Cyklocross mot racer

Danne Dizel

Ny medlem
Cyklocross mot racer
Jag har kört mtb ca 5 år nu och vill jag vidga mina vyer ytterligare inom cykelsporten genom att köpa mig en racer. Men då det finns många härliga grus och skogsvägar i mina trakter och inte så många fina asfaltsvägar har mina ögon fallit på en cyklocross som alternativ. Min tanke är att köpa en cx och komplettera den med ett extra hjulpar med racerdäck och byta till dem när det blir aktuellt med enbart asfaltskörning. Vad förlorar jag i racerkapacitet när jag gör så här? Vikt etc. Duger en cx till bra asfaltskörning med racingsulor? Jag har spanat in Focus cross expert som ett vettigt cx alternativ. Skulle vara trevligt med lite åsikter och råd från er som har erfarenhet när det gäller cyklocross.

Cyklocross mot racer
En cross är en lite kraftigare räser med utrymme för bredare däck. Jag tror cross är perfekt för dig. Om du kör två par hjul så har du egentligen två olika cyklar. Köp crossen.
/J

Cyklocross mot racer
Cross går väldigt fort om man har en lätt = dyr cykel. Focusen vet jag inte. Har en Ridley själv och den är perfekt. Passar överallt liksom... Crossen är bästa cykeln hittills! Nackdel: inte så bra vid svår teknisk terräng!

Cyklocross mot racer
Frågan som Danne ställde om man förlorar något på att köra cyclocross istället för racer på asfalt och sådant är det ingen som svarat på. Är också nyfiken på detta. Någon som vet?

Cyklocross mot racer
Vet och vet. Klart man förlorar på det. Men om man inte ska tävla så är väl kanske värden som åkkomfort, tillgänglighet, möjlighet till vägalternativ etc viktigare än just ren och skär hastighet.

om man ska se det hela i siffror. När jag kör distans så brukar jag snitta (kör själv och 5-6 h långa distanspass. likvärdig ansträngning oavsett cykel)

MTB 25-26 km/h
Cross 27-28 km/h
Racer 28-30 km/h

en mera konkret utvärdering i högre hastighet har jag också gjort. en platt grus/asfaltsbana brukar jag köra tävlingsträning på. rekordtiden har jag med mtb'n.

på asfalt och tävlingsträning på en 3 mils-bana så snittar jag ungf 2 km/h högre hastighet med racer mot cross. cross innebär alltd crossdäck.

-----------------------------------------------------------

en cross ger en mindre "attackvillig" känsla. den är lite segare rent allmänt. flackare ramvinklar och däcken gör detta. ska man köra året om så är ju crossen helt att lita på. en racer är ju mera en sommarcykel när vi i sverige har grusade vägar delar av året. jag har extrahjul med, om jag vill, racerdäck till crossen. men jag använder de aldrig. Crossdäcken fungerar bra som de gör på asfalt. och eftersom jag bara tränar på asfalten med crossen ser jag ingen vits med att byta bort komfort mot lite extra fart.

och som en tillfällighet finns det en cross expert till salu här på happy: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=9250

Cyklocross mot racer
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har 36-46 fram på mitt FSA CX vevparti, vilket
> är lite lite ibland.

Lite lite åt vilket håll (bägge ?)
jag frågar särskilt om dreven för att jag har ett sabbat knä, och måste ha hyfsat låga växlar tillgängliga, kanske finns CC med dom häringa compact-dreven 50-34 (?) eller ingen bra ide ?
Annars tycker jag som många att CC lätt verkar vara bästa alternativet (för såna som mig med ngt modestare fartmotiv men gärna en sväng utanför asfalten).
Per D

Cyklocross mot racer
Kör på en cross, du kan alltid byta dreven senare om du tycker det går för lätt. Jag brukar bara använda 46:an när jag kör asfalt, men det brukar som sagt räcka.

Cyklocross mot racer
Tack för de uttömmande svaren, cx är nog ett väldigt bra alternativ för mig. Jag tycker flexibiletet och valfrihet är bra egenskaper för en cykel. Helst ska man ju ha tre cyklar mtb, cx och racer men kan man hitta en gyllene medelväg så är det ju toppen. Jag sparar ju en och annan krona på att köpa cx:en.

Cyklocross mot racer
Instämmer, bra svar, försökte även söka efter någon tråd där olika CX-modellers för- o nackdelar diskuteras men hittar ingen sådan (färskare) "köphjälp"-tråd ?
Fast hjälp o hjälp, de brukar ibland kanske öka beslutsångesten p g a alla olika åsikter.....
Per D

Cyklocross mot racer
Jag har haft CX cyklar i både stål och titan, med både 3 och 2 klingor fram och provat med olika hjulpar osv. Tycker att Micke S summerade rätt bra när det gäller skillnader i prestanda.

Det som skulle avgöra för mig skulle vara om man har avsikt att köra på riktigt leriga eller tekniska stiger då och då eller om man kan hålla sig till kanske skogsvägar.

Om du har stigar som det här på menyn...

Image-16519F839E7811D7.jpg

är det bra att ha utrymme för dobbade CX däck (Fast Fred 700 x 35c i bilden). När det blir lerig är det också bra med klassiska CX canti-bromsar som drar inte till sig lika mycket lera som dual-pivot bromsar.

Men om du kommer troligtvis inte att köra på mer tekniska vägar än den här...

Image-1651C2A49E7811D7.jpg

skulle du kanske bli lika glad med en cykel som tar 32mm touring däck och mid-reach dual-pivot bromsar. Prestationsmässigt kommer det troligtvis att ligga lite mellan racer och CX.

Med compact klingor eller en mer CX-aktig 36/46 fram och en 12-27 bak kommer det att funka bra.

Cyklocross mot racer
Så blev man med cyklocross. Valde mellan en Stevens prestige ultegra och Focus cross expert och det blev focusen pga kortare leveranstid, fast Stevens crossen var snyggare. Första rundan a 5 mil grus, skogs och asfaltsväg genomfördes med ett stort leende på läpparna. Jädrans vad cx:en svarade i accelaration och fart jämförelsevis mot min stumpjumper. Vete sjutton om jag behöver två hjulpar det räcker nog med bara två racingsulor att lägga på om jag kör något rent asfaltslopp. Tyckte nog att cx:en svalde ojämnheter i vägen förvånansvärt bra men den var betydligt ostadigare nerför på ojämnt underlag än mtb:en, men det kanske inte är så konstigt med tanke på däckens dimension. Det enda negativa är att det bara finns möjlighet för en flaskhållare men det kanske går att borra dit två hål till en andra. Tack än en gång för givmildheten av era kunskaper och erfarenheter, det känns helrätt med min Focus trots att jag är 14 papp fattigare och New Yorkresan som inte blir av det här året heller.

Cyklocross mot racer
Grattis till din Focus Cross Expert.
Garanterar att du kommer att vara nöjd.
14 papp låter i mina öron som billigt,
betalade 4-5k mer för min -06:a.
Ser ur så här:
FocusCrossExpert2.jpg

Cyklocross mot racer
Står i valet och kvalet att köpa en Cicli B cross att använda som kombinerad pendlingscykel och racer. Kommer förmodligen inte att köra så mycket grusväg/stig (men det kanske skulle ändras om det blev en...). Jag är (liksom trådskaparen) lite fundersam om skillanden racer / cross med racerdäck på längre sträckor typ VR. Alternativet skulle vara racer + skruttpendlare, två cyklar inne i min etta är absolut max med nuvarande prioriteringar. Extravikten på ramen avskräcker inte så mycket, den blir ju ändå relativt lätt med en totalvikt på 8.9 kg. Nästan ett större problem om det bara finns möjlighet att ha en flaskhållare, men det går väl till nöds att ordna med tejp för enstaka tillfällen. Eller skulle jag förbanna min dumhet att inte köpa en riktg racer redan i Jönköping om jag kom iväg på den där djäkla sjörundan?

Edit: Micke S redogör ju väldigt bra hur han upplever skillnaderna (även uppmätt!) tidigare i tråden. Jag tänker att en cross med racerdäck skulle närma sig en racer när det gäller hastigheten och att en hybrid (vad jag kört lvg på hittills kanske ligger som cross med crossdäck. Kommentar?

Senast redigerad av en moderator:
Cyklocross mot racer
Cykel city har flaskställ på sina CXramar.

Största skillnaden är segheten i igångdraget och att man har inte samma kurvtagning som tävlingsracer.

Helt kosmetiskt för de som inte tävlar.

CX är idealet på vintern om man inte skall köra i terräng.

Cyklocross mot racer
Jag har kört VR 7 ggr varav 6 på CX. Nu kan det naturligtvis skilja på motorn men de 4 senaste gångerna har jag varit under 9 timmar (t o m 8 nådens år 2006) med den (Cannondale). VR är ju rätt konstant så bristen på accelerationsvillighet märks inte så mycket. Sätt på Michelin Pro 2 Race, pumpa ordentligt och du hänger lätt med i klungorna. Att den inte är så aerodynamisk märks inte mitt i klungan.

Skulle gissa att det gått att kapa tiden med 15-20 minuter kanske på en racer pga aerodynamik, accvillighet, vikt och styvhet.

Flaskhållare kan man fixa, det finns även sådana som man sätter bakom sadeln.

Cyklocross mot racer
Hur mycket sämre är en racer på grusvägar mot en CX?
Kör själv regelbundet racern på grusvägarna runt Hellas. Det går undan som f..n och är mycket roligt.
Som vintercykel förstår jag CX men på sommaren? Cykla i lera? det är inget roligt oavsätt cykel.
Vad säger de som vet?

Cyklocross mot racer
Acceleration kan jag leva med och kurvtagningen vette f-n om jag skulle märka. Lite sämre aerodynamik är väl ett rimligt pris att betala för mångsidigheten tycker jag. Tack för värdefull input båda två! Jag har inte gjort något slutgiltigt märkes eller modellval, men ciclin känns ju extremt konkurenskraftig i pris. Full ultegra, kolfibergaffel och mavic aksium för tio tusen (med frakt) känns svårslaget. Jag är inte så sugen på att överskrida 10000kronors strecket (om det inte gäller något exceptionellt), men tar såklart mer än gärna emot förslag på cyklar (105 räcker såklart bra). Ska fundera på utväxling (och så småningom styrstamslängd) också.

Cyklocross mot racer
Raymond Bergmark skrev:
> Jag har kört VR 7 ggr varav 6 på CX. Nu kan det
> naturligtvis skilja på motorn men de 4 senaste
> gångerna har jag varit under 9 timmar (t o m 8
> nådens år 2006)

Tur med den disclaimern annars skulle du fått en arg rådgivningsreklamation om ett knappt år... =)

Cyklocross mot racer
Knoparn skrev:
> Hur mycket sämre är en racer på grusvägar mot
> en CX?
> Kör själv regelbundet racern på grusvägarna
> runt Hellas. Det går undan som f..n och är
> mycket roligt.
> Som vintercykel förstår jag CX men på sommaren?
> Cykla i lera? det är inget roligt oavsätt
> cykel.
> Vad säger de som vet?

Är väl mest att man inte får plats med lika breda mönstrade däck på en racer som en cx som skilljer, annars fungerar ju båda bra på grusväg så, är ju inte så slitsamt.

På sommaren kan man kanske köra några långlopp om man vill.

Klart det är roligt att cykla i lera, grymt kul när man får det att flyta på, tycker iaf jag. (:

Cyklocross mot racer
Miss Lycka skrev:
> www.boc24.de har mycket bra priser på CX och
> affär i Oldenburg(4 mil S Puttgarden).

Tack för tips. Jag tycker det känns som om man får ännu mer för pengarna med ciclis. Och så är de ju så mycket snyggare =) Skulle ju vara guld att kunna prova ut ordentligt men jag kan jag kan iallafall prova och jämföra mot en Cicli Fly racer. Det är såklart ingen i Stockholmstrakten som sitter på en 57 cm Cicli cross och skulle vara villig att demonstrera densamme? Är nog lite mycket att hoppas på...

Cyklocross mot racer
Dessutom tar boc.de 141€ för att frakta en hoj till Sverige, jag mailade och frågade för ett tag sen... frakt för en cicli b går på 45€

Cyklocross mot racer
Jag har kört på min cross i några månader nu både som pendlingshoj och träningshoj, har även kört Sommen runt på den. Grusvägar, skogsvägar, bra stigar, slät och grov asfalt överallt har den funkat. Jag har inte haft några problem att hänga med mina kompisar på rena racers eller i klungor på Sommen runt med dylika trots att jag har haft 35 mm Racing Ralphdäck på. Nu har jag dock köpt racingsulor som jag ska lägga på när jag ska cykla Laholms 6-dagars. På minussidan är att det bara är 48 tänder på det stora drevet och det är lite för lite i vissa utförbackar och att det bara finns förberett för ett flaskställ. Jag har köpt en anordning för att fästa ett flaskställ till och man kan ju byta ut det stora drevet om man vill rätt så lätt så det är ju små problem. Vill du ha en flexibel cykel som tål lite tuffare underlag kan jag varmt rekomender cx:en.

Cyklocross mot racer
baby fat skrev:
>
> Tack för tips. Jag tycker det känns som om man
> får ännu mer för pengarna med ciclis. Och så
> är de ju så mycket snyggare =) Skulle ju vara
> guld att kunna prova ut ordentligt men jag kan jag
> kan iallafall prova och jämföra mot en Cicli Fly
> racer. Det är såklart ingen i Stockholmstrakten
> som sitter på en 57 cm Cicli cross och skulle
> vara villig att demonstrera densamme? Är nog lite
> mycket att hoppas på...

Jag har vad du söker. http://happymtb.org/forum/read.php/1/619984/647807#msg-647807
Du får gärna komma ner till Nynäshamn vid lämpligt tillfälle för provkörning.

Är riktigt nöjd med hojen.

Tillbaka
Topp