Cykling VS Löpning

Dinmorsa

Medlem
Cykling VS Löpning
Hallå!!

Har en hälsena som är trög på att läka. och kan gå powerwalks men ej löpa/jogga.

cykla går fint..

Nu till min fråga?

blir jag fitt av att cykla och smal på samma sätt som löpträning.

hur olika på verkar löpningen / cyklingen träningen..och hur olika blir resultaten?

tackar för svar .


.
 
Cykling VS Löpning
Cykling är grymt för att gå ned i vikt, men man får tänka på att intaget av mat inte ska öka om du ska gå ned i vikt. Däremot kan man äta bättre mat...i alla fall jag.

Det man tränar blir man bra på angående din resultatfråga.

Tips på hälsenerehab: Excentriska övningar...fast dte kanske du visste?
 
Cykling VS Löpning
Löpning ger mer belastning på skelettet, vilket är bra. Men fruktansvärt tråkigt.
Smal eller tjock? Det är enklare att äta sig tjock än att träna sig smal.
 
Cykling VS Löpning
Aningen förenklat svar:

Muskulärt fokuserar cykling och löpning på lite olika muskler.
Tex. ger löpning mer vad- & ljumskträning och cykling mer utsida lår och rumpa.

Om man kör fyra-minutersintervaller ger cykling/löpning lika bra syreupptagningseffekt (om man kan hålla samma puls).

De flesta kan hålla högre intensitet i löpning än cykling, men man förbränner mer energi om man cyklar två timmar med 600kcal/h mot om man springer en timme med 800kcal/h.
 
Cykling VS Löpning
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> När man möter cyklister brukar de le. När man
> möter löpare ser de sammanbitna ut. Det är hela
> skillnaden.

Huvudet på spiken!
 
Cykling VS Löpning
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> När man möter cyklister brukar de le.

Det beror på att dom flesta som cyklar är bara ute och fisåker. Det går knappt att fisspringa.
 
Cykling VS Löpning
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När man möter cyklister brukar de le.
>
> Det beror på att dom flesta som cyklar är bara
> ute och fisåker. Det går knappt att fisspringa.

Precis, efter man ansträngt sig på en cykel får man oftast en belöning i form av nerförsbacke eller en kort stunds vila, löpning är bara konstant lidande. ;)
 
Cykling VS Löpning
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror på att dom flesta som cyklar är bara
> ute och fisåker. Det går knappt att fisspringa.

+1
Om man springer för långsamt välter man omkull. Det är tydligen någon slags gyroeffekt.

Edit: stvnng
 
Senast ändrad:
Cykling VS Löpning
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man springer för långsamt välter man omkull.
> Det är tydligen någon slags gyroeffekt.

Så är det bara på södra halvklotet. På norra halvklotet är det tvärtom. Det är därför Kenyanerna är så vassa på att springa långt.
 
Cykling VS Löpning
Med cykel kan man köra rätt många tre- och fyratimmarspass i veckan utan att gå sönder. Det kan vara tufft att komma upp i dom träningsmängderna med löpning. Men man kan ju gå mycket oxå... Om man nu är ute efter att bränna kalorier alltså.
 
Cykling VS Löpning
Min erfarenhet av löpning vs. cykling.

Löpning, förbannat tråkigt och omotiverande när det regnar.
cykling: spännande, roligt i skogen när det regnar...

Resultat sedan 1/1-2011 till 1/8-2011: -11 kg
 
Cykling VS Löpning
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man springer för långsamt välter man
> omkull.
> > Det är tydligen någon slags gyroeffekt.
>
> Så är det bara på södra halvklotet. På norra
> halvklotet är det tvärtom. Det är därför
> Kenyanerna är så vassa på att springa långt.

jag fattar inte? om man springer för snabbt på norra halvklotet så faller man omkull?
 
Cykling VS Löpning
cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> jag fattar inte? om man springer för snabbt på
> norra halvklotet så faller man omkull?

Exakt. Och det märks mest på vintern och sommaren för då lutar jordaxeln från/mot solen. Man välter mycket lättare om det lutar.
 
Cykling VS Löpning
Dinmorsa skrev:
-------------------------------------------------------

> Nu till min fråga?
>
> blir jag fitt av att cykla och smal på samma sätt som löpträning.


Ja eftersom du inte kan löpträna så lär cyklingen vara en dunderkur i jämförelse.
 
Cykling VS Löpning
cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Dinmorsa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu till min fråga?
> >
> > blir jag fitt av att cykla och smal på samma
> > sätt som löpträning.
>
> Ja, se där ->
> http://www.atwistedspoke.com/alberto-contadors-wor
> st-nightmare-support-from-micheal-rasmussen/

Om man läser texten verkar det som att man även blir en smula galen på köpet ;-)
 
Cykling VS Löpning
Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Med cykel kan man köra rätt många tre- och
> fyratimmarspass i veckan utan att gå sönder. Det
> kan vara tufft att komma upp i dom
> träningsmängderna med löpning. Men man kan ju
> gå mycket oxå... Om man nu är ute efter att
> bränna kalorier alltså.


Precis...det blir 15 timmars gratisträning om jag cyklar till/från jobbet en vecka. Sedan tillkommer löpningen, så det brukar bli många timmars träning totalt sett.

Dagens pizza till lunch får bli ett avstamp för en sund sensommar och höst. Nu ska jag komma i form!
 
Cykling VS Löpning
Jag har själv gått ner 25kg sedan jag började cykla, exemplarisk träning!! Sen att jag haft problem med hälsenorna för jag cyklat är en annan femma :D

Löpning :(
Cykel :)
 
Cykling VS Löpning
Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Med cykel kan man köra rätt många tre- och
> fyratimmarspass i veckan utan att gå sönder. Det
> kan vara tufft att komma upp i dom
> träningsmängderna med löpning. Men man kan ju
> gå mycket oxå... Om man nu är ute efter att
> bränna kalorier alltså.

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12375646
 
Cykling VS Löpning
Cykling är kanon träning om du vill motionera. Det är skonsamt kul och bra träning. Jag cyklar för att det tillåter mig att träna mycket mer än om jag skulle springa. Och man slipper att bli sådär toksliten av cykling. Jag sprang min snabbaste halvmara på bara cykelträning så nog funkar det. Gå ner i vikt har jag aldrig behövt men nog lär långa cykelpass bränna fett bättre än löppassen som tenderar att bli mycket kortare.
 
Cykling VS Löpning
Asså, cykling i skogen kan ge eufori, men inte fan kan det ge samma enforfinkick som när man får in det där runner's highpasset. Jag är ledsen, men även om jag inte kan springa som förut så vinner löpning alla dagar i veckan för mig om det är träningskänslan man är ute efter i alla fall.
 
Cykling VS Löpning
Jag håller helt med floors. Löparkicken är oslagbar. Förresten varför får man ingen motsvarande i cykling?

Löpning vinner för min del också över cyklingen. Däremot blir man ju som sagt sliten och kan enbart träna både kortare tid och mer sällan i löpning pga musklernas slitenhet.

Fördelen med löpning är att jag gärna gör det även när det regnar. Cyklar gör jag dock ogärna vid regn. Landsvägscykling gör jag inte, däremot kan det till nöds bli ett kortare varv med MTB:n.

Cykling grundar ganska bra löpkapacitet. Jag har tävlingssprungit mycket tidigare om åren men fick lägga av för fem år sedan pga ihärdigt löparknä. Började därefter cykla, dock helt utan ambitioner utan enbart som motionsform. Provsprang igen för ett par veckor sedan och det gick bra. Igår på femte löppasset gick 10 km uppmätta av Garmin Forerunnern, på 43:02 minuter. Så nog har man god nytta av cyklingen både benstyrkemässigt och konditionsmässigt även i löpning.
 
Cykling VS Löpning
Apropå löpning, hur funkar löpning som alternativträning till cykling? Dvs om man går ut och springer 1-2 ggr i veckan som komplement till cykelträning 3-4 ggr i veckan, bidrar det något till cykelförmågan eller är det bortkastad träning (m.a.p. att bli bättre cyklist alltså)?

Tycker det kan vara skönt och tidseffektivt att ge sig ut på en liten löprunda ibland. :-)
 
Cykling VS Löpning
Som föregående skribent säger. Helt klart är löpning världsbäst för centralkapaciteten. Det främjar nog all konditionsträning.
 
Cykling VS Löpning
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller helt med floors. Löparkicken är oslagbar. Förresten varför får man ingen
> motsvarande i cykling?

För att ni inte cyklar tillräckligt hårt och länge. Menar ni på fullaste allvar att kroppen bara skulle producera endorfiner när man springer? Mmmmm Precis va.

När jag cyklade runt Vänern första gången och stannade till hos en fd kollega efter ett ca 40 mils solo pass, så var hans först kommentar. "Fan du är ju hög" Och visst fan var jag det. Jag har inte sprungit så där jätte långt men när jag "tränade" löpning, så körde jag ofta halvor "21km" och kunde då uppleva det där trevliga känslan som jag/man kan få av "Runners high".

Men jag var aldrig i närheten av det "rus" som jag hade då, efter 40 mils cykling, och vid andra lite längre cykelpass. Nu har jag inte cyklat jätte långt, bara 55 mil, som längst. Men visst fan pumpar kroppen ut endorfiner då och inte bara när man springer. Jag känner av detta vid betydligt kortare distanser än 40 mil, jag känner av det vid 10-15 mil, typ.

"Endorfiner är en grupp peptider kroppen tillverkar för lindra smärta, påverka sömn, intag av mat och dryck, humör m.m.. De anses utsöndras vid smärta, hård träning, stress och en teori är att akupunktur påverkar smärta genom att få kroppen att släppa ut endorfiner."

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2214
 
Senast ändrad:
Cykling VS Löpning
Det där med endorfiner funkar då inte i min kropp. Ju hårdare jag tränar under ett pass, desto jävligare känns det, både under och efter. Jag får aldrig nåt "rus" eller nån lyckokänsla av hård träning och har aldrig fattat vad andra pratar om när de snackar om det där "ruset", "runner's high" och allt sånt där. Men jag är oftast väldigt nöjd när ett tungt pass är avklarat.

Däremot kan jag få en glädjekänsla av en bra prestation (t ex ett högt snitt på en sträcka, ett bra effektsnitt i en backe eller ett nytt pers i ett styrketräningsmoment), men det är på ett strikt intellektuellt plan. Samma sak med den upprymdhet jag kan få av att cykla en njutningsrunda i vackra omgivningar i skönt väder, men även det är nåt helt annat än det påstådda endorfinruset.
 
Cykling VS Löpning
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Supersonic skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag håller helt med floors. Löparkicken är oslagbar. Förresten varför får man ingen
> > motsvarande i cykling?
>
> För att ni inte cyklar tillräckligt hårt och länge. Menar ni på fullaste allvar att kroppen
> bara skulle producera endorfiner när man springer? Mmmmm Precis va.

Du läser för dåligt. Nej jag menar absolut inte att man bara får det i löpning. Jag ställde en fråga om varför jag inte fått det i cykling. De runners high som jag fått (fyra stycken) har skett i löppass om tio km eller strax däröver. Jag är absolut ingen långlöpare och enligt din teori borde alltså cykelpassen som är flera gånger längre i tid, ge högre utdelning. Jag tror inte runners high handlar om hur lång tid man varit ute. Själv fick jag en runners high efter bara ett par km på Midnattsloppet. Det handlar om något annat än avverkad överlång distans och tid.Hårt tempo verkar i alla fall vara en delförklaring. Men något mer därutöver måste också till. Men jag vete tusan vad det är som triggar det.
 
Cykling VS Löpning
Runners high är en svårslagen känsla. Har heller aldrig upplevt den med cykling.

Ett långt löppass i FiveFingers ger ofta en känsla av eufori! =)
 
Cykling VS Löpning
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Supersonic skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Jag håller helt med floors. Löparkicken är oslagbar. Förresten varför får man ingen
> > > motsvarande i cykling?
> >
> > För att ni inte cyklar tillräckligt hårt och länge. Menar ni på fullaste allvar att kroppen
> > bara skulle producera endorfiner när man springer? Mmmmm Precis va.


> Du läser för dåligt.

Eller så ställer du frågan för dåligt;7)

"Förresten varför får man ingen motsvarande i cykling?"

Du kanske skulle ha skrivit "Förresten varför får jag ingen motsvarande i cykling?" Men det skulle inte genererat något annan svar från min sida än det du fick. D.v.s att du inte cyklar tillräckligt hårt och tillräckligt länge.

Men det finns en mer ödmjuk förklaring också. Och den är att människor reagerar olika på endorfiner och det kan vara förklaringen till varför vissa känner, och andra inte känner, sig höga och euforiska. Vissa/du/andra kanske "bara" kände sig behagliga till mods efter ett hårt/långt löppass.

> Nej jag menar absolut inte att man bara får det i löpning. Jag ställde en
> fråga om varför jag inte fått det i cykling. De runners high som jag fått (fyra stycken) har
> skett i löppass om tio km eller strax däröver. Jag är absolut ingen långlöpare och enligt din
> teori borde alltså cykelpassen som är flera gånger längre i tid, ge högre utdelning. Jag tror
> inte runners high handlar om hur lång tid man varit ute.

Det är inte i min teori, det är i verkligheten och påvisat av/i vetenskapen. Du får Googla lite.


> Själv fick jag en runners high efter bara ett par km på Midnattsloppet. Det handlar om något
> annat än avverkad överlång distans och tid. Hårt tempo verkar i alla fall vara en delförklaring.
> Men något mer därutöver måste också till. Men jag vete tusan vad det är som triggar det.


Att du var i "runners high" efter bara ett par km är helt osannolikt, tror jag.

"Många löpare som springer känner efter ett tag att de kommer in i ett "flow", mer bekant som andra andningen. Ben, armar, puls och andning arbetar rytmiskt tillsammans och i hjärnan bildas alfavågor, samma vågor som man funnit hos mediterande munkar. Det är ganska vanligt. Själv upplever jag en skön känsla efter ca 30 minuters lagom hård löpning. Men en del löpare når ytterligare en nivå. De hamnar i Nirvana och upplever en känsla av eufori, ett rus. Fenomenet är känt som "runners high"."

http://hjarnfysik.blogspot.com/2011/03/jag-vill-na-runners-high-nu.html

Du har troliggen bara kommit till "andra andningen" efter ett par km, är min erfarenhet.
Jag började med LSD i mitten av 80-talet och det har väl satt sina spår. Sen har jag bara ett "hundratal" "Runners High" pass att referera till, så jag kan ha fel. Du kanske är extremt mottaglig för detta. Men då borde du känna av det på/under cyklingen också, kan man tycka.

Fö är "Supersonic" ett av det bästa däcken jag cyklat på.
 
Senast ändrad:
Cykling VS Löpning
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> hamnar i Nirvana och
> upplever en känsla av eufori, ett rus.

> Jag började med LSD i mitten av 80-talet

Hmmmm...

;-)
 
Cykling VS Löpning
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag började med LSD i mitten av 80-talet och det
> har väl satt sina spår. Sen har jag bara ett
> "hundratal" "Runners High" pass att referera till,
> så jag kan ha fel. Du kanske är extremt
> mottaglig för detta. Men då borde du känna av
> det på/under cyklingen också, kan man tycka.
>
> Fö är "Supersonic" ett av det bästa däcken jag
> cyklat på.


Det hade jag faktiskt aldrig gissat. Jag blev till skillnad från dig snäll av att äta lite syra. Innan dess trodde jag alla hade samma chans i livet och att de som misslyckades (eller råkade växa upp i fel förort/land) fick skylla sig själv.

Jag är däremot beredd att sätta en slant på att du i vanlig ordning kommer editera ditt inlägg eller hävda att det är hitte-på.
 
Cykling VS Löpning
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------

> > Fö är "Supersonic" ett av det bästa däcken jag cyklat på.

> Det hade jag faktiskt aldrig gissat.

> Jag är däremot beredd att sätta en slant på att du i vanlig ordning kommer editera ditt
> inlägg eller hävda att det är hitte-på.


Nä du Per. "Supersonic" ett av det bästa däcken jag cyklat på, kanske tom det bästa ;/)

Fö trodde jag att åtminstone en tråd skulle kunna få vara helt seriös. Men nä där sket det sig. Och som FS skriver. Tolkningen säger nog mest om läsaren. ;)
 
Senast ändrad:
Cykling VS Löpning
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där med endorfiner funkar då inte i min kropp. Ju hårdare jag tränar under ett pass,
> desto jävligare känns det, både under och efter. Jag får aldrig nåt "rus" eller nån
> lyckokänsla av hård träning och har aldrig fattat vad andra pratar om när de snackar om det
> där "ruset", "runner's high" och allt sånt där. Men jag är oftast väldigt nöjd när ett tungt
> pass är avklarat.


Och så kan det visst vara. Och som jag skrev "Och den är att människor reagerar olika på endorfiner och det kan vara förklaringen till varför vissa känner, och andra inte känner, sig höga och euforiska. Vissa/du/andra kanske "bara" kände sig behagliga till mods efter ett hårt/långt löppass"

Sen kan det vara så att du tränar för hårt och att då andra "syror"/känslor tar över. Som jag skrev så började jag med LSD under mitten på 80-talet, troligen tidigare men då visste jag inte att det var LSD jag höll på med men då var det främst på skidorna. Löpning och cykling, och då lite längre sträckor, kom inte in i mitt liv förens jag började gymnasiet typ 83/84.
Sen att vissa i mitt umgänge klubbande en och annan hövding, har mycket lite med mitt LSD att göra. Men det är som med konst. Vissa (Fikasvetto) förstår. Andra (Per) gör det inte., är min tolkning.


> Däremot kan jag få en glädjekänsla av en bra prestation (t ex ett högt snitt på en sträcka,
> ett bra effektsnitt i en backe eller ett nytt pers i ett styrketräningsmoment), men det är på ett
> strikt intellektuellt plan. Samma sak med den upprymdhet jag kan få av att cykla en
> njutningsrunda i vackra omgivningar i skönt väder, men även det är nåt helt annat än det
> påstådda endorfinruset.

Frågan är om du tränar lika hårt under de turer som du har tid att titta på omgivningen eller bry dig om vädret? Sen kanske det inte är frågan om "Runers high" då utan kanske bara andra andningen och det faktum att du tar dig tid att se dig omkring och är uppmärksam på väder mm. Bara det kan vara värt att känna sig upprymd över, tror jag. Sen tror jag att mycket beror på hur mottaglig kroppen är för träningen just då. Är man/jag trött och sliten så kanske det inte finns tillräckligt goda förutsättningar. Medans när jag kör LSD finns dessa. Jag har aldrig haft den där sköna känslan när jag kört miltest på jobbet. Nä då infinner den sig inte. Däremot så har det drällt av tillfällen när jag tränat och då främst mina 21:or. Då har jag dessutom noterats för min lägsta mil tid. Sen kanske jag sprungit milen snabbare men inte tagit/noterat tiden.
 
Tillbaka
Topp