Däck till aggressivare XC?

BAPEsta

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter inne på en Trek X-caliber 9 med de XC-hjulen som kom med hojen. I helgen kom ju regnet och jag kände direkt att jag tappar grepp och inte alls känner mig säker i kurvor längre.

Jag har en tendens att hamna i de mycket mer skakiga, ojämna och snabba (nedför) delarna i det området (Järvafältet i norra Stockholm) jag cyklar i. Så jag kanske har lite mer fokus på grepp och stryktålighet än att trimma gram och sekunder.

Blev rekommenderad Maxxis Highroller 2 i butik men blir lite orolig för om det är "för" greppiga däck så jag verkligen förlorar mycket effektivtet? Och helt enkelt jobbigt att ta plattare stigar. Det kan ju trots allt inte bara vara nedförsbackar hela tiden.

Vad skulle ni rekommendera att jag kollar på för däck?

Vad jag noterat när jag cyklar är att det alltid är bakdäcket som tappar grepp. Men allt jag läser om är hur det är framdäcket som är där man tappar grepp och bör ha greppiga däck... Har hittills aldrig riktigt känt mig osäker med framdäcket. Blir lite förvirrad kring detta.

Shorty på XC-hojen? Tvek va? High roller är bra men också ytterst tveksamt som XC-däck.

Har inga bra tips sådär rakt av, mer än att ett "bra" däck inte behöver sådär supergrovt mönster om man cyklar lite snällare XC snarare än ren stigcykling. Viktigt är gummiblandning osv.

Jag förstår inte exakt hur du cyklar, men förmer renodlad stigcykling osv behöver man upp ett snäpp i grovlek från XC-däcken. För det får man betala med ökat rullmotstånd, vilket i princip är omöjligt att komma ifrån. Generellt för båda typerna av cykling gäller att du kan ha ett lite greppigare och trögare däck fram och mer lättrullat bak, för att få greppet där det behövs i svängar (dvs fram) och lite mindre rullmotstånd där det märks mest (dvs bak).

Vad sitter det för däck på nu? Underlättar lite om man vet vad man har att jämföra med.

Sitter väldigt basic XC-däck på nu; bontrager XR3.

Shorty på XC-hojen? Tvek va? High roller är bra men också ytterst tveksamt som XC-däck.

Har inga bra tips sådär rakt av, mer än att ett "bra" däck inte behöver sådär supergrovt mönster om man cyklar lite snällare XC snarare än ren stigcykling. Viktigt är gummiblandning osv.

Jag förstår inte exakt hur du cyklar, men förmer renodlad stigcykling osv behöver man upp ett snäpp i grovlek från XC-däcken. För det får man betala med ökat rullmotstånd, vilket i princip är omöjligt att komma ifrån. Generellt för båda typerna av cykling gäller att du kan ha ett lite greppigare och trögare däck fram och mer lättrullat bak, för att få greppet där det behövs i svängar (dvs fram) och lite mindre rullmotstånd där det märks mest (dvs bak).

Cyklar skogsstigar som nu är väldigt mjuka och leriga med mycket sten och rötter. Mycket berggrund också. Har kanske 2km grusväg tills jag kommer ut i skogen, efter det så är det ingen grusväg alls.

Cyklar skogsstigar som nu är väldigt mjuka och leriga med mycket sten och rötter. Mycket berggrund också. Har kanske 2km grusväg tills jag kommer ut i skogen, efter det så är det ingen grusväg alls.
Låter som du ska ha stigdäck då. Du lär få bra tips från andra.

Jag som en glad amatör kör med bontrager se4 bak, innan hade jag ett maxxis ikon. Enormt mycket bättre grepp och jag upplever inte att jag fick så mycket högre rullmotstånd.

XR3 är redan ganska grovmönstrat och tung
som XC-däck sett. Gillar du det i övrigt blir det naturliga steget XR4 och då är vi inne på just stigdäck istället. Eftersom grövre däck bak än fram sällan är önskvärt blir det isåfall till att byta båda.

Utan att veta mer specifikt vilken variant på XR3 du har så gör också gummiblandning och bredd enorm skillnad i grepp för väta.

Precis! Däckstryck är nog så viktigt. Har sett folk med för hårt pumpade däck i tron att det ska rulla lätt studsa omkring i skogen utan grepp. Testa att sänka lufttrycket i xr3 orna så dom smetar ut sig lite mer över underlaget.

Forekaster fram och Ikon bak tycker jag är en bra allround setup. Cyklar allt från sandiga tallhedar till rotiga och steniga brötstigar. Tycker greppet med Ikon är förvånansvärt bra även i blötan. Rullar gött också.

vilket tryck kör du då??

kör du slanglöst med kanske 1,2 -1,4 bar är lagom. med slang några tiondelar högre.

känner inte närmare till gummiblandningarna på bontrager, men eventuellt kan det sitta någon billig oem-variant på en nyköpt cykel. förslag att kolla lite nogggrannare vad det är för utgåva på däcket, så det inte är någon snikvariant. är det inte det borde xr3 nog passa rätt bra till den beskrivna åkningen?

Kör liknande terräng som TS, mycket sten rötter och berg.
Maxxis High Roller2 MaxxTerra fram o bak ger bra grepp men kan bli lite tungtrampat, om det spelar någon roll.
Maxxis Forekaster har dual compound i 29" (utom i 2.6") vilket jag tycker kan bli halt.

Så länge du inte skall tävla med däcken betyder grövre och tyngre bara att din träning blir effektivare ?

Helt rätt! ?

Maxxis High Roller2 MaxxTerra fram o bak ger bra grepp men kan bli lite tungtrampat, om det spelar någon roll.
Maxxis Forekaster har dual compound i 29" (utom i 2.6") vilket jag tycker kan bli halt.
Låter rätt rimligt. Jag ska ju inte tävla, cyklar alltid själv så jag har ingen speed devil i lycra att hålla tempo med. Jag bryr mig verkligen inte om att slå tidsrekord.

Jag kan tycka Järvafältet inte är speciellt mycket sten och berg. Möjligtvis en lite rötter.
Du ska inte ha ett "Hellasdäck" iaf!
Jag tycker typ Nobby Nic-nivån av däck är rätt lagom för Järva.

Ta och dyk upp vid Granskogs parkering vid 18:30 på onsdagar och kolla lite vad folk kör.

Jag kör Maxxis DHR II MaxxTerra fram och Forekaster Dual bak. Forekaster kan blir lite halt, men det är ingen problem bak och den rullar bra.

"Basic" är nog inte riktigt rätt ord. Har inte provat själv men jag tror inte du vinner ett jota på att byta till Maxxis Ikon eller liknande som föreslås här. De är väldigt lika av allt att döma.

Om det släpper bak men inte fram med samma däck så tror jag liksom andra att du först bör kika på däcktrycket. Och kanske din teknik, om det är så att du har alldeles för mycket bakvikt eller liknande. Eller är det i uppförsbackar det släpper?

Wolfpack Race har jag kört bak ett tag. Tycker det greppar bra men utan att förlora särskilt mycket med avseende på rull. Förhållandevis låg vikt också. Kör det tillsamman med Wolfpack Cross fram.

"Basic" är nog inte riktigt rätt ord. Har inte provat själv men jag tror inte du vinner ett jota på att byta till Maxxis Ikon eller liknande som föreslås här. De är väldigt lika av allt att döma.

Om det släpper bak men inte fram med samma däck så tror jag liksom andra att du först bör kika på däcktrycket. Och kanske din teknik, om det är så att du har alldeles för mycket bakvikt eller liknande. Eller är det i uppförsbackar det släpper?

Bakhjulet släpper ofta i uppförsbackar, ja. Men hal berggrund och rötter är ett problem ibland. Tänker du att jag har för mycket luft i?

Jag kör alltid mindre aggressivt när det är blött ute. Så den här tråden blir paradoxal för mig. Men så cyklar jag ju visserligen inte alls längre...

Bakhjulet släpper ofta i uppförsbackar, ja. Men hal berggrund och rötter är ett problem ibland. Tänker du att jag har för mycket luft i?

Lägre tryck hjälper där, man jag vet inte om du kan går lägre. Prova till du får genomslag. Tubeless hjälper också.

Vet inte mycket om Bobtrager däck, men dina är billiga, så kan har dålig gummiblandning. På blötta häll hjälper mjukare blandning som Schwalbe SpeedGrip.

Ja kör xr4 på min å dom har inte svikit mig i leran än. Har högt lufttryck å lider bara av det när det är brantare stenig klättring

Kör Rocket Ron fram och bak. Igår en del blöta och branta stigningar samt skapligt mycket utför. Körde med 1,2 fram och 1,4 bak. Inga problem med fästet (för mig...)

Lufttryck luftryck lufttryck, sa jag lufttryck? Lite teknik också, undvik att ta i där fästet är dåligt uppför. Hoppa bakhjulet över stora rötter och så vidare. Men, ett par tiondels bar för högt kan göra att ett i grunden ok däck känns som att det har för dåligt grepp.

Lufttryck luftryck lufttryck, sa jag lufttryck? Lite teknik också, undvik att ta i där fästet är dåligt uppför. Hoppa bakhjulet över stora rötter och så vidare. Men, ett par tiondels bar för högt kan göra att ett i grunden ok däck känns som att det har för dåligt grepp.
Precis min erfarenhet ??

Har i år kört Michelin Force XC 2,25 med ca 1,0-1,2 bars lufttryck på en 25mm fälg, än så länge är jag väldigt imponerad och nöjd med dessa däck.

Jag har upplevt att jag slår i fälgen en del när jag kör riktigt tuff terräng. Vet ju inte hur korrekt det är men det känns som att det slår i rejält hårt och inte sådär dämpande och nästan studsigt som det gör med högre lufttryck.

Är ingen liten pojk. Väger typ ~115kg.

Ja, slår du igenom, då kan du inte sänka tryck mer. Mer stadigt däck är nog bra då, då slår du igenom mindre och får bättre fäste då du kan köra lite lägre tryck än med ett klenare däck.

Ja, slår du igenom, då kan du inte sänka tryck mer. Mer stadigt däck är nog bra då, då slår du igenom mindre och får bättre fäste då du kan köra lite lägre tryck än med ett klenare däck.

Cool, så då ska jag kolla lite efter däck med EXO om vi pratar Maxxis t.ex.? Tuffare sidoväggar med EXO, right?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp