Cyletrainer och fri programvara

Jag har beställt en cykeltrainer nu. Det blev en Wahoo KICKR CORE 2. Har "tror jag" fyndat på black week. Har aldrig hållit på med sånt här förr så det kan bli spännande. Som komplement behöver man ju köra nån programvara till denna för att få en roligare träning. Vet att Zwift mm kan göra jobbet. Men jag är inte intresserad av gruppkörning med andra virutuellt utan nu bara få tag på nåt som ger mig vägar på film och som styr motståndet virtuellt när det blir backigt. I mitt funderande på webben ramlade jag på ett fritt projekt som heter "Incyclist" (https://incyclist.com). Blev lite extrasugen på detta eftersom det går att köra på linux. Blir enklare på gammal hårdvaru då man skalar ner operativet. Läste på lite lätt och om jag fattat rätt så skulle man kunna spela in egna filmer med hjälp av en gopro och lägga ihop filmen med en kml-fil. Skulle ge de data man behöver.

Så min undran nu är: nån som vet hur detta kan funka på denna trainer, har nån provat tidigare eller ska man använda nåt annat som funkar bättre. Vill just nu i början inte börja prenumerera på nåt innan jag vet vad jag själv behöver. Eller vet någon nåt annat projekt som funkat fint.

Tack på förhand.

Har du kikat på denna?

Har du kikat på denna?
Nix, ska undersökas Tackar

Nix, ska undersökas Tackar

Fast testa gärna https://incyclist.com/ och återkom.
Det tråkiga att så kallade fria projekt har haft en tendens att bli uppköpta och nedlagda.

Jag har testat Golden Cheetha visserligen på windows men det är inte tillräckligt plug & play för vanligt folk. (funkar men tar inte kadens från Kickr v5)

GC är vad jag vet FOSS men de andra har varit free som i free beer. Normalt tar jag inte så hårt på det men självklart är det ett problem när licensen inte matchar vad community upplever och grundaren sen säljer ut.

Jag ska testa incyclist senare, får inte ant att funka på datorn jag sitter bredvid just nu. Måste nog "enrolla i win 10 extendend support" för att få drivers

Han som tagit fram Incyclist körde detta tidigare men det slutade att supportas http://www.ergoplanet.de/. Incyclist är ju fritt så där finns inga pengar att hämta iallafall.
Ja, verkar free som i freedom inte bara som free beer

Trainer day bygger på ergoDB som är/var open source men clienten är inte gratis.
1764061205080.webp

Nu funkar det det med ANT+. Tydligen installerar inte drivers automatiskt under extended w10 suppport.
och det är möjligt att min BT dongle inte är supportar BLE, har inte brytt mig om att begripa sånt. Det är billigaste Asus.

Hur som helst, ser ut som att det är värt att testa incyclist om man är det minsta intresserad av att slippa Zwift & MyWosh.
Videon är ryckig på den här skitdatorn men å andra sidan kan den knappt starta upp Z.

Var det lönemiraklet?
Min sambo använder Zwift och vi "fick" igår ytterligare en Wahoo KICKR v5 och det visade sig att det går att köra båda trainers på samma Zwift-konto, men inte samtidigt. Det var tänkt att jag motvilligt skulle köra MyWhoosh. Jag kör ändå bara mina intervaller och stirrar in i väggen.

Sambon kör modern 12-delat och jag kör den starkare, effektivare och mer beprövade 11-delade kedjan/kassetten. Något som kräver olika kassetter på våra trainer. Efter livliga diskussioner tog vi detta beslut. Även smidigt att kunna ställa undan trainers under sommarhalvåret. Exempelvis en trainercykel typ Zwift Bike och liknande tar sin plats hela året. Samt att vår trainerlösning blev 10 000-30 000 SEK billigare.

Här är två andra projekt som verkar vara mer för ERG WO

status oklar men ser fint ut på bild i alla fall. Flux har inga commits på 2 år vilket brukar vara dåligt

Min sambo använder Zwift och vi "fick" igår ytterligare en Wahoo KICKR v5 och det visade sig att det går att köra båda trainers på samma Zwift-konto, men inte samtidigt. Det var tänkt att jag motvilligt skulle köra MyWhoosh. Jag kör ändå bara mina intervaller och stirrar in i väggen.

Sambon kör modern 12-delat och jag kör den starkare, effektivare och mer beprövade 11-delade kedjan/kassetten. Något som kräver olika kassetter på våra trainer. Efter livliga diskussioner tog vi detta beslut. Även smidigt att kunna ställa undan trainers under sommarhalvåret. Exempelvis en trainercykel typ Zwift Bike och liknande tar sin plats hela året. Samt att vår trainerlösning blev 10 000-30 000 SEK billigare.
ftp kommer väl att knasa?

Har själv kört några inomhussäsonger på Rouvy, en motsvarande Zwift, men där man istället för virtuell värld cyklar på inbandade "banor" runtom i världen. Har själv inte heller haft så mycket behov av att cykla tillsammans, utan mera beundra landskapen runtomkring. Kostar dock nästan lika mycket som zwift, så det kanske inte är så aktuellt heller...

ftp kommer väl att knasa?
Det gör absolut inget. Jag kör 100% custom-intervaller. Kör aldrig gruppcykling eller liknande. Sambon kör sitt eget race. Men hon är på en högre nivå. Vilket är udda, när det var jag som införlivade cykling i hennes liv. Hon tränade massor och jag var sjuk. Då kan det bli som det blev... Glad för hennes skull.

Det gör absolut inget. Jag kör 100% custom-intervaller. Kör aldrig gruppcykling eller liknande. Sambon kör sitt eget race. Men hon är på en högre nivå. Vilket är udda, när det var jag som införlivade cykling i hennes liv. Hon tränade massor och jag var sjuk. Då kan det bli som det blev... Glad för hennes skull.

Kör du custom med fixed watt då? Det är ju rätt smidigt med % av ftp.

Å andra sidan funkar det kanske även om ftp studsar upp och ner lite....det går ju att trycka på minus om det går tungt.
Borde vara väre för Sambon att du fuckar uppp hennes progression om hon också kör strukturerat

Min dotter har gratis Z i 3 år till men det är väl lite onödigt att åka dit på att missbruka det.

Nu tycker jag att vi gemensamt på detta forum sjunger لنَّشِيْد ٱلْوَطَنِي ٱلسُّعُوْدِيٱ för att visa vårt stöd till den saudiska regimens insatser för internetcyklingen.

Kan jag svika mina principer, kan alla göra det!
Våga vägra big Z. Var egoistisk, skända idealen, svik solidariteten.

Någon som vill dela ett konto likt Marten D beskrivit? :D

Kör du custom med fixed watt då? Det är ju rätt smidigt med % av ftp.

Å andra sidan funkar det kanske även om ftp studsar upp och ner lite....det går ju att trycka på minus om det går tungt.
Borde vara väre för Sambon att du fuckar uppp hennes progression om hon också kör strukturerat

Min dotter har gratis Z i 3 år till men det är väl lite onödigt att åka dit på att missbruka det.
Jag kör ramptestet lite då och då. Sen skapar jag intervaller 4x4, 8x3, 3x10 osv.. Där jag sätter de olika effekterna som värde som jag kör på ERG. Justerar, när jag blir bättre eller har en dålig dag. Spar allt på Strava och raderar dagens träning från Zwift, så att min sambo inte får sin FTP påverkad eller behöver snoka i min träning... :ROFLMAO:

Nu tycker jag att vi gemensamt på detta forum sjunger لنَّشِيْد ٱلْوَطَنِي ٱلسُّعُوْدِيٱ för att visa vårt stöd till den saudiska regimens insatser för internetcyklingen.

Kan jag svika mina principer, kan alla göra det!

MyWhoosh (ٱلْوَطَنِي ٱلسُّعُوْدِيٱ) och hifi-prylar från Kina (脳豊兔) är den nya standarden på happy. :sneaky:

Skämt åsido, jag ska inte säga ett skit, jag är totalt inkonsekvent själv men man får beundra personer som lägger ner timmar av research i veckan för att undvika prylar/tjänster från "tvivelaktiga länder" vilket börjar bli rätt många nu... :unsure: Monterar ner sina bilar etc för att byta ut delar, har järnkoll på allt de köper, skruvar isär TV apparaten, mobilen, diskmaskinen, byter ut komponenter, löder om, riktigt tufft jobb. Sedan spyr de galla över oss andra som är oetiska. :cry:

Det underlättar nog också en del att vara rik om man ska försöka bete sig helt 100% "etiskt". Självklart gör en majoritet av människor sina val av ekonomiska orsaker, svårare än så är det inte.

Senast ändrad:
Min tonårsdotter Zwiftar någon gång varannan vecka. Inte en chans att hon får ett eget konto, men hon vill gärna cykla med brorsan (som fortfarande har ett gratis ungdomskonto). De löste det när jag var på jobbet. Hon har lika långa ben som jag, så hon tar min cykel och mina skor (ser roligt ut) och når knappt fram till styret, och kör mitt konto. Inte optimalt, men billigt. Jag delar aktiviteten från min Strava till henne, så hon kan spara den, sen raderar jag. Borde inte påverka mitt konto och FTP och så.

MyWhoosh (ٱلْوَطَنِي ٱلسُّعُوْدِيٱ) och hifi-prylar från Kina (脳豊兔) är den nya standarden på happy. :sneaky:

Skämt åsido, jag ska inte säga ett skit, jag är totalt inkonsekvent själv men man får beundra personer som lägger ner timmar av research i veckan för att undvika prylar/tjänster från "tvivelaktiga länder" vilket börjar bli rätt många nu... :unsure: Monterar ner sina bilar etc för att byta ut delar, har järnkoll på allt de köper, slutar använda Zwift, skruvar isär TV apparaten, mobilen, diskmaskinen, byter ut komponenter, löder om, riktigt tufft jobb. Sedan spyr de galla över oss andra som är oetiska. :cry:

Det underlättar nog också en del att vara rik om man ska försöka bete sig helt 100% "etiskt". Självklart gör en majoritet av människor sina val av ekonomiska orsaker, svårare än så är det inte.
Jag skrev precis till @Luktapåblommorna att jag för tillfället arbetar 30 procent och läser in en extra behörighet. Alla sparade pengar är bra och jag behöver träna för att hålla mig psykiskt stabil.

I övrigt: Helt enig med dig. Att vara etisk kostar pengar - vi har exempelvis inte råd att köpa ekologisk mat i någon större utsträckning. Men människor med fasta arbeten och bra lön förstår oftast inte hur det är att leva med små marginaler. Eller också har de glömt det.

Det finns bubblor överallt, också hos de med fina värderingar.

Vilket som är bäst/sämst etiskt mellan att fula Z och MyWoosh kan nog bara egna moralen avgöra. Det skaver på väldigt olika sätt för egen del.

men testa gärna incyclist. Jag hade gjort det eller betalt för trainerday hellere än nåt av ovan.
Just nu betalar jag för trainerroad och det är kanske inte så smart

Vilket som är bäst/sämst etiskt mellan att fula Z och MyWoosh kan nog bara egna moralen avgöra. Det skaver på väldigt olika sätt för egen del.

men testa gärna incyclist. Jag hade gjort det eller betalt för trainerday hellere än nåt av ovan.
Just nu betalar jag för trainerroad och det är kanske inte så smart
Sätter upp Incyclist, på min att-göra-lista.

Jag kör trainer/cykel utan wattmätning. Trainern är dock stabilt linjär på växlarna. Varierar kadens mellan 90, täcker distans-tröskel och 100-110 för z4-5. Sedan väljer jag växel för olika belastning. Pulsen hamnar alltid där jag har trott /velat innan. Intervaller körs via app i telefonen.
Ökad kapacitet mäts som bättre ork/klarar tyngre växel.

Systemet är helt stabilt. Krysset på väggen är ersatt av filmer. Riket höll mig vaken på z2passen förra vintern. Gamla konsertfilmer är perfa till intervall.

Jag kör trainer/cykel utan wattmätning. Trainern är dock stabilt linjär på växlarna. Varierar kadens mellan 90, täcker distans-tröskel och 100-110 för z4-5. Sedan väljer jag växel för olika belastning. Pulsen hamnar alltid där jag har trott /velat innan. Intervaller körs via app i telefonen.
Ökad kapacitet mäts som bättre ork/klarar tyngre växel.

Systemet är helt stabilt. Krysset på väggen är ersatt av filmer. Riket höll mig vaken på z2passen förra vintern. Gamla konsertfilmer är perfa till intervall.
Låter seriöst och beprövat. Gillar det! Körde analogt tidigare. Hittade den magiska spaken, något som resulterade i en hissnande och reptilsnabb FTP-ökning. Brutalt men effektivt!

Är inte det här med att köpa in sig i ett digitalt system i form av effektmätartrainer, logga all sin cykling osv och sen vara upprörd över att tjänsterna kostar pengar samma sak som att köpa en mobiltelefon eller tv-apparat och sen vara upprörd över att abonnemangen kostar pengar? Jag kan inte se incitamenten för att de som kan tillhandahålla denna form av tjänster ska göra det extremt billigt eller allra helst gratis. Garanterar att ingen annan här går till sitt jobb utan att få betalt. Smidigast kanske är att man själv drar igång ett nätt litet system för inomhuscykling och löser biffen bara...

Jag har aldrig riktigt förstått cyklister som i ena änden köper svindyra cykelgrejer och sen gnäller över någon hundring i månaden för att skoja till vinterträningen lite. Det går ju även att köpa skärmar och vinterdäck och cykla utifrån upplevd ansträngning i en backe utomhus hela vintern. Det är inte helt gratis heller - ett par dubbdäck går på 1400 kr eller något i den stilen. Ska man bli effektivt trött är ett par löparskor förmodligen den allra billigaste konditionsidrotten. Fördelen är att man inte behöver ha så mycket kläder på sig även om det är kallt. Skitjobbigt att ta med sig TVn däremot...

Är inte det här med att köpa in sig i ett digitalt system i form av effektmätartrainer, logga all sin cykling osv och sen vara upprörd över att tjänsterna kostar pengar samma sak som att köpa en mobiltelefon eller tv-apparat och sen vara upprörd över att abonnemangen kostar pengar? Jag kan inte se incitamenten för att de som kan tillhandahålla denna form av tjänster ska göra det extremt billigt eller allra helst gratis. Garanterar att ingen annan här går till sitt jobb utan att få betalt. Smidigast kanske är att man själv drar igång ett nätt litet system för inomhuscykling och löser biffen bara...

Jag har aldrig riktigt förstått cyklister som i ena änden köper svindyra cykelgrejer och sen gnäller över någon hundring i månaden för att skoja till vinterträningen lite. Det går ju även att köpa skärmar och vinterdäck och cykla utifrån upplevd ansträngning i en backe utomhus hela vintern. Det är inte helt gratis heller - ett par dubbdäck går på 1400 kr eller något i den stilen. Ska man bli effektivt trött är ett par löparskor förmodligen den allra billigaste konditionsidrotten. Fördelen är att man inte behöver ha så mycket kläder på sig även om det är kallt. Skitjobbigt att ta med sig TVn däremot...

Så är det, men det har funnits gratis alternativ som har sålt in sig rätt mycket som community project men sen sålt ut. RGT eller vad det hette las dessutom ner efter lite shady business.

Hur som helst finns det gratis alternativ så vill man inte betala för Z så behöver man inte.

Så är det, men det har funnits gratis alternativ som har sålt in sig rätt mycket som community project men sen sålt ut. RGT eller vad det hette las dessutom ner efter lite shady business.

Hur som helst finns det gratis alternativ så vill man inte betala för Z så behöver man inte.
Nyckeln ligger nog lite i "har funnits", och om man ska kuska runt bland gratisgrejer är det nog en väldans massa kuskande just. Kan det vara så att gratistjänster har lite svårt att överleva över tid...?

Jag tycker konkurrens är skitbra, och givetvis får man lägga (eller inte lägga) sina pengar var man vill.

Nyckeln ligger nog lite i "har funnits", och om man ska kuska runt bland gratisgrejer är det nog en väldans massa kuskande just. Kan det vara så att gratistjänster har lite svårt att överleva över tid...?

Jag tycker konkurrens är skitbra, och givetvis får man lägga (eller inte lägga) sina pengar var man vill.

Jo men i alla fall RGT var nog lite speciellt tycker jag. Den senaste som såldes till Treaning Peak finns kvar men kostar en slant.

RGT köptes upp och sen lades den ner helt utan koppling till förhandlingar med Zwift i helt andra ärenden.
Dessutom hades RGT mycket av en community-känsla så det var väl inte 100% uppskattat. Vore intressant att veta hur många av de som gnällde då som nu köra Zwift.
(Wahoo la ned RGT och Zwift la ner hubben själklart helt utan att bryta mot lagen)

Om man kollar upp licensen så att det är open source behöver man inte bekymra sig om det. (Livet blir istället ett helvete på andra sätt)

Kan det vara så att gratistjänster har lite svårt att överleva över tid...?

Hela internet bygger på att nördar köpte svindyr hårdvara och gjorde tonvis med gratisarbete för deras egna höga nöjes skull. Att tro att all världens människor är girigburkar låter cyniskt. Även idag grundar sig hela vår digitala struktur på idealistiska projekt även om kapitalet vill slå i dig annat.

Hela internet bygger på att nördar köpte svindyr hårdvara och gjorde tonvis med gratisarbete för deras egna höga nöjes skull. Att tro att all världens människor är girigburkar låter cyniskt. Även idag grundar sig hela vår digitala struktur på idealistiska projekt även om kapitalet vill slå i dig annat.
Infra: ja, i hög grad ja. Tjänster till slutkunder, inte så värst. I praktiken har det visat sig på de 30 åren av publikt använt massinternet vi har haft, att i de tjänster som slår och är gratis eller reklamfria igår, idag och imorgon är det nästan alltid du som är varan. Ge gärna ett antal lyckade, långsiktiga exempel på motsatsen.

Svaret är mycket enkelt: Har man dåligt med pengar och ändå vill träna cykel inomhus, kommer det alltid att locka mer med gratisalternativ än om man har gott om pengar och vill träna cykling inomhus. Därtill kommer det så kallade ”friskvårdsbidraget” som många människor med fasta och tidsbegränsade anställningar (och kanske en redan väldigt hög månadslön, över femtio papp?) har, men som exempelvis jag som tillfälligt anställd inte har.

Hade jag haft friskvårdsbidrag hade jag stannat kvar på Zwift, men i nuvarande situation gäller det att hålla i pengarna. Då är 250 spänn i månaden mycket. Cyklar och cykelgrejer jag har köpt kan jag sälja igen (vilket jag ofta gör) men pengar för träningslösningar kommer aldrig tillbaka.

Visst kan man cykla intervaller i en backe hela vintern, men jag har inte den uthålligheten eller karaktärsstyrkan. Plötsligt handlar det om att antingen cykla på trainer eller inte träna alls.

Jag joggade i många år, också på vintern. Aldrig mer, säger jag bara. Aldrig mer

Infra: ja, i hög grad ja. Tjänster till slutkunder, inte så värst. I praktiken har det visat sig på de 30 åren av publikt använt massinternet vi har haft, att i de tjänster som slår och är gratis eller reklamfria igår, idag och imorgon är det nästan alltid du som är varan. Ge gärna ett antal lyckade, långsiktiga exempel på motsatsen.

Linux utvecklades för 50 år sedan, räknas det som långsiktigt i internets 30-åriga historia?

"According to research by Gitnux.org, over 96% of the world's top one million web servers run on Linux. Giants like Google, Facebook, and Amazon depend on Linux-based infrastructure"

Tillbaka
Topp