Cyklister vs Lastbil på gotland..

Diskuteras i mediatråden oxå.
Kopierar mitt inlägg därifrån.

Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
inget att göra i ett sådant fordon.
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.

Tänkte först: Maximal otur att axeln går sönder just vid mötet! Men så funderade jag lite till - det kan ju vara så att lastbilen panikbromsat och väjt strax innan mötet, och att dessa manövrer helt enkelt knäckt en redan defekt konstruktion. Känns ju mera sannolikt åtminstone.

Snuten sa:
Tänkte först: Maximal otur att axeln går sönder just vid mötet! Men så funderade jag lite till - det kan ju vara så att lastbilen panikbromsat och väjt strax innan mötet, och att dessa manövrer helt enkelt knäckt en redan defekt konstruktion. Känns ju mera sannolikt åtminstone.

Vad skulle ett möte väja för? Varför skulle ett möte panikbromsa?

Nu uppdaterat på svt, var ett hjul som lossnade och träffade cyklisterna.

1888 sa:

Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.

Som fd yrkeschaufför kan jag garanterat hävda att du inte vet vad du pratar om. Ett ev axelbrott känner du när det händer, och då är det inte mycket att göra. Men lek du bror-duktig så länge, så inväntar vi andra mer fakta i fallet.

Jaja... det var ju "bara" ett par bakhjul från en lätt lastbil det var frågan om. När man läste aftonbladet fick man intrycket att det var en hel scania-bakaxel som kommit farande i 80-knyck. Varför är man inte förvånad.

Hjärnskakning och nyckelben, det läker det.

json88 sa:
1888 sa:

Som fd yrkeschaufför kan jag garanterat hävda att du inte vet vad du pratar om. Ett ev axelbrott känner du när det händer, och då är det inte mycket att göra. Men lek du bror-duktig så länge, så inväntar vi andra mer fakta i fallet.

bakaxeln lossnade stod det skrivet,
som nuvarande yrkesförare vet jag nog vad jag talar om.....

Nu var det en skunkig lätt lastbil som tappade bakhjulen som rullade in i klungan. Antagligen för tungt lastad (om tankar och fat var fulla). Så kan ju hoppas att förararen åker dit på vårdslöshet i trafik och inte vanlig olycklig omständighet osv.

Du skall känna om ett hjul är på väg att lossna, annars skall du inte köra något fordon överhuvudtaget.

Mitt svar var till json88

1888 sa:
json88 sa:
1888 sa:

bakaxeln lossnade stod det skrivet,
som nuvarande yrkesförare vet jag nog vad jag talar om.....
Ja, du stannar väl i god tid, går ut och varnar medtrafikanter, styr undan alla cyklister och ringer bärgare, slår dig för bröstet och utbrister, "inte illa pinkat för något som händer på en sekund". hahaa
Förövrigt verkar bakaxeln sitta kvar, det var nog ett hjulpar det handlade om.

Senast ändrad:
json88, visst fan märker du om ett hjul lossnat o är på väg att trilla av?
i första inlägget stod det att lastbilen tappade bakaxeln, det skulle du oxå känna va?
vid ett bakaxelbrott, vad trillar av då?

Aliide sa:
Nu var det en skunkig lätt lastbil som tappade bakhjulen som rullade in i klungan. Antagligen för tungt lastad (om tankar och fat var fulla). Så kan ju hoppas att förararen åker dit på vårdslöshet i trafik och inte vanlig olycklig omständighet osv.

I och med att den ska ha tappat två hjul så kan man anta att det var en tungreggad bil med tvillinghjul, och just Iveco Daily går upp till 7 ton. Vet inte vad förra Daily-chassit gick upp till men gissar 5-7 ton. Är alltså inte självklart att det var särskilt mycket överlast, men det lär hur som helst knappast varit så mycket att det var orsaken till hjultappet.

För övrigt har en jag känner varit med om ett hjultapp där hela navet lossnade från axeln. Han fick ingen förvarning alls. Det var i en 3,5-tonsbil som inte var överlastad.

Konvalj sa:
I och med att den ska ha tappat två hjul så kan man anta att det var en tungreggad bil med tvillinghjul, och just Iveco Daily går upp till 7 ton. Vet inte vad förra Daily-chassit gick upp till men gissar 5-7 ton. Är alltså inte självklart att det var särskilt mycket överlast, men det lär hur som helst knappast varit så mycket att det var orsaken till hjultappet.

För övrigt har en jag känner varit med om ett hjultapp där hela navet lossnade från axeln. Han fick ingen förvarning alls. Det var i en 3,5-tonsbil som inte var överlastad.

tveksamt att den va tungreggad iom inga reflex bak, plus att den generationen iveco fanns med dubbelhjul på 3,5 tonnarna

hursom så borde lastvikten va runt 1-1,5ton så bara ena farmartanken är tom ligger den nog runt maxvikten, va båda fulla är det ett sånt jäkla överlass att jag ifrågasätter lite intelligensnivåer på inblandade

Oavsett totalvikter, lastvikter och dylikt så kan vi nog vara överens om att haverier kan hända utan förvarning. På alla typer av fordon.

I det här fallet var det ju både tur och otur inblandat, otur att det skulle ske precis vid cyklisterna, men tur att det inte blev värre skador.

För även om det "bara" var en 3,5tonnare så blir det lite vikt på två hjul som kommer på till. Huvaligen.

Aliide sa:
Snuten sa:

Vad skulle ett möte väja för? Varför skulle ett möte panikbromsa?

Nu uppdaterat på svt, var ett hjul som lossnade och träffade cyklisterna.

En ren spekulation från min sida. Om vägen var ganska smal, backig och kurvig, och gruppen av cyklister anges till ca 15 st. Om förutsättningarna var sådana, är det inte långsökt att tänka sig att lastbilschauffören drabbats av panik vid mötet och bromsat hårt samtidigt som han eller hon väjt åt sidan.

Men man får väl hoppas att polisen klarar av att utreda orsaken.

Uppföljningsartikel:
http://www.helagotland.se/samhalle/vi-tackar-vara-skyddsanglar-som-jobbade-i-gar-12689858.aspx

Cyklisterna skötte sig exemplariskt efter olyckan och polisen verkar tack och lov göra sitt jobb i det här fallet. Lastbilschaffisen tycks ha varit ung. Kanske en sommarjobbare som inte har koll på hur mycket man kan lasta på en lätt lastbil?

"Polisen utreder nu om föraren i lastbilen gjort sig skyldig till något brott i samband med olyckan.

– Det där vill jag inte uttala mig om men jag skänker ändå en tanke till grabben som körde. Det är synd om honom, säger Anders Selin.."

På bilderna tycker jag det ser ut som hjulen sitter kvar på bilen .
Har inte haft några på flaket som studsat av?

Stoisk ödmjukhet där hos den intervjuade men också helt rätt inställning till en väldigt osannolik olycka.

hm sa:
På bilderna tycker jag det ser ut som hjulen sitter kvar på bilen .
Har inte haft några på flaket som studsat av?

Tycker det ser skumt ut. Får inte ihop dessa bilder: här ser det ut att vara ett (1) ensamt hjul på vänstersidan, med en stänkskärm som sticker ut en bit, men inte så mycket att det yttre hjulet i ett dubbelmontage skulle ha lossnat.

1.png

Sedan, bakifrån: skärmen ser ut att ligga mer i linje med däcksidan.

Har det stått någonstans vilken sida hjulen lossnade från?? Har de redan hunnit lyfta och montera tillbaka hjulen på bilderna?

Bilagor

• 2.png
    2.png
    134.1 KB · Besök: 83
Kupa sa:
Tycker det ser skumt ut. Får inte ihop dessa bilder: här ser det ut att vara ett (1) ensamt hjul på vänstersidan, med en stänkskärm som sticker ut en bit, men inte så mycket att det yttre hjulet i ett dubbelmontage skulle ha lossnat.

Sedan, bakifrån: skärmen ser ut att ligga mer i linje med däcksidan.

Har det stått någonstans vilken sida hjulen lossnade från?? Har de redan hunnit lyfta och montera tillbaka hjulen på bilderna?

troligtvis har dom hunnit montera tillbaka hjulen innan bilden togs, kolla på hur misshandlad bakljusrampen är, den har definitivt vart ner i asfalten så båda bakhjulen på vänstersidan lär ha lossnat

//Naturligtvis har vi alla hjälm när vi är ute men två av dem som skadades hade hjälmar med en ny typ av teknik.//
Ny typ av teknik?
Viking?

Tillbaka
Topp