Däck Continental Race King Racesport

Jannevega

Ny medlem
Hej. Har precis köpt 2 nya däck, Continental Race King Racesport 2.2 med"Black Chili" i gummiblandningen som ska ge ett bättre fäste. Jag undrar bara om jag verkligen har fått rätt däck. På lådan dom kommer i står det både Racesport och Black Chili-Compounded. På själva däcken står det inte en bokstav som avslöjar att det är sådana däck. De ser ut som vanliga Race King som är mycket billigare. Märkligt att det inte finns nån stämpel eller nåt. Någon som har däck med black Chili som kan säga om det ska stå något på själva däcket?

Janne

Nämnas ska att det är ett paket med 2 däck o 2 innerslangar, ett s.k. CykelVasan-paket. Det står också CykelVasan på däcken. Det kanske är nån specialgrej, därför står det kanske inget om Racesport?

Janne

Står inte Race Sport på mina heller. Men dom vanliga (billiga) är dom vikbara? Håller med om att det är lite konstigt att det inte står något på dem. Sköna däck dock! Riktigt sköna!

/G

På mina står det continental på ena sidan å race sport på andra. Sen skiljer däck sidorna sig en en del mot race king.

Vasaloppspaketet av senaste utgåvan innehåll inga däck med black chili. Utgåvan innan gjorde det. Står det Black Chili på kartongen så är det black chili-blandning i dom

Det är som du säger Akoa. Har fått bekräftat att det verlkligen är Black Chili i däcken. Det luktar visst väldigt annorlunda mot vanligt gummi. Lukta så känner ni:-) För övrig är det grymt sköna däck som rullar bra på alla underlag, och ganska bra fäste i blöt terräng också. Tack för alla svar.

Det skall stå race sport stort på ena sidan, annars är det inte black chili.
På mitt vasapaket så står det racesport på däcken.
du har blivit luuuuurad.

Den största fördelen med dessa däck (Supersonic/race sport) är väl att de rullar så fantastiskt bra även med lågt tryck. Dessa egenskaper har jag inte märkt på några andra däck.

Det finns flera varianter av Race Sport. Vikbara, icke vilbara, black chili m.fl. Det fanns fler Vasaloppspaket från Continental. Ett med dom billigare däcken. Det som skiljer däcken mellan är bland annat gummiblandningen, om dom är vikbara samt TPI.

/G

Brukar det inte stå "hand made in germany" på Contidäck med dyrt gummi dvs BC. Det gör det i alla fall på Rubber Queen.

Det verkar råda rätt duktig begreppsförvirring i tråden. Särskilt mellan Race King - RaceSport mfl.

Race King är modellen på däcket, dvs i princip mönstret.

Race King finns i följande varianter:
•Race King Supersonic.: 3 plies / total 180tpi / Black Chili Compound
•Race King Racesport: 3 plies / total 180 tpi / Black Chili Compund
•Race King ProTection: 4 plies/ total 240tpi / Black Chili Compound
•Race King UST-Tubeless: 3 plies / total 330tpi
•Race King 29inch: 3 plies / total 84 tpi / foldable
•Race King: 3 plies / total 84 tpi

Alla varianterna finns i två olika dimensioner: 2.0 och 2.2.

That's it.

Det är mkt snack om gummiblandningar. De billigare Race king, dvs de som inte är supersonic eller race sport är väl dessutom mindre i storlek. Även fast de är märka lika dant. Jag jämförde mina supersonic med den billigaste vikbara varianten. Bägge var märkta 2.2". Men supersonic var ju avsevärt större.

Kör med cv-paketet utreat för 499:- . Står RaceSport på ena sidan och de rullar grymt bra. Har för mig att det stod black chilli på lådan också.

Har vägt däcken nu. 460 gram, precis som det står på lådan! Det avgör saken - Black Chili. Vanliga Race Kings väger 570 g enligt Continentals hemsida.

460g är väl bara i Continentals egna listor. Dom brukar avvika ganska mycket från det angivna om man väger dom själv, 35 g upp är inget ovanligt.

Fast senast jag köpte contidäck (RK Rs 2.2 26) vägde 3 av 4 mindre än angivet. Som mest -40g. Och det var inga +40g på det sista.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp