Cykling med nedsatt syn

DORFFen

Ny medlem
Cykling med nedsatt syn
Jag såg att det tidigare var någon som frågade om tips och
råd kring diabetes. Har en dylik fråga fast kring nedsatt
syn. Kommer att köra mestadels på landsväg/grus men då och
då i skog. Har glasögon idag och ser ganska dåligt utan.
Risken finns väl att dom ramlar av lätt när man cyklar eller
får hjälmen en skyddande effekt? Känner inte att jag har råd
att skaffa linser. Men är det kanske den enklaste lösningen?
Någon som har lärt sig av sina erfarenheter och vill dela
med sig?

Cykling med nedsatt syn
I skogen bör du ha någon typ av glasögon för att skydda ögonen mot grenar och annat bôs.

På landsvägen är det också skönt med glasögon, främst som skydd mot fartvinden.

Det lär finnas cykelglasögon som är gjorda för att ett par slipade glasögonlinser ska kunna fästas inuti. Vet ej om detta blir billigare än kontaktlinser, kanske beror på ditt synfel och vad för slags slipning som krävs osv.

Sätt en glasögonsnodd på de befintliga brillorna - definitivt billigt sätt att minska risken att tappa dem.

Har själv glasögon till vardags, men litet synfel så jag klarar mig utan dem medan jag cyklar, och kan därmed använda vanliga billiga cykelglasögon som skyddar mot sol och vind. Kör bara lvg.

http://www.sportsyn.se/produkt.asp?category=2 - verkar dyrt. Å andra sidan är extra glaslinser och special-cykelglasögon en engångskostnad (tills man pajar dem), kontaktlinser kostar ju pengar hela tiden.

//Anders

Senast redigerad av en moderator:
Cykling med nedsatt syn
Har då aldrig tappat mina glasögon när jag cyklat. Hur stökigt det än varit. Inte ens tänkt på det, det har bara funkat.

Cykling med nedsatt syn
Oakley och Rudy har möjlighet att leverera "tomma" bågar så att du får in slipade glas. Annars får du väl sätta dit en snodd så inte dina vanliga brillor ramlar loss.

Cykling med nedsatt syn
Jag har cyklar med glasögon i en massa år och aldrig tappat dem, det enda som händer är att de immar igen på vintern - om man stannar eller cyklar för långsamt vill säga ;-)

Tänker inte direkt på att jag har dem på mig eftersom jag alltid har glasögon, har dessutom ett par slipade solglasögon så att det blir behagligt på sommaren med!

Sätt i en snodd så slipper du oroa dig!

KaF

//Rassel-Stånk-Plums//

Cykling med nedsatt syn
Jag kör med glasögon, annars skulle jag nog inte ens hitta styret.
Fundera på å köpa ett par Rudy Project glasögon, med lös insats för slipade glas. Kostar väl ca 700-1000 kr. Men sen tillkommer sliapde glas för ca 1600-2000.... så det få vara just nu.

Men tappa glasögonen har jag aldrig gjort i skogen!

Cykling med nedsatt syn
Tack för bra svar. Kan tillägga att jag varken har hund eller cykelkorg. ;-)

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med glasögon, annars skulle jag nog inte
> ens hitta styret.
> Fundera på å köpa ett par Rudy Project glasögon,

Vet du hur man kommer i kontakt med dessa?
Eller har dom någon återförsäljare i Sverige?

Cykling med nedsatt syn
din syn i kista har oakleys "vanliga" bågar. Jag har ett par sådana och har inte tappat dem en enda gång i varken skogen eller andra akrobatiska sammanhang.

Cykling med nedsatt syn
Adidas har en bra serie sportglasögon. Smart uppbyggnad, modulsystem, lösa insatser med snap in funktion, glasögon speciellt utformade för cykel, skidåkning, multisport etc. Jag funderar själv på att skaffa mig ett par som komplement till att alltid ha linser. Titta in hos någon optiker och fråga, inte i någon sportaffär.

Cykling med nedsatt syn
Jag ser också väldigt dåligt utan mina glasögon, men har du bara ett par som sitter som de ska så är det inga som helst problem, de trillar inte av. Jag har aldrig ens varit nära på att tappa mina - så du kan cykla på bara!

Cykling med nedsatt syn
När jag hade linser torkade de av fartvinden och ramlade ut från ögat. Jag hade ett par Rudy Projecct över, men lite vind kom det in iaf. Jag tänkte då på att blinka och så men dom trilla ut. Så jag kör med glasögon. Det ser inte lika bra ut;)

Cykling med nedsatt syn
Hej!

Är själv närsynt och måste ha synhjälpmedel för att se ordentligt. Använder linser till vardags. Precis som nämnts ovan är det dock klokt att använda glasögon som skydd för ögonen mot fartvind, grenar mm. Jag har fått diverse insekter i ögonen på landsväg, en humla i ögonvrån i 35km/h känns tro mig.

Det problem jag upplevt med glasögon är att de

1) kan glida på näsan lite grand vilket går att avhjäpa med en rem och lite justering av skalmar mm.

2) glasögon immar igen speciellt när man kommer in i stökigare terräng och kör i lägre tempo detta kan anhjälpas maed anti immedel som finns hos optikern. Det kanske funkar med samma imskyddsmedel man har på insidan av bilrutor också??

3) När man kört hårt och länge och svetten börjar rinna ner på glasögonen kan det bli riktigt svårt att se typ regn! har inget bra botemedel mot det utom stopp och avtorkning.

4) Glasögon skyddar mot lerstänk med samtidigt så sätts de igen....... torka.....

Äsch blev nog mest upprepning av ovanstående men nu har jag skrivit ned det så då kan jag väl lika gärna skicka in ett// Morsning

Cykling med nedsatt syn
Lösningar:
2) tvätta dom med diskmedeln innan, de blir rena å så immar dom inte igen så lätt
3) ha som Elton John: ha vindrutetorkare på dom

Cykling med nedsatt syn
Jag har ett par oakley scar med slipat iridium glas. Fungerar så länge
du har fart... Massa imma blir det när du står still...
Dyrt som fn bara =(

Sök på "oakley scar" på sökfunktionen , så får du läsa varför jag inte
rekomenderar dom...

Cykling med nedsatt syn
Engångslinser och dessa glasögon:

skyper.jpg

Imfria (insida), repfria (utsida), utbytbart glas, ställbara bågar, tre olika färger på glas samt skyddar mot grejer i 45 m/s för det facila priset av 115 kronor, nya glas 49. Finns på Grolls. Dessa är de ultimata glasögonen, helt perfekt.

Cykling med nedsatt syn
Du behöver inte vara orolig för att brillorna åker av om de sitter ens någurlunda bra på skallen. Jag har kört med osportiga brillor i alla lägen och tror inte jag tappat mina ens en enda gång när jag cyklat. Värre är det på innebandy och brottning osv... är du orolig gör som någon föreslog, använd en snodd. Ett tioöres gummiband går bra. Prova så får du se!

Cykling med nedsatt syn
Engångslinser är lösningen på ditt problem. Synundersökning kostar ca 400:- och linser från 150:- per 30 st. För 700:- (400+2x150) har du således fått ögonen kollade och har linser för 30 dagar/användningar. I mitt tycke absolut bästa och billigaste lösningen om man oftast använder glasögon "till vardags".
Dessutom kan man ha vilka solbrillor som helst om man har linser :-)

Cykling med nedsatt syn
kanske skulle tillägga att jag provat dom ett par gånger och dom släpper bara in precis så mycket luft som behövs för att ögonlocken inte ska svetta igen fullkomligt.

Cykling med nedsatt syn
Suveränt, mycket bra tips här. Nu har jag ett problem mindre, dvs
det räcker kanske med att se ut som en datanörd på kontoret ;-)

*** Alla cyklar vänslas ***

Cykling med nedsatt syn
Nibbe skrev:
> Har då aldrig tappat mina glasögon när jag cyklat.
> Hur stökigt det än varit. Inte ens tänkt på det,
> det har bara funkat.

samma för mig

Cykling med nedsatt syn
Har inte heller tappat glasögonen någon gång.
De har varit kvar på rätt ställe trots vurpor...
Testade med linser men de ville inte vara still på ögat så ibland när man blinkat så såg jag sämre än utan glasögon.

Cykling med nedsatt syn
Har varit närsynt nästan hela mitt liv, och det som alltid
varit ett problem är imma på glasögonen. Skaffade linser
och är nu av med problemet. Använder iofs skyddsglasögon
när jag cyklar som immar ibland men då är det bara att
hänga av sig dom.
Synundersökning plus 14 dagars linser kostar 1300 i halvåret
för mig. Går säkert att hitta billigare på nätet.
Cykelglasögon kan du köpa från cirka 300 kr upp till nästan
hur mycket som helst för ett par coola.
Det kostar med linser men det är ett kors som jag får bära.
Och det är värt varenda spänn för mig.
/Jerry

DORFFen skrev:
> Jag såg att det tidigare var någon som frågade om
> tips och
> råd kring diabetes. Har en dylik fråga fast kring
> nedsatt
> syn. Kommer att köra mestadels på landsväg/grus
> men då och
> då i skog. Har glasögon idag och ser ganska dåligt
> utan.
> Risken finns väl att dom ramlar av lätt när man
> cyklar eller
> får hjälmen en skyddande effekt? Känner inte att
> jag har råd
> att skaffa linser. Men är det kanske den enklaste
> lösningen?
> Någon som har lärt sig av sina erfarenheter och
> vill dela
> med sig?

Cykling med nedsatt syn
Glasögon? Det har man bara för syns skull...

Jag har länge hävdat att billiga cykelplastögon (utan slipning) av 100,- modell är rätt för att man ska slippa gråta blod när man råkar köra över dem. Nu har jag insett att jag aldrig tappat dem men att bågarna spruckit vid linsbyte på 3-4 olika par. Så nästa köp kommer att hamna i 3-400,- klassen istället. Fortfarande överkomligt om olyckan är framme men förhoppningsvis håller de längre än en säsong...

Cykling med nedsatt syn
Om du har metallbågar kan du be optikern byta till såna här skalmar:
Glajjor.JPG

Kostade inte många tior då jag gjorde det senast och då sitter glasögonen som klistrade:-)

Cykling med nedsatt syn
Hej!
Jag har använt endagars linser med justering för min astegmatism men dom har fungerat dåligt eftersom linserna inte kunde justera astigmatismen tillräckligt. Har haft problem med avståndsbedömning och ibland när det går fort så ser jag inget...
Men nu har jag en kanonbra lösning på mitt problem, då jag besökte optikern senast så förklarade jag om mitt problem med linser och att cykla i skogen, då visade dom adidas senaste skapelse.
Det är precis vad jag har letat efter, cykelglasögon med justerbara skalmar, justerbar näsklämma, utbytbara linser osv. Det som är finurligt med dessa är att man slipar ngt som kallas "clip-on" precis som dina glasögon och sedan så snäpper man fast dessa innanför cykelglasögonen. Jag köpte Evil eye pro, allt som allt betalade jag 1800:- för cykelglasögonen och 500:- för dom slipade "clip-on". Jag är hel nöjd, dom har även fungerande anti-fog...

http://www.adidas.com/eyewear/catal...try_adidascom=&strBrand_adidascom=&parameter=

Cykling med nedsatt syn
ajajaj, nu har ju jag hammnat i valet och kvalet...
Tänkte skaffa linser för å kunna ha vanliga "raciga" solbrillor när jag cyklar. Det skulle kännas skönt att slippa glasögon, som jag förvisso inte har några problem med förutom att dom åker ner någon mm på näsan men det gör dom jämt...
Men dom här adidas som zweke tipsade om var ju grymma, får nog göra ett besök hos optikern känns det som.

Cykling med nedsatt syn
Jag kör med linser och ett par Giant-glasögon för att skydda mot sol, fartvind och skräp. Glasögonen kostade 295:- och har tre olika glas: klara, gula och sotade. Mycket sköna, billiga och praktiska!

Jag skulle inte gärna ha mina vanliga glasögon när jag cyklar, dels med tanke på risken att paja dem om man krashar och dels på grund av att man ibland sitter så pass framåtlutad att jag vill titta någonstans i överkant på mina vanliga glasögon eller till och med ovanför och då ser jag ingenting. Av samma anledning kan jag inte ha glasögon om jag till exempel spelar biljard, utan måste använda linser. Huvudet är framåtböjt och för att se rakt fram måste man ju liksom titta "uppåt" och då ser man ovanför brillorna. Sportglasögonen är ju oftast större än vanliga glasögon och sitter närmare ögonen och då uppstår inte samma problem.

Cykling med nedsatt syn
Ville skrev:
> LINSER!!!, KÖP LINSER!!!,....Allt annat är
> enligt mig förkastligt:)

Operera ögonen, rockar som fan. Kostar en slant men rockar satan.

Cykling med nedsatt syn
Sälj en av dina cyklar och betala för en LASIK-operation. Värt vartenda öre.

Edit: Aj då, för långsam.

Cykling med nedsatt syn
Ni som pratat laser. har ni blivigt helt återställda till syn 1,0?

Har hört så mycket om att man sällan kommer dit så jag har inte vågat än.

Cykling med nedsatt syn
Ville skrev:
> Ni som pratat laser. har ni blivigt helt
> återställda till syn 1,0?

Vänster öga som hade typ 0,3 har >1,0 nu. Höger har jag tyvärr kvar lite brytningsfel på, så det ligger på ~0,8. Med båda ögonen samtidigt ser jag ~1,2. Ungefär som jag gjorde med glasögon, men bättre än jag lyckades få till det med linser.

Cykling med nedsatt syn
KaF skrev:
> Jag har cyklar med glasögon i en massa år och
> aldrig tappat dem, det enda som händer är att de
> immar igen på vintern - om man stannar eller
> cyklar för långsamt vill säga ;-)
>
> Tänker inte direkt på att jag har dem på mig
> eftersom jag alltid har glasögon, har dessutom
> ett par slipade solglasögon så att det blir
> behagligt på sommaren med!
>
> Sätt i en snodd så slipper du oroa dig!
>

Det där var så bra skrivet så jag behövde inte skriva något :)

Jag har fotokromatiska glas i mina glasögon, dvs sådana som blir mörka när det är ljust. Kan vara knepigt om man kommer från en grusväg in i ett skuggit skogsparti, men det har aldrig varit något stort problem.

Jag slog på stort och köpte ett par Rudysar, kommer inte ihåg modellen, och köpte slipade insatsglas till dem. Jag har använt dem kanske 5 ggr, så det känns som väl investerade pengar :)

Som jag ser det så har de några nackdelar som nästan aldrih kommer upp:
1. Med insatsglaset så kommer korringeringsglaset så nära ögonen att det blir irriterande. Ögonfransarna tar i glaset och glaset kommer så nära ansiktet att svettöverföring är ett faktum.
2. Imma, det är helt hopplöst med imma när man får dubbelt så många glasytor i glasögonen. Samma sak gäller smuts och fukt. Det har en förmåga att krypa in mellan glasen (tack vare kapilläreffekten) och är hyggligt svårt att få bort :(

Kör med dina vanliga glasögon. Kolla försäkring om du har något skydd där om du skulle skrota glasögonen. Jag har cyklat i mängder med år (och vurpat rejält ett par ggr) men aldrig har glasögonen gått sönder.

Cykling med nedsatt syn
TBone skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som pratat laser. har ni blivigt helt
> > återställda till syn 1,0?
>
> Vänster öga som hade typ 0,3 har >1,0 nu. Höger
> har jag tyvärr kvar lite brytningsfel på, så
> det ligger på ~0,8. Med båda ögonen samtidigt
> ser jag ~1,2. Ungefär som jag gjorde med
> glasögon, men bättre än jag lyckades få till
> det med linser.

Får man fråga vart, när och vad det kostade. Hur det gick till osv?

Du får PM,a om du vill:)

Cykling med nedsatt syn
Ville skrev:
> Ni som pratat laser. har ni blivigt helt
> återställda till syn 1,0?

Jag minns inte exakt siffrorna men jag har för mig att jag också hade strax över 1.0 på ena ögat och strax under på andra. Med båda ögonen samtidigt blir det enligt ögonläkaren (och vad jag själv upplever) perfekt. Jag gjorde min operation på http://www.globeneyeclinic.se På deras websidor finns allt du behöver veta. En kompis och min lillebror har gått till samma ställe med samma resultat som mig.

Det där de skriver med att de flesta kan gå till jobbet dan efter operation är en smula överdrivet, man är rätt utslagen och ögonen är ljuskänsliga även då. Jobbar du i gruva går det nog bra :) 3 dagar efter operation var jag på jobbet igen. Tänk på att du inte får utsätta ögonen för sporter där du riskerar att ramla eller få nåt i huvudet ett tag efter operationen, har för mig att det var 2 månader.

Cykling med nedsatt syn
Ett tips är att skaffa endagslinser om du känner att du inte har råd med vanliga, ska du köpa specialgjorda glasögon för cyklingen kommer det gå på mer än vad linserna kommer kosta kan jag tänka mig, sen har jag själv synfel och att jämföra glasögon med linser är som natt och dag, med linser har man mycket bättre synfält tycker jag, och sen om du ramlar så kommer ju inte linserna ta stryk, men glasögonen kan göra det.

Tillbaka
Topp