Däck läcker som ett såll

Däck läcker som ett såll
25mm , smalt🤪,jag hade Mavic 717 och 2.4 däck och efter det skaffade man ”breda” 819 men eftersom mavic hade sitt eget USTsystem så satt däcken iallafall kvar trots lite lägre tryck typ 2kg men det var lågt på den tiden , ingen riktig punkavätska fanns det heller.
Det fanns nåt som hette slime (nån grön sörja med gummipartiklar i) .
Så njut nu av moderna tiders tubeless😜
De sitter fast men viker sig på annat sätt än jag är van vid. Kanske inte bara bredden, de är papperstunna. Men täta

Moderna fälgar från 26'' barncykel som jag testade på min cyclepro. Innan barnen blev för stora så jag behöver bättre grejor för att hänga med.

Däck läcker som ett såll
Slanglöst är uppenbarligen felfritt. Det är därför det inte finns några trådar på Happy om att det är svårt att poppa. Man behöver aldrig någon kompressor eller annan lösning för snabbt luftflöde. Inga extra tillsatser som är förbrukningsvaror heller. Varje TL däck fungerar felfritt på varje TL fälg också vilket är bra.

Jag skojar, slanglöst är ju bra. Tycker dock att man ska ha en mer balanserad bild av för- och nackdelar med båda alternativen. En slang krånglar mindre helt enkelt men punkar den så krävs alltid handpåläggning som tar lite tid, vare sig det är slangbyte, laglapp eller Selma.

Håller helt med om att det finns för och nackdelar med bägge systemen - men med tubeless har jag fler alternativ från start. Det finns liksom ett antal möjliga lösningar redan innan man kommer till "sista utvägen" att stoppa i slang.

Med slang har man bara slangalternativet och redundansen där är "ta med fler slangar".

Men man behöver vara villig att lära sig några knep längs vägen för en smidig tubelessupplevelse.

Däck läcker som ett såll
Jag har inte fått en enda punka sedan jag gick över till tubeless för ca 5 år sedan, innan dess gick det åt väldigt många slangar varje år..
Provat Vittoria, Orange Endurance och Orange Sub Zero gucka i Schwalbe, Maxxis och Continental däck och det har funkat finfint!
Tycker möjligheten att köra med lägre tryck och cushions är värt den extra tiden monteringen tar med att tejpa fälg, fylla på med gucka m.m., och har man gjort det några gånger och är generös med såpvatten vid montering så går det väldigt smidigt.
Har med mig salamis och vid längre turer även en slang men har inte behövt använda något av det.

Aldrig haft TS problem med gucka som läcker ut däcksidorna, men däremot så brukar det ta ett par turer innan däcken håller helt tätt, men det är bara att pumpa däcken innan man ska ut.

Däck läcker som ett såll
Om man lider av många punkteringar så kan jag förstå varför slanglöst är ett bättre alternativ. Jag kan dock bara minnas två punkteringar sedan jag återupptog cyklandet ca 2019. Båda hade kunnat undvikas. Nu pumpar jag däcken 1-2 gånger per säsong och sedan bara fungerar allt utan någon åtgärd. På båda cyklarna.

Däck läcker som ett såll
Jag älskar starka förstainlägg

Mata inte trollen nu

Fast, det där var ju som en gammal hederlig trollning när det fortfarande gick ut på att ha roligt, luras lite. Inte som idag när "trollning" används för att beskriva "personangrepp" och hat, och den gamla trollningen är sällsynt. Läste faktiskt någon krönika om det för något år sedan i någon tidning, krönikören saknade den gamla typen av trollning.

Däck läcker som ett såll
Att det ser ut som på ts bild är supervanligt om man såpar in sidorna, speciellt på graveldäck som man ändå försöker hålla nere vikten på. Tunnare sidor = mer mikroläckage som i regel tätas av guckan inom kort.
Den typen av "svettningar" brukar mer vara av sorten att trycket över tid sjunker, medan läckage från tejp / ventil / buckliga fälgkanter snarare innebär ett större läckage som kan göra det svårt att få det hela tätt alls.

Däck läcker som ett såll
Vid närmare eftertanke; den enda egentliga nackdelen med slanglöst är att man inte får en massa gamla slangar över att använda som kedjestagsskydd, klä diverse krokar med, att de laglappar man har haft liggande torkar in samt bristen på slangbellsmatrial.

Det är precis tvärtom! (Eller så har kanske familjen köpt för många cyklar på sistone)

Däck läcker som ett såll
Slang som man preventivt sprutar lite punkaspray i. Reducerar risk för smygande läckage och punktering till snudd på noll ...

Så man får nöjet att rulla runt på icke tubelessdäck där tillverkarna lägger som minst utveckling, i kombination med tunga butylslangar som man sen dessutom fyller med kladd?

Verkar verkligen bättre än en modern tubeless set-up.:)

Har man en cykel som inte är tubeless ready sen innan har jag all förståelse i världen för att man kör vidare med slang, men står man i begrepp att köpa nytt / har en aktuell set-up så bör man åtminstone testa >28mm däck och tubeless (landsväg nu, att man redan kör tubeless på allt annat är underförstått🤣)

Däck läcker som ett såll
Att det ser ut som på ts bild är supervanligt om man såpar in sidorna, speciellt på graveldäck som man ändå försöker hålla nere vikten på. Tunnare sidor = mer mikroläckage som i regel tätas av guckan inom kort.
Den typen av "svettningar" brukar mer vara av sorten att trycket över tid sjunker, medan läckage från tejp / ventil / buckliga fälgkanter snarare innebär ett större läckage som kan göra det svårt att få det hela tätt alls.
Kan även bli så på mtbdäck, särskilt tunna varianterna :) Man får cykla med grejerna, ha tillräckligt med gucka samt hålla i hjulet och skaka det vertikalt, snurra 5 grader och repetera. Då täpps många porer igen, enligt mig.

Däck läcker som ett såll
Kan även bli så på mtbdäck, särskilt tunna varianterna :) Man får cykla med grejerna, ha tillräckligt med gucka samt hålla i hjulet och skaka det vertikalt, snurra 5 grader och repetera. Då täpps många porer igen, enligt mig.

Min standardrutin vid montering av nya däck är först ett varv runt med svamp och diskmedel
- skaka runt guckan specifikt till eventuella punkter där det bubblar
- sen läggs hjulet helt horisontellt så guckan kan rinna ner längs däcksidan. Här är t.ex. frugans blomkrukor kalas för att få hjulet helt horisontellt, man lägger navet i mitten så vilar hjulet sen på ekrarna.
- Låt det ligga så en kvart, vänd hjulet så andra sidan ligger nedåt.
- Låt det ligga en stund till.

Pumpa upp igen och dra ett varv med svamp och diskmedel.
Väldigt sällan det fortsätter bubbla då.

Ut och åk!

Däck läcker som ett såll
Slang som man preventivt sprutar lite punkaspray i. Reducerar risk för smygande läckage och punktering till snudd på noll ...
Du kan även köra med den här kombon

Det blir lätt och snabbrullande.

Däck läcker som ett såll
Du kan även köra med den här kombon

Det blir lätt och snabbrullande.
Det där ska du inte lita på. Jag kör

Däck läcker som ett såll
Jag hänger inte med här. Familjen har köpt för många cyklar med slanglöst så därför har ni för många punkade slangar hängande?🤔

Nja, cykelrummet ligger fullt med opunkade slangen pga tubelesskonvertering. Men vi har ingen nytta av opunkade slangen till hjulen. Punkor tätar ju inom några sekunder med tubeless.

Däck läcker som ett såll
Och det gör inte tubeless? Skillnaden är att det tar 1 min att byta slang, men när tubeless punkterar kan du inte göra ett skit.
man får i princip aldrig inte punka med korrekt påfyllt slanglöst. det är liksom det som är grejen😵‍💫

har man slarvat med att fylla på sin gucka så det blir torrt så att guckan inte tätar har man alltid samma antikverade alternativ som med slang; dit med en tät slang.

plus det intelligentare alternativet att fyllla på mer gucka, gärna där och då. det kan t ex ske med en injektionsspruta och rosa nål. spruta in det genom däcket bara. tycker du det känns nervöst, gör dig besväret att skruva ur ventilkäglan och ta det den vägen.

argument mot slanglöst tycker jag egentligen bara är att man bör återkommande se till att det finns flytande gucka där inne. faktiskt är det visst besvär med detta.

jag undviker därför konceptet på cyklar som används sällan.

Däck läcker som ett såll
Min standardrutin vid montering av nya däck är först ett varv runt med svamp och diskmedel
- skaka runt guckan specifikt till eventuella punkter där det bubblar
- sen läggs hjulet helt horisontellt så guckan kan rinna ner längs däcksidan. Här är t.ex. frugans blomkrukor kalas för att få hjulet helt horisontellt, man lägger navet i mitten så vilar hjulet sen på ekrarna.
- Låt det ligga så en kvart, vänd hjulet så andra sidan ligger nedåt.
- Låt det ligga en stund till.

Pumpa upp igen och dra ett varv med svamp och diskmedel.
Väldigt sällan det fortsätter bubbla då.

Ut och åk
Fantastisk nybörjarguide! Tydlig, enkel och pedagogisk!

Jo, om man låter det stå med guckan i botten lär det inte täta. Står på flaskan hur man gör.
Njaa, inte lika detaljrikt som svaret ovanför. Tack gode gud för det här forumet för en amatör som mig...
Flaskan:

PXL_20250524_091046794.webp

Däck läcker som ett såll
Det allra enklaste är ju att ta en sväng på cykeln direkt efter påfyllningen. Hjulet ska ju på ändå.

Köp en injektor för ändamålet. Då eär det även enkelt att kolla att det finns vätska i däcket. Kom dock ihåg att skölja ur injektorn efter användning.
Typ
Kostar en hundring.
Nja, cykelrummet ligger fullt med opunkade slangen pga tubelesskonvertering. Men vi har ingen nytta av opunkade slangen till hjulen. Punkor tätar ju inom några sekunder med tubeless.
Efter att ha sett ljuset var jag i samma situation. Gav då bort en herrans massa slangar till nån stackare som kom att hämta ett K&S- köp. Då var jag av med öveflödet.

Däck läcker som ett såll
argument mot slanglöst tycker jag egentligen bara är att man bör återkommande se till att det finns flytande gucka där inne. faktiskt är det visst besvär med detta.
Genuin fråga, är det verkligen det enda? Jag har skaffat TL hjul men avhållit mig från att prova TL p.g.a. de olika möjliga problem jag läst om.
Håller de luften lika bra som en butylslang?
Klarar du att sätta på ett nytt däck och pumpa upp det med en vanlig fotpump utan andra hjälpmedel?
Är det lätt att ta av däcket när du vill byta?
Och, om du inte vill byta däck, kan du låta däcken sitta på från att du köpte dem tills de är slut utan andra åtgärder än att pumpa (och fylla på smet)?

Däck läcker som ett såll
Genuin fråga, är det verkligen det enda? Jag har skaffat TL hjul men avhållit mig från att prova TL p.g.a. de olika möjliga problem jag läst om.
Klarar du att sätta på ett nytt däck och pumpa upp det med en vanlig fotpump utan andra hjälpmedel?
Och, om du inte vill byta däck, kan du låta däcken sitta på från att du köpte dem tills de är slut utan andra åtgärder än att pumpa (och fylla på smet)?
- nej mer som en latexslang
-ibland beroende på kombination
-ja
-ja

Däck läcker som ett såll

Jag tycker att det enda jobbiga är att man kan behöva en booster för att får däcken att sitta: hälften av gånger på gruscyklar, nästan aldrig men då och då på MTB. Däck kan sitta kvar till de är slut och alla kombinationer av fälg och däck jag har provat på MTB och gruscykel har inte vara svårare att tar av än icke-tubeless däck.

Enda andra problem jag har haft är att hjulen på fruns gruscykel var dalig tejpad och tappade trycket inom en dag.

Sen går allt enklare med lite erfarenhet. Jag häller vätskan i däcket innan jag trycker sista biten över fälgen, då går det snabbare att sätta på ett tubeless däck än ett däck plus slang.

Däck läcker som ett såll
Tack för svaren. Den första punkten tror jag skulle irritera mig lite.

Det hade irriterat mig också - jag har vid flera tillfällen genom åren kört latexslang och vid varje tillfälle har jag irriterat mig som sjutton över att man var tvungen att pumpa däcket inför varenda tur, även om den skedde dagen efter.

Så är det absolut inte med tubeless. Snarare om cykeln står i en månad orörd kan du behöva toppa lite luft men inte värre än så.

Och som någon skrev tidigare, på cyklar som används väldigt sällan, säg nån gång i kvartalet eller kanske inte tubeless är det mest praktiska men då är i regel inte heller cykelupplevelsen så central heller.

Så klart finns det undantag, har två cyklar som används extremt sporadiskt, och inte alls vintertid. Där räknar jag med att framåt sommaren helt enkelt få fylla på med lite ny gucka. Sen brukar det räcka med att bara pumpa upp när det ska cyklas även om de står i flera veckor. Inte superjobbigt att fylla en gång per säsong.

Men t.ex. frugans damtralla skulle jag aldrig tubelesskonvertera. :)

Däck läcker som ett såll
Vid närmare eftertanke; den enda egentliga nackdelen med slanglöst är att man inte får en massa gamla slangar över att använda som kedjestagsskydd, klä diverse krokar med, att de laglappar man har haft liggande torkar in samt bristen på slangbellsmatrial.
Jag var idag år gammal när jag körde mig var namnet slangbella kommer ifrån (:

Däck läcker som ett såll
Strunta i det, är man i grunden negativ så funkar det aldrig....

Däck läcker som ett såll
Varför tvättar ni däcken? Jag brukar kränga på dom, poppa med kompressor, i med kletet via ventilen och pumpa. Skaka runt lite och sen cykla. Vid behov fylla på mer klet.
Och varför äger man inte en liten kompressor? Det är mycket praktiskt.

Däck läcker som ett såll
Varför tvättar ni däcken?
Ingen aning; jag brukar tvätta smutsiga saker. På däckens kanter smetar jag ibland flytande tvål för att underlätta monteringsprocess (vet inte om detta verkligen hjälper, men jag inbillar mig att det gör det).

Och varför äger man inte en liten kompressor? Det är mycket praktiskt.
Av samma anledning varför man inte äger en 3D-skrivare, en svarv, en svets, fler cyklar och en båt. Grejer kostar pengar, tar plats och kräver tid,

Däck läcker som ett såll
Jag upplever att däcket tätar bättre ifall jag rengör insidan med grön svamp+yes innan montering.

Tar väl kanske en minut per däck. Tycker inte det är så jobbigt. Kanske blir fem minuter per år sammanlagt för min del?

Däck läcker som ett såll
Ingen aning; jag brukar tvätta smutsiga saker. På däckens kanter smetar jag ibland flytande tvål för att underlätta monteringsprocess (vet inte om detta verkligen hjälper, men jag inbillar mig att det gör det).

Av samma anledning varför man inte äger en 3D-skrivare, en svarv, en svets, fler cyklar och en båt. Grejer kostar pengar, tar plats och kräver tid,
Hm. Jag har bla allt det där, om kanot räknas som båt. En liten kompressor är inte stor eller speciellt dyr. Och de flesta saker kräver bara tid när dom används.
Men man kan ta med sig sitt hjul till en mack eller nåt annat ställe där det erbjuds gratis däckpumpning.

Däck läcker som ett såll
-kraftigare däck gör det, vissa andra inte. just på mtb, där vinsten med slanglöst är störst tillkommer efterhand skavda däcksidor, och efter säg tre-fyra säsonger börja kräva efterfyllning av luft då och då. det blir ochså tätare mellan att man måste fylla på mer gucka, då porerna som uppstår medför att den sas konsumeras.

-ja, även handpump räcker det med. finns filmer på yt som visar hur man gör. använder dock nästan alltid elektrisk pump. den har fördelen att kunna gå kontiuerligt medan man med två lediga händer justerar ut inre däck-kanten så att pumpen 'tar'. kompressor är för mig ett rent undantag.

-ingen skillnad skulle jag säga. och om det är lätt eller inte beror snarare på fälgen

-föredrar att kränga av en bit av däcket för att fylla på gucka framför att fylla på genom urskruvad ventil, så ett nja på den.

man skall ha klart för sig att slanglöst innebär en del underhållsarbete.....

Däck läcker som ett såll
Ok, mycket info och erfarenheter om tryckförlust, tvätta eller ej, av och på med däck osv osv.
Men vad är fördelarna med slanglöst vid själva cyklandet? Går det snabbare? Är det bättre feeling?
Jag är stenålders, kör med slang i MTB-hjulen och har aldrig fått punka i skogen. Även slang i pendlarhjulen, lika många punkor som i skogen. Vad har jag gjort för fel😀?
Svidar om mellan sommar- och vinterdäck på båda bajkarna ett par gånger per år. Kanske därför man inte har idas börja med TL…med guck i hjul🤷‍♂️

Däck läcker som ett såll
Ok, mycket info och erfarenheter om tryckförlust, tvätta eller ej, av och på med däck osv osv.
Men vad är fördelarna med slanglöst vid själva cyklandet? Går det snabbare? Är det bättre feeling?
Jag är stenålders, kör med slang i MTB-hjulen och har aldrig fått punka i skogen. Även slang i pendlarhjulen, lika många punkor som i skogen. Vad har jag gjort för fel😀?
Svidar om mellan sommar- och vinterdäck på båda bajkarna ett par gånger per år. Kanske därför man inte har idas börja med TL…med guck i hjul🤷‍♂️
Du kör med för högt tryck, fördelen med TL är att du kan gå ner i tryck och få bättre rull och grepp.

Däck läcker som ett såll
13cec47ba24ab6588ea9f2665ac619f6.webp

Nä, inga punkor här.

Däck läcker som ett såll
Nu när detta urartat till ännu en "tubeless eller icke"-tråd, undrsr jag hur det har gått för @Kurre_75 som ju när tråden startades redan hade klarat "allt det jobbiga" med tubeless.

Finns du med oss? Håller det tätt?:)
Haha, ja, det här med tubeless var tydligen en riktig vattendelare.
Och min motivering till att testa? Jag får sällan punktering på min pendlare (tror att sopsaltning är en del av svaret, det är sällan vassa föremål på cykelvägen). De gånger jag fått punktering har det varit liiiiitet litet hål. Det är tomt i däcket på jobbet men kan pumpa upp däcket, cykla hem 30 minuter och byta slang när jag kommer hem. Jag tänker att just denna situationen hade tubeless hanterat.

Och.
Angående min tätning?
Jag har varit ledig och upptagen så imorgon återkommer jag med svaret. Jag ska cykla 30 minuter i eftermiddag följt av en arbetsdag och sedan 30 minuter hem. Räcker det för en tätning? Svaret kommer imorgon.

Däck läcker som ett såll
vid grövre underlag och följsamma läs lättrullande läs punkteringsbenägna däck ger det som izar nämnde möjlighet att köra med lägre tryck därmed bättre rull och grepp.

har man smala fälgar och därför oavsett behöver ett otidsenligt högt däcktryck är fördelarna mindre.

i känsla och rullmotstånd liknar det mycket att köra med latexslang.

mycket likt.

Tillbaka
Topp