Cyklister de bästa bilisterna

Intressant, jag hade förstått det som en sjuttiotalsgrej. Grundskola 1983-1992 och "Säker cykel" eller cykelutbildning var inget någon pratade om. Kanske olika i olika kommuner (för mig förortskommun till Stockholm).
Gick ut grundskolan -75 och vi hade cykelutbildning med polis på mellanstadiet. Skolgården var målad med korsning med övergångsställen där vi övade med polisen. Det förekom aven teoretisk trafikutbildning via skolradio(?) eller band. Några klistermärken var det aldrig fråga om.
Skolan blev inte kommunal förrän på 90-talet så tidigare borde det varit rätt lika över landet.

Gick ut grundskolan -75 och vi hade cykelutbildning med polis på mellanstadiet. Skolgården var målad med korsning med övergångsställen där vi övade med polisen. Det förekom aven teoretisk trafikutbildning via skolradio(?) eller band. Några klistermärken var det aldrig fråga om.
Skolan blev inte kommunal förrän på 90-talet så tidigare borde det varit rätt lika över landet.
Kommunaliseringen av skolan skedde tidigt 90-tal, det stämmer. ("Yay, tre veckor extralov" tyckte jag då. Minns lärarstrejken väl.) Men artikeln från DN ovan nämner att Lidingö hade poliser förbi fram till 2004, så olika har det varit. Varför, det kan jag inte förklara.

Edit: verkar som lärarstrejken 1989 inte hade med kommunaliseringen att göra.

Senast ändrad:
Kör inte motorfordon, tycker däremot om "fordonsmässig" cykling.

Undrar om en cyklist som kör tillräckligt lite men inte noll bil skulle - av gammal vana - göra handsignaler, luta sig ner mot ratten i nedförsbackar, och bli förundrad när hen inte kan klicka i pedalerna?

Kör inte motorfordon, tycker däremot om "fordonsmässig" cykling.

Undrar om en cyklist som kör tillräckligt lite men inte noll bil skulle - av gammal vana - göra handsignaler, luta sig ner mot ratten i nedförsbackar, och bli förundrad när hen inte kan klicka i pedalerna?
Jag körde med bil genom en refug i Aspudden och fortsatte halvvägs upp på cykelbanan där jag normalt hojar varje dag. Fick backa tillbaks och göra rätt.

Tycker man i alla fall blivit en bättre fotgängare sen man börjat cykla. Man tänker efter hur man korsar cykelbanor och att gå på vänstersidan av GC banan osv. Jag gick ju på cykelbanan på vintern förr eftersom "det kan väl inte vara någon som cyklar mitt i vintern".

Enda problemet är att jag ibland glömmer bort att jag inte cyklar, så jag råkar gå på cykelbanan samt försöker luta mig i kurvorna och min unge får påminna mig om att "Du är inte en cykel".

Ja, jag har också kommit på mig med att gå i cykelbanan på en del ställen just för att det är där jag brukar befinna mig.. Än så länge har jag inte kört bil där dock!!

Generellt cyklar de flesta som de kör bil, ganska respektlöst, men det finns de som vet hur ont det gör att bli påkörd eller krocka på cykel vilket gör att man inte bara är mer försiktig när man cyklar utan det verkar även översättas till bilkörningen där man är mer rädd om oskyddade trafaikanter.

Tänk om i framtiden det ingick (100 + mil) stads- och landsvägscykling i körkortsutbildningen....skulle det göra någon skillnad? Jag tror det.

Tillbaka
Topp