Cykling (lvg) Jönköping - Göteborg (Landvetter)

Granaten

Medlem
Som rubriken säger så söker jag efter en cykelrutt (landsväg) från Jönköping till Göteborg/Landvetter.

Har sett att flera tidigare länkat till bikeroutetoaster.com men sidan är inte längre i bruk.

Någon som sitter inne med en bra rutt eller som skulle vilja hjälpa mig ta fram ett förslag eller två?

Tack på förhand!

Jag har cyklat mellan Borås och Göteborg några gånger i bägge riktningarna och har då cyklat via Sandared och Hultafors på Göteborgs/Boråsvägen till Bollebygd. Det är en bra väg som är riktigt bred emellanåt och inte så vansinnigt mycket trafik. Det är utsikt över Viaredssjön från denna väg vilket är pluspoäng i min bok.
I Bollebygd har jag cyklat norrut till Hindås på väg 156,och följt den till Sörtorpavägen ner till Inseros och Hällesåkersvägen. Från Hindås kan man köra rätt västerut till Landvetter genom bl.a Härryda. Jag gillar inte att cykla där men kan inte riktigt säga varför, kanske har det alltid varit taskigt väder eller ovanligt veka ben som gjort att jag inte gillar den vägen.
Annars har jag oftast cyklat mellan Bollebygd och Hällingsjö, genom Rävlanda, och vidare västerut mot Hällingsåker och Kållered längs Hällesåkersvägen som är väldigt vacker. Ta av norrut vid Inseros upp på Eskilsbyvägen och cykla genom den täta skogen upp till Landvetter. Det känns inte som att man endast är någon mil från Göteborg när man cyklar där.

Får nog fan erkänna att jag saknar vägarna kring Göteborg ändå! Hälsa!

Geologens väg till Borås har jag cyklat några ggr, väldigt fin, snabb och bra.

Har dock aldrig cyklat mellan Borås-Jkpg någon gång men kört bil många vägar däromkring, finns en del pärlor på vägen, bland annat går den här cykelleden Sjuhäradsrundan mot Ulricehamn om man vill spexa till det :)

bild_2013.jpg

Alternativet är att cykla mer norr om Ulricehamn och komma in i Jönköping från nordväst. Bli längre men färre höjdmeter (men fortfarande backigt på slingrande småvägar då man cyklar tvärs naturliga dalgångar, s.a.s).

Tack för responsen! Tycker nog att rutterna som både geologen och aernstrom föreslår ser väldigt lovande ut. Kommer säkert bli den rutten när det väl blir dags.

Tillbaka
Topp