Då var Bettan klar då, en Merida Hybrid?? många bilder

ja som jag försökte skriva , så var det en djävulsk vind/cykeltur, det känns som man trampat 14mil pga vinden skulle jag tro.
här lite siffror

Sträcka 80.46 km
Hastighet i snitt 21.2 km/h
Hastighet max 51.8 km/h
Puls medel 138 bpm
Puls max 162 bpm
KCal 3521

nä bara smala sig och ta en annan dag när det inte blåser 5-6m/s nord-nordväst
;)

Senast redigerad av en moderator:
Jaha ja, var de klart nu då??

Känns ju lite snopet, hade ju tänkt mig en fortsättning med inställningar osv osv osv osv osv osv osv osv osv...........

Och jag som hade plockat fram ölen, chipsen och tagit ut en semestervecka.

nä det är inte över än har inhandlat Conti Moutain king vikbara till MTB´m som sak på så småningom här samt att jag har en del justeringar, på racern att görra sadel styre osv.

mera kommer imorgon ska man på´t igen ny tur nya förutsättningar bättre förhoppningsvis

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vet att du måste ta av bakhjulet för att byta
> däck va?
>
>

jag har hört nåt om det, är det farligt?

hmm varför skulle jag trolla för?
kan ju inte ens ett enda kort trick???

nä seriöst, om jag framstått som sådan vilket jag tydligen gjort har det inte vart min mening, så jag ber om ursäkt för det i så fall.

men byta däcken blir inget problem i framtiden, hoppas jag
nä nu ska jag skruva på räjsern

Bakhjul av, bakhjul på, Bakhjul av, bakhjul på osv, osv.
Så har det sett ut rätt många gånger under ett antal år.
Man tycker att man har koll på sånt så att säga.

Men så skulle jag dyka upp med mina cyklar och prylar på ett ungdomsläger för några veckor sedan.
Hade nämligen ombetts berätta och visa lite kring skötsel av cyklar på det där lägret.
Sagt och gjort. Jag babblade och förevisade om vartannat.
Bl.a. var bakhjulet på mtb'n lossplockat för putsning av kassett och liknande.

Men när jag skulle slänga hjulet tillbaka i ramen fungerade helt plötsligt ingenting. Jag trasslade med bakväxel, kedja, broms och QR något så oerhört att min cykelskötarkompetens när som helst kunde ha ifrågasatts med besked.
Fick då använda all tänkbar pedagogisk förmåga och svänga problematiken till en lärdom för de inblandade kursdeltagarna. Typ "kolla nu noga vad man bör tänka på när bakhjulet ska tillbaks i ramen"

Sorry. Viss trådkapning och en viss tanke på en annan happytråd.
Något vill jag väl ha sagt med detta men exakt vad är jag inte helt på det klara med - annat än att det nog kan strula trots att man har helkoll på sina grejer också.

Edit: Helkoll och helkoll. Tja. Det är väl en definitionsfråga. Jag tror jag kan meka i alla fall. I praktiken sköter jag inte mina cyklar riktigt så bra som man borde. Tvättar och putsar alldeles för sällan.

ni som vet lite mer om däck än jag
är Mountain king bra däck?
vill ha lite mer fäste än race king erbjuder
ja ja imorgon ska jag förhoppningsvis komma iväg en tur runt vägarna här uppe/nere

jepp jag vet att det är sent påtänkt men ice mindre för det , undrar jag om det är ett bra däck?

Jag har inte testat MK men jag är ganska övertygad om att det har det samlade happykollektivets seal of approval. Särskilt om det den greppiga gummiblandningen "Black Chili".

Kul med hojen annars. Hoppas du får många roliga mil på den.

/Johan

Andra däck som har bra grepp som jag har erfarenhet av är Kenda Nevegal DTC. Maxxis Ardent och Advantage.

ja fy fasen då var dagens/kvällens tur avklarad 74,54km 3h:19min
fy fasen vilken motvind jag hade stundtals men sedan vart det bättre vilket också gjorde att jag kunde öka takten, allt som allt är jag ganska nöjd ändå

funderar på att slänga på mina COnti Mountain King imorgon på MTB´n spännande rond 67 man mot hjul

man 0 hjul 66 ;)

s skrev:
> ?

aahh du förstod inte.
Jo jag hade ju sånna problems sist jag skulle på med bakhjulet så nu är det ron 67 eller så ;)
ska slänga på nya Mountain king däck på MTB´n imorrn

ska tänka på det
men denna dära rotations pilen det är väl den man går efter?
dvs så inte däcken roterar fel när man är och trampar?

Ja,om det finns "pilar" på däcken.
Försök att inte stressa, ta det lugnt och metodiskt så ska det gå bra. :)

1817 skrev:
> Chips fram. =)

ja ingen dum ide´ska ut o lattja lite med bettan sedan kanske Mountain king däcke åker på.

Hej från en sak till en annan köpte nyss en ny flaskhållare till MTB´n, lite lättare än de där aluminiumhållarna.
Har ju sedan tidigare likadana fast svarta på Racern men nu är frågan, vad är finare på Racern:
vita eller de svarta,här kommer en bild på racern så det är lättare att avgöra, vilken färg det ska va det är mycket vitt och blått på ramen, sedan en till fråga är det "tillåtet" att ha vit styrlinda och svart sadel eller måste jag köpa ny styrlinda igen?

mvh
trött cyklist (74,9) i kraftig vind tär nog på en o annan

Bilagor

• scottcompnylon.jpg
    scottcompnylon.jpg
    18.9 KB · Besök: 21
  • DSCF3999.jpg
    DSCF3999.jpg
    120 KB · Besök: 16
Ett vitt fram och ett svart bak kanske?

Och du har för långa vajerhöljen (växel) på den där cykeln också.. ;)

jaha ja då var årets fösrta ocj kanske enda nånsin på en LVG hoj vurpa.
Skulle stanna svänger in på en liten grus-avtfart efter vägen, så vips ligger jag i diket och undrar vad fan hände, ena flaskhållaren gick sönder ena handtaget det högra böjdes inåt, men annars så är allt prima så när på ett ömmande höger knä :
typiskt men som tur var så var underlaget mjukt kunde vart en nerförsbacke i 45km/h då hade mn nog mått bra mycke sämre

FÅr jag fråga en sak?
jag frågar iaf.
har ju en Shimano XT bakväxel som satt på hojen när jag köpte den, så frågan är vad skiljer den från en Shadow variant och fördelar mot nackdelar, med den ajg har samt, för/nackdelar med shadow.
samt förutom att min bakväxel har 3 år på nacken inga skavanker vad jag vet, så har den kokats för att lösa upp "Knäck" liknande konsistens på 2 oljor Wet/DryLube det var ingen hit med andra ord.
växeln fungerar klockrent men med alla andra nya prylar på merran.
Känns det förutom en ny framväxel pedaler, även en shadow växel då är det ju bara ramen, sadelstolpen,sadeln som är från 07 på hojen :)

om ni inte förstår sammanhaget så en kortare verison

bör jag byta ut en 3 år gammal växel mot en ny shadow variant.
för/nackdelar på dessa 2 växlar.
mvh

Petri skrev:
> bör jag byta ut en 3 år gammal växel mot en ny
> shadow variant.
> för/nackdelar på dessa 2 växlar.
> mvh

Fördel med Shadow är att den sticker ut mindre från ramen så svårare slår i stenar och stubbar och sånt när du cyklar tekniskt i skogen. Finns ingen annan fördel, så kör du din nuvarande tills den går sönder och byt sen till en Shadow när det är dags.

Spara pengarna på hög så länge, kan va gött med en cykelresa eller nåt annat. =)

jag har en fråga om Northvawe skor hur är storlekarna är de små i storlek eller som de man har annras?
funderar på deras rebel i 44-46 beroende på hur storlekarna är

Westman skrev:
> Finns ingen annan fördel

Jora det finns det allt, en shadowväxel slamrar inte emot kedjestaget heller då den inte är ledad åt det hållet :)

fan vad fin racern vart med vit styrlinda vit flaskhållare mot det mörka och svart mo det ljusa skitsnygg.
Eller vad tycker ni?

sedan undrar jag över pedaler är ju kåt på XT pedaler men farsans gamla M515 eller ska jag gå på 520/540 pedalerna de är ju billigare än XT varianten, och enligt många mycket bättre, för då kanske ajg äntligen kan få hjälmen jag velat ha Giro Monza har en svart trek hjälm, men de är ju inte godkänd för skogskörning kanske inte monzan heller är?

Bilagor

• DSCF5156.jpg
    DSCF5156.jpg
    94 KB · Besök: 19
hej grabbar jag har ju en Hjälm fråga, Giro MOnza eller inte GIro Athlon eller inte?
MOnza läpar sig väl inte för MTB körning?
Lika mycket som Athlonen gör?

snyggt jobbat .. men du måste ställa vevarmen i vågrätt läge framåt då du fotograferar .. viktigt för helhetsintrycket .. :-)

tusan också ja men det kommer mer, funderar på XT peddisatr till Merran 500 och ultegra till en tiagra utrustad Merra 903, för mud gurads är väl ej okej på en MTB?
tycker ni det är ett onödigt köp garmins kadens grej till min GF 305?

använde tom ett litet vattenpass för att få sadeln alldeles rak ;) lol
men visst fanken gjorde det mycket för hojen att byta styrlinda och en annan färgad flaskis

här ser ni mud guardsen jag funderat på, de gamla jag hade har gjort sitt

Bilagor

• 46315.jpg
    46315.jpg
    22.7 KB · Besök: 17
  • 46314.jpg
    46314.jpg
    16.9 KB · Besök: 18
Tillbaka
Topp