Hejhej!
Jag fick för några år sedan problem med bl.a. löparknä. Blev rekommenderad stretchning men då detta inte hjälpte samt när ledsmärtorna även satte sig i fötter och höfter, förstod jag att ngt inte stod rätt till. Har ätit hur många voltaren-kurer som helst, provat smärtstillande salvor, vilat och snurrat runt hos ett otal vårdcentralar, sjukgymnaster, zonterapeuter, idrottsläkare och ortopeder under de senaste åren, vilka samtliga ställt olika diagnoser. Allt från vanlig överansträngning, löparknä, slemsäcksinflammationer i hälarna samt att det saknas ett ben i mina fötter!! Alla har de gett olika råd, och tyvärr även "oråd".
Efter ett besök hos en sjukgymnast (Rehabkliniken i Örebro) fick jag dock remiss till en ortpedklinik i Örebro, "Gott på foten AB". Där sade de att smärtorna kom sig av mina höga fotvalv som började sjunka ner. För att bli av med problemen, eller iallafall underlätta dem, gjordes ett par ortpediska helsulor till mig. Dessa fick jag efter bara några dagar. De kostade runt 700 kr (mycket billigt i jämförelse med andra städer) och visst måste jag säga att jag har blivit bättre! Jag kan varmt rekommendera ortpederna på "Gott på foten AB". De är professionella, alltid behjälpliga och lyhörda för ens behov. Sulorna fixas snabbt och det är bara att gå dit och justera dem gratis om de inte riktigt passar eller känns bra.
Sedan har jag även fått ovärderlig hjälp av en superbra kiropraktor i Örebro, vilken i och för sig påstår att mina problem kommer sig av en förskjutning av en kota i ryggen, men kombinationen ortpediska sulor och lite kiropraktoriska "knyck" då och då tycks vara rätta medicinen för mig! Om du inte varit hos en kiropraktor med dina knäproblem så kanse det kan vara värt ett besök?!
Hur som helst, för att komma till din fråga om ortopediska ilägg i cykelskor. Jag använder mina sulor i alla mina skor, inklusive i cykelskorna. Det fungerar utmärkt! Sulorna är mjuka i materialet och inte alls obekvämt stela. Efter ett hårt, blött och lerigt pass i skogen är det bara att tvätta av dem under rinnande vatten och sedan låta dem torka. Vad de är av för material har jag tyvärr ingen aning om. Jag behöver inte köpa större skor pg.a inläggen, utan byter ut de vanliga skosulorna mot mina ortopediska istället.
Slutligen vill jag bara säga att det gäller att stå på sig och inte ge upp! Hjälper inte det som man blivit rekommenderad (vila, ortpedinlägg, sjukgymnastik eller vad det än må vara) så gå tillbaka igen eller prova någon annan. Ledproblem är ingen lätt match, men med rätt hjälp och lite jävlar anamma, så ordnar det sig oftast till det bättre. Tyvärr har jag fått lägga mina löparskor på hyllan, men som plåster på såren har jag istället upptäckt cyklingen och blivit frälst i MTB!
Inget ont som inte har något gott i sig, heter det väl?!
Önskar dig lycka till och många härliga mil med inläggen i cykelskorna! ;)