Cykling, stor investering

nasso

Aktiv medlem
När man tittar runt efter cyklar och dagdrömmer så slås man ofta över hur dyra cyklar det finns.

Hur många här har faktiskt riktigt stora summor investerade i sina cyklar? Visst 25.000kr behöver ju inte vara så mycket pengar om man har en vettig lön, men 50.000-60.000kr är ju inte heller så svårt att hitta cykel för. sex-siffriga belopp har jag också sett...

Hur motiverar man ett sånt inköp? Ser ni det som en investering och att ni kommer att få tillbaka en del av pengarna när ni säljer cykeln vidare, som man gör med bilar? Eller ser ni det som att ni förverkat pengarna när ni köpt cykeln?

Finns det någon här som cyklar i motions/"skoj"-syfte och har någon riktig dyrgrip? Och hur fick ni igenom det med "regeringen" där hemma? ;) Någon som tar lån för att köpa en riktig dyrgrip till och med?

Senast ändrad:
Jag spenderar ca 400 timmar om året på en cykel - vad är då rimligt belopp att lägga på den?
Jag spenderar ca 40 timmar om året i en bil - vad är då rimligt belopp att lägga på den?

Bonusfråga:
Jag refererar inte till någon hemma som regeringen. Om nu inte regeringen faktiskt är hemma hos mig. Vänligen återkom i essäform.

En del har bara vansinnigt mycket pengar och inte så mycket annat att lägga dem på. I helgen träffade jag på en som aldrig cyklat tempolopp tidigare, men som hade gått till en cykelbutik och beställt en tempocykel med extra allt. Toppmodern temporam med riktigt udda lösningar. Aeropedaler! Full Campa av högsta nivå. 75 000 kr hade det tydligen kostat. Till tävlingen åkte han i en ny husbil. Jag tror att det jobbet han har ger en sjukt hög lön och utan andra intressen som kostar så finns det utrymme!

Cyklars andrahandsvärde är försumbart - man bör räkna med totalförlust av inköpsvärdet. Ingen med fler än tre hjärnceller köper en cykel som investering. Museiföremål och särskilda samlarobjekt undantagna.

Nummer ett, _var_ regeringen. En fru/sambo/pojkvän vill ju dessutom ha någon med snygga ben.
Nummer två, investeringar är till för att gå åt h*e.
Nummer tre, köp! Pengar kommer (förhoppningsvis) nya sen.

Vad ska man annars göra med sina pengar om nu cyklingen är ens primära fritidsintresse och hobby?

Man kan ju för all del samla alla pengar i en pengabinge och bada i dem, men det verkar inte så kul.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag spenderar ca 400 timmar om året på en cykel
> - vad är då rimligt belopp att lägga på den?
> Jag spenderar ca 40 timmar om året i en bil - vad
> är då rimligt belopp att lägga på den?

+1 (fast varken cykeltimmar eller biltimmar stämmer på mig)

Men sen är ju frågan hur mycket mer cykel man får för 70.000kr istället för 30.000kr? Vad jag förstått är det mest enstaka gram man betalar för mot slutet? Och kan även förlora lite i hållbarhet.

Säger inget om att man ska göra si och så. Alla bör göra precis som man vill. Personligen tycker jag inte det är konstigare att lägga stora pengar på en cykel än en motorcykel. Och motorcykel är ju oftast ett "onödigt" fordon. Något man bara har för nöjes skull. Och där kommer du inte långt med 30.000 kr.... Där finns väl dock ett betydligt bättre andrahandsvärde.

Min synvinkel är dock som småbarnförälder. Det finns ju så mycket annat man måste lägga pengarna på... så mycket tråkigare grejer, oftast, dock. ;)

Jag har pluggat hårt och jobbat hårt för att tjäna bra, då anser jag mig också kunna unna mig onödigt fina cyklar. Andra lägger gladeligen en femhunka på krogen varje helg men det är tydligen helt OK.

Sedan finns alltid knepet bra begagnat. Min cykelpark har ett listpris lång över 100' (2 mtb och en lvg) men jag har lagt ca. 45' och då var samtliga cyklar mindre än ett år när jag köpte dem. Listpris i Sverige på lyxcyklar använder an nog mest för att skryta för vännerna, det är inte många som faktiskt betalat det...

Vem köper bilar som investeringar? Vem räknar med att få tillbaka alla pengar vid bilköp? Själv har jag gått rejält back på varenda kärra jag införskaffat och sålt. Samma sak med cyklar (utom en som jag faktiskt gick vinst på). Köper man cyklar räknar man alltid med förlust. Dyrare cyklar förlorar man mycket pengar på. Värdeminskningen första året på nya dyra cyklar är ju säkerligen runt 30-40% vilket blir mycket pengar på en hoj för 70-80.000.

Tar man lån för att köpa cykel som bara skall anv till hobby- och motionscykling anser jag att man passerat den gräns som gör att man kvalar in som deltagare i den slags förnedringsteveprogram där ens dåliga privatekonomi görs till allmänt åtlöje.

Vad är problemet egentligen? Du har familj och barn men vill hellre lägga pengar på dig själv, och du tycker att problemet är hur du ska lyckas sälja in detta till din partner?

Varför skulle man inte kunna ta lån för en cykel? Folk lånar ju hela tiden till mer eller mindre onödiga saker. Husvagnar, båtar, sommarstugor, telefoner and the list goes on... Det är ju bara nån slags mental tankevurpa att det skulle vara så fel att låna till en cykel.

Jämför man cykling med en del andra hobbys så inser man att cykling inte är så dyrt nödvändigtvis oavsett vad cykeln har kostat.

/Freddo

fphotography skrev:
> Varför skulle man inte kunna ta lån för en
> cykel?

+1!

Vad fientligt det blev i vissa inlägg. :)

Här finns inget problem! Jag tycker bara att det är jättekul att det finns sånna som har råd och kan/vill köra det värsta. Om inte annat så får jag se bilderna på dem och drömma lite. ;)

Jag tycker bara att det var en intressant frågeställning. Jag är inte på jakt efter ny cykel alls, så det är inget som är aktuellt för mig nu, det här.

Jag skulle aldrig heller ta lån för att köpa en cykel. Men håller helt klart med föregående skribenter. Om man nu kan ta lån för att köpa en motorcykel, varför skulle man inte kunna ta lån för att köpa en cykel? Eller för att köpa en ny flashig bil istället för att köpa förra årets modell billigare? Jag skulle aldrig någonsin ta lån till något man inte kan sälja igen, tex en semesterresa. Men jag skulle hellre köpa en billgare cykel än att ta ett lån.

Och nej, en bil är väl inte en investering direkt. Men man räknar ju med att få tillbaka en del av pengarna. Om du jämför ett köp av en bil för 100.000kr med en semesterresa för 100.000kr så räknar man ju att alla pengarna är borta när man kommer hem från semesterresan. Men man räknar ju inte att bilen är värd 0 kr efter ett år. Jag var bara nyfiken på om någon såg sina dyra cykelköp som ett bilköp snarare än en semesterresa.

Jag kan väl knappast vara den enda som har helt delad ekonomi där hemma? Om jag ska köpa något, så är det vi som köper det. Eftersom tjejen inte är cykelintresserad och inte skulle använda en 100.000kr cykel, så skulle det krävas en del motiverande för att övertyga om att en 100.000kr cykel faktiskt är värd de efter pengarna jämfört med en 30.000kr cykel.

Senast ändrad:
Om ekonomin verkligen är delad så är det inget problem, det är när den inte är det som det kan bli ifrågasatt. Nu har jag aldrig köpt nånting för 100k över huvud taget och det är rätt få saker jag skulle vara beredd att betala så mycket för. Men om ekonomin är delad så finns det förhoppningsvis 100k till som hon kan spendera...

Men i stora drag tycker jag inte att det är nått jag behöver motivera över huvud taget. Däremot har man väl en diskussion om vad vi vill använda pengarna till i övrigt, ungefär så. Hon går på gym och annat och jag köper en cykel, inga konstigheter egentligen.

Jag vet att alla inte har en delad ekonomi men personligen tycker jag det är lite stört, som att leva tillsammans men ändå inte typ.

/Freddo

fphotography skrev:
> Folk lånar ju hela tiden till mer eller mindre onödiga saker.
> Husvagnar, båtar, sommarstugor, telefoner and the list goes on...

Och det är därför allting kommer att haverera ganska snart.

> Jag kan väl knappast vara den enda som har helt
> delad ekonomi där hemma?

Antar att du egentligen menar helt gemensam ekonomi.

Skilj på utbetalning och kostnad.

Om du inte har pengar den dagen du skall köpa cykeln kan du låna.

Kostnad (slitage/värdeminskning) uppstår dels p g a utnyttjande och dels pga tiden som går. Se bara till att amortera lånet i samma takt som värdet minskar, typ 40 procent kontantbetalning och sedan 20 procent om året i de komma de tre åren.

Under tiden cykeln inte är värd noll så är det per definition en tillgång (som kom till genom en in estering), men tro inte att den därmed ökar i värde.

På detta sätt har du faktiskt inte lånat till konsumtion (d v s du betalar för kostnaden när den uppståe men du finanierar utlägget med ett lån).

Senast ändrad:
Arnesson skrev:
> Man kör Skoda Octavia istället för Volvo V70,
> då har man råd med leksaker :-)

Typ så. Då behöver man inte låna till leksaker. En bil kan ju vara nödvändig men två väldigt dyra bilar är kanske onödigt och kan leda till onödiga lån.

Att jämföra tex sommarstugeköp med cykelköp är inte möjligt. Om man inte har väldig otur blir förlusten då man säljer sommarstugan, bara lika med det man varit tvungen att stoppa in i form av löpande undrhåll och avgifter. Har man lite tur kan det tom bli en nettovinst. En cykel har däremot nästan garanterat en stupande värdeminskning från dag ett. Samma med de flesta MC-modeller.

Jag tillhör inte sms-långenerationen. Jag tycker man skall vara försiktig när man lånar pengar helt enkelt. Den som är satt i skuld är inte fri som någon sa.

Cerb skrev:
> > Jag kan väl knappast vara den enda som har
> helt
> > delad ekonomi där hemma?
>
> Antar att du egentligen menar helt gemensam
> ekonomi.

Ja, precis. Inte delad ekonomi alls är väl svårt.. Kanske nån form av "sugardaddy". ;)

Jag brukar följa detta tankemönster:
1. Vad vill jag ha för cykel?
2. Vad kostar den? Svar: K1 (Konstant1)
3. Vad kan jag tänka mig att betala för att ha den cykeln? Svar: K2
4a. Om K2 > K1 --> Köp
4b. Om K2 < K1 --> Gå till punkt 5
5. Cykla till jobbet i Y antal dagar enligt följande formel baserad på (100kr/dag i besparing)

Y = (K1-K2)/100

Ha-begär-cykeln behöver inte användas till pendlingen, utan kan finansieras av användning av annan cykel.

Arnesson skrev:
> Man kör Skoda Octavia istället för Volvo V70,
> då har man råd med leksaker :-)

Helt med dig på det. Jag är helt ointresserad av bilar. För mig handlar det bara om att hitta en gyllene medelväg och något som är pålitligt, inte kräver en massa reparationer och ligger bra i pris.

10.000kr bilar stämmer sällan in på det. Och definitivt inte helt nya bilar.

Är nog samma sak med cyklar för mig. Vill ha bra grejer som håller. De där sista grammen är inte viktiga, speciellt inte om det kompromissar med hållbarheten för mycket. Så det finns nog en gyllene medelväg där med.

Senast ändrad:
Det är lite lustigt. Folk har inga problem med att låna 200´ på lägenheten för att sätta in ett nytt standardkök från ballingslöv, som kommer vara utslitet och värt noll efter fem års användande av en barnfamilj. Ingen i bekantskapskretsen skulle höja på ögonbrynen. Men, om någon skulle få för sig att låna en hundring och köpa en cykel så är personen oansvarig. Det blir lite fånigt eller?

Nästa tips!

Om ni är tillräckligt unga för att inte vara gifta, sambos eller i ett fast förhållande- Börja med hästsport eller starta ett förhållande med en hästtjej.Då kommer ni att inse hur mycket ni än lägger på er cykel kommer ni aldrig ens i närheten. Jag har aldrig hört talas om någon cykel som kostar mer än max 100k. En häst för 100k är där det eventuellt börjar. Lägg sen till 2-10k i månaden för allt runt om. BONUS! Hon kommer heller aldrig klaga på att du lägger mycket tid på distanspass eftersom hon aldrig är hemma utan i stallet. Win-Win!

Edit. Aldrig stavas aldrig med två l.

Jacoba skrev:
> Det är lite lustigt. Folk har inga problem med
> att låna 200´ på lägenheten för att sätta in
> ett nytt standardkök från ballingslöv, som
> kommer vara utslitet och värt noll efter fem års
> användande av en barnfamilj. Ingen i
> bekantskapskretsen skulle höja på ögonbrynen.
> Men, om någon skulle få för sig att låna en
> hundring och köpa en cykel så är personen
> oansvarig. Det blir lite fånigt eller?

Nja...

Om man har ett 10 år gammalt kök och byter ut det mot ett nytt kök och säljer efter 5 år. Då är ju lägenheten förmodligen mer värd med ett 5år gammalt kök än ett 15år gammalt kök. Men visst. Man hade säkert kunnat få ett minst lika bra kök med andra materialval och liknande för en mindre summa som hade varit värt lika mycket efter 5 år. Så man betalar mycket för "luft". Och sen är ett kök något för hela familjen, inte ett köp för sig själv. Det skulle väl vara det om något som skulle höja ögonbrynen i bekantskapskretsen. "Köksluckorna sitter knappt kvar på väggen längre men han köper en cykel till sig själv för 100kkr.".

Men jag håller i grova drag med. Det beror ju på vad man har för situation i livet men jag tycker inte att det är konstigt att man lånar för att investera i sin fritid!

Ja, sommarstugeköp kan ju t o m vara en investering som lönar sig. Jag tänkte mer att folk lägger betydligt mer pengar på fritidsintressen än man inser. I det sammanhanget är en cykel inte särskilt dyr.

Möjligen är mina preferenser lite rubbade eftersom jag är uppvuxen i motorsportskretsar så det sätter väl nivån lite grann...

Som vanligt handlar det om intressen helt enkelt. Koncentrerar man sin ekonomi på ett intresse så har de flesta råd att köpa väldigt dyra saker som är förhållandevis onödiga och som i ett världsligt perspektiv saknar rim och reson.

Men själv brukar jag fundera över det samlade inköpsvärdet när jag ser ut över startfållorna på motionsloppen, det är rätt hissnande summor.

/Freddo

erik h skrev:
> Och det är därför allting kommer att haverera
> ganska snart.

Man ska inte glädja sig i onödan!

erik h skrev:
> fphotography skrev:
> > Folk lånar ju hela tiden till mer eller mindre
> onödiga saker.
> > Husvagnar, båtar, sommarstugor, telefoner and
> the list goes on...
>
> Och det är därför allting kommer att haverera
> ganska snart.

Jag som trodde att hög skuldsättning var ett tecken på välstånd och stabilitet.

Vänd på diskutionen lite. Många av oss sitter med ett antal 100 tusen i lån på våra boenden. Oavsett hur mycket eller lite vi då lägger på våra cyklar (eller annat) så har vi i princip lånat för att få råd med dem. Alternativet hade ju förstås varit att inte köpa cykeln eller prylen och betala av på bolånet istället.

Som någon sa tidigare: Den som är i skuld är inte fri. Själv räknar jag med att vara ofri i ca 200 år framöver, då är det bra att motionera annars blir jag aldrig så gammal att jag kan uppleva riktig frihet.
MVH
Magnus

Jacoba skrev:
> Nästa tips!
>
> Om ni är tillräckligt unga för att inte vara
> gifta, sambos eller i ett fast förhållande-
> Börja med hästsport eller starta ett
> förhållande med en hästtjej. Då kommer ni att
> inse hur mycket ni än lägger på er cykel kommer
> ni alldrig ens i närheten. Jag har aldrig hört
> talas om någon cykel som kostar mer än max 100k.
> En häst för 100k är där det eventuellt
> börjar. Lägg sen till 2-10k i månaden för allt
> runt om. BONUS! Hon kommer heller aldrig klaga på
> att du lägger mycket tid på distanspass eftersom
> hon aldrig är hemma utan i stallet. Win-Win!

Det finns en bra sak till med ovanstående ...

Fliken skrev:
> Skilj på utbetalning och kostnad.

+1

Sen är det ju så att man kan amortera friskt på sitt bolån, givet att man har ett, istället för att stoppa pengarna i madrassen. När man så en dag behöver kontanta medel ökar man sina lån. Jag förstår inte vad som skulle vara oansvarigt med det.

Så här: Utan cykling stiger livsångesten snabbt till ohållbara nivåer. Sjukskrivning och utförsäkring väntar och inkomsten går i botten. Om jag cyklar tryggar jag alltså inkomst för hushållet.

mmmrrrr skrev:
> Så här: Utan cykling stiger livsångesten snabbt
> till ohållbara nivåer. Sjukskrivning och
> utförsäkring väntar och inkomsten går i
> botten. Om jag cyklar tryggar jag alltså inkomst
> för hushållet.

Hehe. Fast man kan väl ha livsglädje på en 20kkr cykel med? :)

Snuten skrev:
> Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kör Skoda Octavia istället för Volvo
> V70,
> > då har man råd med leksaker :-)
>
> Jag tillhör inte sms-långenerationen. Jag tycker
> man skall vara försiktig när man lånar pengar
> helt enkelt. Den som är satt i skuld är inte fri
> som någon sa.

Tillhör inte den generationen heller men ser inget hinder att låna. Man behöver ju inte idotförklara andra om man inte själv klarar av att låna pengar.

42Hz skrev:
-----------------------------------------
> Man behöver ju inte
> idotförklara andra om man inte själv klarar av
> att låna pengar.

Du har rätt. Det är hemskt smart att låna till lyxkonsumtion som surfingbrädor, mountainbikecyklar, semesterresor, balla bilar, snabba motorcyklar, hemelektronik, flashiga handväskor, balla skor, besök hos trendiga frisörer. Jag hafe fel.

Tycker frågeställningen är fel, cyklar måste inte alls kosta mycket och för 10-20000 får man idag oftast helt reko hojjar. Och att det finns de som lägger mycket mer betyder inte att alla måste göra det och hur de finansierar sina cykelköp (och prioriterar mot andra utgifter) ska andra bara skita i.

Oskar skrev:
> Kan inte TS korrigera rubriken?

Kanske finns en sån string?

Tillbaka
Topp