Däck MTB

JensB

Ny medlem
Däck MTB
Hejsan,
Jag cyklar mycket asfalt, till och från jobbet.
På helgerna blir det oftast grus, och ibland lite stigar i Hellas/Nacka trakterna.
Dvs de flesta mil är på asfalt och grus.

På min cykel sitter originaldäcken kvar, ett par Merida RACE 27 2.1
Jag har försökt googla fram vikten, utan resultat.
Jag funderar på att byta, kanske mest för skoj skull, man skall inte underskatta placebo heller.

Funderar på dessa, skulle de passa in i min vardag?

https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cykelvasan-dackpaket-rs-275/

Kan väldigt lite om däck, om MTB generellt skulle jag säga eftersom det är ett nyupptäckt intresse.

Däck MTB
Körde sådana på cykelvasan, då var de kanon. Rullar lätt, hyffsat grepp på torra stigar.

Efteråt däremot var jag snabb att plocka bort dem. I skogen tycker jag de var usla, framför allt om det är lite fuktigt. Gick inte alls lita på cykeln.

Däck MTB
Har själv köpt dem däcken för en vecka sedan men väntar med att sätta på dem till våren när det blir mer asfalt/grus. Har läst att dem är väldigt bra så slog till.

Däck MTB
Tack för all input, gissar att det är svårt att hitta däck som passar alla situationer.
Finns det annars ett annat allroundäck ni kan rekommendera?
Som funkar bra i blöt skog och rullar bra på asfalt och grus.
Jag försöker hitta info om mina merida originaldäck men går bet.

Däck MTB
Jag gissar att jag har ett liknande orginal-Merida-däck, fast 29-varianten. Skulle också vilja vet vad det är för däck så man har något att relatera till när man tittar på nya. Är det en rimlig gissning att de är ganska allround och inte de allra bästa?

Däck MTB
Efter att ha kört på mina raceking race sport hela sommaren så satte jag på en uppsättning x King protection, aningen sämre rull men betydligt bättre grepp, x King är nog det däck Continental har som fungerar som ett allrounddäck.

Däck MTB
JensB skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan,
> Jag cyklar mycket asfalt, till och från jobbet.
> På helgerna blir det oftast grus, och ibland lite
> stigar i Hellas/Nacka trakterna.
> Dvs de flesta mil är på asfalt och grus.
>
> På min cykel sitter originaldäcken kvar, ett par
> Merida RACE 27 2.1
> Jag har försökt googla fram vikten, utan
> resultat.
> Jag funderar på att byta, kanske mest för skoj
> skull, man skall inte underskatta placebo heller.
>
> Funderar på dessa, skulle de passa in i min
> vardag?
>
> https://www.cykloteket.se/artikel/continental-cyke
> lvasan-dackpaket-rs-275/
>
> Kan väldigt lite om däck, om MTB generellt
> skulle jag säga eftersom det är ett nyupptäckt
> intresse.

Jag har dom på min cykel. Kanondäck. Var dock svåra att få slanglösa.

Glöm inte att däcktrycket är viktigt. Hårt pumpade däck funkar MYCKET sämre i terräng.

Däck MTB
Hade utan att fundera mer på saken köpt mig ett par Vittoria Barzo eller Peyote om det var så att jag behövde XC-däck.

Körde Peyote TNT på min Fuel EX under en period med mycket bra resultat. Rullar lite sämre än RK, men snabbare än XK. Stora skillnaden är greppet, det är nästan lika bra som XK på torrt underlag, och sidoväggarna håller utmärkt till skillnad från Racesport RaceKing. På blött underlag är det väldigt driftigt, men inte läskigt. Det släpper lite mer kontrollerat och förutsägbart än RK. Fungerar bra i både 2.1 och 2.25 bredd.

Barzo greppar ännu mer, speciellt på mjukare och blötare underlag. Rullar bara lite sämre än Peyote och väger obetydligt mer. Välj 2.25" bredden

Vittorias gummi verkar slitas lite långsammare än Black Chili, men det är ingen revolutionerande skillnad. Mina Peyote såg nya ut efter en halv sommar med hård stigcykling och lite grusväg.

Däck MTB
Lite ironiskt dock, köpte ovan nämnda paket, däcken må vara lättare men Continental-slangen är tjockare och nämnvärt tyngre än Meridan som satt i original.
Ska man ändå använda Continental-slangen, eller köra vidare på den tunna Meridan?

Däck MTB
sih skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gissar att jag har ett liknande
> orginal-Merida-däck, fast 29-varianten. Skulle
> också vilja vet vad det är för däck så man
> har något att relatera till när man tittar på
> nya. Är det en rimlig gissning att de är ganska
> allround och inte de allra bästa?

Jag vägde merida-däcket, det vägde strax över 800g i 27,5 tum.
Cykeln lättad med 600g, om jag kör vidare med originalslangen, continentals slang väger strax över 100g mer.

Vad gäller egenskaper så gissar jag också på att det är ganska allround.

Tillbaka
Topp