Mika skrev:
-------------------------------------------------------
> Var och cyklade nick igår, pulsen var uppe i max
> allt som oftast och benen kändes som stockar,
> tungt. Alla ni som cyklar omkring i spåret vad
> gör ni för tider på varvet? Har precis köpt
> cykel och blivit riktigt biten, det skulle vara
> kul att hänga på någon runt spåret, men utan
> att behöva vara en bromskloss. Hur är
> nickspåret jämfört med andra spår tekniskt,
> fysiskt etc?
Jag är också MTB nybörjare! Men har väl hyfsad allmän kondition.
Jag skulle också önska hänga på någon erfaren MTBare för att få tips och inspiration. Framförallt motivation för att kunna driva mig själv hårdare. (man hatar ju självklart att förlora eller komma efter). ;-)
Enligt vad jag hört ligger väl NICK spåret på en ungefärlig medel nivå i "tuffhet"? Bara 3-4 kortare riktigt tekniska partier men ganska knixigt/svängigt bitvis och därför inte helt lätt att cykla fort överallt.
Har enbart cyklat ca 12-13 timmar MTB i skog (enbart Ursvik ännu pga närheten) och kör runt på ca 40 min oftast. Mitt mål för i år ligger väl på drygt 35 min samt självklart att minimera antal fotnedsättningar. En del hjälp kommer man automatiskt att få nu när det börjar bli rejält torrt! Men jag måste bli snabbare uppför (alltså förbättra min kondis och träna mera i backar) samt förbättra min teknik på de 3-4 luriga partier som finns.
Vissa partier är också ganska stötiga med rejält med rötter/stenar... stötiga men inte svåra, som att köra över en tvättbräda. Man känner helt klart av träningsvärk axlarna i början. Tyvärr också märkt att mitt framhjul tar stryk... :-)
Men som jag har förstått det cyklar mtb elit/vassa motionärer runt 30 min per varv eller strax under... det är riktigt snabbt. ;-)
Det skulle gått att göra ett ännu mera kuperat spår i Ursvik men visst är det en hel del backar redan nu. Tex löparspåret 15 km Extreme i Ursvik är väl allmänt känt som hela Stockholms tuffaste spår och på den nivån är inte NICK spåret ännu.
Jag är positiv till en liten omläggning för att göra det ännu jävligare. ;-) Med förbehåll för att det ska vara cykelbart. Tex området runt "mördarbacken" (mellan 4-5 km på Extremen) är väl kanske inte möjlig att cykla uppför... hmm ;-)