däck tappat form, skadad casing?

MTBemil

Aktiv medlem
halloj, mitt minion dhr II (exo) har nyligen tappat formen helt och börja vobbla. det har tidigare gått någon säsong rakt och fint men nu slänger det någon cm åt vardera sida trots att det satt sig på fälgen ordentligt. min gissning är att jag kört sönder ett antal trådar i casingen som gjort att formen släppt. (en av turerna innan det uppstod så körde jag 2 vändor dh helt tömt på luft)
men jag har alldrig varit med om det tidigare, så har jag rätt? går det att rädda på något sätt? har ni varit med om det?

Det kan tyvärr hända bara av att man använder mycket våld vid montering eller demontering av däcket, har jag märkt. Så att köra DH utan luft låter som en rimlig förklaring, ja.

Bara en tanke, men har du provat med slang i däcket?

Så jag jag lyckats få till formen på däck som kastat. Sen tar jag ut slangen och då har de varit "raka".

Men jag har faktiskt varit med om ett däck som förmodligen var feltillverkat. Det gick bara inte att få rakt hur mycket jag än försökte (men jag kunde iaf reklamera).
Oklart vad som var fel, jag kunde inte se något konstigt med däcket.
Svårare kanske att reklamera ditt däck ?.

Bara en tanke, men har du provat med slang i däcket?

Så jag jag lyckats få till formen på däck som kastat. Sen tar jag ut slangen och då har de varit "raka".

Men jag har faktiskt varit med om ett däck som förmodligen var feltillverkat. Det gick bara inte att få rakt hur mycket jag än försökte (men jag kunde iaf reklamera).
Oklart vad som var fel, jag kunde inte se något konstigt med däcket.
Svårare kanske att reklamera ditt däck ?.
tja det var när jag hade satt i slang som det vobblade :unsure: :unsure:
och själv varit med om feltillverkade däck också, tror det var ett par racekings när det var tha shit, lärde mig att bara dem tysktilverkade faktiskt gick att lita på ?

Hej!
Hänger på denna tråd. Monterade på ett Dissector OEM som varit oanvänt i två år. Däcket kom på ny cykel och bytte ut det relativt snabbt. Idag när jag skulle poppa däcket med kompressor så smällde hela däcket av fälgen. Väl monterat igen så vobblar det nu i sidled.

Har däcket/casing skadats? Kan flänsen i fälgen ha skadats? Orkar inte byta däck igen - bör jag cykla på det?

Tillbaka
Topp