marr
Aktiv medlem
Cyklister vs Lastbil på gotland..
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snuten sa:Tänkte först: Maximal otur att axeln går sönder just vid mötet! Men så funderade jag lite till - det kan ju vara så att lastbilen panikbromsat och väjt strax innan mötet, och att dessa manövrer helt enkelt knäckt en redan defekt konstruktion. Känns ju mera sannolikt åtminstone.
1888 sa:Diskuteras i mediatråden oxå.
Kopierar mitt inlägg därifrån.
Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
inget att göra i ett sådant fordon.
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.
NLC sa:http://www.helagotland.se/blaljus/flera-cyklisterskadade-i-olyckamed-lastbil-12689112.aspx
Nyckelbensbrott och hjärnskakning får nog anses som relativt lindrigt / turligt i sammanhanget.
json88 sa:1888 sa:Diskuteras i mediatråden oxå.
Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.
Som fd yrkeschaufför kan jag garanterat hävda att du inte vet vad du pratar om. Ett ev axelbrott känner du när det händer, och då är det inte mycket att göra. Men lek du bror-duktig så länge, så inväntar vi andra mer fakta i fallet.
Ja, du stannar väl i god tid, går ut och varnar medtrafikanter, styr undan alla cyklister och ringer bärgare, slår dig för bröstet och utbrister, "inte illa pinkat för något som händer på en sekund". hahaa1888 sa:json88 sa:1888 sa:Diskuteras i mediatråden oxå.
Som fd yrkeschaufför kan jag garanterat hävda att du inte vet vad du pratar om. Ett ev axelbrott känner du när det händer, och då är det inte mycket att göra. Men lek du bror-duktig så länge, så inväntar vi andra mer fakta i fallet.
bakaxeln lossnade stod det skrivet,
som nuvarande yrkesförare vet jag nog vad jag talar om.....
1888 sa:Du skall känna om ett hjul är på väg att lossna, annars skall du inte köra något fordon överhuvudtaget.
Mitt svar var till json88
KTMmarcus sa:1888 sa:Du skall känna om ett hjul är på väg att lossna, annars skall du inte köra något fordon överhuvudtaget.
Mitt svar var till json88
Du kör bara lastbil utgår jag ifrån, för om du känner när ett hjul lossnar på ett släp så är du mytoman.
1888 sa:Aliide, jag snackar med json88. Vill du blanda dej idet så läs våra inlägg.
Aliide sa:Nu var det en skunkig lätt lastbil som tappade bakhjulen som rullade in i klungan. Antagligen för tungt lastad (om tankar och fat var fulla). Så kan ju hoppas att förararen åker dit på vårdslöshet i trafik och inte vanlig olycklig omständighet osv.
Konvalj sa:I och med att den ska ha tappat två hjul så kan man anta att det var en tungreggad bil med tvillinghjul, och just Iveco Daily går upp till 7 ton. Vet inte vad förra Daily-chassit gick upp till men gissar 5-7 ton. Är alltså inte självklart att det var särskilt mycket överlast, men det lär hur som helst knappast varit så mycket att det var orsaken till hjultappet.
För övrigt har en jag känner varit med om ett hjultapp där hela navet lossnade från axeln. Han fick ingen förvarning alls. Det var i en 3,5-tonsbil som inte var överlastad.
Aliide sa:Snuten sa:Tänkte först: Maximal otur att axeln går sönder just vid mötet! Men så funderade jag lite till - det kan ju vara så att lastbilen panikbromsat och väjt strax innan mötet, och att dessa manövrer helt enkelt knäckt en redan defekt konstruktion. Känns ju mera sannolikt åtminstone.
Vad skulle ett möte väja för? Varför skulle ett möte panikbromsa?
Nu uppdaterat på svt, var ett hjul som lossnade och träffade cyklisterna.
hm sa:På bilderna tycker jag det ser ut som hjulen sitter kvar på bilen .
Har inte haft några på flaket som studsat av?
Kupa sa:Tycker det ser skumt ut. Får inte ihop dessa bilder: här ser det ut att vara ett (1) ensamt hjul på vänstersidan, med en stänkskärm som sticker ut en bit, men inte så mycket att det yttre hjulet i ett dubbelmontage skulle ha lossnat.
Sedan, bakifrån: skärmen ser ut att ligga mer i linje med däcksidan.
Har det stått någonstans vilken sida hjulen lossnade från?? Har de redan hunnit lyfta och montera tillbaka hjulen på bilderna?
Lite lustigt att resten av bilen på den sidan ser hel ut.skägganders sa:kolla på hur misshandlad bakljusrampen är, den har definitivt vart ner i asfalten så båda bakhjulen på vänstersidan lär ha lossnat