Cykling på Kreta

Cykling på Kreta
Vi har nyss kommit hem från Kreta vart vi hyrt cyklar, samt vart på guidade turer och ville bara passa på och rekommendera Hellas Bike.

Dom har cykeluthyrning och guidade turer, allt från enkla som barn klarar av till ruskigt tunga turer till bra priser.

Så då vet ni. Bor ni i Chania området (Chania, Kato Stalos, Agia Marina) så är de dit ni skall fara :)

*Grymma guider.
*Bra priser.
*Bra cyklar, även för oss som är kräsna!

http://www.hellasbike.net

Cykling på Kreta
Jag var på semester på Kreta i slutet av 90 talet, (Chania) då är jag ganska säker på att vi använde oss av samma företag.

Redan då sjukt fina cyklar, detta var iofs i början av mina MTB dagar men jag minns att när de skulle dela ut cyklar till deltagarna att jag sprang fram och tog den bästa cykeln de hade tror de var en Giant.

Det jag körde då var enkel körning, ganska mkt asfalt, lite grusväg och någon glasspaus.

Däremot minns jag att bussfärden dit som gick upp i bergen på en SMAL SMAL väg utan räcke var bland det läskigaste jag någonsin upplevt.

Bussen fick knappt plats på vägen och det var inte nyaste bussen heller!

Cykling på Kreta
Var på Kreta 03 i den lilla orten Preveli(sydsidan) som hyrde ut förvånansvärt bra mtb, guidade turer erbjöds det också. Funderade på att hänga på en, lastbil-shuttle till toppen, rulla ner och träffa allt och alla, dricka Raki och fortsätta ner till nästa lokala sevärdhet...
Dh med ht-xc på stigar man aldrig kört på med massa hemkört i kroppen fick mig att avstå.
Hyrde en cykel och körde en egen sväng ist. :)
När uthyraren frågade var jag bodde(bålsta) berättade han att han hade jobbat som bartender i Enköping, ibland är världen liten...

Cykling på Kreta
Hej
Kom hem i torsdags.
En perfekt tur är från Chania ->Agia Marina vidare till "Patania". Där tar man av och kör mot bergen.
Följ skyltar mot Omalos. Det är 18 km fram till berget. Sedan har du brant stigning (1000 m öv h). Turen är helt underbar men kanske inte helt ofarlig. Man måste ha bra bromsar och köra försiktigt nedför. Stenras har förekommit. Det kan man se på vägen så jag skulle inte ge mig upp om det blåser eller regnar för mycket. Men när man väl är uppe och kör bland bergsgetter ovan trädgränsen och vet att man tagit sig upp på egen maskin är känslan obeskrivlig. På nedfarten kan man stanna vid en spartanskt inrett matställe och dricka coca cola och perrier.

Senast ändrad:
Cykling på Kreta
Hej hur var det på hellasbikes verkar det finnas gott om cyklar,tänkte mej nog en landsvägscykel,eller gör man bäst i att förboka.Vet ju inte riktigt hur det ser ut där så kan ju få för mej att ta en mtb också.

Cykling på Kreta
Förboka- de har inte så många. Deras cyklar är fina men jag tar med mig min egna nästa gång. I alla fall om man tänker köra i bergen.

Cykling på Kreta
Vet du vad det var för utväxling på vägcyklarna?Compact vevparti?Funderar på att ta min egen men har ingen väska och lite orolig för att det strular.

Cykling på Kreta
Bra att veta om man far dit för att hyra utan att förboka är att dom släpper cyklarna mellan 19-21 dagen före. så skall man ha en cykel på tisdag så hämtar man den redan på måndag kväll.

När de gäller kvaliten på cyklarna så är den mycket hög. Dom har en blandning av märken. KTM och Scott är störst på MTB sidan. ett exempel på cykel är Scott Scale 10, som går lös på 40 000:-. Vilket borde vara nog bra cykel för dem flesta.

Dom har även en hel del Racer cyklar. Jag är dåligt insatt i vad dom kan erbjuda, men hon som äger stället sa att dom har dyrare racer's än vad dom har MTB. De var väldigt många racer cyklister på gatorna så de verkar vara mycket populärt att åka dit för att träna. vägarna kring kusten håller högklass. I bergen är inte vägarna lika bra och som någon skrev tidigare så rasar de ut typ lera?! på vägarna lite då o då. Så man får hålla uppe ögonen om man kommer på en racer.

Vad som gäller svårheten på turerna och typ av terräng så kan dom erbjuda vad än du önskar. lättaste turerna är från 9år, dom svåraste är för cyklister som tävlar samt att dom kan anpassa hårdheten beroende på gruppens form. Då man hyr cyklar och skall fara på egenhand, så har dom mycket goda tips och ritar gärna ut på karta vart du bör fara för att få vad du önskar.

Cykling på Kreta
nille skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet du vad det var för utväxling på
> vägcyklarna?Compact vevparti?Funderar på att ta
> min egen men har ingen väska och lite orolig för
> att det strular.

Jag har inte själv hyrt där men försökte och tittade på cyklarna som var mycket fina. Alla var upptagna så jag fick hyra på annat ställe(en mycket, mycket dålig cykel).
Tror att det var compact eller tredelat. Man behöver 30/25 om man skall upp i bergen- vilket du bara måste!! Jag skulle ändå överväga att ta med mig.

Cykling på Kreta
Okej Killemannen men vilka av deras turer har du cyklat och hur mycket stig var det i förhållande till grusväg????

Du får ursäkta, men du är väldigt säljande men lite svag på att återge vad du har upplevt.

Senast ändrad:
Cykling på Kreta
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej Killemannen men vilka av deras turer har du
> cyklat och hur mycket stig var det i förhållande
> till grusväg????
>
> Du får ursäkta, men du är väldigt säljande
> men lite svag på att återge vad du har upplevt.

Jag körde själv. Inga organiserade turer. Jag frågade mig fram bland lokalbefolkningen. Teckenspråk går bra om de inte kan engelska:-) Var som mest uppe en bit över trädgränsen(1000 meter?). jag körde mot bergen nästan varje dag. Skickar med lite bilder på vägen till Omalos. Stigningen är ganska kraftig.(svårt att förmedla med mobilkamera). Där jag körde var det alltid asfalt(racer). Det är ganska hyffsade vägar bland bergen.

Bilagor

• DSC00030.JPG
    DSC00030.JPG
    72.8 KB · Besök: 94
  • DSC00033.JPG
    DSC00033.JPG
    63.1 KB · Besök: 104
  • DSC00032.JPG
    DSC00032.JPG
    105.6 KB · Besök: 100
  • DSC00035.JPG
    DSC00035.JPG
    76.5 KB · Besök: 95
  • DSC00036.JPG
    DSC00036.JPG
    83.7 KB · Besök: 98
  • DSC00037.JPG
    DSC00037.JPG
    83.9 KB · Besök: 89
  • DSC00038.JPG
    DSC00038.JPG
    88 KB · Besök: 123
Senast ändrad:
Cykling på Kreta
Jag var där förra sommaren och körde en röd/svart tur, dvs kravet var att du skulle vara en van mtb-cyklist då denna turen var "teknisk". Det visade sig vara mest grusväg/4x4-stig och någon singeltrack, max en sten att ta sig över. Hur som helst så var det en trevlig tur och bra guide. XTR-utrustad scott från tidigt 2000-tal så den fungerade bra.

Cykling på Kreta
Här är några bilder från turen vi tog som hette Paleochora, 59km, tog med alla stopp och bilturer ca 11 timmar. Min sambo är gravid så hon ville inte direkt ta några svarta turer tillsammans med mig ;)

Får ursäkta kvaliten på bilderna då jag drog dom från min FB sida då jag sitter på jobbet just nu :)

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    118 KB · Besök: 142
  • 2.jpg
    2.jpg
    60.6 KB · Besök: 121
  • 3.jpg
    3.jpg
    72.7 KB · Besök: 114
  • 4.jpg
    4.jpg
    61.8 KB · Besök: 127
  • 5.jpg
    5.jpg
    81.8 KB · Besök: 116
  • 6.jpg
    6.jpg
    108 KB · Besök: 157
Cykling på Kreta
Inte vart vi var på tur.

Vi fick tips och markerat på karta vart man skulle köra för att få mer avancerad cykling.
Dom har även satt ut lite skyltar vart lederna dom rekomenderar går in i skogen för att vi turister skall hitta.

Jag vart som ni kan läsa från min säljande approach mycket imponerad av deras service och dom möjligheter som öppnade sig via Hellas Bike. Vi fick dom bästa tipsen på ställen man skulle fara till samt restaurangerna med bäst mat i området via dem. Apollo hade inte en chans mot dessa killar o tjejer, så dom förgylde verkligen våran semester!.

Tillbaka
Topp