja, jag hade nog försökt hålla mig från kusten i möjligaste mån. Kan i och för sig bero på att jag tycker mycket bättre om berg än strand ...

GoranS sa:
Ja, jag hade nog försökt hålla mig från kusten i möjligaste mån. Kan i och för sig bero på att jag tycker mycket bättre om berg än strand ...

Skippar gärna trafik och hellre klättringar än plattåka, det kan jag göra hemma :)
Vilka vägar ska man sikta på?

Tyvärr ingen egen erfarenhet av vägarna mellan Nerja och Velez Malaga. Å andra sidan verkar det inte vara jättemånga asfalterade alternativ så det borde ju nästan gå att satsa på att beta av rubbet och sen skriva en bra RR/guide för andra som ska dit och cykla. ;-)

GoranS sa:
Tyvärr ingen egen erfarenhet av vägarna mellan Nerja och Velez Malaga. Å andra sidan verkar det inte vara jättemånga asfalterade alternativ så det borde ju nästan gå att satsa på att beta av rubbet och sen skriva en bra RR/guide för andra som ska dit och cykla. ;-)

Den är cykelbar i vägrenen, efter Nerja norrut bli det bättre. Bilden ovan är taget nån mil norr om Nerja.
Inåt uppåt är roligare, tyvärr minns jag inga vägnummer, jag bara kör...

Pfaff sa:
GoranS sa:

Den är cykelbar i vägrenen, efter Nerja norrut bli det bättre. Bilden ovan är taget nån mil norr om Nerja.
Inåt uppåt är roligare, tyvärr minns jag inga vägnummer, jag bara kör...
Det jag avsåg med vägarna mellan Nerja och Velez Malaga var de som ligger mellan två tänkta nord-sydliga linjer, den ena genom Nerja och den andra genom V-M, alltså inte bara kustvägen. Inte helt med på vad du menar. Kustvägen går väl väsentligen i öst-västlig riktning medan man rör sig inåt landet om man rör sig norrut från kusten!?

Nordost, då. Bort från Malaga.
Jag bara cyklar, som sagt.

Ja, ok då. Tittade på en karta. Man ska en bra bit österut innan det går norrut. :-)

Senast ändrad:
Kolla in ccnarixa.com Den lokala klubben lägger upp sin Söndagstur på Strava. Där har du mängder med turförslag.
Inga problem att cykla på kustvägen 340:an. Platt västerut och roling hills österut. Västerut finns det olika möjligheter att ta sig upp i bergen från Torrox t ex. Österut får man ta sig mot Almunecar för att sedan ta sig uppåt.
Är i området sedan några år tillbaka. PM:a om du är osäker på turer.

Schlocum sa:
Kolla in ccnarixa.com Den lokala klubben lägger upp sin Söndagstur på Strava. Där har du mängder med turförslag.
Inga problem att cykla på kustvägen 340:an. Platt västerut och roling hills österut. Västerut finns det olika möjligheter att ta sig upp i bergen från Torrox t ex. Österut får man ta sig mot Almunecar för att sedan ta sig uppåt.
Är i området sedan några år tillbaka. PM:a om du är osäker på turer.

Grymt, tack!

Hojade Nerja - frigilliana - torrox - nerja idag som prolog. Kom iväg strax innan 18 varmt som f-n hehe.
Damen i cykelaffären sa att från frigilliana till torox var "only for mtb" men det gick fint. Visst bitvis riktigt risig grov lapptäckesväg men det funka.
Hyrde en alu 105 merida som tyvärr har merida egna bromsar som var skit men men.
X BIKE var smidiga, fick en S/M ram och hade bett om en 56a men de hade inget större förrän i morgon. Funkade ok ändå.
Skulle få byta i morgon om jag orkar.
20180806_191144.jpg
20180806_190754.jpg
20180806_190805.jpg

Kör den gula rutten, riktigt fin men förvänta dig inga 500hm, det är i krokarna 1300hm samt 90km i längd. Körde denna runda fast åt andra hållet för ett par veckor sedan.

Hyde också cykel från X-bike bromsarna på den jonnen var nog det sämsta jag har varit med om. Ligg i bocken och tryck så att du får kramp i händerna för att få stopp.

izar sa:
Kör den gula rutten, riktigt fin men förvänta dig inga 500hm, det är i krokarna 1300hm samt 90km i längd. Körde denna runda fast åt andra hållet för ett par veckor sedan.

Hyde också cykel från X-bike bromsarna på den jonnen var nog det sämsta jag har varit med om. Ligg i bocken och tryck så att du får kramp i händerna för att få stopp.

Haha måste fått din hoj då =) sämst broms ever. Var lite sugen på gula men tyckte 500 höjdm. Lät osannolikt lite. Får se med temp o orken i morgon bitti.

Jag var 8 dar i Nerja i Oktober och cyklade varje dag. Blev lite enformigt, men det är fortfarande väldigt trevligt.
Körde upp till Frigliana ett par gånger, alltid roligt att försöka pressa tiden där.
Kör bort till Algarrobo och ta A7206 upp till Competa, sen ner till Torrox via A7207. Det är typ 6 mil och 800 höjdmeter. Fast alla meter kommer på en gång.
N-340 bort till Alumenecar är fin också, tycker det var väldigt lite trafik. Kom ihåg att inte köra in i tunnlarna bara, det går en lite väg upp till höger på berget som går runt tunneln, där får du även se bergsgetter.

Tur man laddade med att gnaga av ett dinosaurieben igår och fylla levern med rödpang för det här vart rätt svettigt.
86 km, 1800 höjdmeter och 34 C.....kommer bilder senare måste inhalera en öl först.
IMG-20180807-WA0000.jpg

20180807_101758.jpg

Och sen nerför mot Velez Malaga. Fin löpa!
20180807_103541.jpg

Sen kustvägen tillbaka och den är helt ärligt inte rolig. Mycket trafik / stop när man tar sig igenom de större samhällen sen blir det bättre ju närmare man kommer Costa Torrox och Nerja.

Vädermässigt är nerja en av de solsäkrare platserna i Spanien. Men när det regnar, regnar det ofta rejält. Var sär 9v i våras. Då varierade de rätt duktigt.

Jensen sa:
Vädermässigt är nerja en av de solsäkrare platserna i Spanien. Men när det regnar, regnar det ofta rejält. Var sär 9v i våras. Då varierade de rätt duktigt.

Var väl förvisso en episkt dålig vår där i år.
Våra vänner vi bor hos var där i påskas och hade typ misärväder.
Nu däremot är det lite för bra väder :) lyckades t.om. spinna loss några gånger vid stående klättring. Blir halt på asfalten.

Senast ändrad:
glitch sa:
Jensen sa:

Var väl förvisso en episkt dålig vår där i år.
Våra vänner vi bor hos var där i påskas och hade typ misärväder.
Nu däremot är det lite för bra väder :) lyckades t.om. spinna loss några gånger vid stående klättring. Blir halt på asfalten.

Det är en sanning med modifikation. Ja det var deras sämsta vinter ever enligt många lokalbor. Men vi var där från mitten av januari till mitten av mars, tror inte jag gick me långbyxor nån dag. Oftast t-shirt. Ibland tjocktröja på morgonen. Men visst regnade kanske sammanlagt 5-6 dagar på dessa 9v, villet är mer än vanligt o det var kallare än vanligt. Men komiskt att vara ute o gå o möta spanjorer i täckjacka eller cyklister med flossade jackor, benvärmare o buff för halva ansiktet, när en annan hade kört kortkort i samma temp :-). Så allt är ju relativt :-)

Kände mig lite hängig med lite ont i halsen igår så tog en vilodag men idag blev det en sista tur.
Tog kustvägen västerut mot Algarobo och sedan klättringen upp mot Sayalonga och vidare mot Competa. Därifrån var det en magiskt fin nedförskörning mot Torrox och sen havet. Väl tillbaka i Nerja passade jag på att dra upp till Frigilliana igen.
Tempen hade hittills varit riktigt behaglig men nu var klockan strax efter 9 och klättringen blev en svettig historia. Tur den är kort. Trodde jag skulle få en glass men stället jag hamnade på tog inte kort så skramlet räckte bara till en kaffe.
Strava / telefonen flippade så den tyckte jag hade kört 1.20 h, 5 mil och med ett snitt på 38.4 km/h.
Sanningen är nog närmare knappa 7 mil och gissningsvis runt 12-1300 höjdmeter kanske.
Sen lämnades hyrjonnen tillbaka.
Den funkade ok men växlingarna var inte klockrena alltid då de bland annat dragit bakväxelns hölje för kort. Bromsarna sög och var tröga och bakhjulet behövde nog spännas rejält för ställde man sig och bröt i rejäla branter plingade det från alla ekrar.
Nåväl den gjorde ändå jobbet och var rätt billig.

Sammanlagt var det riktigt fin cykling här speciellt uppåt. Kustvägen är rätt trist och vädret helt för varmt men där får man ju skylla sig själv:)
Tycker det var perfekt för ett par dagars cykling då resten av familjen kan ägna sig åt bad och strandhäng.

20180809_084831.jpg
20180809_085746.jpg
20180809_085842.jpg
20180809_093124.jpg
20180809_095917.jpg

Senast ändrad:
Det där ser ju riktigt trevligt ut (aka jag skulle alltså inte tackat nej till en resa dit i våras).

När är bästa tiden för landsväg i trakten?

Min gissning är att maj är bäst om man vill ha varmt men inte gillar när det är riktig varmt och att man dessutom kan få se ett landskap som inte är helt bränt. Struntar man i det sista funkar nog hösten innan regnrisken börjar öka, kanske en liten bit in i september och någon månad framåt.

Förvånansvärt grönt ändå men sen ser man att tom. kaktusarna är helt uppeldade och inser att det är galet torrt.
Skulle tro att jag personligen skulle trivas bästa april-ish eller på hösten.
Men våren är ju magisk med alla dofterna, har fortfarande några Mallisrundor i minnet där jag kan känna dofterna.

Varit där både vinter, höst o o vår. Tycker det ser ungefär lika ut. Inte varit där mitt på sommaren då vi trycker det brukar vara för varmt. Men kan säga att i september brukar det vara 24-28 grader o lite varmare i vattnet än mitt på sommaren. För 18-19 år sen åkte vi dit på läger v8. På morgonen när man stack ut så armvärmare på, men de åkte ju av rätt snabbt.

Senast ändrad:
Min upplevelse är att det givet en vinter/vår med regn är betydligt mer blommor och grönare på våren. Nu är det ju långt ifrån varje år det kommer ordentligt med regn. Detta år kom det regn, men om jag fattat det rätt var det första gången på 3-4 år.

Ja det var som sagt sämsta vintern enligt lokalborna. Men kan ju inte påstå att set regnade enormt mycket när vi var där. Men är ju som sagt relativt.

Tillbaka
Topp