Då har man testat på en klungkrasch...

Körde Roslagshösten idag och var med i kraschen efter Brottby.

Tror det var B3-Consulting-klungan som jag blev ikapp- och omkörd av strax efter depån i Brottby, inga konstigheter med det det sköttes snyggt och prydligt.

Då jag var rätt sliten passade jag såklart på att lägga mig längst bak för lite draghjälp sista 3-4 milen in i mål. Plötsligt går 2 cyklister ihop med varann 2-3 led framför mig och det fanns inte en chans till undanmanöver, bara att åka med och hoppas på det bästa!
Jag klarade mig ganska bra med lite skrubbsår, nån sträckning i ryggen och allmänt mörbultad. Efter lite små-mek lyckades jag dock ta mig i mål för egen maskin. Värre gick det med cykeln, och det är därför jag postar här för att få lite experthjälp.
Framväxeln slets av, en eker gick av och framgaffeln fick sig en rejäl kyss. Jag misstänker att det är ett rambyte som måste till..

Vad är er erfarenhet kring vad försäkringsbolagen säger när man kraschat på tävling? Har If och nån av deras lite mer omfattande försäkringar!

Avslutningsvis vill jag be resten av mina medcyklister om ursäkt för mitt rätt ovårdade språk i tumultet, det var absolut inga hard feelings mot er andra. Jag var bara rätt skärrad och förbannad över cykeln (när jag insåg att kroppen klarat sig rätt bra). Såg ut som att det gick ganska mycket sämre för nån av er andra, hoppas du fick den hjälp du behövde och att du snart är ute på vägarna igen!

IMG_31572.JPG

221400CA-95B0-47F2-B750-CDFE923AC8EB2.JPG

IMG_3156.JPG

IMG_31592.JPG

Kolla med ditt försäkring bolag, så länge du har drulle på hemförsäkring så borde det nog gå. Om det inte finns någon klausul för tävling.
Fick själv ut ett nytt bakhjul efter ett ordentligt genomslag i somras

Du lär få svårt att få ut något vettigt efter den vägsynen. IF är väl inte kända för att ha bra cykelförsäkring i sin hemförsäkring?

Sohl sa:
Kolla med ditt försäkring bolag, så länge du har drulle på hemförsäkring så borde det nog gå. Om det inte finns någon klausul för tävling.

Brukar finnas en sådan just för tävling. Finns ju ett citat som lyder typ "don't race what you can't replace".

Tur att det gick bra med dig ändå! Måste ju hagått rätt fort...

NickPick sa:
Sohl sa:

Brukar finnas en sådan just för tävling. Finns ju ett citat som lyder typ "don't race what you can't replace".

Tur att det gick bra med dig ändå! Måste ju hagått rätt fort...
Nästan OT, men tål att påpekas igen att TryggHansa inte har någon begränsning kring tävling om man inte är professionell.

Som andra varit inne på så har du inte kraschat i tävling då Roslagshösten inte är en tävling. Hanteras som vanligt på din hemförsäkring.

Krya på dig och lycka till med försäkringsbolaget!

Jag tror det där ska funka ta på försäkring om du har drulle/allrisk. Vissa undantar cykel helt o hållet där, men jag tror inte If hör till dem. Andra undantar tävling, men inte motionslopp, jag tror If hör till den kategorin. Generösast är som sagt Trygg-Hansa där du även får tävla så länge du inte gör det professionellt.

När jag pratade med If ang. detta för ett par år sedan så var det max 15.000kr för cykel i hemförsäkringen (jag fick skaffa tilläggsförsäkring för att täcka högre belopp)
Det blev en hel del mailturer fram och tillbaka om vad som gällde för tävling kontra motionslopp, men till slut så sa dom iaf att det bara var regelrätt tävling som var undantaget för ersättning.

Nämn aldrig ordet ”tävling” för ditt bolag. Det ger onödiga problem.

Senast ändrad:
Tack för svar!
Fick ut 15000 i somras för min Mtb som blev stulen, den kostade 16k ny så det gick ändå nästan plus minus noll.

Men nu såg jag att de ersätter skadad cykel för upp till 35000kr, så det bådar ju gått.. kan kanske bero på att jag fläskade på hemförsäkringen lite i och med stölden. Måste dock lämna in den nån stans för kostnadsbedömning, bör jag vända mig till Canyon (finns väl nåt showroom i Bålsta va!?) eller går jag till vilken LBS som helst?

Bra input om att det inte är en tävling!

Sist jag hade med lf att göra o skadad hoj så var frågan angående tävling, ”kan du leva på det”, svaret på den var ju rätt självklar haha fick i alla fall ut ny ram, styre o bakväxel på hemförsäkring. Men ska sägas att lf är länsbolag så kan skilja. Och detta var 6 år sen typ.

eketjall sa:
hoffmanders sa:
Men nu såg jag att de ersätter skadad cykel för upp till 35000kr,

Verkar vara en ändring generellt i hemförsäkringen hos If. Måste kolla vad som gäller för mig så jag inte står och betalar tilläggsförsäkring i onödan.

If skickade ut ett brev med just det påpekande i samband med villkorsändringen ;-)

tobbeduccen sa:
Är du med i facket finns det säkert en fritidsförsäkring som gäller,beroende på fack,skönt att det gick hyfsat bra för dig i alla fall,det finns två typer av cyklister,de som har vurpat och de som kommer att vurpa!

Du glömde den tredje sorten....

De som kommer att vurpa igen.

hoffmanders sa:
Tack för svar!
Fick ut 15000 i somras för min Mtb som blev stulen, den kostade 16k ny så det gick ändå nästan plus minus noll.

Men nu såg jag att de ersätter skadad cykel för upp till 35000kr, så det bådar ju gått.. kan kanske bero på att jag fläskade på hemförsäkringen lite i och med stölden. Måste dock lämna in den nån stans för kostnadsbedömning, bör jag vända mig till Canyon (finns väl nåt showroom i Bålsta va!?) eller går jag till vilken LBS som helst?

Bra input om att det inte är en tävling!
Vänta vilken försäkring specifikt hade där? Den vill jag också ha

Håll ordning på versaler och förkortningar när ni skriver försäkringsbolagens namn. Ser att ni skriver om olika bolag men tror att ni pratar om samma.

Det är skillnad på If och lf.

(If och Länsförsäkringar)

Det är för övrigt If som höjt till 35000.

Pfaff sa:
eketjall sa:
hoffmanders sa:

Verkar vara en ändring generellt i hemförsäkringen hos If. Måste kolla vad som gäller för mig så jag inte står och betalar tilläggsförsäkring i onödan.

If skickade ut ett brev med just det påpekande i samband med villkorsändringen ;-)
Möjligt att jag missat, men loggar jag in på "mina sidor" och läser villkoren för min hemförsäkring så står där fortfarande 15k så inte givet att mina villkor har ändrats.

eketjall sa:
Pfaff sa:
eketjall sa:
hoffmanders sa:

Möjligt att jag missat, men loggar jag in på "mina sidor" och läser villkoren för min hemförsäkring så står där fortfarande 15k så inte givet att mina villkor har ändrats.

Kontakta dem och kolla. Som jag redan skrivit är lf länsbolag. Alltså kan en sak gälla där han bor, en annan där du bor. Om ni inte bor o tillhör samma bolag.

De har höjt denna gräns till 35' från 1 sept tror jag att det var. (möjligvis gäller denna villkorsändring från datumet för förnyelse. Jag har fått ett nytt försäkringsbrev med denna ändring).

Bengt-re sa:
tobbeduccen sa:
Är du med i facket finns det säkert en fritidsförsäkring som gäller,beroende på fack,skönt att det gick hyfsat bra för dig i alla fall,det finns två typer av cyklister,de som har vurpat och de som kommer att vurpa!

Du glömde den tredje sorten....

De som kommer att vurpa igen.

Eller vi som vurpat massor av gånger...

eketjall sa:
Raggamuffin sa:
Man kan med fördel skriva if, eftersom bolaget själva använder gemener.
Nä, man kan med fördel använda svenska skrivregler. Dvs versal i början av varumärken etc. Detta oavsett hur företaget själva väljer att skriva det.
Om det skapar missförstånd (If vs lf), så kanske man skall använda något som är tydligare (if vs LF). Detta oavsett hur de svenska skrivreglerna är utformade.

Stumpy sa:
eketjall sa:
Raggamuffin sa:
Man kan med fördel skriva if, eftersom bolaget själva använder gemener.
Nä, man kan med fördel använda svenska skrivregler. Dvs versal i början av varumärken etc. Detta oavsett hur företaget själva väljer att skriva det.
Om det skapar missförstånd (If vs lf), så kanske man skall använda något som är tydligare (if vs LF). Detta oavsett hur de svenska skrivreglerna är utformade.
+1

Peter F sa:
De har höjt denna gräns till 35' från 1 sept tror jag att det var. (möjligvis gäller denna villkorsändring från datumet för förnyelse. Jag har fått ett nytt försäkringsbrev med denna ändring).
Glöm inte ringa och ta bort extraförsäkringen om cykeln är värd mindre än 35 tkr idag, annars kommer den fortsätta löpa vidare.

Jag hade inte fått något meddelande om ändringen, och av en ren slump när jag ringde och skulle ta bort försäkringen då jag sålt hojjen så sa hon "jo men du behöver ju inte den försäkringen ändå iom att cykeln är 2 år gammal och inte värd över 35 tkr, så jag tar bort den ändå"
Hade jag inte ringt hade jag fortsatt och betalat på den extraförsäkringen ändå :/

Jo, det är intressant att de inte upplyser om att man bör säga upp värdelösa extraförsäkringar. Det får man komma på själv.

Peter F sa:
Jo, det är intressant att de inte upplyser om att man bör säga upp värdelösa extraförsäkringar. Det får man komma på själv.

Du tackar inte nej till pengar utan krav på motprestation. Det gör inte försäkringsbolagen heller - de är affärsdrivande företag som uppskattar att tjäna ?

Bengt-re sa:
Peter F sa:

Du tackar inte nej till pengar utan krav på motprestation. Det gör inte försäkringsbolagen heller - de är affärsdrivande företag som uppskattar att tjäna ?
Om det vore så att man kunde få ut ersättning från båda försäkringarna så är det väl en sak, men det betvivlar jag att man hade fått i det här fallet.

Men jag får tacka TS att denna tråd dök upp så jag visste att jag borde säga upp extraförsäkringen (vilket jag gjorde idag).

Peter F sa:
Tror detta styrs av försäkringsavtalslagen. De får inte sälja försäkringar som tas ut av andra.
Tydligen får dom ha dubbla försäkringar i det egna bolaget iaf eftersom min extraförsäkring inte hade upphört automagiskt när hemförsäkringen ändrats och täckte ett högre belopp än tidigare.

Tillbaka
Topp