däck eller hjulstorlek?

tailwind

Medlem
däck eller hjulstorlek?
Ok så här är det: Har en ram som är till för 26/2.10 det står att 2.10 är max. Är det då själva fälgen som inte får vara större än 2.10 för att passa ramen eller är det däcket som inte får vara större för att passa fälgen som då inte får vara större än 2.10?? Alltså: Passar ett Schwalbe Marathon XR 26/2.25 däck när det står att ramen tar max 26/2.10?

ramen är f ö en "Long haul Trucker" i storlek 54" ( www.surlybikes.com )

däck eller hjulstorlek?
Då måste jag alltså köra på 2.00 fälgar om jag vill köra med Marathon xr däck, eftersom inte schwalbe tillverkar dem i 2.10? attans! 2.00-för smalt för dåliga Afrikanska vägar med massor av packning?

däck eller hjulstorlek?
Alla däck är bredare än fäljen.
2.1" på däcken är ju tum 1tum(")=2,54cm
Fäljen mäts i cm eller mm tex 2.1cm.

Ser du skillnaden.
Om du har en fälj med bredden 1.9cm så kan du lätt köra med däck upp till 2.5tum(").

Om ramen är anpassad för däck upp till 2.1" bredd så ska man nog inte skaffa ett däck på över 2.1" bredd.

/ADam

däck eller hjulstorlek?
ok..då får jag väl köra med en däckstorlek mindre ( 2.0" ), bara för att Schwalbe är så lata att de inte orka tillverka några Marhthons XR i 2.1"

däck eller hjulstorlek?
vänta nu! en fråga till: kan jag alltså köra med både 2.00" och 2.10" däck på samma fälg? eller tar en fälgstorlek bara en däckstorlek?

däck eller hjulstorlek?
tailwind: ja det kan du, fälgens bredd spelar inte så stor roll i de dimensionerna. mer när du börjar komma upp åt 3" breda däck som fälgen börjar spela roll.

däck eller hjulstorlek?
tailwind skrev:
-------------------------------------------------------
> ok..då får jag väl köra med en däckstorlek mindre
> ( 2.0" ), bara för att Schwalbe är så lata att de
> inte orka tillverka några Marhthons XR i 2.1"

Ja det har garanterat bara med lathet att göra, troligen bara för att jävlas med dig dessutom.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp