Cyklingsteknik (lvg) - sitta eller stå upp?

us930

Aktiv medlem
Ja, vad säger ni, det jag främst tänker på är att om det finns någon tumregel när man bör ställa sig upp och trampa, själv sitter jag oftast ner i uppförsbackarna ända tills styrkan/växlarna helt enkelt inte räcker till och jag måste "bryta" mig uppför, men är det kanske vettigare att ställa sig upp långt tidigare, kanske gå upp ett par växlar och ned i kadens? När jag tittar på andra cyklister så har jag sett att många, även elit, ställer sig upp ibland, trots att de rimligen borde orka ändå, men jag har inte kunnat se något tydligt mönster, kanske är det bara för att vila rumpan, eller finns det något som inte jag har fattat?

Mvh Ulf S.

GCN har en bunt ytterligare videosnuttar om klättring och sitta vs stå. Korta backar finns det en viss finess att resa sig i en högre växel för att behålla fart över krönet.

Kör man i klunga så saktar det ofta ner så mycketi uppförsbackarna att det sälla är meningsfullt att ställa sig upp. Dock försöker ju en del ibland rycka i korta branta uppförsbackar och då är det ju bara att haka på med hög växel och bryta på för att behålla farten.

Kör du solo/tt/tri så är det ju oftast klokast att sitta så mycket som möjligt då det sparar energi.

Det finns säkert många teorier som alltid, men det är lätt att konstatera att det finns cyklister som nått riktigt långt med helt olika stå-strategi. Contador står och sitter ju blandat hej vilt, andra står typ aldrig.
För att minska risken med ont i handleder, rumpa osv tror jag i alla fall det är bra att variera.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12370567
Gradient or body position appears to have a negligible effect on external efficiency in field-based high-intensity cycling exercise. Greater short-term power can be produced in standing position, presumably due to a greater force developed per revolution. However, the technical features of the standing position may be one of the most determining factors affecting the metabolic responses.

Pantani var ju en annan cyklist som stod upp en hel del. Personligen sitter jag gärna ner när det är lite mer lättåkta backar, typ max 7%, mellan 7% och 10% blir det växlande sittande och stående och över 10% är det mest stående. Med bättre corestyrka skulle jag förmodligen sitta ner mer. Min känsla är att jag förvånande nog går relativt sett minst lika bra i lite brantare backar trots att min vikt borde göra att jag skulle tappa där. Har funderat på om det kan betyda att jag är relativt sett effektivare stående än sittande.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12370567
> Gradient or body position appears to have a
> negligible effect on external efficiency in
> field-based high-intensity cycling exercise.
> Greater short-term power can be produced in
> standing position, presumably due to a greater
> force developed per revolution. However, the
> technical features of the standing position may be
> one of the most determining factors affecting the
> metabolic responses.

En sak man kan fråga sig är hur det påverkar att det är ganska korta tider (30s resp. 6 min) i undersökningen och att det är vältränade cyklister. Jag kan förmodligen sitta ner och trycka om det rör sig om sex minuter tokbrant backe, men snackar vi en halvtimme har jag svårt att se att jag inte skulle tappa på att åtminstone inte delvis stå upp.

Dessutom är ju backen en åkbacke (5,3%) och ingen brytbacke.

Senast ändrad:
Jag står mycket uppför när det är brant om jag inte stör andra tex på GC. För mig beror det på att det sällan är motvind uppför och hastigheten ofta är lägre. Det ger variation och jag upplever att det sparar knän om jag skall köra många dagar uppför. När jag cyklar långt +30 mil står jag också en del om tillfälle ges. Men då handlar det mycket om att få variation och spara baken. Förmodligen skulle jag minska ståendet här om jag tränade mer och kanske använde bättre cykelbyxor. Klen helt enkelt. Står aldrig i hög fart eller motvind, jag är en omfattande tvärsnittsarea redan innan.

På mtb och DH blir det massor med stående. Vet inte om det är rätt, det känns bara nödvändigt.

Har mycket stående i spinningpassen, dock aldrig stående lätt, eller stående snabbt, eller upp-ned-upp-ned. Tungt, låg kadens och kanske 2x4 min eller max totalt 10 min tycker jag ger mest på så korta pass som ca 35 min.

GoranS skrev:
> En sak man kan fråga sig är hur det påverkar
> att det är ganska korta tider (30s resp. 6 min) i
> undersökningen och att det är vältränade
> cyklister. Jag kan förmodligen sitta ner och
> trycka om det rör sig om sex minuter tokbrant
> backe, men snackar vi en halvtimme har jag svårt
> att se att jag inte skulle tappa på att
> åtminstone inte delvis stå upp.

Man ska nog inte underskatta teknikens betydelse vid stående cykling. Jag har själv alltid haft svårt att stå några längre perioder. Med effektmätare har jag konstaterat att det förmodligen beror på att jag tar i alldeles för mycket och har svårt att hålla jämn effekt när jag står. Med träning har jag blivit lite bättre på det, men jag tycker fortfarande det är rätt svårt.

JT skrev:
>
> Man ska nog inte underskatta teknikens betydelse
> vid stående cykling. Jag har själv alltid haft
> svårt att stå några längre perioder. Med
> effektmätare har jag konstaterat att det
> förmodligen beror på att jag tar i alldeles för
> mycket och har svårt att hålla jämn effekt när
> jag står. Med träning har jag blivit lite
> bättre på det, men jag tycker fortfarande det
> är rätt svårt.

Det där känner jag igen, och kanske det är så att även jag helt enkelt är ovan vid att stå och det krävs mer träning för att utnyttja stående cykling rätt. Tack alla för värdefull input, dock lite som jag befarade verkar det inte finnas någon tydlig tumregel, men mycket intressant att läsa era synpunkter och länkar!

Mvh Ulf S.

us930 skrev:
> JT skrev:
> >
> > Man ska nog inte underskatta teknikens
> betydelse
> > vid stående cykling. Jag har själv alltid
> haft
> > svårt att stå några längre perioder. Med
> > effektmätare har jag konstaterat att det
> > förmodligen beror på att jag tar i alldeles
> för
> > mycket och har svårt att hålla jämn effekt
> när
> > jag står. Med träning har jag blivit lite
> > bättre på det, men jag tycker fortfarande det
> > är rätt svårt.
>
> Det där känner jag igen, och kanske det är så
> att även jag helt enkelt är ovan vid att stå
> och det krävs mer träning för att utnyttja
> stående cykling rätt. Tack alla för värdefull
> input, dock lite som jag befarade verkar det inte
> finnas någon tydlig tumregel, men mycket
> intressant att läsa era synpunkter och länkar!
>
> Mvh Ulf S.

Men lite borde man ju kunna träna tekniken i trainer? Lättare med specifika övningar och sikta på intrvaller på konstant och ganska hög effekt i 20-30 sekunder. Det var ett råd jag fick för att öva backspurt. Dock tyckte jag att det var svårt att stå och mata ut hög effekt med sladdriga spd som det var på den monarken. Riktiga look pedalerna på cykeln ger bättre kontroll stående.

thomalin skrev:
> Sittande vs stående :)
>
> https://www.facebook.com/pelotonmagazine/videos/10
> 77392355638755/
>
> (function(d, s, id) { var js, fjs =
> d.getElementsByTagName(s)[0]; if
> (d.getElementById(id)) return; js =
> d.createElement(s); js.id = id; js.src =
> "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&versi
> on=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js,
> fjs);}(document, 'script',
> 'facebook-jssdk'));Nibali vs. Horner - 2014 Vuelta
> on Angliru#Throwdown: 2013, Vincenzo Nibali lights
> up the Alto de L'Angliru to try to get three
> seconds and the Vuelta a España title from Chris
> Horner.Publicerat av Peloton Magazine den 15
> januari 2016

Object reference not set to an instance of an object

Min teori: För det mesta går det lite fortare när man ställer sig upp. Har man rätt fart och ansträngning i sin lite längre klättring men börjar känna att man är på väg att ramla ned i kadens en aning för mycket är det ju perfekt att stå upp några sekunder och därefter kunna sätta sig ned och ha lite lättare en stund.

Sedan tror jag också på omväxling, bra för kroppen att sträcka lite på sig ibland.

Jag har sett det på tävlingar på TV och bara antagit att det är samma orsak för dem. :)

Proffsen i lvg har för övrigt en oerhört smidig övergång mellan sitt och stå så där står jag mig slätt - min gissning där är att de knappt tänker på det själva. Har också varit på några spinningpass där vissa deltagare är enormt bra på ståcykling med hög jämn kadens, inte bara bryta Det är med andra ord något man borde träna på ...

Tror det är nyttigt att variera för att man får ansträngning på lite olika muskler, man hinner få bort mjölksyran lite effektivare om man varierar sittandet/ståendet lite mer. När jag var mtb-instruktör brukade jag lära ut att stå upp i backar 10 till 20 procent av tiden. Backar som tog mellan 2 och 4 minuter att ta sig upp för. Allt för att undvika mjölksyra och vara rädd om benen.

Jag står upp om jag ska pressa höga watt i kortare backar eller vid spurter.

Jag kan även stå upp på längre klättringar för att avlasta muskelgrupper som används i större utsträckning när man sitter ner. Brukar försöka använda baksida lår och dra lite mer när jag står upp. 1-2-3 minuter max. Pulsen går upp något slag men jag känner mig fräschare när jag sätter mig ner igen. Sen är det skönt med lite variation så klart.

Kör jag högre kadens på klättringarna (~100 kadens) så är det knappt jag behöver stå upp alls. Alla är olika och svarar olika bra på det. Det går ju även att träna upp så klart.

En baksida med att stå up är att aerodynamiken försämras, så om backarna är kortare och inte så branta så kan det vara en fördel att sitta ner. Allt beror på farten :)

Tillbaka
Topp