Då har man testat BMX banan.

Jamazi

Aktiv medlem
Ja då har jag och grabben testat BMX banan i Hökarängen idag. Vi cyklade förbi där och jag föreslog att vi kan titta lite på dom som åker på banan, så vi satte oss och tittade en stund. Och ett sug att testa smögs på en, så jag gick upp på startrampen och fegade mig ner med lite lätt tryck på bakbromsen in i första puckeln och sedan rullade jag lugnt runt banan, skitkul! Lurade grabben att prova och han tyckte också det var kul, så det blev nog mer än fem varv på banan. Så jag tänkte gå på prova på BMX på tisdag tror jag att det var? Som Älvsjö BMX klubb anordnar. Kan vara kul att testa en riktig BMX cykel och om det kan vara något. Och så kommer nästa tanke upp, fan det kan bli dyrt om man blir intresserad. ?

Roligt!

Vi bor nära och jag har lyckats lura in 6-åriga dottern att börja med BMX, så sensommaren har gått åt till att köpa cykel, skydd osv och nu tränar hon med Älvsjö BMX i Hökarängen varje vecka.
Även jag letar cykel (cruiser) men under tiden så går det att cykla både pump track och stora banan med hardtailen ?

Härligt! Klart ni ska börja med BMX. Jag och min son har kört i snart 3 år, i Ängelholm. Jag var uppe och körde SM på Stockholm BMX arena i Hökarängen i somras. Jättefin anläggning och rolig bana.

Cykeln behöver inte vara så dyr. Vi har gett mellan 900 kr och upp till 3000 för våra begagnade cyklar, och man får igen mycket av det när man säljer dem sedan igen. Köper ni däremot helt nya cyklar så blir det snabbt dyrt. Kläder, hjälm och skydd kostar också en hel del. Det går även där att hitta mycket begagnat. Gruppen "BMX RACE köp och sälj" på facebook är bästa stället att hitta beg cykel och utrustning.

Här är jag och de andra 40+gubbarna i ett av heaten på SM-tävlingen.
BMX SM.jpg

Härligt! Klart ni ska börja med BMX. Jag och min son har kört i snart 3 år, i Ängelholm. Jag var uppe och körde SM på Stockholm BMX arena i Hökarängen i somras. Jättefin anläggning och rolig bana.

Cykeln behöver inte vara så dyr. Vi har gett mellan 900 kr och upp till 3000 för våra begagnade cyklar, och man får igen mycket av det när man säljer dem sedan igen. Köper ni däremot helt nya cyklar så blir det snabbt dyrt. Kläder, hjälm och skydd kostar också en hel del. Det går även där att hitta mycket begagnat. Gruppen "BMX RACE köp och sälj" på facebook är bästa stället att hitta beg cykel och utrustning.

Visa bilaga 652027
Antar att @Spindelbenen är utanför bild till höger någonstans.

Visa bilaga 652027
BMX köp och sälj på Facebook är super! Senaste veckan har jag och pojken hittta varsin BMX att börja med och det har gått på strax över 3000 totalt för en Junior och en Cruiser utan allt för mycket fix.
Den sista var nog din gamla Felt @Mashimaro ;)

Kul att höra att ni tycker det är kul. Vill även slå ett slag för vår (Älvsjö BMX) bana i Älvsjö som även den är öppen för allmänheten. Den är lite ”mindre”, men mer teknisk. Perfekt att börja på, eller variera med.

Som sagt, Facebook gruppen är en bra början att jaga cykel på, men i övrigt är det bara att fråga på den sidan eller på klubbens sida efter den storlek du behöver (hojta till om du behöver storleksråd), så brukar du kunna få några förlag (flera av oss tycker att det är kul att bygga lätta, bra cyklar och kan liksom inte låta bli att bygga).

Kul att höra att ni tycker det är kul. Vill även slå ett slag för vår (Älvsjö BMX) bana i Älvsjö som även den är öppen för allmänheten. Den är lite ”mindre”, men mer teknisk. Perfekt att börja på, eller variera med.

Som sagt, Facebook gruppen är en bra början att jaga cykel på, men i övrigt är det bara att fråga på den sidan eller på klubbens sida efter den storlek du behöver (hojta till om du behöver storleksråd), så brukar du kunna få några förlag (flera av oss tycker att det är kul att bygga lätta, bra cyklar och kan liksom inte låta bli att bygga).
På klubbens (Facebook-)sida eller hemsida går det väl inte att skriva inlägg, eller tolkade jag det fel?
Jag letar cruiser i Stockholm men utbudet just nu verkar skralt minst sagt.

I söndags var jag och provcyklade en riktig BMX cykel på banan i Hökarängen.
Älvsjö BMX klubb hade ett extra pass eftersom det verkar väldigt populärt att prova på. Och jag kan säga att det var jäkligt kul att cykla med en riktig cykel och på köpet fick jag en jäkla träningsvärk i lårmusklerna! Det är säkert minst 20 år sedan jag kände av dom senast? Så nu ska jag leta efter en begagnad crusier.

På klubbens (Facebook-)sida eller hemsida går det väl inte att skriva inlägg, eller tolkade jag det fel?
Jag letar cruiser i Stockholm men utbudet just nu verkar skralt minst sagt.
Du har nog rätt, att det inte går att lägga in där (blandade ihop med annan sida), men hojtar till om jag ser någon.

När är det inte träningar där? Tänkte dra dit med grabben o då vill man inte störa nån träning från klubben.

BMX köp och sälj på Facebook är super! Senaste veckan har jag och pojken hittta varsin BMX att börja med och det har gått på strax över 3000 totalt för en Junior och en Cruiser utan allt för mycket fix.
Den sista var nog din gamla Felt @Mashimaro ;)
Jadå:) Min gamla Felt som har hittat hem till dig. Hoppas att du får lika mycket glädje av den som jag fick.

Verkar spännande och kul med bmx. Funderar på att ta med sonen dit, men kan jag då köra på vanlig mtb eller är den för stor/klumpig?
Det går utmärkt.
Om jag får vara en grinig gubbe säger dock reglerna som äntligen kommit upp dock att endast släta däck får användas på BMX banan.
Jag vet att det är många som inte följer det, men jag hoppas, för banans skull, och för dem som ska laga/sköta den (ideellt från Älvsjö BMX), att de som medvetet kör med grova MTB däck tänker sig lite extra för när det är blött, och hur man beter sig på rullarna.
Scandi flicks, flicks och roost’s (eller vad det heter) undanbedes genrellt, och särskilt med grova däck, då de förstör rullarna (och är jobbiga att laga).
Detta gäller även för de som är duktiga nog att lyfta bakhjulen helt när de gör det, för många andra som blir inspirerade har inte den förmågan…

Kul! Jag har varit där med min sexåriga dotter två gånger. Hon har kört en del av banan på sin Biltema-”mountainbike” och tyckte det var superkul.
Kul! Men man får faktiskt inte cykla med mtb på banan, det sliter och förstör underlaget. Dock får man cykla på pumptracken med vilken cykel som helst:)

Senast ändrad:
Kul! Men man får faktiskt inte cykla med mtb på banan, det sliter och förstör underlaget. Dock får man cykla på pumptracken med vilken cykel som helst:)
Är detta verkligen korrekt? De jag har pratat med har sagt att banan är öppen för allmänheten, utan krav på att man måste använda BMX-cykel på banan. Detta står också på Älvjö BMX hemsida. Och TazD menar att de nyuppsatta reglerna endast nämner däcken, ej cykeltyp. Det vore intressant att veta vad som faktiskt gäller.

Länk till hemsidan:
1697460082547.png

Är detta verkligen korrekt? De jag har pratat med har sagt att banan är öppen för allmänheten, utan krav på att man måste använda BMX-cykel på banan. Detta står också på Älvjö BMX hemsida. Och TazD menar att de nyuppsatta reglerna endast nämner däcken, ej cykeltyp. Det vore intressant att veta vad som faktiskt gäller.

Länk till hemsidan:
Visa bilaga 660424
Är korrekt som du tolkat det, du får cykla med vilken (ej motoriserad) cykel du vill, med släta däck. Det enda motivet till ”begränsningen” är skador på banan. Vad är då släta däck?
Var och en har nog sin uppfattning, men jag personligen faller snarare tillbaka på beteende utifrån däck typ….så att det kan fortsätta vara en öppen bana (denna och den i Älvsjö är de enda öppna BMX banorna i Sverige, alla andra är ”låsta”).

Edit: vill förtydliga att jag håller med om reglerna med ”släta däck”, men då det är en öppen bana kommer olika typer av däck rulla på banan hur som helst.
Så därför tycker jag att beteende är viktigast, eftersom man kan skada rullar och kickar med våldsamma bromsningar och roost’s även med helt släta 1 1/8or också, eller att köra när banan är riktigt blöt…

Senast ändrad:
Banan verkar ha hållt bra hittills, trots att den är öppen. Jag är positivt överraskad.

Jag gillar att de förtydligar det där med däck, och även att de har med "inte smutsar ner eller förstör". Båda är viktiga. Många förstår nog inte att deras grövre däck skadar banan.

Så länge hjulen rullar är det inget större problem men många tycker att det är kul att sladda och göra bromspår vilket inte är bra men trots att jag inte är involverad i banan brukar jag säga till att man inte ska göra så, samma med de som cyklar åt fel håll vilket iofs oftast sker när det är lite folk och flödesriktningen kanske inte är självklar?,
hittills har ingen blivit sur utan mer ”tack vi visste inte”, samma sak dubbelhoppen med gräs där det är onödigt att cykla när parallellspåret nästan är likadant .

Om jag får vara en grinig gubbe säger dock reglerna som äntligen kommit upp dock att endast släta däck får användas på BMX banan.
släta däck har jag aldrig hört någon regel om, har kört ofta på den gamla banan med både bmx, dirt och fullstora mtb och aldrig fått det påvisat av varken älvsjö tränarna eller medlemmar. i min erfarenhet så är det mer hur man kör som sliter än vad, att sladda eller köra när det regnar/är blött skadar otroligt mycket mer än om man skulle ha dh däck.

är det en regel som klubben själva påvisat eller är det så du själv tycker?

Det är vad Stockholms stad bestämt och skrivit ut på skyltarna på Stockholm BMX Arena (alltså inte Älvsjö BMX bana). Såvitt jag vet är det en regel på de flesta BMX banor i Sverige (som alla är ”stängda” banor), den i Älvsjö undantaget.

Sen håller jag med dig om att hur man kör spelar stor roll (men vilka däck man använder spelar även det roll).
Avser inte att gå i debatt här om vad som sliter mest, men jag vet hur många timmar som läggs ner på att laga, padda och vattna dessa banor (oftast flera kvällar i veckan) för att de skall hålla, så jag hoppas att folk använder sunt förnuft när de använder banorna, så de kan fortsätta vara fina.

Som du ser i mina inlägg ovan så påtalar jag framförallt hur man inte bör köra (vilket inte är taget ur luften), men när någon frågar vad som det är ok att köra med, tycker jag att det är riktigt att upplysa vad som faktiskt gäller (i detta fall vilken typ av däck, och inte cykeltyp).

Edit: skulle vara svar till MTBemil

Tillbaka
Topp