Cykling på Gran Canaria??

xc-mankan

Aktiv medlem
Att Mallorca sedan länge har varit intressant för oss cyklister är ingen nyhet. Men hur är det med Gran Canaria? Har sökt och hittat ett antal cykeluthyrningsfirmor.

Är det ngn här som har egen erfarenhet av vägarna eller stigarna, LVG eller MTB på Kanarieholmarna? Har läst Kung Stalle´s turtips, men saknar framför allt LVG´s alternativ.

Det finns kaktusar där. Ta med extra slangar ! ;o)

Det är nog fin cykling om än brant. Fuertevetura är plattare.

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Är inte det därför man åker till t.ex crand canaria m.fl för att få möjligheten att träna i bergen?
Du ska cykla upp till högsta toppen om du åker dit.Crand canaria är bättre än mallorca.

Med starka ben och lättast möjliga utväxling går det väl bra att köra lvg på GC. Själv föredrar jag en lätt MTB och semi-slicks så går det bra att kombinera grus o asfalt på rundorna.
Om du öppnar den här länken http://www.sportcanarias.com/ o klickar på Recorrido får du upp sträckningarna på ett etapplopp för lvg-motionärer.
Ingår ett lopp till toppen med 23% på sina ställen.... Värre än Angliru sägs det i reklamen!

Bilagor

• vägvyweb.jpg
    vägvyweb.jpg
    52.7 KB · Besök: 124
Kolla på turtips här på forumet under rubriken "utomlands" för beskrivning av rundor på Cran Canaria. Finns härliga rundor i bergen på grusväg/stig och små asfalterade vägar. Önskar bara att jag vore där nu :<(
Mats

Att bo i Puerto Rico är en liten bitch för vägen mellan Maspalomas och Puerto de Mogan är rätt smal men framförallt jävligt mycket trafik på. Tyvärr... Men det funkar nog.

Annars så skall jag ner v10 och hojja LVG. När skall du ner? Efter det så kan du ju få lite tips.

Men generellt sett så är vägarna av höög klass. De har ju ingen tjäle som förstör. Serpentinvägarna med en rask räser är bland det roligaste man kan roa sig med med byxorna på.

Så man kan säga att... finns det asfalt på vägen så är det bra grejjer att hojja på.

Jag har lite länkar som jag sparat på datorn där hemma. Jag kan lägga in dom senare i helgen.

http://www.sportcanarias.com/ ---> Recorrido, etapp 2 och 4 är ju två bra rundor. Kör runda 4 och käka fisk i Puerto de Mogan. Ett måste!!!

Stalle

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns kakturas där. Ta med extra slangar ! ;o)

Det tog en stund innan jag förstod att du avsåg 'kaktusar'! :)

Kung Stalle skrev:
> Annars så skall jag ner v10 och hojja LVG. När
> skall du ner? Efter det så kan du ju få lite tips.
>
Åker ner fredagen den 17:e (v.11) Har inte kunnat välja varken tidpunkt eller resmål, å andra sidan blir jag bjuden på resan!

Kung Stalle skrev:
> Att bo i Puerto Rico är en liten bitch för vägen
> mellan Maspalomas och Puerto de Mogan är rätt smal
> men framförallt jävligt mycket trafik på.

Som tur är har man förlängt motorvägen fram till Puerto Rico så kustvägen mellan Maspalomas o P.R är nu lugna gatan.
Apropå vägbygge så är vägen som syns i mitt tidigare inlägg nu asfalterad hela vägen. ( Bilden visar vägen mellan Mogan o Ayacata, varifrån det finns en avtagsväg mot Soria. ) Detta innebär att även rutt nr 3 är en topprunda på räser. Remommenderar Dagens soppa i fiket i Soria.
Åker själv ner till Maspalomas med Kvänumsgänget den 11/3. Den 18/3 går ett MTB-maraton från Maspalomas, blir kul att se hur banan är lagd.

C-dale skrev:
> Som tur är har man förlängt motorvägen fram till
> Puerto Rico så kustvägen mellan Maspalomas o P.R
> är nu lugna gatan.

Äntligen!!!

Va bra! För det har man ju saknat.

> Apropå vägbygge så är vägen som syns i mitt
> tidigare inlägg nu asfalterad hela vägen. ( Bilden
> visar vägen mellan Mogan o Ayacata, varifrån det
> finns en avtagsväg mot Soria. ) Detta innebär att
> även rutt nr 3 är en topprunda på räser.
> Remommenderar Dagens soppa i fiket i Soria.
> Åker själv ner till Maspalomas med Kvänumsgänget
> den 11/3. Den 18/3 går ett MTB-maraton från
> Maspalomas, blir kul att se hur banan är lagd.

Rutt nummer tre? Hur menar du nu?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Rutt nummer tre? Hur menar du nu?

Sorry, såg lite fel. Det var ju etapp nr 4 på http://www.sportcanarias.com/ som jag tänkte på. Underbar utförsåkning om man kör i vänstervarv nu när det är nyasfalterat.

har väl kört ca 250 mil på ön och kan verkligen rekomendera att åka dit.fina asfalts vägar men framför allt värme säkert.Kan dock bli lite kallt vissa dar högst uppe på dom högsta topparna.Det som kan vara lite jobbigt är ju att man inte har så många valmöjligheter till att åka platt men det kan ,man ju däremot göra när man kommer hem.Har väl även varit till mallis ett par ggr där valmöjligheterna verkar så gott som oändliga. Men fram för allt så är det ju mer värme säkert på gran canaria.

Kan varmt rekomendera Gran Canaria för träning.

Bilisterna är väldigt snälla, vägarna är i mycket bra skick och vädret är för det mesta väldigt bra.

Vi har efter att kollat runt kommit fram till att Playa Ingles är bästa som utgångspunkt för oss.
Cyklar hyr vi på <http://www.free-motion.net/fm/de/index.php> då de har nya cannondales när vi kommer ner i början på December, de är bra och lätta att ha och göra med.
Tyvärr får man stå ut med att de är shimanot utrustade, men man kan inte få allt, de flesta har 3 delat vilket behövs här, och de finns gott om cyklar, man kan även förbeställa på nätet för att vara säker.
Finns även möjlighet att köpa deras begagnade cyklar i bra skick, för en hyfsad peng, då får man ta med en tom cykelväska och sen är det upp till var och ens samvete att berätta för tullen att man köpt cykel.

Konkurrerande <http://www.happy-biking.com/> var stället vi tittade på först då de var lite billigare (p.g.a äldre cyklar) men vi blev lite besvikna på då våra kompisar fick väl användna cyklar med dåliga däck, dessutom ville de inte byta när de bad om detta, blev att laga fler punkteringar för oss.
De fick ej heller fram cyklar med ramstorlek 58cm vilket gjorde att 2 av oss hyrde på free-motion vilket vi i efterhand blev glada för.
Dec 2005 hyrde vi alla på free-motion så de kan hända att happy-b bättrat sig.

Normalt så är vädret på södra sidan av Canaria mer solsäkert än norra.
Det finns väldigt få släta partier att cykla på, i stort sett så är det slätt mellan flygplatsen och San Agustin, resten är backe upp och backe ner.
Bra att ha i åtanke om man är ovan cyklist, det är väldigt tuff terräng att cykla i.

Vi har 3 "startvägar" upp i bergen

1. rakt upp från playa ingles till fataga
2. fram till arguineguin och upp mot soria
3. via porto mogan och mogan
Sen åker vi ner på/mot östra sidan då det "alltid" blåser hård medvind hem då (+15 m/s??) och det är lite trist att börja med det.
Dock har vi tagit en tur mot flygplatsen i lugnt tempo på vildagen, att ligga med 90-95% av maxpuls i 20-24 km/h med racer säger lite om motvinden man då har.

Upp mot fataga asfalterades större delen av vägen 043-05 vilket gör att den är trevlig att cykla på, om än jobbig, finns flera fik i fataga att ta en macka och öl/vin/kaffe på och sen fortsäta upp mot san bartolome 960 möh.
Här kan man fortsätta upp mot ayacata eller åka ner mot santa lucia för att fortsätta mot vencindario eller aguimes. Ska se om jag kan scanna in en karta med lite vägar på.

Vägen mellan playa ingle och fram till arguineguin är lite trafikerad, sen ökar antalet bilar men de är vänliga och tar stor hänsyn till cyklister i trafiken.
Från arguineguin kan man fortsätta upp mot soria, dock om man ska upp längre mot ayacato bör man svänga i byn innan soria då vägen övergår i jeepväg sista 4km efter soria, vägen startar lugnt med någon % lutning för att på slutet övergå i serpentinväg.

Fortsätter man mot porto rico så blir de än mer trafik, men som sagt är det inte speciellt stressande då man i stort sett aldrig ser bilar som chansar eller kör om olägligt alt ligger för nära, mellan porto rico och porto mogan är trafiken tät.
I mogan finns de väldigt branta backar inne i stan vilket kan vara kul att prova uppemot 20% lutning. Sen kan man här åka samma väg tillbaks till playa ingle eller fortsätta mot san nicholas eller ayacato beroende på hur långt man vill åka.

Hinner inte skriva mer nu men återkommer med mer info senare...

Här en länk med lite lokal info: <http://www.canary-bike.com/>

Hmm, nu blir man ju lite fundersam. Var helt inställd på att köra MTB när vi skall dit v.16. Men efter dessa kommentarer om nyasfalterat så blir man ju lite fundersam. Det ena utesluter ju inte det andra iof.
Men generellt vad säger ni som vart där? MTB eller racer? Jag kör enbart MTB här hemma.

Vi kommer att bo i Ingles.

Stalle, om du menar den markerade , lila vägen, så går ju den ända upp till Ayacata. Nästan dubbelt så högt som Soria. 1.400 möh vs 800 möh. Det finns en liten vit väg på kartan över Tauropass. Börjar lite söder om byn Soria och går över till din markerade väg mellan Mogan o Ayacata. På bilden nedan syns påfarten till vägen upp till Ayacata från stora vägen mellan Mogan och St:Nicholaus.

Fisherbike: Jag skulle alla gånger välja en MTB. Din NRS Composite är ju perfekt för klättring o slagiga nerförslöpor. Med en MTB finns det minst dubbelt så många möjligheter att lägga upp rundor.
Den andra inlagda bilden visar grusvägen uppifrån Los Sitios, lite väster om Santa Lucia. På bilden går det riktigt fort, 60-70 knyck, så det bara sjöng om Jimmy Evaldssons Scott Scale när han passerade. Jag längtar....

Bilagor

• vägval.jpg
    vägval.jpg
    60.7 KB · Besök: 101
  • LosSitiosweb.jpg
    LosSitiosweb.jpg
    99.5 KB · Besök: 83
C-dale skrev:
> Stalle, om du menar den markerade , lila vägen, så
> går ju den ända upp till Ayacata. Nästan dubbelt
> så högt som Soria. 1.400 möh vs 800 möh. Det finns
> en liten vit väg på kartan över Tauropass. Börjar
> lite söder om byn Soria och går över till din
> markerade väg mellan Mogan o Ayacata.

Jag förstår. Men om man vill ta sig från säj Mogan till Fataga utan att köra ner via Playa del Ingles så är väl ända alternativet att köra via Ayacata (om man kör räser då)? Och då har jag väl markerat rätt väg va?

Stalle

Det stämmer. Ayacata- San Bartolome-Fataga-Ingles.
Med Mtb har man ju även annat alternativ från Ayacata, nämligen ner förbi Chira-dammen med grym asfaltsåka ner mot Maspalomas.

C-dale skrev:
> Det stämmer. Ayacata- San
> Bartolome-Fataga-Ingles.
> Med Mtb har man ju även annat alternativ från
> Ayacata, nämligen ner förbi Chira-dammen med grym
> asfaltsåka ner mot Maspalomas.

Då är vi rörande överens. Tack!

Fisherbike... Gör som vi skall göra, jag kör MTB tre dagar och räser tre. Polarna kör fyra dagar räser och två dagar MTB. Det bästa av två världar! Det blir lite dyrare men spara lite extra innan så ordnar det sig ju.

Stalle

C-dale skrev:
"Jag skulle alla gånger välja en MTB. Din NRS Composite är ju perfekt för klättring o slagiga nerförslöpor. Med en MTB finns det minst dubbelt så många möjligheter att lägga upp rundor. "

Tack du satte mig åter på MTB-spåret!
Fin bild! Man blir ju så sugen! Finns det nåt sätt att få tiden att gå liite snabbare?!?

alltså, mtb med slick funkar ju bättre än racer med mtb däck :D mtb med slick blir ganska kvick faktiskt, även om den kanske inte blir lika snabb. men uppför o nerför är ja tveksam till att 28" har sådan fördel :D

Har haft en av mina bästa MTB semestrar på Gran Canaria! Var där en vecka i april 2003 och bodde hos:http://nyx.at/canary/show_page.php?pid=379

Ägarinnan är suverän och tog hand om oss på allra bästa sätt. Stället ligger naturskönt och det är nära till flertalet finfina singletracks (och grusvägar). Stället har också tilgång till schyssta guider om man vill ha det. MTB-uthyrningen fixade vi från ett ställe i playa del Ingles, de körde upp hojarna till hotellet och sen var det bara att köra! Tyvärr var dock inte kvaliteten den bästa på våra hojar även om de var av märket Specialized (de var hårt körda sen tidigare) så vi fick laga dem en del...

Rekommenderar verkligen Hotel Villa del Monte!

beone skrev:
> Har haft en av mina bästa MTB semestrar på Gran
> Canaria! Var där en vecka i april 2003 och bodde
> hos:http://nyx.at/canary/show_page.php?pid=379
>
> Ägarinnan är suverän och tog hand om oss på allra
> bästa sätt. Stället ligger naturskönt och det är
> nära till flertalet finfina singletracks (och
> grusvägar). Stället har också tilgång till
> schyssta guider om man vill ha det.
> Rekommenderar verkligen Hotel Villa del Monte!

Kul att höra nån som rekomenderar det. Jag var förbi där förra vintern och jiddrade lite med ägarinnan. Men det har aldrig blivit av att jag farit dit. Men nån gång...

Stalle

Kung Stalle skrev:

> Men generellt sett så är vägarna av höög klass. De
> har ju ingen tjäle som förstör. Serpentinvägarna
> med en rask räser är bland det roligaste man kan
> roa sig med med byxorna på.

Nu har jag för mig att du söp bort dina byxor i torsdags , nu återstår väl bara att roa sig kungligt. Mina erfarenheter av cykling på GC är mest av racerkaraktär, instämmer helt i asfalten som regel är bra, det finns dock några undantag som jag ber att få återkomma till när jag kikat på Stalles karta. Motvinden vid flygplatsen tror jag är mer eller mindre legendarisk. Om man ska cykla MTB så tror jag att man gör klokt i att ha ett gäng med tips på bra stigar med sig. Det är inte aldeles lätt att finna sina egna stigar, det krävs en del tålamod. Man möts ofta av "Coto privado de casa" med reservation för min spanska.

En runda som jag och en polare halkade in på med slicks monterade på MTB var

Playa del Ingles-Fataga-San Bartolome de Tirajana-Los Cercados( här börjar grusväg)-Chamariscan-Playa del Ingles. Det är inte den mest tekniska rundan, däremot så är det fina vyer och härlig utförskörning.

stef skrev:

> Vi har efter att kollat runt kommit fram till att
> Playa Ingles är bästa som utgångspunkt för oss.
> Cyklar hyr vi på Free Motion då de har nya cannondales när vi
> kommer ner i början på December, de är bra och
> lätta att ha och göra med.

Har dom varit bra tycker du? Intressant?...

Jag har mailat fram och tillbax till Free Motion och de lyckas bara plocka fram 3 av 9 önskade modeller/storlekar. Det verkar vara ett riktigt skitföretag.

Hur brukar ni göra Stef? Bokar ni i förväg eller åker ni ner och plockar de hojjar som finns?

Stalle

En annan sak... om man tar med egen cykel. Hur brukar ni lösa transfern från flygplatsen? När man tar med egen cykel så brukar det ju alltid bli en jävla massa jidder och till slut får man ta med cykeln (sist så var det verkligen på håret dock).

Brukar ni ta en taxi eller tar ni resväska på släp eller brukar ni jiddra?

Stalle

Kung Stalle, jag och 2 icke happyiter är där mellan 4 och 11:e mars. Det blir lite blandning av Racer och MTB. På fredagen går årets definitivt pirrigaste cykeltillställning - Årets Backmästerskap.

Då vi bara bara varit 2 har vi tagit de som funnits, sist var vi 5 och då förbokade vi.

Vissa bussar har inte plats då måste man ta taxi alt vänta in en med plats.

Vi kor racer, skicka SMS till 0046 732 448248 sa kan vi bestamma nagot...

idag ar det vindstilla, sol och 24 grader pa sodra sidan av on.

Tja

martho skrev:
> Kung Stalle, jag och 2 icke happyiter är där
> mellan 4 och 11:e mars. Det blir lite blandning av
> Racer och MTB. På fredagen går årets definitivt
> pirrigaste cykeltillställning - Årets
> Backmästerskap.

Driver du med mig karl??? Jag trodde att jag skulle med? Eller har man gått å blivit för fet och blivit petad?

Stalle

> Driver du med mig karl??? Jag trodde att jag
> skulle med? Eller har man gått å blivit för fet
> och blivit petad?
>
> Stalle

Jag har lite för mig att du skulle med det var därför jag skrev det. Du känns inte riktigt snabb nu Stalle.

Hmm
IMGP1038.JPG

Tillbaka
Topp