Cyklisten ramlar framstupa....

Valhalla

Ny medlem
Saxat ur Råd och Rön
[ http://www.radron.se/templates/test____5424.asp ]:

Nästan var tionde cykelolycka där cyklisten måste få sjukhusvård efter olyckan beror på tekniska fel på cykeln. Det visar EHLASS, det skaderapporteringssystem som några svenska sjukhus är anslutna till. Under åren 1998 till 2000 rörde det sig om uppskattningsvis 1 800 olyckor per år i hela landet. Statistiken toppas just av olyckor där cyklisten ramlat framstupa för att bromsarna tvärnitat. Kedjor som hoppat av, hjul, styren och handtag som lossnat är andra olycksorsaker.

Matts-Åke Belin, trafiksäkerhetsexpert vid Vägverket, menar att de brister Råd & Rön visar på är helt oacceptabla.

Så nu är det bromsarna som tvärnitar!? Jädrans, tänk om mina bromsar skulle få för sig att nypa till sådär otippat och kasta av mig från hojen...!

Skämt åsido. att kalla detta för ett tekniskt fel.. Bah. Det är ju folk det är fel på, som inte kan bromsa ordentligt!!

Kedjor som hoppat av, hjul, styren och handtag som lossnat är andra olycksorsaker.
men hallå man köper ju inte en ny bil för massor av pengar och hoppas på att den håller i 100 år man måste ju serva skiten just för att den inte ska gå sönder
det är ju samma sak med cyklar och nästan allt mekaniskt

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt för mina V eller cantilever bromsar att
> nypa till så där. Det måste vara alla dom där
> skivbromsarna

Ja men man vet ju aldrig.. "Tjoff" säger det så ligger du där och undrar var som hände ;)

Om vi skulle ta och läsa igenom den här gamla rapporten en gång till då..

Först och främst, så är det enligt citat "Nästan var tionde cykelolycka" som beror på tekniska fel.
Det skulle då, om det uppskattade antalet 1800 cykelolyckor stämmer alltså vara 162 olyckor om året (9%).
Observera också att det är "några" svenska sjukhus som är anslutna till skaderapporteringssystemet EHLASS, det anges inte hur många sjukhus det är frågan om. En gissning alltså.
Olyckor som uppstår på grund av nypande bromsar uppges toppa den så kallade statistiken, men det sägs inget om hur många såna olyckor det inträffar per år. Om den typen av olycka skulle stå för hälften av olyckorna (min gissning, troligtvis är det färre) så är det 81 personer per år som skulle gå över styret på grund av taskig bromsteknik. Försumbart, och med tanke på den bristfälliga statistiken i övrigt så känns det inte som om man behöver bry sig om den vinklingen på artikeln. Som vanligt är det en journalist som inte vet vad dom snackar om.

Och vad gäller trafisksäkerhetsexperten så uttalar han sig om dom cyklar som tetats som har uppenbara kvalitetsbrister, inte om dåligt underhållna cyklar eller dåliga cyklister. Jag är övertygad om att Vägverket inte ser effektiva bromsar som något problem.
Här citerar jag lite mer så sammanhanget klarnar:

"Matts-Åke Belin, trafiksäkerhetsexpert vid Vägverket, menar att de brister Råd & Rön visar på är helt oacceptabla.

– Vår ambition är att öka cyklandet, det är bra både för miljön och hälsan. Men då måste säkerheten fungera. Testet visar att cykelbranschen inte förstår vilket ansvar den har. Här är det ju fråga om uppenbara tillverkningsfel."

Testet handlar om

"De här två cyklarna fick också underkänt för bromsarna. Trots att man tar i rejält med handbromsen är det svårt att bromsa effektivt när det är blött."

Eeh, ja... Det är ett ganska vanligt fenomen....

Stelben skrev:
> Det borde vara lag på låsningsfria bromsar på alla cyklar!

Speciellt på trialcyklar.

Jag tror det stämmer....när mina växelreglage kärvade på min pendlarhoj för några år sen så skulle jag justera detta i full fart och slog till styret varpå det vinklade sig 90 grader.....och jag flög över styret...snacka om låsta bromsar (för att inte tala om låst hjärna!!)

Frorre skrev:
> "De här två cyklarna fick också underkänt för
> bromsarna. Trots att man tar i rejält med
> handbromsen är det svårt att bromsa effektivt
> när det är blött."
>
> Eeh, ja... Det är ett ganska vanligt fenomen....

Tror att dom tagit det i beaktning. Av 20 cyklar med handbroms så fick bara 2 underkänt(dåliga).
Kronan räknade jag inte med eftersom dom saknade handbroms.
8 st fick betyget bra. Svalans cykel blev aldrig testad ordentligt pga att däcket small. :D

Undrar om de smäller på usla frambromsar för att de vet att folk flyger över styret om de har bra bromsar. För det verkar ju som att de flesta "standardcyklar" (i alla fall de som jag provat) har fullkomligt genomusel frambroms.

bengt skrev:
> Svårt för mina V eller cantilever bromsar att
> nypa till så där. Det måste vara alla dom där
> skivbromsarna

Jag pillade loss frambromsarna från en Centurion damcykel och satte på "Avalasten": http://www.fjallstal.se/cykel/avalast/web-content/image/_MG_5813.JPG

Jävlar i mig vad dom tar! Ser lite märkligt ut när man kommer farande på framhjulet med vad som ser ut som en stor jävla packcykel, med lådor å grejer på. U-bromsen bak är däremot inget vidare. Jämnar väl ut sig totalt sett...

:)

Effektiva, dvs bra bromsar hör tydligen inte hemma på standardcyklar. Det är ju riktigt farligt att kunna stana, men ändå måste cykeln ha hand(fram)broms för annars får bromsarna underkänt.

ingen som kan rota fram den där artikeln som nån surkärring skrev för några år sedan om de "livsfarliga bromsarna" som "kastar folk över styret"?

Det finns en helt osann tråd på Utsidan om hur "farliga" fungerande bromsar är. Den är i klass med ekertråden som finns på samma sida.

Leta upp, hämta kaffe och njuuuut!

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Det finns en helt osann tråd på Utsidan om hur
> "farliga" fungerande bromsar är. Den är i klass
> med ekertråden som finns på samma sida.
>
> Leta upp, hämta kaffe och njuuuut!
>
> Stalle

Länka för oss oinvigda!

haha, läste precis hela tråden... Fyfan. Riktigt illa. Det värsta är att det är säkert sådär diskussioner uppe i det politiska träsket ser ut. Folk som inte har en aning om moderna saker utan reflekterar till grejer som de körde på för 30 år sen...

Hehe, Utsidan... Hade nästan glömt bort den sajten, ändå lyckades jag komma ihåg mina gamla inloggningsuppgifter för att kråka ner en del egna kommentarer i den tråden (alltid kul med lite forumarkeologi när sömnlösheten slår till ;-)).

märkte det, tydligen prenumererade jag på den tråden för fem år sedan och fick nu veta att ännu ett inlägg hade skrivits i den.

Jag tror inte på tester. Och om jag absolut måste trop på tester så är det råd och röns tester jag tror minst på!!

De klarar fan inte av mycket:)

Ville, kan du utveckla ditt resonemang lite? Råd&Rön är ju inte de som gjort testet, de är beställare av testet. Jag tvivlar på att t.ex SP skulle sakna kompetens för att göra ett objektivt test.
Det är väl utmärkt om en test-standard håller på att tas fram så det blir lättare att jämföra cyklar för de som inte kan ett endaste dugg om cyklar?

plumse skrev:
> Ville, kan du utveckla ditt resonemang lite?
> Råd&Rön är ju inte de som gjort testet, de är
> beställare av testet. Jag tvivlar på att t.ex SP
> skulle sakna kompetens för att göra ett
> objektivt test.
> Det är väl utmärkt om en test-standard håller
> på att tas fram så det blir lättare att
> jämföra cyklar för de som inte kan ett endaste
> dugg om cyklar?

Jag är över lag skeptisk till tester för ajg har sett så många dåliga tester. Det är en gammal historia och har ältats här på forumet förut.

Råd och rön är dessutom några som jag vet brukar göra riktiga jävla skittester som dessutom kostar en jävla massa pengar. De brukar skryta om det. Och det blir ju inte billigare för att de hyr ut testerna.

Sen hur kunniga svensk maskinprovning är på cyklar har jag ingen aning om. Han som sitter i telefonväxeln kanske hänger här på happy, vad vet jag.

Jag säger inte att dte är ett dåligt test. jag säger att jag är skeptisk.

Och visst är det bra om man kommer med en standard som gör cyklarna säkra. Men då ställer det extremt högra krav på att testerna skall vara bra gjorda vilket absolut inte är lätt. Annrs kan det få en ge en väldigt fel bild till svenssons som verkar tro på alla tester de ser utan att blinka.

Får den homogena gruppen "vanligt folk" verkligen panik när dom panikbromsar? Varför är förstavalet i en "paniksituation" att ta ett alldeles för stadigt tag i det enda som kommer att göra situtionen värre? Skriker dom som "panikdrabbade" gör i filmer när dom passerar styrstamen på lagom flygnivå? Blir dom chockade, eller på TV4-dialekt: "tjockadeeeee"?

Ja, jävlar i det...

:D

När jag i min ungdom var cykelreparatör hände det att det kom in cyklar med just den typen av bromsar som Råd&Rön skriver om. Ofta var framhjulet illa tilltygat och framgaffeln böjd. Cyklisten uppvisade sårskador och blåmärken. Däremot var det svårt att förstå riktigt hur bromsarna fungerade, eftersom ingen av de cyklar vi sålde var utrustade med sådana. De svårdoserade bromsarna bestod nämligen av en plastpåse eller väska som hängdes på styret och fick effekt när de fördes in mellan ekrarna i framhjulet.

är det inte så att de "cyklister" som skadar sig är de som inte cyklar så mycket annars
Sällan man läser om "extrem mtb åkare bromsade så tvärt att han flög över styret och spräckte skallen", brukar oftast vara "Kalle 65 fick in ica kassen i framhjulet på sin rostiga rex" eller "Cissi 33 i highheels fick kedjebrott i söders värsta backe o stöp som en klubbad gris"

Tillbaka
Topp