Däck släpper från fälgen efter ett par dagar

Emax

Aktiv medlem
Ja som rubriken då.
Är så jävla irriterande när man kommer ut och ska ta sin cykel och all luft har åkt ur.
Har testat olika däck och samtliga har gjort samma. Ibland kan det ta ett par veckor innan det händer men det händer förr eller senare.
Det är ett par bontrager fälgar som satt orginal på min ALR5.
Går det att göra något åt detta?

Ett par veckor får man nog ändå vara skapligt nöjd med. Skiljer rätt mycket mellan hjul för mig men inget håller i månad efter månad.

Är det tubeless så är det väl normalt med att luften går ur på ett par veckor?

Har inte så stor erfarenhet själv. Men tror inte det finns några tubeless däck som man kan låta bli att pumpa mer än några veckor?

Det är tubeless.
Ja alltså att man tappar lite luft är jag helt med på det hade inte varit nått konstigt.
Men det är alltså punka deluxe. Är ingen luft alls kvar i däcket.

Du skriver att däcket släpper från fälgen? Menar du att luften pyser ut och däcket lossnar från kanten av fälgen som resultat? Då låter som att något inte är tubeless kompatibelt. Att få av ett däck som poppat brukar snarare vara förknippat med behovet av starka nypor och eventuellt svordomar

Om det händer med alla däck så är kanske boven är fälgen? Har du provat att ta bort, göra rent och tejpa om? Och kolla ventilen också.

Pumpa maxtryck och spraya med såpvatten brukar annars vara ett bra sätt att hitta läckor, bara att se var det bubblar.

Om fälgen inte är tejpad, dvs har ett fälgband med texten tlr ready är det nog orsaken. Fälgbanden är inte lika täta som tejp.

Släppmeden i däcket som tätningsvätskan inte fäster på är också en möjlig orsak. Rengörning på däckets insida med avfettningsmedel typ isopropanol brukar göra skillnad.

Jag brukar ha luft kvar i mina slanglösa däck efter vinteruppehållet på ca 3 månader, både mtb och lvg.

Du skriver att däcket släpper från fälgen? Menar du att luften pyser ut och däcket lossnar från kanten av fälgen som resultat? Då låter som att något inte är tubeless kompatibelt. Att få av ett däck som poppat brukar snarare vara förknippat med behovet av starka nypor och eventuellt svordomar
Ja precis. Däcket släpper helt från fälgen. Fälgen och däcket ska vara TLR. Från Treks hemsida Bontrager Tubeless Ready, 28-hole, 17mm width, Presta valve.

Jag har tejpat med fälgtejp, 2 varv för det skulle sitta bättre.

Om däcket kanar av från fälganten så sitter det för löst. Hur hårt behöver du pumpa för att däcket ska ploppa på plats? Kanske behövs ytterligare ett varv tejp?

Eller har det ens poppat på helt från början? Lånade ett par Bontrager fälgar en gång som var så stora så dom knäckte kantråden innan dom poppade på ..

Du har väl tl gucka i ?

Ja precis. Däcket släpper helt från fälgen. Fälgen och däcket ska vara TLR. Från Treks hemsida Bontrager Tubeless Ready, 28-hole, 17mm width, Presta valve.

2 varv är kanske för mycket och gör att däcket inte sätter sig ordentligt och därmed släpper från kanten i takt med att luft åker ut. Jag har aldrig behövt tejpa mer än ett varv med 10cm överlapp vid ventilhålet. Trots vinteruppehåll utan cykling så har inte luften gått ur helt och däcket har inte heller släppt från kanten.

Är det dessa fälgar? https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...jul/bontrager-paradigm-tlr-racerhjul/p/22312/

De måste tydligen ha Bontragers speciella fälgband för att fungera med Tlr-däck. Fälgen saknar de skuldror tlr-fälgar har. Skuldrorna sitter på fälgbandet.

Vad kör du med för däcktryck?
Runt 2,5-3 bar
Om däcket kanar av från fälganten så sitter det för löst. Hur hårt behöver du pumpa för att däcket ska ploppa på plats? Kanske behövs ytterligare ett varv tejp?
Skulle tro att det poppar på plats runt 2 bar. Svårt att säga använder kompressor.

Eller har det ens poppat på helt från början? Lånade ett par Bontrager fälgar en gång som var så stora så dom knäckte kantråden innan dom poppade på ..

Du har väl tl gucka i ?
Man har det klassiska "popp" ljudet när man pumpar upp det så tror i alla fall att dom sitter som dom ska.

2 varv är kanske för mycket och gör att däcket inte sätter sig ordentligt och därmed släpper från kanten i takt med att luft åker ut. Jag har aldrig behövt tejpa mer än ett varv med 10cm överlapp vid ventilhålet. Trots vinteruppehåll utan cykling så har inte luften gått ur helt och däcket har inte heller släppt från kanten.
1 varv hade jag problem med att få dom att täta. 2 varv avhjälpte det problemet direkt.

Är det dessa fälgar? https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...jul/bontrager-paradigm-tlr-racerhjul/p/22312/

De måste tydligen ha Bontragers speciella fälgband för att fungera med Tlr-däck. Fälgen saknar de skuldror tlr-fälgar har. Skuldrorna sitter på fälgbandet.
Nej dom där känner jag inte igen

Om det är Bontrager tl-hjul så kanske du har deras kassa fälgband i som gör det svårpoppat men frammförallt nästan omöjligt att ta bort däcken(om dom poppat).
Om du tejpat själv direkt i fälgbanan, vilket du bör om fälgen har tl-hyllor så använs schwalbe easy fit att smörja med vid poppning och INTE såpa.
Då sitter däcket kvar på rätt ställe även om luften pyser ur?

Att TL däck hoppar av fälgen när trycket sjunker har jag varit med om på flera däck / fälgkombinationer. Jag hade börjat försöka lösa grundproblemet att däcket tappar trycket. Beroende på var det pyser kan mer gucka, bättre tejpning eller annan ventil hjälpa. Ett visst tapp i tryck får man räkna med när cykeln står orörd länge men nån vecka ska den klara.

Håller luften "ett par veckor"!? Ett halvår brukar det vara mellan mina pumpningar, och sällan felar det mycket luft ens då, (racer). Ventilen måtte vara kass. Men för att svara bättre kunde det väl vara intressant att veta vad det är för material, hjul, däck mm, även om MTB inte är min grej.

Tillbaka
Topp