Däck som kränger av racer, vad är fel?

Hej.

Behöver lite råd och dåd i vad som kan vara fel.

Kör en Scott foil från 2020 med feta kolfiber fälgar från Scott.
Kört ca 50mil med Vittoria Corsa graphene 2.0 och med slang utan problem. I helgen skulle jag konvertera till TBL. Bakhjulet gick bra men när jag hade pumpat upp framdäcket till strax under maxtrycket och låtit den stå någon minut (hjulet stod alltså på backen utan belastning) så smällde det till högt som satan och framdäcket "hoppade" av fälgen.

Jag undersökte däcket och fälgen utan att finna något konstigt och testade igen men denna gång hällde jag i TBL vätska innan jag pumpade upp det. Allt gick bra och jag hörde hur kanttråden "poppade". Denna gång stannade jag 1bar under maxtrycket och lät hjulet stå utan belastning i några minuter innan det plötsligt small till igen och däcket "hoppade" av fälgen runt om på båda sidorna av hjulet.

Jag hittar inget uppenbart fel på däck eller fälg.
Finns det någon här som varit med om liknande och kan hjälpa mig på vägen?

Hej.

Behöver lite råd och dåd i vad som kan vara fel.

Kör en Scott foil från 2020 med feta kolfiber fälgar från Scott.
Kört ca 50mil med Vittoria Corsa graphene 2.0 och med slang utan problem. I helgen skulle jag konvertera till TBL. Bakhjulet gick bra men när jag hade pumpat upp framdäcket till strax under maxtrycket och låtit den stå någon minut (hjulet stod alltså på backen utan belastning) så smällde det till högt som satan och framdäcket "hoppade" av fälgen.

Jag undersökte däcket och fälgen utan att finna något konstigt och testade igen men denna gång hällde jag i TBL vätska innan jag pumpade upp det. Allt gick bra och jag hörde hur kanttråden "poppade". Denna gång stannade jag 1bar under maxtrycket och lät hjulet stå utan belastning i några minuter innan det plötsligt small till igen och däcket "hoppade" av fälgen runt om på båda sidorna av hjulet.

Jag hittar inget uppenbart fel på däck eller fälg.
Finns det någon här som varit med om liknande och kan hjälpa mig på vägen?

Är både fälg och däck stämplade som "TLR"? På räsersidan så verkar det vara lite känsligt med det. Att toleranserna fälg mot däck spelar bra ihop.

Det måste vara fel på däcket, prova med ett annat.
Det är helt omöjligt att kanttråden ska kunna kränga över fälgkanten på ett korrekt däck.

Jag har beställt ett nytt och hoppas att det fungerar efter det. Ska montera däcket på en annan fälg ikväll för att se om det går att utesluta däcket och att fälgen inte är skadad.

Jag har hört om andra som haft problem med de däcken när de kört TL, jag har kört de däcken med slang och trivts grymt bra med dem!

Med tanke på hur tighta slanglösa däck brukar vara mot fälg kanske däckets kord är skadats vid montering med slang?
Har själv bara erfarenhet av Gp5000 Tl och Pro One och de kan jag inte montera nya med slang. Efter typ 6 månaders användning är de lite slappare och kanske en slang kan användas.

Första gången så hoppade däcket av strax under 7bar och andra gången strax under 6bar.
Utan att ha en aning om vad fälgarna är specade för så låter 7 bar mycket för ett 28 mm brett däck på en fälg med 21 mm innerbredd. Det är möjligt att du använde för högt tryck och att däcket skadades första gången du blåste av det.

Om däcket har flugit av fälgen är kanttråden av eller översträckt och kommer aldrig att fungera bra TL igen. Provat att använda med slang istäĺlet, men då är däcket benäget att wobbla obehagligt istället.

Om däcket har flugit av fälgen är kanttråden av eller översträckt och kommer aldrig att fungera bra TL igen. Provat att använda med slang istäĺlet, men då är däcket benäget att wobbla obehagligt istället.

Köp ett nytt däck är nog rådet.... Det är måttligt skojzigt med däck som flyger av framhjulet....

Ett generellt tips är att undvika allt vad maxtryck heter.
Har du kollat vad fälgen har för tryckrekommendationer för slanglöst?
Är fälgarna ”hookless”?

Inte sällan är det som emilh är inne på olika maxtryck på däck (och fälg) för slang och slanglöst - på det 28mm-däck som står närmast skrivbordet är det en bar lägre min- och maxtryck för slanglöst jämfört med slang.

Dvs två olika tubless-system som inte är kompatibla? Låter ju som upplagt för missförstånd. Som 28" däck (622 och 635).
Nej, inte riktigt.
Inte för att jag är ett stort fan av Giant, men de har i det här fallet gjort grundliga tester vad det verkar.
Vad jag förstår så handlar det ju inte om att de har nån ny slags standard för hookless eller tubeless. De har helt enkelt kollat vilka däck som passerar deras tester, och Vittoria Corsa visade sig inte vara bra på hookless fälgar.

Köpte ett nytt däck och reklamerade det andra.
Har inte hunnit provcykla den ännu men det nya däcket släpper inte luft och verkar sitta kvar (peppar ta i träd).

Både däcken och hjulen är TBL ready och det har funkat fint med slang så troligen är det något vajsing med det gamla däcket.

Tack för råden, återkommer om det skiter sig!

Sådär. Testat det nya däcket under 10-15 mil i både lugnt tempo, snäva kurvor, dåligt väglag och snabba spurter. däcket sitter kvar, än så länge och jag börjar känna mig trygg med det så troligen var det någon skavank på tidigare däck.

Tack för råd och dåd!

Jag gör mittåt. cyklade i varmt väder och båda däcken poppade av med en explosion.
Först hoppade bakdäcket av, när jag sedan stod och funderade på hur det kunde ske så hoppade framdäcket av.

Fälg och däck är TBL ready. Däcktrycket var strax under 80psi och max är enligt tillverkaren 100psi vid tubeless, temperaturen ute var ca 27 grader i solen.

Jag har nu köpt GP5000 och kommer aldrig mer att köpa Vittoria Corsa.
Har även mailat Vittoria om detta men de har inte bemödat sig att svara på 7dagar så lär säkerligen inte få något svar alls.

Jag gör mittåt. cyklade i varmt väder och båda däcken poppade av med en explosion.
Först hoppade bakdäcket av, när jag sedan stod och funderade på hur det kunde ske så hoppade framdäcket av.

Fälg och däck är TBL ready. Däcktrycket var strax under 80psi och max är enligt tillverkaren 100psi vid tubeless, temperaturen ute var ca 27 grader i solen.

Har även mailat Vittoria om detta men de har inte bemödat sig att svara på 7dagar så lär säkerligen inte få något svar alls.
Jag har ett vagt minne av det ska finnas en omgång Corsa som av misstag märkts som slanglöskompatibla men inte är det.

Du skall reklamera hos säljaren, inte tillverkaren.

Tillbaka
Topp