Cyklist förolyckad igen

Cyklist förolyckad igen
Det bör ju utredas som mord? Eller åtminstone Vållande till annans död, hoppas dom hittar personen som smet och kastar aset i fängelse, smiter man från när man kört ihjäl någon förtjänar man ingen nåd.

Cyklist förolyckad igen
Lämpligt straff torde väl vara att låta någon anhörig till cyklisten köra på idioten med bil så att han blir allvarligt skadad och invalidiserad men inte får nåden att dö...

Cyklist förolyckad igen
Bara tragiskt och inget annat. Bara inse att jag har haft tur de gånger det har hänt saker på vägen. Ffa. senaste gången med en lastbilsförare som dessutom smet från platsen. Jag menar. En skrotad cykel för ca 45000:- är ju inget. Bara att köpa nytt. Men att bli lämnad kvar i ett dike. Det är något helt annat det.

Den här omkörningen fick jag tom med på bild. Då var det riktig nära.

Bilagor

• 135.JPG
    135.JPG
    103.4 KB · Besök: 50
Cyklist förolyckad igen
Helt klart tragiskt, och att sedan smita från platsen...

Men på vilket sätt skulle det vara klart att det är frågan om ett överlagt mord?

Cyklist förolyckad igen
för att vi är på happy. alla bilister är ute efter att MÖRDA dig på cykel. det gäller att spinna iväg så mycket och snabbt som möjligt och HATA bilister!

Cyklist förolyckad igen
Ja, jag menar dig. Och att ironiska kommentarer kanske inte är det som passar bäst i denna typen av trådar av respekt för de drabbade.

Cyklist förolyckad igen
Kan det vara samma förare som blev friad för att han hade druckit sprit, käkat sömntabletter och sedan kört bil? Han sov ju tydligen och då kan man göra lite som man vill.

Cyklist förolyckad igen
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Märkligare saker har väl hänt än att den som
> känner en cyklist läser på ett forum om/för/av
> cyklister?

bara för att en person har suttit på en cykel innebär inte att det är en 'cyklist'. och om det är så att någon känner personen så tror du att den personen blir gladare av att läsa hårklyverier om vilken eventuell brottsrubricering som är lämplig?

Cyklist förolyckad igen
staine skrev:
> Sorgligt.
> Var jag polis skulle jag misstänka rattfylla
> eller mycket gammal bilförare.

"Chockad äldre förare har hört av sig till polisen"

Cyklist förolyckad igen
Så medan han satt hemma och kurerade sin chock och begrundade sitt sönderslagna framlyse låg personen som inte var cyklist i diket och dog, om han inte gjorde det redan vid smällen?

Cyklist förolyckad igen
MRobson skrev:
> Kommer han också undan med sin smitning pga
> ålder är något bra fel.
>
> När ska vi införa bättre ålderskontroller,
> syntest och liknande.
>
> Förbannat tragisk olycka :-(

+1

Cyklist förolyckad igen
MRobson skrev:
> Kommer han också undan med sin smitning pga
> ålder är något bra fel.
>
> När ska vi införa bättre ålderskontroller,
> syntest och liknande.
>
> Förbannat tragisk olycka :-(

Åldern behöver inte kontrolleras men förmågan borde kontrolleras.
;-)

Cyklist förolyckad igen
geologen skrev:
> Privatflygets krav som minimum för
> motorfordonsförare (inte mopeder) NU.

Det är redan tillräckligt dyrt för ungdomar att ta körkort som det är.
Körkortet skall inte vara en klassfråga utan i princip vem som helst borde få rätten att köra bil.
Däremot skall inte folk som missköter sig allt för mycket (typ upprepade rattfyllor) få tillbaka körkortet.
Annars är det bra att man numera planerar infrastrukturen bättre med åtskilda körbanor för bilar och cyklar.
Olyckor lär vi aldrig bli av med helt och håller men vi kan alltid minimera dem så mycket vi kan utan att jäklas med folk allt för mycket.

Annars är det som sagt inga högre odds för att alkohol var inblandat i denna tragiska olycka.

Cyklist förolyckad igen
"Smitningsolycka tragedi för förare" - DN

Vilket jäkla sätt av den döda cyklisten att utsätta den stackars olämpliga bilföraren för en sådan tragedi.

Cyklist förolyckad igen
Jag hittar inget om hur olyckan gick till i de två länkarna i den här tråden. Allt jag ser är att rn äldre bilförare vållat en person på cykels död, smet från platsen och sedan kontaktade polisen. Eller har ni någon annan info?

Cyklist förolyckad igen
Supertramp skrev:
> Jag hittar inget om hur olyckan gick till i de
> två länkarna i den här tråden. Allt jag ser
> är att rn äldre bilförare vållat en person på
> cykels död, smet från platsen och sedan
> kontaktade polisen. Eller har ni någon annan
> info?

Utan vittnen och innan den tekniska undersökningen är gjord lär det vara svårt, eftersom den enda som rimligtvis kunde veta hur olyckan gick tyvärr är avliden. Den andra personen som var fysiskt närvarande har ju enligt egen utsago varit så omedveten om sin omgivning att vederbörande inte märkt att han eller hon kört på en person med sådan kraft att bilens lyktor krossats.

Baserat på bilden på http://www.expressen.se/gt/cyklist-hittades-dod-i-ett-dike-i-bohuslan/ (varning för fullständigt oläslig text!) så ligger brottsplatsen efter 50-skyltarna här:

http://goo.gl/maps/kJ12a

Cyklist förolyckad igen
Brukar cykla där på sommaren. Det är väldigt smala vägar och typ 10cm vägren, så om det varit mörkt och cykeln saknat bra lyse/reflexer så är jag inte alls förvånad att en sådan olycka kan ske.
Tragiskt hursom. :(

Cyklist förolyckad igen
a.svensson skrev:

> Annars är det som sagt inga högre odds för att
> alkohol var inblandat i denna tragiska olycka.

Det är nog ingen dålig gissning. Vad var de skrev härom dan i pressen? Uppskattningsvis en halv mille fyllekörningar om året? Hade varit intressant med en siffra på hur stor del av smitningarna som är alkorelaterade, för att få en bättre uppfattning om alkoholens sanna kostnader. Åldringar brukar se dåligt men det gäller framförallt i mörker enl min erfarenhet. Detta var vad jag förstår i ljusan dag?

Cyklist förolyckad igen
LX skrev:
> "Smitningsolycka tragedi för förare" - DN
>
> Vilket jäkla sätt av den döda cyklisten att
> utsätta den stackars olämpliga bilföraren för
> en sådan tragedi.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    44.6 KB · Besök: 34
Cyklist förolyckad igen
Fliken skrev:
> LX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Smitningsolycka tragedi för förare" - DN
> >
> > Vilket jäkla sätt av den döda cyklisten att
> > utsätta den stackars olämpliga bilföraren
> för
> > en sådan tragedi.

Ja jäklar vilket bottennapp. Blev tvungen att maila artikelförfattarna på DN.

"Smitningsolycka tragedi för förare"

Hej,

Jag vet att det inte är ni som sätter rubrikerna på 1an, men ni har nog förmåga att påverka. Det här var nog bottenrekord någonsin på DN.

Vem är det som det är en tragedi för egentligen när någon har blivit påkörd och dödad i trafiken? Det är alltså tydligen inte den dödes familj, släkt och vänner, utan en gammal gubbe som inte borde satt sig bakom ratten.

Gör om gör rätt och be om ursäkt. Maken till kränkande och osmaklig rubrik var länge sen jag såg.

Hälsningar,
H

Cyklist förolyckad igen
Det är en tragedi på så många plan. En person är död. En person har dödat. Troligtvis förstår inte personen som dödat vidden av vad som hänt.

Jag fick plocka bilnycklarna av min far vid 80. Han hävdade att det var en massa fel på bilen som gjorde att han bumpade in i grejor och andra bilar i parkeringhuset i Ekerö centrum. Det var det inte. Men ingen läkare hade ens reflekterat över att han kanske var olämplig som förare. Som tur är hann han aldrig köra ner en enstaka cyklist eller rentav hel klunga där ute i Färentuna innan vi tog bort bilen från honom. Att tappa koordinationen är inget medvetet val, problemet är bara var man ska dra gränsen?

Cyklist förolyckad igen
Givetvis är det en tragedi även för föraren, men i ett sånt här tillfälle är det inte föraren som ens tankar i första hand borde gå till.

Cyklist förolyckad igen
a.svensson skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Privatflygets krav som minimum för
> > motorfordonsförare (inte mopeder) NU.
>
>
> Det är redan tillräckligt dyrt för ungdomar att
> ta körkort som det är.
> Körkortet skall inte vara en klassfråga utan i
> princip vem som helst borde få rätten att köra
> bil.

Det är ingen mänsklig rättighet att få köra bil. Som sagt, kraven är på tok för låga i dag. Detaljerad medicinsk undersökning, nya hälsokontroller med jämna mellanrum, med kortare intervall ju äldre man blir. Lagstadgad minimitid för utbildningen (privatflyget, det grundläggande, har 45 timmar). Om det kostar 50 000 att ta körkort och 1000 kr per år att behålla det, så gör det inget. Ju färre bilar och bilister vi har, desto bättre.

Cyklist förolyckad igen
Min farsa straffade ut sig själv, var ute och körde i värstinghalka med gamla hårda sommardäck i vanlig god farsan-stil, på väg till ett ålderdomshem för att visa filmer han gjort. Åkte i diket 3 ggr på samma resa och farbror blå kom och kikade lika många ggr. Sista gången fick han skjuts av de snälla poliserna som även hjälpte till att lasta över projektorn + PA-anläggning för att inte missa showen, så han hade idel lovord för ordningsmakten efteråt.

Medaljens baksida var att alla 3 incidenter rapporterades, och när kvarnarna malt färdigt så rök lappen, och barnen kunde andas ut. Han var så viljestark, vi kunde inte få honom att sluta. Mitt intryck är att ganska få frivilligt avstår bilen ute i (norrländsk) glesbygd. Det brukar behövas ett par avåkningar eller småkrockar för att få dem att ta reson.

Cyklist förolyckad igen
Olyckan idag skedde på min pendlingsväg i fullt dagsljus men det är som skrevs tidigare väldigt smala väga här. Några av mina elever var precis i närheten och var rejält skakis när de kom till mig, många av dem cyklar samma sträcka. Jag har alltid cyklat mycket och kommer fortsätta men det kunde lika gärna varit jag idag, cyklar ofta till jobbet. Det är ganska få cyklister även om vi blivit fler de senaste åren. Däremot är det stor ovana och liten förståelse för cyklister hos bilförarna. Ännu värre är det på sommaren. Politikerna pratar om cykelvägar och har gjort det så länge jag bott här. Hoppas att det vi finns några cyklister kvar då. Jävligt tragiskt.

Cyklist förolyckad igen
JLarsson skrev:
> Jag fick plocka bilnycklarna av min far vid 80.

Något antagligen fler borde göra. Min farsas bil har gått sönder nu vid 77 års ålder så det löste sig själv i hans fall.

Cyklist förolyckad igen
LX skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Jag hittar inget om hur olyckan gick till i de
> > två länkarna i den här tråden. Allt jag ser
> > är att rn äldre bilförare vållat en person
> på
> > cykels död, smet från platsen och sedan
> > kontaktade polisen. Eller har ni någon annan
> > info?
>
> Utan vittnen och innan den tekniska
> undersökningen är gjord lär det vara svårt,
> eftersom den enda som rimligtvis kunde veta hur
> olyckan gick tyvärr är avliden. Den andra
> personen som var fysiskt närvarande har ju enligt
> egen utsago varit så omedveten om sin omgivning
> att vederbörande inte märkt att han eller hon
> kört på en person med sådan kraft att bilens
> lyktor krossats.
>
> Baserat på bilden på
> http://www.expressen.se/gt/cyklist-hittades-dod-i-
> ett-dike-i-bohuslan/ (varning för fullständigt
> oläslig text!) så ligger brottsplatsen efter
> 50-skyltarna här:
>
> http://goo.gl/maps/kJ12a

Ja det var ju en intressant text. I början står det att cyklisten inte är identifierad.
I slutet står det att cyklistens anhöriga har kontaktats
Hmm?

Tillbaka
Topp