Cykling vid Gardasjön, kartor efterlyses!

pewe

Aktiv medlem
Hej,

om en dryg vecka äker jag och en kompis till Gardasjön för en veckas trevlig cykling (mtb). Men, hur hittar man de där riktigt fina lederna med omväxlande och kul cykling? Har googlat lite men ej hittat rätt. har ni några tips om organisationer, klubbar eller annat som man kan vända sig till?

Tack för hjälpen!

Tackar för det svaret!

det där med en shuttle upp låter lite lockande...Vet du var de går? Jag har varit på öst-sidan av sjön (Monte Baldo) och tog liften upp men tyckte inte det var någon höjdare, alldeles för svår cykling. Meterhöga stenbumlingar, fick gå många passager. Tog nog fel vägval där uppe...

Har någon tips om specifika rutter runt Garda, gärna med en kort beskrivning?

Om du kan lite Tyska skulle du kunna testa Moser Bike Guide 11 (östra Gardasee)
eller 12 (västra Gardasee). Båda innehåller 50 turer med detaljerade beskrivningar,
kartor, svårighetsgrad etc etc. Kostar ca 30€ styck. Finns säkert att hitta på plats
då det är väldigt populärt bland tyska cyklister att åka dit.

Kom precis hem därifrån. Finns massor med cykling för alla smaker. Rekomenderar Moser Bike Guide böckerna + en karta. Kan t.ex rekomendara Passo Nota turen i Moser Bike Guide 12 - superfin singletrack som går på bergssidan av Mt Zenone genom ett antal små tunnlar (jag har lite gamla bilder här: http://www.mtb.signal.uu.se/) Gillar man att köra utför kan man t.ex. köra från Tremalzo (ganska enkelgrusväg blandat med en del stig) eller Altissimo (där finns det bl.a en 1800 fallhöjds singeltrack utför!). Har ni inte bil får ni räkna med att hoja uppför en del - sjön ligger på 65 m och topparna är mellan 1800-2000 m. Det finns en del turer beskriva på en folder som man kan hämta på turistbyron (tror det finns PDF och ladda ner - har dock för mig att dom turerna var rätt trista).

Fredrik

Vi är fler som varit där precis, kul! Kom hem i förrgår efter 10
dagars nötande och en tveksam 132:a plats i "korta marathonet"
Det är kanonfint o du gör rätt i att åka nu.

En kort tur som är väldigt fin o lättåtkomlig kan jag tipsa om.

Starta i Riva - åk mot Torbole. (österut) innan första tunneln
sväng vänster upp mot det lilla berget med radiomasterna.
sen första höger, Klättra upp till masterna, sen ser du singeltrack
o följer den ned (ganska brant på sina ställen, men görskoj)
Max en timme totalt, O perfekt när du vill återhämta dig
från 2000+ klättringarna.

Får väl göra lite reklam för vår sida om Lago di Garda. Den finns en opretentiös reseberättelse och en karta som täcker turerna vi gjorde. Det finns f ö flera guideböcker, på tyska.

image004.jpg

Tips: Garda är downhilligt, för att ha riktigt kul ska man ha så mycket skydd som möjligt, för knän etc.

Per

Whiskeyjack skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du kan lite Tyska skulle du kunna testa Moser
> Bike Guide 11 (östra Gardasee)
> eller 12 (västra Gardasee). Båda innehåller 50
> turer med detaljerade beskrivningar,
> kartor, svårighetsgrad etc etc. Kostar ca 30€
> styck. Finns säkert att hitta på plats
> då det är väldigt populärt bland tyska cyklister
> att åka dit.

Rekommenderar Msser guiderna. Vi körde efter dem när vi var i Garda grymt fina turer som man rätt enkelt kunde följa. tror vi körde fel någon gång bara...

Tillbaka
Topp