[Däck] Släta däck istället för krokodilryggar.

Har bestämt mig för att slänga på släta däck på terragon, eftersom den går mest till pendling just nu, och ett däckbyte tar ju inte grislång tid heller, om man skulle vilja flyga till i skogen. anledningen till att jag vill byta till slicks är att
Hutchinson_Bulldog_Air_Light.jpg ht=175
hutchinson bulldog 2.1" är föga lämpligt för asfalt, de känns som jag cyklar i lim med däck av kåda. högst på önskelistan står NOKIAN AWS
nokian_aws_sm.jpg ht=150
är det nån som har erfarenhet av dom eller tips på andra bra slicks?

vilken bredd är bättre, 1.75" eller 2.0"? eller kvittar det rent av?

Jag kör Continental City Contact 1,75" Tycker jag funkar utmärkt. Bra grepp i vått också.

Nokias däck ser ut som ett leksaksdäck. Har lite svårt för oregelbundna mönster i däck. Emot mina fysiklagar :)

Jag har budat på nokian AWS i två år och kan rekommendera dom starkt. Perfekt MTB-slick för lite bredare fälg. För att vara ett slick så är dom väldigt följdsamma och inte alls stötiga. Enda nackdelen som alla brukar säga är att dom är ganska tunga men det är ju bara för att dom är kraftigare är de flesta slicks vilket jag bara tycker är ett plus. Köp dom!!

Jag kör på nokian AWS ungefär 5-6 månader/ år. Under mina 350-450 mil med däcken har jag aldrig fått punktering och däcken har grymt grepp! Fungerar bra i regn också.
Vissa snackar om att dom är tunga, och visst, dom skulle kunna vara lättare men jag tycker inte alls att dom är för tunga.

Mina däck håller två - tre säsonger till tror jag. MINST! Köp! :)

NOKIAN AWS är tungrullade och oföljsamma jämfört med andra slicks. Jag har iofs pendlat på samma par i ett par år så de är väl ganska hållbara antar jag.
De är tillräckligt bra för att inte motivera ett iköp av andra slicks innan dessa tar slut men tillräckligt dåliga för att jag önskar att jag cyklade på något annat.

Lite trådkapning: Hur smala 26"-slicks finns det? Jag har sett att Conti har ett 1,3" men har för mig att jag läste om någon (här på Happy?) som körde på 1".

Continental har något Grand Prix däck som är 1", Maxxis har haft det innan med mera.

Jag själv har kört på Continental Sport Contact 1,3" och tyckt de fungerat riktigt bra.

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite trådkapning: Hur smala 26"-slicks finns det?
> Jag har sett att Conti har ett 1,3" men har för
> mig att jag läste om någon (här på Happy?) som
> körde på 1".

Finns Conti Grand Prix i MTB version som är 1".
Cykloteket har/hade de bland annat.

/C

De här fanns för ett par år sen:

Tioga City Slicker 23-559, 258 gram
Continental Grand Prix Slick 25-559, 250 gram
Hutchinson Top Slick Gold Elite 25-559, 207 gram
Hutchinson Top Slick Air/foldable 25-559, 225 gram
Hutchinson Top Slick Air/wire 25-559, 285 gram
IRC Metro Slick 2 25-559, 310 gram
Ritchey Tom Slick Pro 25-559, 250 gram
Ritchey Tom Slick Comp 25-559, 300 gram
Specialized Turbo Pro Classic 25-559, 385 gram
Specialized All Condition Pro 25-559, 285 gram

Går du upp till 1,25 finns ytterligare 17.

Har kört på 25mm (1") Continental men då hjulen blir små så ändras ju utväxlingen något.
Jag körde med 50 klinga fram då, men det är ju inte så lämligt att köra i hålor eller trottoarkanter om man är rädd för punkor, eller om fälgarna.. men det rullar mkt lätt :)

Örten

Örten skrev:
> men det rullar mkt lätt :)

nja, det tror jag inte på. Beror väl i ju för sig vad man jämför med.

cerro skrev:
> Jag själv har kört på Continental Sport Contact
> 1,3" och tyckt de fungerat riktigt bra.

Har såna till mtb:n när det vankas vägcykling på sommaren. Tycker också de funkar fint.

TigerMale skrev:
> är dom vikbara dom där AWS-däcken tro?

nix

Ääääh, köp inte slicks. Köp ett par Nokian Gazzut 2.1 semislicks ist. dom går ganska lätt på asfalt, samt har hyfsat grepp även i skogen. såna körde jag på min gamla budgethäck innan jag knäckte ramen...

Tillbaka
Topp