däck, grepp, tubeless!

davlov

Aktiv medlem
däck, grepp, tubeless!
Jag har under ca ett halvårs tid letat däck som passar mig och min åkning. Kört på Conti, Schwalbe och Bontrager. Inte tyckt att jag fått till det där goa greppet innan. Men så fick jag för mig att tubeless, det är min grej! Köpte prylarna och monterade. Kollade mina däck i förrådet och konstaterade att Bontrager x3 fram och x1 bak var den kombon som var i bäst skick och dessutom gillade jag de däcken, båda i team issue. Fick ihop allt på första försöket, grymt! Men det var inte det bästa. Efter mycket läsning här så vågade jag köra på lågt tryck, 1,9 fram och 1,7 bak. Jävlar vilket grepp!!! Håller ni på och nojjar men däck och kör med slangar? Konvertera till slanglöst först, lite meck, lite kladdigt men jäklar var det är värt det! Går du i tankar att konvertera, gör det med en gång, ut och handla prylarna nu och sätt igång!

Har du bontrager fälgar så köp bontrager rim strips och orginalventilerna. Lite dyrare men vansinnigt mycket enklare!

däck, grepp, tubeless!
Kul att du blev nöjd. Jag körde slanglöst första gången 2003. Nu ska jag gå och plocka ur slangen från bakhjulet på min fatbike.

Idag sitter väl slangarna där bara för att det ska vara enkelt att pumpa däcken i fabriken.

däck, grepp, tubeless!
Jag skulle rekomenera att sänka trycket ytterligare. Och varför har du högre tryck i framdäcket? Jag skulle köra ~20% lägre tryck där.

däck, grepp, tubeless!
Ja, kör slang, jag punkar sällan sällan. På grund av burp risk, så kör kompisar med högre tryck än jag gör med slang.
Poängen är då noll liksom. Jag kan köra så lågt tryck jag vill, med slang. Jag kör runt 1.5 fram, 1.8 bak, då är det däck som väger runt 800-1000 gram, för 26 tum. Det är cykling i hellas. För utförshojjande får jag lägga på kanske 0,2-0,3 bar fram och bak för att det inte ska dega för mycket.

däck, grepp, tubeless!
Det beror väl mer på ens åkstil och terräng om det håller med slang eller ej när man går ner i tryck. Jag punkar direkt med slang om jag går ner mot 2 bar.

Bak tycker jag inte om känslan när man närmar sig 1.5 bar, när däcket viker sig in under fälgen. Det ger mer fäste men resultatet blir att jag kör långsammare då jag blir osäker. Kan klart hänga ihop med att jag oftast åker rätt smala bakdäck. Har man stor volym känns det nog inte likadant.

däck, grepp, tubeless!
Lägre tryck ger mer fäste - om vi håller oss inom det normala.

Når du punkten för där fästet sviker och du tappar greppet så vill du tappa greppet bak före du tappar det där fram.

däck, grepp, tubeless!
larsaw sa:
Crossmax sa:
Jag måste göra ngt fel som kör med slang, lågt tryck och punkar rätt så sällan.

Som sagts tidigare, beror på hur:
1: Spårval o hur smutt hen är på cykeln
2: Hastighet i skogen
3: Vikt

För att inte tala om fälgbredd och styvhet på däckens sidoväggar.
Därtill är det inte nödvändigtvis mer punkasäkert att köra slanglöst om man får genomslag. Slangen skyddar i viss mån däcket och det är rätt mycket jobbigare att slå hål på däckssidan än att slå hål på slangen.

Med styva och biffiga däck (DHF 2,5) och breda fälgar (30-35 mm id) brukar jag ligga runt 0,8 bar fram och 1,1 bar bak. Med sladdrigare däck och smalare fälgar blir det snarast 1,2 fram och 1,4 bak. Väger 80 kilo i strumplästen.

Tillbaka
Topp